Dator byggd för videoredigering 25-30k

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Kika i din användarbok för moderkortet där står hur du ska fylla upp dimmslots, kan vara lite olika. Samt kolla upp hur du får acess till bios och tryck den knappen när du startar upp. Tredje gå igenom moderkortet och kolla så alla esentiella strömkablar är inkopplade. Kolla om du anslutit ström till grafikkort osv.

Skrivet av MischievousError:

Nej, det ska sitta i vartannat.

Kolla din manual vilka kanaler du bör köra.

Fruktansvärt frustrerande att CPU-kylaren är så stor att jag måste montera bort den för att lyfta ramminne. Måste jag applicera ny kylpasta efter jag lyfter den eller är den bara trycka tillbaka om jag bara har den borta någon minut?

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Fruktansvärt frustrerande att CPU-kylaren är så stor att jag måste montera bort den för att lyfta ramminne. Måste jag applicera ny kylpasta efter jag lyfter den eller är den bara trycka tillbaka om jag bara har den borta någon minut?

Beror på hur längesen du applicerade men var det nyligen kan du ta bort, fixa ram, sätta dit.

Permalänk

Nu testade jag att montera bort 3 stickor ram, och lämnade endast en kvar i dim1. Fortfarande ingen bild.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@ghostbiker: Det borde vara bra nog om det ligger i ett jämnt lager på kylflänsens yta. Du ska inte behöva byta på ett år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Nu testade jag att montera bort 3 stickor ram, och lämnade endast en kvar i dim1. Fortfarande ingen bild.

Kika på kablarna har du glömt någon?

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Nu testade jag att montera bort 3 stickor ram, och lämnade endast en kvar i dim1. Fortfarande ingen bild.

Du har uppenbarligen satt in 24 pin. Har du glömt 4/8 pin CPU kontakten som sitter ovanför processorsocket?

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Kika på kablarna har du glömt någon?

Skrivet av MischievousError:

Du har uppenbarligen satt in 24 pin. Har du glömt 4/8 pin CPU kontakten som sitter ovanför processorsocket?

24-pin är monterad. CPU likaså, min kabel var delad i två 4/4 och båda är ditsatta. Grafikkortet sitter i sin slot med 6+2 kontakt. Allt kopplat på respektive plats in i nätagget.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

24-pin är monterad. CPU likaså, min kabel var delad i två 4/4 och båda är ditsatta. Grafikkortet sitter i sin slot med 6+2 kontakt. Allt kopplat på respektive plats in i nätagget.

Testat olika PCI slots? Du har moderkortsdistanser ditsatta? Fast då bör det inte ens starta egentligen.

Permalänk
Skrivet av MischievousError:

Testat olika PCI slots? Du har moderkortsdistanser ditsatta? Fast då bör det inte ens starta egentligen.

Yes! distanserna kom förmonterade för ATX-mobos. 8 skruvar + ett runt huvud i mitten.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Yes! distanserna kom förmonterade för ATX-mobos. 8 skruvar + ett runt huvud i mitten.

Jag får nog rekommendera då att du tar ut moderkortet och lägger det på en kartong etc.

Kopplar ur ALLT, sätt endast in 24pin, 4/8 pin, grafikkort och 1 sticka ram.

Testa sedan alla ram slots.

Welp på bilden, stor kylare.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att göra en botbar usb med windows och se om systemet nappar på det. Du borde dock kunna starta bios. MSI moderkort? håll in "del"

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Du kan testa att göra en botbar usb med windows och se om systemet nappar på det. Du borde dock kunna starta bios. MSI moderkort? håll in "del"

Jag har en on/off knapp samt en reset knapp. Mobo är MSI.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har du en led display med felkoder?

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Har du en led display med felkoder?

Inget sådant tyvärr :/ Inget som låter heller, så antingen sitter det ingen systemhögtalare i den eller så känner den inte av något fel.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Inget sådant tyvärr :/ Inget som låter heller, så antingen sitter det ingen systemhögtalare i den eller så känner den inte av något fel.

Man brukar få med en pytteliten speaker man sätter där man sätter power/reset sladd.

Så kanske bäst att dra ut allt och felsöka lättare på det viset?

