Frågor om datorer och el i husbil

Permalänk
Medlem

Frågor om datorer och el i husbil

Efter att ha gått runt i ungefär ett år och varit sugen på det har jag äntligen bestämt mig för att börja undersöka saker på allvar, och jag har nu stora funderingar på att flytta in i husbil på heltid.
Självklart är det ett stort projekt med mängder av frågor i alla möjliga kategorier att besvara innan jag kan bestämma mig, och jag tänkte ställa dom tekniska frågorna här på Sweclockers

Så första frågan är för er elkunniga: Hur "ren" el är det i en husbil?
Ja, en väldigt abstrakt fråga, jag vet. Vet inte riktigt hur jag skunna vara mer detaljerad. Men jag kan nog fråga såhär, om jag bestämmer mig för att ha min stationära dator och/eller NAS i husbilen, kommer dom kunna ta skada av att det är "oren" el dom drivs utav? Tänker då framförallt på att hårddiskarna i NASen är lite känsliga mot smutsig el.

Andra frågan är också till de elkunniga: Hur fungerar det med 12v/220v?
Jag antar att 220v endast är tillgängligt när man har en yttre elkälla. Eller kan man även använda 220v från batterierna, men att den då omvandlar från 12v till 220v? Om det går att omvandla, finns det då någon nackdel med det? Exempelvis att det sker en stor förlust vid omvandligen, eller att strömmen blir "oren", precis som i fråga ett.

Tredje frågan är mer teknikinriktad: Vad tror ni om att ha en stationär dator i en husbil?
...jämfört med en gaming laptop då alltså. Självklart är en stationär dator större och väger mer, vilket kan vara ett problem. Men den drar även mer ström än en laptop, vilket är ett ännu större problem.
Jag har aldrig ägt en gaming laptop, så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig för prestanda ifrån dom? Kan det vara värt att byta ut den stationära mot en laptop?

Jag vet att frågorna kan vara lite abstrakta, men jag har tyvärr inte så mycket information att gå på själv. Hoppas det går att svara på ändå

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Föredetting

Min spontana tanke är att du kommer ha det varmt och svettigt i din husbil om du ska ha en stationär dator igång där inne.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@morxy49:

Det mesta av det går ju att lösa. Men räkna med att få köpa endel dyra grejor för att få det att funka.

Det finns 12v till 230v transformatorer. De som är små, typ 200w dår man för en femhunka. Men de större du behöver är betydligt dyrare. Jag vet inte vad för verkningsgrad de har men säkert inte över 70%

Du kommer behöva flera stora batterier samt en rejäl generator för att ladda dem. I min husbil har vi tre 55-60ah batterier men det sista batteriet laddas inte riktigt då de är för klen generator

Ohms lag kommer vara din vän här. 12v x 60ah = ca 700w minus värmeförlust och att man aldrig kan Tömma ett batteri helt (spänningsfall de sista ah) så kan man nog inte räkna med att driva en stationär dator nån timma eller så per batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Så första frågan är för er elkunniga: Hur "ren" el är det i en husbil?

Du kopplar väl upp dig till ett "230" uttag vid campingen?
Elen där är lika "ren" som hemma.
Variationer förekommer alltid, men inom felmarginalerna.

Du måste ha en extern 230 källa, om du ska bo där på heltid.
Konvertera 12>230 i längden? Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Min spontana tanke är att du kommer ha det varmt och svettigt i din husbil om du ska ha en stationär dator igång där inne.

Perfekt för killen på vintrarna, han har ju planer på att bo där på heltid.
Bättre att svettas lite på sommarn än att frysa ihjäl i husbilen på vintern.

Kan tillägga att jag är också inne på nåt liknande. Att betala 4-5k+ för en simpel etta är ju sjukt, imo.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga teknsika begränsningar men hur stor är din budget ? Det är inga problem att fixa helt ren sinus 230V men billiga invertrar kan du sluta fundera på för de ger inte ren sinus ut.
den största nackdelen med en stationär dator än nog storlek och energiförbrukning, invertern ger lite förluster den också men visst går det att lösa om du vill kanske den här eller modellen mindre om du klarar dig med 500 W,
http://www.inverterbutiken.se/produkt/marinco-vaxelriktare-12...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

Ja, jag skulle nog säga att när du är på rull, stäng av stationära datorn och kör enbart NASen på en 12->220v-konverter som ger en ren sinuskurva, typ nåt sånt här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... om du nu måste ha den igång alls när du rullar.
Och kör sen i så stor utsträckning som möjligt på "landström", som båtfolk kallar det.

