OS i Rio 2016 - är du fortfarande intresserad?

Permalänk
Hedersmedlem

Lite funderingar kring asmatiker

Det går säkert att i all oändlighet, åtminstone till den dagen vetenskapliga studier kan reda ut frågan, debattera huruvida användning av astmamedicin kan höja en persons prestation över det normala eller inte. Om klara överdoseringar till astmatiker och dosering till ickeastmatiker är ett uppenbart försök att kringgå dopingreglerna låter jag också vara därhän. Nej, min fundering är enklare än så, illustrerat med en jämförelse:

  • Vad är ett av huvudsyftena med doping som även inkluderar hormoner? Att snabba på kroppens förmåga till återställning efter nedbrytande träning. Det är alltså ett sätt att kunna överträna utan att bli övertränad.

  • Vad sägs orsaken vara till överrepresentationen av astmatiker bland framgångsrika skidåkare? Intensiv träning i kall luft.

I båda fallen handlar det alltså om att överskrida kroppens begränsningar för att nå högre resultat. I båda fallen är det individuellt hur mycket en person tål.

Om nu det anses normalt att av hård träning varande astmatiker kompenseras genom att använda astmamediciner, hur kan man då egentligen logiskt argumentera för att personer som övertränats på andra sätt inte får använda vissa preparat? Argumentet för astmamedicin har varit att det inte skulle ge effekt över vad som anses normalt för en frisk människa, ett i sammanhanget i mitt tycke svagt argument då det oavsett vilket handlar om överträning i förhållanden kroppen inte klarat av.

Om inte doping ska fortsätta att vara en subjektiv och korrupt soppa tycks det mig som att den som övertränar får ta konsekvensen: har du ansträngt andningsorganen över kroppens förmåga och det lett till astma är din karriär kanske över, på samma sätt som överträning av muskulatur, ligament och leder även det kan leda till oåterkallelig överträning.

Vad är det storslagna med träningsmetoder som lett till 70% astmatiker? Det här är ingen gliring mot något särskilt land, utan mer ett ifrågasättande av systemet som sådant. Eller har jag missat något uppenbart?

Permalänk
Medlem

Vinter OS är bättre med alla Norrmän som har astma lol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KimTjik:

Det går säkert att i all oändlighet, åtminstone till den dagen vetenskapliga studier kan reda ut frågan, debattera huruvida användning av astmamedicin kan höja en persons prestation över det normala eller inte. Om klara överdoseringar till astmatiker och dosering till ickeastmatiker är ett uppenbart försök att kringgå dopingreglerna låter jag också vara därhän. Nej, min fundering är enklare än så, illustrerat med en jämförelse:

  • Vad är ett av huvudsyftena med doping som även inkluderar hormoner? Att snabba på kroppens förmåga till återställning efter nedbrytande träning. Det är alltså ett sätt att kunna överträna utan att bli övertränad.

  • Vad sägs orsaken vara till överrepresentationen av astmatiker bland framgångsrika skidåkare? Intensiv träning i kall luft.

I båda fallen handlar det alltså om att överskrida kroppens begränsningar för att nå högre resultat. I båda fallen är det individuellt hur mycket en person tål.

Om nu det anses normalt att av hård träning varande astmatiker kompenseras genom att använda astmamediciner, hur kan man då egentligen logiskt argumentera för att personer som övertränats på andra sätt inte får använda vissa preparat? Argumentet för astmamedicin har varit att det inte skulle ge effekt över vad som anses normalt för en frisk människa, ett i sammanhanget i mitt tycke svagt argument då det oavsett vilket handlar om överträning i förhållanden kroppen inte klarat av.

Om inte doping ska fortsätta att vara en subjektiv och korrupt soppa tycks det mig som att den som övertränar får ta konsekvensen: har du ansträngt andningsorganen över kroppens förmåga och det lett till astma är din karriär kanske över, på samma sätt som överträning av muskulatur, ligament och leder även det kan leda till oåterkallelig överträning.

Vad är det storslagna med träningsmetoder som lett till 70% astmatiker? Det här är ingen gliring mot något särskilt land, utan mer ett ifrågasättande av systemet som sådant. Eller har jag missat något uppenbart?

Vänta bara, snart kommer resultaten av aveln med genmanipulerade idrottare ut och börjar tävla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skulle vilja påstå att det är naivt att tro annat. Låter mer som hårklyveri än sanningssökande.