Permalänk
Medlem

Kika på om grafikkortet klickat på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Inget sådant tyvärr :/ Inget som låter heller, så antingen sitter det ingen systemhögtalare i den eller så känner den inte av något fel.

Brukar sitta längst ned. Kabeln brukar det stå audio på. En del moderkort avger felkoder med ljud.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Kika på om grafikkortet klickat på plats.

Betyder detta att jag kan sätta grafikkort i PCI-E3. Skulle vara trevligt då jag får lite mer utrymme i burken dessutom.

Som svar till AUDIO-kabel, jag har kopplat in en som säger HD-audio, ska tydligen gå till ljudutgångarna på framsidan också.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Som svar till AUDIO-kabel, jag har kopplat in en som säger HD-audio, ska tydligen gå till ljudutgångarna på framsidan också.

Nej, inte HD-audio. En liten speaker som kopplar till det ställe dessa kopplas till

Ser ut såhär

Permalänk
Medlem

Rekommenderat för ett kort är 1-way spalten. Så PCI_E1.

Jag tror ändå du ska testa göra en win bootdisk med usb se om datorn kickar igång.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Rekommenderat för ett kort är 1-way spalten. Så PCI_E1.

Jag tror ändå du ska testa göra en win bootdisk med usb se om datorn kickar igång.

Fast han måste först få bild.... Vilket är vad han försöker fixa just nu.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Rekommenderat för ett kort är 1-way spalten. Så PCI_E1.

Jag tror ändå du ska testa göra en win bootdisk med usb se om datorn kickar igång.

Skrivet av MischievousError:

Fast han måste först få bild.... Vilket är vad han försöker fixa just nu.

Jag har en sticka med Win10 på som sitter i datorn, händer inget.

Tror du verkligen jag måste lyfta ur mobo och köra den löst? Låter svårt för en nybörjare som mig. Det är inte så att någon av er råkar bo i Jönköping och vill tjäna några kronor? haha

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MischievousError:

Fast han måste först få bild.... Vilket är vad han försöker fixa just nu.

Ja alla mina fel relaterade till detta på X79 har varit antingen trasigt grafikkort eller grafikkortet inte tillräckligt nedtryckt. Om alla fläktar snurrar och on/off reset lyser ska det inte vara något fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Jag har en sticka med Win10 på som sitter i datorn, händer inget.

Tror du verkligen jag måste lyfta ur mobo och köra den löst? Låter svårt för en nybörjare som mig. Det är inte så att någon av er råkar bo i Jönköping och vill tjäna några kronor? haha

Det finns en kontaktlista på forumet på folk som kan hjälpa till. Tror det fanns några i jönköping.

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Jag har en sticka med Win10 på som sitter i datorn, händer inget.

Tror du verkligen jag måste lyfta ur mobo och köra den löst? Låter svårt för en nybörjare som mig. Det är inte så att någon av er råkar bo i Jönköping och vill tjäna några kronor? haha

Det är lättare att felsöka på det viset. Du lyckades väl skruva ihop allt?

Hade gärna hjälpt men kan inte ta mig någonstans så det är väl om du kör till mig :D.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Det finns en kontaktlista på forumet på folk som kan hjälpa till. Tror det fanns några i jönköping.

Dum fråga, och kanske svaret på problemet. i manualen för moderkortet står det :

Supports DDR4-2133 /2200(OC)2400(OC)2600(OC) osv. Jag har köpt stickor med 3000. Är det där problemet sitter? snälla säg att det är det. ( Jag gissar att OC står för overclocked )

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Dum fråga, och kanske svaret på problemet. i manualen för moderkortet står det :

Supports DDR4-2133 /2200(OC)2400(OC)2600(OC) osv. Jag har köpt stickor med 3000. Är det där problemet sitter? snälla säg att det är det. ( Jag gissar att OC står för overclocked )

Ja det kan vara ett problem. haha!

Vilket moderkort har du? På en workstation får du inte mycket performance boost av högre frekvens, kör på 2133.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Ja det kan vara ett problem. haha!

På riktigt? Alltså vilket jävla jubel om det bara är att åka och köpa nya stickor. Frågan är vad jag då gör med dom här.. hmm

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

På riktigt? Alltså vilket jävla jubel om det bara är att åka och köpa nya stickor. Frågan är vad jag då gör med dom här.. hmm

Öppet köp?