Geforce GTX 1060-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbulow:

Finns det något sätt att få tag i ett gtx 1060 founders edition i Sverige?

Nyfiken bara.. vrf FE när du har så många olika custom kort som är bättre o billigare:)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbulow:

Finns det något sätt att få tag i ett gtx 1060 founders edition i Sverige?

Kolla på Nvidias hemsida. Eftersom dom började sälja Titan X till Sverige är det inte omöjligt att dom även säljer 1060. Varför vill du ha ett FE?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Zoulo:

Hej,

Jag ska hämta ut mitt MSI GeForce GTX 1060 Gaming X senare idag men har läst på lite olika ställen att det kan bli problem om man har ett äldre moderkort. Jag sitter på ett ASUS ROG Maximus Gene V (Z77 chipset) som inköpts 2012 och där jag aldrig uppdaterat BIOS. Är det någon som har erfarenhet av detta moderkort och de nya pascalkorten?

Sitter på samma mobo, osäker på vilken bios jag har men dom har inte uppdaterat på länge. Fick du igång det direkt?

Permalänk
Medlem

Det är många som har nämnt just Palits version utav GTX 1060-kortet och då mest i sammanhanget kylning och ljudnivå. Men har något kollat in Gigabytes version utav kortet?
Vad jag kan se så verkar det vara två fläktar där med, precis som på Palit-kortet. Någon som vet om det är någon skillnad?
Exempel på kort här: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Jag köper hellre Gigabyte än ett för mig okänt märke såklart

Permalänk
Medlem

@Samsite: Jag har detta kort i min htpc. Jag blev positivt överraskad hur tyst och gediget kortet var. Har tyvärr varken haft tid att klocka eller spela någon längre stund, men jag kan återkomma med mer information senare.

Köpte det på releasedagen, så jag får skynda på lite

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794154&gclid=CLuZuIzZ3c...

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt Gainward GTX 1060 Har bara testkört i Cities Skylines. Spelet åt upp all vram på höga inställningar. (inte max settings) Men det hade bara 33% usage, och gick knäpptyst. Jag är impad!

Visa signatur

i7-4790 - MSi GTX 960

Permalänk
Medlem

Provade lite Fallout 4 idag, kortet låg kring 60°C under load i ett itx-chassi. Boostade upp till knappt 2000MHZ med oc-profilen. Kortet var även tystare än kylaren och chassifläktarna, märkte heller inte av någon coilwhine.

Mätte aldrig fpsen, men det var helt klart spelbart på ultra med 1920x1080p 60HZ

Permalänk
Medlem

Köpte ett EVGA SC 6GB förra veckan som rullar på riktigt fint när det väl är igång. Men det låter fruktansvärt vid uppstart.. Någon annan med samma "problem"?

Det är helt klart frustrerande. Spelar ju ingen roll då det bara är dom första sekunderna när man sätter på datorn. Men får ju en dålig känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergan:

Köpte ett EVGA SC 6GB förra veckan som rullar på riktigt fint när det väl är igång. Men det låter fruktansvärt vid uppstart.. Någon annan med samma "problem"?

Det är helt klart frustrerande. Spelar ju ingen roll då det bara är dom första sekunderna när man sätter på datorn. Men får ju en dålig känsla

Typ att fläktarna går på 100% någon sekund? Det är inte jätteovanligt. Något i min dator gör så vid uppstart kanske är mitt GTX 1060 inget jag brytt mig om att kika på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Typ att fläktarna går på 100% någon sekund? Det är inte jätteovanligt. Något i min dator gör så vid uppstart kanske är mitt GTX 1060 inget jag brytt mig om att kika på.

Får man fråga varför du bytte dina fury(x?) till ett 1060?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Får man fråga varför du bytte dina fury(x?) till ett 1060?

Ville köra Mini ITX eftersom jag har datorn vid tvn och den är bara full hd så R9 fury i crossfire är lite onödigt.
Fractal design node 202
Hade tänkt att köra ett av mina fury i det chassit men hade missat att det inte gick få in kylare som är 2,5 slot. Vilket enbart beror på att Fractal valt idiotiska front USB portar som skickar kablarna uppåt. Och en onödig plåtbit som dock går att klippa bort... Så lärde mig en läxa att man ska vara extremt noga med att kontrollera mått åt alla håll och inte bara djup.
Sen får jag om jag behåller GTX 1060 eller byter till Vega när det kommer beror lite på hur nöjd jag är med VR prestandan på 1060 kortet än så länge presterar det i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergan:

Köpte ett EVGA SC 6GB förra veckan som rullar på riktigt fint när det väl är igång. Men det låter fruktansvärt vid uppstart.. Någon annan med samma "problem"?

Det är helt klart frustrerande. Spelar ju ingen roll då det bara är dom första sekunderna när man sätter på datorn. Men får ju en dålig känsla

Det är alltid så innan fläktkontrollern har bootat upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergan:

Köpte ett EVGA SC 6GB förra veckan som rullar på riktigt fint när det väl är igång. Men det låter fruktansvärt vid uppstart.. Någon annan med samma "problem"?

Det är helt klart frustrerande. Spelar ju ingen roll då det bara är dom första sekunderna när man sätter på datorn. Men får ju en dålig känsla

är inget problem

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ergan:

Köpte ett EVGA SC 6GB förra veckan som rullar på riktigt fint när det väl är igång. Men det låter fruktansvärt vid uppstart.. Någon annan med samma "problem"?

Det är helt klart frustrerande. Spelar ju ingen roll då det bara är dom första sekunderna när man sätter på datorn. Men får ju en dålig känsla

Som alla andra sagt så är det normalt och mitt kort gör också så.