Baserat på samma tankesätt kan vi ju då konstatera att Sverige uppenbarligen har statligt sanktionerad doping också... För det vore ju naivt att tro nåt annat.

Det är lite på samma nivå som angående de ökända Östtyska damerna. Det var ju så uppenbart att de var dopade... Förutom att det senare framkom att flera av de "självklara" INTE varit dopade.

Har du ens brytt dig om att kolla vilka förhållanden som råder? De som håller koll på doping i Ryssland har standarder som är ganska lika de i Sverige. Vill du leka "hitta svarta fåret" så får du i stället kolla på USA, som har en lååång historia av tveksamheter bakom sig och test-standarder som väldigt ofta är "flexibla" på upp till delstatsnivå, enstaka gånger även på nationell nivå(som vi vet i alla fall), och staten anstränger sig absolut inte till övers för att ändra på detta, årtionde efter årtionde, innebär det att USA har statligt sanktionerad doping?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Baserat på samma tankesätt kan vi ju då konstatera att Sverige uppenbarligen har statligt sanktionerad doping också... För det vore ju naivt att tro nåt annat.
:
.

Det är långt ifrån samma tankesätt i min mening. I ett senare inlägg utvecklar jag mitt resonemang: #16288385
Kan du inte påvisa någon koppling mellan Östtyska damer, doping i USA, min agenda och statligt-finansierad doping i Ryssland så känns det inte relevant med mitt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

"The sport is going in the right direction. In a few years it will be fine." - Usain Bolt

Förutom att det är naivt och orealistiskt undrar jag, trots Usains charm, på vems uppdrag han säger detta. Sponsorerna? IOK? Hur skulle problemet vara löst inom några få år, då han själv grundlagt sina framgångar i ett land som likt USA också haft organiserad doping inom sprint under de senare åren, alltså de år då Usain själv byggt upp sin karriär?

Det finns säkerligen ett behov av feel-good vibbar efter allt som hänt de senaste året. På ett sätt tolkar jag det rapporterade buandet av Julija Jefimova som ett sätt att intala sig själv att fuskarna är några få, och att vi egentligen inte har något problem. Ben Johnson var på sin tid ett tacksamt offer och i tumultet kring honom lyckades man nästan mörka en hel generation av dopade sprinters.

För IOK är det här OS:et en mardröm, de bara måste "vinna" för att säkra varumärkets värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Eddie Izzard har lite att säga om dopning i OS:
https://www.youtube.com/watch?v=M5X-9brvoq0
"People should be tested to make sure they have taken enough!"

Jag älskar den mannen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

Samma dag som dubble fuskaren (alltså sett till antalet gånger han åkt dit, tja om än han kom undan den ena gången med att amfetamin ingick i hans behandling mot ADHD... eller vem som nu väljer att tro på det) Justin Gatlin sprang vidare till finalheaten på 100 m släpps nu nyheten om att Rysslands enda deltagare i friidrott, Darija Klisjina, stängs av i den kollektiva bestraffningen av Ryssland. Jag lyssnade till en del referat idag ifrån friidrotten och utan att lägga namnen på minnet var det "f d avstängd" hit och dit i lite olika grenar.

Vad gäller Darija Klisjina blir OS lite mindre sött, bokstavligt, och generellt fortsätter det patetiska haveriet till s k ren idrott.

Permalänk

Golfen är det enda som jag tittar på. Kanske för att jag gärna går en runda när tiden räcker till.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Annars väldigt sportintresserad.

Det utbredda fusket bland deltagare och korruptionen inom IOK skjuter hela evenemanget i sank. Tycker det är mer problematisk att västerländska idrottare åker dit då "vi" framställs som bättre/finare än tex öststatare eller kineser.
Västerlandet må ha mer avancerade laboratorium än öst och mindre utvecklade länder. Det säger inte att västerländska idrottare är renare utan snarare tvärtom. Vad vet jag...Jag är trött på skiten helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Vad gäller Darija Klisjina blir OS lite mindre sött, bokstavligt, och generellt fortsätter det patetiska haveriet till s k ren idrott.