Jag skulle nog inte rekommendera en stationär dator, av flera anledningar:
* De tar rejält med plats, både tillbehör och själva burken
* De drar hyggligt med ström (speldatorer åtminstone)
* Det tar ett tag att plocka undan om du behöver komma åt platsen för annat, och risken för det är stor med tanke på det begränsade utrymmet i många husbilar

En bättre spellaptop borde fylla dina behov bättre, då den är väldigt mycket enklare att stuva undan på kort tid, samt att du i nödfall kan köra den på batteriet om husbilen är helt död.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det här var ju en intressant frågeställning.
Jag skulle tro att ett husbilsbatteri ganska snabbt kommer att ta slut om du har igång din stationära dator i husbilen, därför kan det ju vara trevligt med en laptop som drar lite mindre.
En laptop går ju även snabbt att vika ihop och stoppa undan när man inte använder den, vilket kan vara trevligt när utrymmet är begränsat.

Jag har en bärbar laptop med 970M, oftast använder jag en blandning av HIGH och ULTRA, även nya spel flyter på bra.
10X0-generationen för laptops sägs ju bli ännu effektivare, men de släpps ju först senare i höst.
Det är helt klart möjligt att spela på en laptop idag.

Permalänk
Medlem

En du ha 500+ W med ren sinus så kommer du få ha hela bilen fylld med batterier, solpaneler på hela taket och betala ett par tusen för likriktaren

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre satsat på en laptop med tanke på att en stationär drar fler konsekvenser till sig

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju som att det verkar överlägset med laptop jämfört med stationär dator.
Det bästa är nog en gaming laptop med 12v-laddare, så slipper man förlust vid inverteringen också.
Vad finns det för bra alternativ i så fall, om man skulle säga att budget ligger runt 10.000kr?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Lego Master

Well, jag har alltid gillat Asus G-serie, men den billigaste (på Inet förvisso) ligger på 12'990, och då bara med ett 960M. Kolla på beg-marknaden, eller vänta tills de säljer ut datorer med 900-serie GPU när 1000-serien kommer i M-utförande under hösten.

Eller titta på ett annat märke, men där har jag dålig koll.

Acer har den här: https://www.inet.se/produkt/1978205/acer-aspire-nitro-i7-8gb-...
Men jag har alltid tyckt att Acer är glorifierade plastbyttor, så jag kan inte rekommendera den baserat på mina tidigare erfarenheter av dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Ja, det låter ju som att det verkar överlägset med laptop jämfört med stationär dator.
Det bästa är nog en gaming laptop med 12v-laddare, så slipper man förlust vid inverteringen också.
Vad finns det för bra alternativ i så fall, om man skulle säga att budget ligger runt 10.000kr?

Förresten har du mer konkreta detaljer om husbilen jag missade att du skrev tänkte bosätta dig i en husbil, innebär det i så fall en husbil eller en villavagn ? Det kommer väl inte att handlar om att bostaden ska förflyttas särskilt ofta utan om att den ska ställas upp "permanent" och mer vara som en bökigt flyttbar sommarstuga ? Är det så så kommer du väl att ha el och bredband anslutet året runt och vatten och kanske avlopp på sommaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förresten har du mer konkreta detaljer om husbilen jag missade att du skrev tänkte bosätta dig i en husbil, innebär det i så fall en husbil eller en villavagn ? Det kommer väl inte att handlar om att bostaden ska förflyttas särskilt ofta utan om att den ska ställas upp "permanent" och mer vara som en bökigt flyttbar sommarstuga ? Är det så så kommer du väl att ha el och bredband anslutet året runt och vatten och kanske avlopp på sommaren ?