Jag är inte säker på om EVGA har implementerat det på det sättet men en del kort nuförtiden snurrar alltid väldigt snabbt åt andra hållet vid uppstart för att hålla kortet dammfritt i längden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som alla andra sagt så är det normalt och mitt kort gör också så.

Jag är inte säker på om EVGA har implementerat det på det sättet men en del kort nuförtiden snurrar alltid väldigt snabbt åt andra hållet vid uppstart för att hålla kortet dammfritt i längden.

Tror även MSI har samma sak.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar alla! Då är det ingenting man behöver noja över

Permalänk

Så jäkla nöjd med mitt gainward 1060 phonenix GS..,. Låter ju inte ett jävla dugg och prestandan är bättre än med 2x670.

Inget är dock perfekt och i det här fallet så är RGB implementationen asful, mjukvaran ( om man ska använda gainwards ) rätt simpel och ful den också, dock gör den sitt jobb. går att klocka 150-200 mhz utöver gainwards stock. har dock bara kör lite enkelt med afterburner utan att direkt hitta vart sweetspotten är.

Permalänk

har ett evga gtx 1060, supernöjd men undrar ändå på nästa upgrade, är det bättre att gå till 1070 eller istället köpa nytt moderkort+i7 cpu+ddr4 minne ?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Så jäkla nöjd med mitt gainward 1060 phonenix GS..,. Låter ju inte ett jävla dugg och prestandan är bättre än med 2x670.

Inget är dock perfekt och i det här fallet så är RGB implementationen asful, mjukvaran ( om man ska använda gainwards ) rätt simpel och ful den också, dock gör den sitt jobb. går att klocka 150-200 mhz utöver gainwards stock. har dock bara kör lite enkelt med afterburner utan att direkt hitta vart sweetspotten är.

haha skönt o se en till nöjd me sitt 1060!

själv är jag sjukt nöjd faktiskt klockar bra också! mitt kort kommer den upp till 2088-2100 i sitt allra yttersta boost läge inte fyskam för ett mini kort! mem går till 500mhz!

detta med 116pwrlimit . Rätt sjyst faktiskt. och man behöver ej köra fläkten i fulltblås för att kyla kortet heller!!

men föredrar att dra ner pwr limiter osv för att kunna köra kortet tystare och svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

har ett evga gtx 1060, supernöjd men undrar ändå på nästa upgrade, är det bättre att gå till 1070 eller istället köpa nytt moderkort+i7 cpu+ddr4 minne ?

Belastas grafikkortet till 99% när du spelar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Samsite: Jag har detta kort i min htpc. Jag blev positivt överraskad hur tyst och gediget kortet var. Har tyvärr varken haft tid att klocka eller spela någon längre stund, men jag kan återkomma med mer information senare.

Köpte det på releasedagen, så jag får skynda på lite

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794154&gclid=CLuZuIzZ3c...

Najs! Berätta gärna sen

Kan man på något lätt se om det är referenskylaren som används eller hur många kylflänsar / fläktar som något märke har? Såsom Gigabyte, exempelvis. Drar mig till minnes två fläktar men jag minns inte om referenskortet hade det också.. Just Palit hade väl flera och där var det dessutom bättre kylning utan fläktegenskaperna, om jag nu minns rätt. Något som har bättre insikt i det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Najs! Berätta gärna sen

Kan man på något lätt se om det är referenskylaren som används eller hur många kylflänsar / fläktar som något märke har? Såsom Gigabyte, exempelvis. Drar mig till minnes två fläktar men jag minns inte om referenskortet hade det också.. Just Palit hade väl flera och där var det dessutom bättre kylning utan fläktegenskaperna, om jag nu minns rätt. Något som har bättre insikt i det hela?

Referensmodellen heter numera Founders Edition och ser ut såhär:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Belastas grafikkortet till 99% när du spelar?

testade max inställningar i gta V 1080p förutom MSAA avstängt och FXAA på , och kollade gpu-z :

ligger typ runt 55-60 fps hela tiden och mer i vissa situationer som när man flyger tex :S

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Vilket av de alla gtx 1060 korten tycker ni man ska köra på och varför? Vill ha det i 6GB men har ingen aning om något annat, vill helst betala under 3k om inte det verkligen är värt det att betala mer än så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Vilket av de alla gtx 1060 korten tycker ni man ska köra på och varför? Vill ha det i 6GB men har ingen aning om något annat, vill helst betala under 3k om inte det verkligen är värt det att betala mer än så

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mitt Gigabyte GTX 1060 D5 6GB idag och är sjukt jävla nöjd! Köpte från Dustin för 2899 kr. Har klockat till 2138mhz på core och 9530mhz på minnena maxtemp i Firestrike Extreme är 64 grader.

Samma kylare som på G1 Gaming och även de extra strömfaserna som G1 Gaming. Kan inte annat än att rekommendera detta kort!

Recension:
http://www.hardwareasylum.com/reviews/video/gv_n1060d5-6gd

Permalänk
Medlem

kommer under och över volting på 1060 vara helt låst eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

kommer under och över volting på 1060 vara helt låst eller?

Jag tror inte det är möjligt att undervolta Nvidia överhuvudtaget, det är väl om du laddar ner custom bios kanske.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror inte det är möjligt att undervolta Nvidia överhuvudtaget, det är väl om du laddar ner custom bios kanske.

alltså det går ju "typ" att ändra volten med power limiter.. men finns det inget annat sätt? .. antar att det är genom bios modding eller updates för mjukvaran som man tweakar med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

alltså det går ju "typ" att ändra volten med power limiter.. men finns det inget annat sätt? .. antar att det är genom bios modding eller updates för mjukvaran som man tweakar med..

Ja fan, det har du rätt i. Sänker du powerlimit så sänks volten. Varför kan du inte sänka på det sättet om det är vad du är ute efter?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.