Oavsett Klisjinas... "söta" utseende, så kan jag inte låta bli att fortsätta förvånas (vilket i sig är en bedrift år 2016 med mina svärföräldrar som konstant ojar sig över pride-festivaler och invandrare) hur IAAF, IOK och WADA kan besitta så stor makt att dom, utan vidare, bara kan stänga av idrottare hursomhelst utan någon som helst kontroll, vare sig dom är, har varit eller kommer vara dopade.

IOK, alltså den Internationella Olympiska Kommittén, försökte få Efimova avstängd på en tre år gammal dopingförseelse vars 16-månader långa straff enligt lågstadiematematik rimligtvis borde vara avtjänat vid det här laget, och ingen verkar kunna göra något åt saken eller bry sig. Förutom CAS, (skiljedomstolen) då förstås, som pragmatiskt sade att man inte kan avtjäna ett (1) straff två (2) gånger. Det hindrade ju dock inte IOK att åtminstone försöka få Efimova och diverse andra idrottare avstängda. För CAS kan inte göra något mer än så.

Sedan kommer WADA och hittar på att en medicin som har funnits i snart 50 år (FEMTIO ÅR) är... nog... öh... prestationshöjande. Motivationen är, och detta är sant; "idrottare tar medicinen (i syfte att höja prestationen)"! Ja, men, alltså, vem tar INTE medicin... i syfte att höja sin prestation?! Skall vi förbjuda Nadal för att han äter banan i sidbyten? För jag kan lova dig, med 100% säkerhet, att han gör det för att det är... *drumroll*... prestationshöjande. För jävla goda är inte bananer!

Utöver detta, kommer alltså IAAF (Internationella Friidrottsförbundet) och påstår sig vara rättvisa i sina resonemang och kan, helt utan vidare, tydligen, stänga av idrottare... som INTE har dopat sig!!!

Men... vad fan är det som händer?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Vad är ett av huvudsyftena med doping som även inkluderar hormoner? Att snabba på kroppens förmåga till återställning efter nedbrytande träning. Det är alltså ett sätt att kunna överträna utan att bli övertränad.

Alltså, huvudsyftet med doping är ju så klart att kunna överträffa medtävlande med otillåtna medel. Vilka 'medel', är ju i sammanhanget ganska oviktigt - så länge som inte brukandet av ett sådant medel är i syfte att överträffa medtävlande som tävlar under samma förutsättningar, så bör alla tävlande kunna använda samma medel för samma anledning.

Permalänk
Medlem

Betraktar mig som måttligt sportintresserad. Följer inga särskilda ligor eller idrottare, enda undantaget är Malmöfotbollen. Har dock bara gått på idrottsevenemang en handfull gånger i mitt liv, är mest Sportnytt och dagstidningar. Brukar vara intresserad av större mästerskap i större sporter.

OS har jag tidigare sett som en stor och intressant händelse, en smått allmänintressant händelse, lite allmänbildning. Men inför detta OS har det på kort tid gått upp för mig hur utbredd dopingen och korruptionen är och har i stort sett helt tappat intresset. Kombinerat med att OS sänds på TV:ns Östermalm, dit jag inte ens har tillgång till hälften, har gjort att OS går mig i stort förbi, vilket är smått sensationellt när jag tänker efter.

Enda undantaget är damfotbollen. Jag gillar sporten överlag, för det finns inga pengar att tjäna på det, så incitamenten att fula sig är mycket små. Det känns närmast idrottens kärna.

Skrivet av MultiMan:

400kr/månad för Viaplay Sport. Tack, men nej tack!

Haha, kontaktade dem igår för att höra mig för om utbudet och möjligheterna att se deras program. Skulle gärna vilja se fotbollsmatchen mellan Sverige och USA som jag missade. Trodde i min enfald att alla framstående TV-bolag erbjöd pay-per-view, men fick svaret ovan. Jävla pajaser.

Viasat är lika ruttet som ComBort. Deras kundgrupp måste vara hjärndöda kontorsråttor eller sönderpiskade fabriksarbetare som måste trubba av sinnena med ett båtlastubud av TV för att stå ut.

Skrivet av mrqaffe:

Men det kanske finns nåt paket med 24 månaders bindning där de "bjuder" på en månad (OS)

De påstår att de inte har någon bindningstid, så det är i alla fall något.