Ja, det är som sagt ett permanent boende i husbil som är planen. Om jag kommer stå stilla mycket eller åka runt vet jag faktiskt inte ännu. Men planen är väl att åtminstone på sommaren åka runt i Europa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Ja, det är som sagt ett permanent boende i husbil som är planen. Om jag kommer stå stilla mycket eller åka runt vet jag faktiskt inte ännu. Men planen är väl att åtminstone på sommaren åka runt i Europa.

Men då handlar det om en husbil som får köras med b kort och ingen stor sak som sällan flyttas och som ska ersätta ett hus ?
Du måste alltså kunna köra från batterier?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tvekat på att ens ha nas i en husbil. Känns sådär att behöva ha koll på spänningsfall, bra el osv. Tror jag bara pajat hårddiskar pågrund av ström problem. Ett alternativ är att ha nas hos släkting med fiber.

Köp förövrigt en bra 12-230v omvandlare, det kostar en slant men är värt det.

Permalänk
Medlem

När man kör elen via extern ström är där helt vanlig ström. Annars när det är med inverter så beror det på denns kvalité. Alla UPS:er jobbar med samma teknik så det går att få den riktigt ren men det kostar. Vill man köra en nas/server hade jag kopplat den bakom en riktig online-UPS.

Har en kompis som köpt husvagn och han har svårt att få fram ström ur husvagnen. Han får välja antingen TV eller ladda laptop från 12volten. Men det går säkert dra fram mer kablar från batteriet, med nya säkringar och uttag om man ska bo permanent där.

Permalänk
Medlem

I princip behöver du inte en 230V inverter för Dator och skärm
de kör ju redan från 230V till 12,7,5,3V extra pill blir det,
skulle gissa de kör direkt 230 ner till alla på en gång från transformatorn.
Men det är inte det mest praktiska men möjligheten finns.
Vet inte hur många nätaggregat på 12V för datorer som klarar av att köra en speldator.

Annars kan du skaffa en Raspberry Pi eller nån annan enkortsdator för att ska surfa eller annat smått,
Pi2 drar runt en 700mA med 5V (~3,5W) på de viset kan du få ner din förbrukning.
Dock är det en Arm processor som finns i telefoner så en del program fungerar inte rakt av
men för slösurf och video tittande fungerar det hyggligt,
sen så har jag hört att PSUn på de är endast ~80% effektivt och de kan man byta ut för det lilla extra.

Utöver kan man lägga solpaneler på taket att hjälpa till med strömmatningen,
finns modeller som är gjorda för segelbåtar som tål lite mer fysiskt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Intressant att det går att driva datorn durekt på 12v. Det är något som är värt att kolla in mer på.

Men har lite uppdateringar idag angående det hela. Var hos en handlare och kollade runt lite och fick rätt mycket hjälp av en som jobbade där.
Det verkar som att man får mycket mer för pengarna om man köper en husvagn istället. Dessutom så är det ju smidigare eftersom man då har möjligheten att åka iväg med bilen utan att behöva ta med sig hela huset på färden.

Så det verkar som jag ska satsa på husvagn nu istället. Om det ändrar något på de frågorna som jag ställt här vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Husvagn har ju sina fördelar om man ska bo längre tid på samma plats.
Kommer på två negativa saker, har inte hört om nån med batterier eller generator så du behöver stanna vid ett eluttag om du in fixar det.

Finns en risk att du hamnar ta körkort för att köra släp med bromsar om det är ett tillräckligt stort/tungt släp.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Efter att ha gått runt i ungefär ett år och varit sugen på det har jag äntligen bestämt mig för att börja undersöka saker på allvar, och jag har nu stora funderingar på att flytta in i husbil på heltid.
Självklart är det ett stort projekt med mängder av frågor i alla möjliga kategorier att besvara innan jag kan bestämma mig, och jag tänkte ställa dom tekniska frågorna här på Sweclockers

Så första frågan är för er elkunniga: Hur "ren" el är det i en husbil?
Ja, en väldigt abstrakt fråga, jag vet. Vet inte riktigt hur jag skunna vara mer detaljerad. Men jag kan nog fråga såhär, om jag bestämmer mig för att ha min stationära dator och/eller NAS i husbilen, kommer dom kunna ta skada av att det är "oren" el dom drivs utav? Tänker då framförallt på att hårddiskarna i NASen är lite känsliga mot smutsig el.