Skrivet av Shudnawz:

Nu är jag verkligen inte intresserad av att själv se OS 2016, men för dem som är intresserade tycker jag verkligen att det borde visas på SVT. Hur gör man enklast för att skicka ett "vänligen ta er i röven" till MTG? Deras hemsida verkar inte erbjuda några direkta kontaktvägar.

https://www.viasat.se/om-viasat/kontakt

Skrivet av KimTjik:

Det är en helt annan diskussion, men Putin är knappast mäktigast i Ryssland, än om många i väst tycks tro det.

Ursäkta för UÄ:n, men jag är himla nyfiken på vem du menar är det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Ursäkta för UÄ:n, men jag är himla nyfiken på vem du menar är det.

Vad har Putin med saken att göra överhuvudtaget. McLaren-rapporten är något att lita på, alltså... den oberoende och fullständigt självständiga rapporten som WADA har beställt. Dom som både ljuger och jiddrar, är bevisligen i maskopi med IOK och IAAF för att få ALLA ryssar diskvalificerade från ALLA sportevenemang, oavsett om dom är dopade eller inte?

Skurk-Putin, alltså. Pfft! Låt oss börja med den bevisliga koalitionen mellan diverse sportorganisationer och deras infantila försök att etniskt rensa den största och mest grandiosa av sportarrangemang från en, och endast en nation.

Det här luktar illa, och det kommer stinka ganska bra i flera år framöver. När jag tänker på IOK, tänker jag inte på fuskande ryssar, jag tänker på Samaranch och Rogge. NU! Snackar vi fusk!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittade just på listan över antal medaljer och kunde inte först förstå hur USA kunde ha så otroligt många, förrän jag påminde mig om att simning har en inflation i grenar, så över hälften av alla USA:s medaljer är därifrån. Hur som ger simning ett intressant perspektiv på fusk.

Tidigare mästerskap har det konstaterats att ytterst få medaljörer vunnit helt rent, dvs. utan att medvetet göra regelvidriga kickar vid vändningar. På vissa distanser kombinerat med vissa simsätt är kanske medicinsk doping effektivare, men jag undrar ändå om inte den här typen av fusk ger mer utslag. Hittills har intresset varit lamt för att komma till rätta med problemet. Alternativet hade kanske varit att stryka en hel del grenar, men jag skulle tro att de klassiskt stora simnationerna inte vill se mindre medaljer i samlingen.

Kanske har de regelmässigt suddat ut gränserna mellan simsätten än mer sedan tidigare mästerskap? Eller så fortsätter de att låtsas att allt står rätt till så länge medaljerna hamnar där man önskar och antalet fällningar för medicinsk dopning hålls nere (ja, jag är cynisk nog att tro att arrangörer hellre ser snabba publikfriande tävlingar än att antidopingarbetet blir "för" effektivt; det är ju åtminstone bevisat att ha varit fallet vid några tidigare OS).

Skrivet av GilbertG:

Ursäkta för UÄ:n, men jag är himla nyfiken på vem du menar är det.

Generellt, och som ett exempel, är den mäktigaste faktorn i Ryssland Rotenberg-familjen. Jag svarar kort för att inte dra iväg på ett sidospår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

400kr/månad för Viaplay Sport. Tack, men nej tack!

Håller med. Tur att dom sänder på 3an, 10an, och 3sportHD

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem

Stora skämskudden på dokusåpan som kallas friidrott, för nu ska tydligen Darija Klisjina ändå få delta i OS. Ingen skämskudde för att det skulle vara fel, utan för hur pinsamt idrottare behandlas.

Justin Gatlin tog silver, hurra... ... ... För det var ju tur att han tog medalj så att inte en annan fuskare, Yohan Blake (4:a) fick medalj... eh, strunt samma.

brons --> silver
Permalänk
Medlem

har inte sett en sekund OS iår, men det handlar om att det går på nätterna och jag inte har varit ledig. Att se Usain bolt ta OS-guld på 100m på någon eftersändning när jag redan läst om det i morgontidningen känns inte intressant för fem öre.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem

Jag följer nyhetsflödet och såg då följande: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2016/article23354770....

Vi verkar ha hamnat i läget där visst hat kommit att bli PK. Någon kanske tycker att det här är att läsa in för mycket i händelsen, och ja, jag avser inte denna enda match, utan hur åsikterna som uttrycks mer handlar om generellt hat mot folkgrupper och att det i mainstream media tycks vara acceptabelt.

Till matchen (principiellt är jag emot boxning, så det är utifrån efterspelet jag velat kontrollera saken, med de begränsningar det innebär): efter att ha återsett flera sekvenser tycks det mig klart att många av de frekventa slagen egentligen inte träffar någon yta som ger poäng. Youtube videon har brittiska kommentarer och för mig är det något märkligt att de utropar gång efter annan "lovely hit" när jag klart kan se och kontrollera via repriser att det inte var någon träff. I det stora hela hade matchen, som jag ser den, kunnat gå endera hållet, men att det som fäller av avgörandet är att Irländaren boxas alldeles för självsäkert och tycks tro att fler slag träffar än de gör. Mycket vevande för ingenting. Boxning är inte fäktning, med sina elektroniska hjälpmedel och videogranskningar, och så länge båda står tiden ut kan det säkerligen finnas upprörda känslor över besluten.

Vem som vann bryr mig egentligen inte och det är en sport jag inte är intresserad av. Jag är mer bekymrad över den nivå vi hamnat på.

För nationer fyller elitidrott delvis en roll i att uppmuntra till en bättre folkhälsa, ja än om elitidrott i sig inte är särskilt hälsosamt. Största "nyttan" är dock propagandaeffekten och stärkt patriotism (jag skriver medvetet inom citationstecken). Detta har gjort OS-idealen barnsliga ifrån första början. Den tyngre dopingen, som historiskt tycks ha börjat i USA, var en medveten propagandastrategi i kalla kriget. Så det är väl egentligen inget annat än "business as usual".

Om jag ska förstå dagens nyhetsartiklar så tycks i alla fall de svenska friidrottarna leva upp till idealet: "Det viktigaste i dessa olympiska spel är inte att segra utan att deltaga" - de Coubertin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Kanske uppfattar någon det som provocerande att detta hamnar under "Akademiska ämnen", men jag finner ingen bättre avdelning, då sport alltid har varit och tydligen förblir knutet till politik. I vanlig ordning inför mästerskap är det dopingfrågan som far fram som ett eldklot genom debatten. Den tyngre dopingen i sig är ju ett fenomen som uppkom i propagandakrigen mellan stater.

Idag såg jag att ryska kanotister stängs av och utifrån det tyckte jag att en diskussion här skulle kunna vara intressant utifrån flera aspekter:

  • de mest framstående ryska kanotisterna och klara medaljaspiranter kan vad jag se aldrig varit misstänkta för doping

  • det land som mest figurerat i dopinghärvor under senare år har varit Turkiet, men det tycks inte hindra landet från att delta

  • skandaler som påverkar flera av de främsta löparna ifrån Afrika tycks effektivt ha tystats ner och att personer i staben för de bästa blev ertappade med dopingpreparat verkar inte vara värt någon brådskande aktion

  • den s k skandalen kring Meldonium drog lite av ett löjens skimmer över dopingfrågan, då det visade sig att det är ytterst subjektivt vad som är doping, då liknande preparat med samma påstådda icke inverkan används och är tillåtna, ja förutom då att idrottsutövare drogs i smutsen innan ens dopingtesterna säkrats

  • tvåfaldigt avstängde Gatlin inte bara tillåts delta i Rio, men mitt under fingerpekandet om doping väljer USA att skicka honom

  • hur kul blir det för den som vinner medalj i t ex kvinnligt stavhopp när en aldrig misstänkt eller avstängd Isinbajeva med stor sannolikhet inte kommer att få delta i vad som varit hennes sista mästerskap?

  • sen kan det ju tilläggas att stor del av dopingen sker under juniortiden för att på så sätt påskynda utvecklingen, så än om många idrottare för tillfället är rena så hade de ändå inte varit där de är utan doping

Vad gäller just Ryssland är det svårt att veta vad som egentligen är sant, om än många påståenden säkert har stor sanningshalt. Lite konstigt är de dock:

  • Ryssland är som redan nämnts inte sämst

  • Anklagelserna bygger på märkligt få vittnesmål

  • Wada och andra strulade själv till det genom att helt släppa kontrollen under några mästerskap i Ryssland

Jag skriver inte ovan för att på något sätt urskulda Ryssland, utan mest för att väcka några få frågor som kan ge det visst perspektiv när det kommer till andra länders deltagande i OS.