Andra frågan är också till de elkunniga: Hur fungerar det med 12v/220v?
Jag antar att 220v endast är tillgängligt när man har en yttre elkälla. Eller kan man även använda 220v från batterierna, men att den då omvandlar från 12v till 220v? Om det går att omvandla, finns det då någon nackdel med det? Exempelvis att det sker en stor förlust vid omvandligen, eller att strömmen blir "oren", precis som i fråga ett.

Tredje frågan är mer teknikinriktad: Vad tror ni om att ha en stationär dator i en husbil?
...jämfört med en gaming laptop då alltså. Självklart är en stationär dator större och väger mer, vilket kan vara ett problem. Men den drar även mer ström än en laptop, vilket är ett ännu större problem.
Jag har aldrig ägt en gaming laptop, så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig för prestanda ifrån dom? Kan det vara värt att byta ut den stationära mot en laptop?

Jag vet att frågorna kan vara lite abstrakta, men jag har tyvärr inte så mycket information att gå på själv. Hoppas det går att svara på ändå

Här kommer min berättelse och jag håller på och gör det du ska göra med dator i husbil.
Jag har bott i husbil sedan juni förra året. Jag free campar och har idag 200 ampere batteri Bank och ett 105 amper start batteri(230v är för amatörer)). Det går hur fint som helst att se på TV att ladda mobil, belysning och allt i ca 4 dagar. Då drar jag igång mitt gasoldrivna 2 kW elverk och låter den enormt potenta batteriladdaren Ctek mxs 25 ladda batterierna fulla på sex timmar. Jag har en stationär dator med Intel i7 och bra grafik men den drar på tok för mycket ström Det blir nästan billigare att köpa en bärbar kraftfull dator än att köpa mer batterier i husbilen.

Därför beställde jag detta och ska faktiskt hämta imorgon
Asus GL752VW-T4130T 17,3" FHD i7-6700HQ / 8GB / 1TB HDD + 256GB SSD / GT...
Artikelnummer: 231559 1 st à 11990 kr Logitech Wireless Performance Combo MX800
Artikelnummer: 203960 1 st à 1390 kr Seagate Expansion Desktop Drive 5TB
Artikelnummer: 223089 1 st à 1490 kr

Till detta kommer jag också att köpa två till 100 ampere batterier så jag får en batteribank på 400 ampere. En bra UPS som klarar 20 min backup Ström när batterierna dör med bra sinuskurva kanske 500 watt.

Istället för Elverket som jag har Kipor ig2000 som kostar 5-6000 så finns det Tex Efoy 80 som ljudlöst laddar batterierna för det överkommliga priset av 30.000kr och en månadskostnad på bränslet på i runda släng 3000.
Efoy är sinnessjukt teknologi och jag önskar jag hade råd med det. Istället får jag fylla på mina två ALUGAS 11 gasolflaskor två gånger i månaden. Med datorn så blir det säkert 4 gånger i månaden. Och detta är under sommarperioden på vintern Så tredubblas förbrukningen eftersom man behöver värme. Så många här i tråden säger så är 230 volts uttag absolut det bästa Då blir det som var hemma. Allt annat är en utmaning kolla upp och så gärna att du har toalett och dusch i närheten. Också att det var nära att fylla på vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ska du satsa på att bo i husbil permanent så satsa på en bil med AC osv. Då har du troligen både 230 Volt enfas och 400 Volt trefas in i bilen. Då funkar det lika bra att köra med stationär dator som med laptop.

Finns flera familjer som är året-runt-boende på Öland i sina husbilar och efter vad jag hört stortrivs de.

Här har du en bild på en hyfsat bra SCANIA av nyare modell som inte är alltför stor.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LIBSweden:

Här kommer min berättelse och jag håller på och gör det du ska göra med dator i husbil.
Jag har bott i husbil sedan juni förra året. Jag free campar och har idag 200 ampere batteri Bank och ett 105 amper start batteri(230v är för amatörer)). Det går hur fint som helst att se på TV att ladda mobil, belysning och allt i ca 4 dagar. Då drar jag igång mitt gasoldrivna 2 kW elverk och låter den enormt potenta batteriladdaren Ctek mxs 25 ladda batterierna fulla på sex timmar. Jag har en stationär dator med Intel i7 och bra grafik men den drar på tok för mycket ström Det blir nästan billigare att köpa en bärbar kraftfull dator än att köpa mer batterier i husbilen.

Därför beställde jag detta och ska faktiskt hämta imorgon
Asus GL752VW-T4130T 17,3" FHD i7-6700HQ / 8GB / 1TB HDD + 256GB SSD / GT...
Artikelnummer: 231559 1 st à 11990 kr Logitech Wireless Performance Combo MX800
Artikelnummer: 203960 1 st à 1390 kr Seagate Expansion Desktop Drive 5TB
Artikelnummer: 223089 1 st à 1490 kr

Till detta kommer jag också att köpa två till 100 ampere batterier så jag får en batteribank på 400 ampere. En bra UPS som klarar 20 min backup Ström när batterierna dör med bra sinuskurva kanske 500 watt.

Istället för Elverket som jag har Kipor ig2000 som kostar 5-6000 så finns det Tex Efoy 80 som ljudlöst laddar batterierna för det överkommliga priset av 30.000kr och en månadskostnad på bränslet på i runda släng 3000.
Efoy är sinnessjukt teknologi och jag önskar jag hade råd med det. Istället får jag fylla på mina två ALUGAS 11 gasolflaskor två gånger i månaden. Med datorn så blir det säkert 4 gånger i månaden. Och detta är under sommarperioden på vintern Så tredubblas förbrukningen eftersom man behöver värme. Så många här i tråden säger så är 230 volts uttag absolut det bästa Då blir det som var hemma. Allt annat är en utmaning kolla upp och så gärna att du har toalett och dusch i närheten. Också att det var nära att fylla på vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande, du verkar kunna vara intresserad av Powercell http://www.powercell.se/ har du kollat nått på deras produkter? De gör elverk som består av bland annat diesledrivna bränsleceller som har hög verkningsgrad och eftersom det inte handlar om nån dieselmotor utan diesel som bränsle så är de väldigt rena, de används till mobiltelesystem men har börjat testas i fordon också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Spännande, du verkar kunna vara intresserad av Powercell http://www.powercell.se/ har du kollat nått på deras produkter? De gör elverk som består av bland annat diesledrivna bränsleceller som har hög verkningsgrad och eftersom det inte handlar om nån dieselmotor utan diesel som bränsle så är de väldigt rena, de används till mobiltelesystem men har börjat testas i fordon också.

Nej jag har inte hört talas om powercell förut på deras hemsida kan jag inte se någon återförsäljare lista Det verkar som om det är en industriell produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LIBSweden:

Nej jag har inte hört talas om powercell förut på deras hemsida kan jag inte se någon återförsäljare lista Det verkar som om det är en industriell produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Idag bygger de främst elaggregat för mobilmaster om jag har förstått det hela rätt men deras teknik är väldigt spännande och eftersom de kan tankas med diesel är det en teknik som fungerar redan idag, visserligen är vätgas renare men det är inte direkt lika lätt att få tag på som diesel så de producerar vätgas från diesel direkt i kraftcellen innan vätet omvandlas till el i bränslecellen, de ger lite spillvärme också men de har ändå mycket hög verkningsgrad jämfört med kolvmotordrivna elverk och kan man ha nytta av värmen så blir det ju ännu bättre.
Skulle nog kunna passa mycket bra för el och värme på vintern i en dieseldriven husbil

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

Här kommer min berättelse och jag håller på och gör det du ska göra med dator i husbil.
Jag har bott i husbil sedan juni förra året. Jag free campar och har idag 200 ampere batteri Bank och ett 105 amper start batteri(230v är för amatörer)). Det går hur fint som helst att se på TV att ladda mobil, belysning och allt i ca 4 dagar. Då drar jag igång mitt gasoldrivna 2 kW elverk och låter den enormt potenta batteriladdaren Ctek mxs 25 ladda batterierna fulla på sex timmar. Jag har en stationär dator med Intel i7 och bra grafik men den drar på tok för mycket ström Det blir nästan billigare att köpa en bärbar kraftfull dator än att köpa mer batterier i husbilen.