Personligen är detta det första OS då jag helt lägger ner intresset. Jag orkar inte med hyckleriet och "maffiaspektaklet", vilket dessutom knappast kommer att gynna de stackars fattiga invånarna i Rio. Finns det någon utövare som aldrig svalt ett piller eller tagit en injektion, om det så krävt att de med juristers hjälp lusläst listan över förbjudna preparat?

mindre intressant sedan svt förlorade rättigheterna tyvärr...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Spektaklet är avslutat. Min nyfiken tog ibland överhanden, så det blev ingen total bojkott ifrån min sida, än om jag som mest såg en halvlek, då handbollsfinalen för damer (otroligt vilken hög nivå dessa tjejer har nått!). De fragment jag såg var via ryska tv-sändningar, av den enkla anledningen att de har mycket kunniga kommentatorer med mindre fokus på nationalitet och mer på kunnande (det hjälper naturligtvis att kunna språket), ja förutom att jag inte önskar sponsra Viaplays hutlösa priser.

Med tanke på det fokus doping haft innan OS och sett till hur det närmast uteslutande varit riktat mot Ryssland är följande artikel i The New York Times intressant. De avslutar visserligen artikeln på sedvanlig sätt:

Citat:

Russia would most likely have had more athletes on this list if its full delegation were competing in Rio. Nearly one-third of the Russian team was barred by various sports federations after investigations revealed an extensive state-run doping program.

Fast det är ju en spekulation, lika mycket som vi kan spekulera kring hur det står till med övriga USA sprinters, särskilt då det kommer in rapportering om att Trevor Graham, egentligen livstidsavstängd, likväl bakom kulisserna tränar några amerikanska OS-idrottare. Till annat är bevisat var åtminstone USA:s sprintlag för herrar historiskt 25% rent och det kanske är en bra siffra i de här sammanhangen? Oavsett hur statistiken sett ut om Ryssland skickat alla påtänkta, och vilka det nu varit, är det artikeln presenterar kalla fakta om de s k rena olympiska spelen. Om jag räknat rätt togs hela 28 medaljer av tidigare avslöjade fuskare (en brasklapp bör dock flikas in, då det emellanåt är en medicinsk djungel vad som räknas som doping och att det troligen finns skäl att gradera doping).

Till ovan kan vi lägga den lite märkliga episoden med den kenyanske tränaren som försökte sig på att lämna en urinprov istället för en av de aktiva; kryddan i historien är att Kenya trots att de var på vippen att uteslutas ur OS friidrott ändå kom med, och lyckades då riktigt bra med 13 medaljer i friidrott, varav 6 guld.

Hur gick det då för Ryssland? Än om det sammantaget var Rysslands sämsta OS på länge, så gick det sett till gruppens storlek och att flera idrottare inte fick chansen att förbereda sig normalt väl ganska bra, med totalt 56 medaljer. I vanliga fall brukar jag inte inte gräva i statistik kring Ryska laget, men det får väl konstateras att det är en bra idrottsnation med talanger inom det mesta och inom många grenar där doping troligen inte kan göra någon avgörande skillnad. Vad gäller dopingtester uppger Aleksandr Dtjukov, den Ryska Olympiska Kommitténs ordförande, att det gjorts 330 dopingtester på de 281 ryska deltagare, mer än för något annat land, och att alla visat sig vara negativa. Det sistnämnda får man alltid ta med en nypa salt, då visst fusk inte kan upptäckas förrän dopingtester för substanserna utvecklats.

Så kanske beror det på hur man ser det: på ett sätt fungerade det ju att utesluta hela grupper utan juridiskt täta bevis, då det uppenbarligen lett till att Ryssland hade en av de renaste lagen. Huruvida det är rättvis mot de som oskyldigt hamnade under domarklubban är däremot tveksamt. Frågan är även om det här inte fick flera idrotts- och antidopingorganisationer att framstå som mer korrupta? Det har åtminstone slagit in hålet på myten om att sport skulle stå för högre ideal än samhället i övrigt.

Permalänk
Medlem

Enda behållningen i detta os, förutom dom svenska medaljörerna så klart, var Zachrisson.
Mannen är ren och skär underhållning att sitta och lyssna på
Annars kändes hela os mest meeeh, det enda man egentligen såg fram emot var ju Usain Bolt's trippel försök.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X