Därför beställde jag detta och ska faktiskt hämta imorgon
Asus GL752VW-T4130T 17,3" FHD i7-6700HQ / 8GB / 1TB HDD + 256GB SSD / GT...
Artikelnummer: 231559 1 st à 11990 kr Logitech Wireless Performance Combo MX800
Artikelnummer: 203960 1 st à 1390 kr Seagate Expansion Desktop Drive 5TB
Artikelnummer: 223089 1 st à 1490 kr

Till detta kommer jag också att köpa två till 100 ampere batterier så jag får en batteribank på 400 ampere. En bra UPS som klarar 20 min backup Ström när batterierna dör med bra sinuskurva kanske 500 watt.

Istället för Elverket som jag har Kipor ig2000 som kostar 5-6000 så finns det Tex Efoy 80 som ljudlöst laddar batterierna för det överkommliga priset av 30.000kr och en månadskostnad på bränslet på i runda släng 3000.
Efoy är sinnessjukt teknologi och jag önskar jag hade råd med det. Istället får jag fylla på mina två ALUGAS 11 gasolflaskor två gånger i månaden. Med datorn så blir det säkert 4 gånger i månaden. Och detta är under sommarperioden på vintern Så tredubblas förbrukningen eftersom man behöver värme. Så många här i tråden säger så är 230 volts uttag absolut det bästa Då blir det som var hemma. Allt annat är en utmaning kolla upp och så gärna att du har toalett och dusch i närheten. Också att det var nära att fylla på vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt intressant! Tack för att du tog dig tid att skriva.
Får man fråga vart ungefär du brukar stå? Hur länge kan du stå på ett ställe innan du måste flytta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Riktigt intressant! Tack för att du tog dig tid att skriva.
Får man fråga vart ungefär du brukar stå? Hur länge kan du stå på ett ställe innan du måste flytta?

Det bästa är att hitta en långtidsparkering inne i stan nånstans. Typ 150kr i månaden. Campingplatser tar 2-300kr per dygn. Jag har under det här året upptäckt att det bästa är att vara på en publik plats med mycket människor, då slipper man inbrottsförsök och skadegörelse. Ställ också gärna en liten sulky eller cykel utanför husbilen på nätterna. Där jag står nu har jag varit i tre månader. Det är faktiskt rätt schysst liv och har man jobb som jag har så slipper man att betala hyra för en lägenhet. Nu är min husbil nästan 7 meter och det har hjälpt mycket, det är som en tvårumslägenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

Det bästa är att hitta en långtidsparkering inne i stan nånstans. Typ 150kr i månaden. Campingplatser tar 2-300kr per dygn. Jag har under det här året upptäckt att det bästa är att vara på en publik plats med mycket människor, då slipper man inbrottsförsök och skadegörelse. Ställ också gärna en liten sulky eller cykel utanför husbilen på nätterna. Där jag står nu har jag varit i tre månader. Det är faktiskt rätt schysst liv och har man jobb som jag har så slipper man att betala hyra för en lägenhet. Nu är min husbil nästan 7 meter och det har hjälpt mycket, det är som en tvårumslägenhet

Skickades från m.sweclockers.com

men står du inne i stan? hur gör du då med kasettoan?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

men står du inne i stan? hur gör du då med kasettoan?

Den tömmer jag en gång i veckan eftersom jag typ bara använda den på morgonen. Du kan tömma den i vilken toalett som helst. En gång i veckan kör jag med husbilen och fyller på vatten 100 liter på en bensinstation och tömmer toaletten i en park allmänna toaletter eller hos någon kompis. Här är det fördel med husbil då det är smidigt att ta sig runt och göra allt detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Kan man inte montera en mulltoa om man förutsätter att man har el, det borde ju vara bättre om man ska ha det för mer permanetent boende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.