Uppgradera hela skiten eller bara gfxkort?

Permalänk

Uppgradera hela skiten eller bara gfxkort?

Nuvarande setup:
CPU: i7-3770K.
Moderkort: ASUS P8Z77-V DELUXE
Grafik: 2st Asus GeForce GTX 670 2GB (även om SLI-läget ofta inte ens används).
3 skärmar

Grafiken sjunger på sista versen, är sugen på Nvidia Titan X eller någon variant av Nvidia Geforce GTX 10x0.
Kommer vilja köra VR när det kommer.

Om jag bara köper ett nytt GFX-kort, kommer hårdvaran palla? Cpu och bussar kommer de korka?
Är CPU'n värd att uppgradera?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

kör du med titan x pascal eller 1080 så hade jag uppgraderat cpu och resten också.. men ett 1070 kommer nog funka och då kan du behålla din cpu ett tag till men skulle nog ändå rekommendera att uppgradera när nästa generation cpuer kommer.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi: ok sjysst. Nästa generation CPU, är de bakom kröken eller handlar det om år? Är inte så insatt då jag ganska precis börjat fundera på ny rigg.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rackarpelle:

@Kethsi: ok sjysst. Nästa generation CPU, är de bakom kröken eller handlar det om år? Är inte så insatt då jag ganska precis börjat fundera på ny rigg.

Ryktas komma Q1 2017 om jag inte minns helt fel. Det finns alltid något över kröken, vill man uppgradera så är det bara att köra, bara det inte handlar om veckor.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@rackarpelle: precis som den andra här sa det är i början av nästa år och dessutom amds zen cpu kommer i början av 2017 och jag tror ditt cpu kommer klara sig till dess och sen är det nog värt att uppgradera.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Låter som en plan. Jag har inte panik att uppgradera, får se om jag börjar med graffekortet eller om även det kan vänta några månader - de lär ju inte gå upp i pris.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Låter som en plan. Jag har inte panik att uppgradera, får se om jag börjar med graffekortet eller om även det kan vänta några månader - de lär ju inte gå upp i pris.

Grafikkortet kan du ju skaffa nu om du vill. De lär gå ner i pris en smula under kommande månader men inte mer än så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Återupplivar denna zombietråd. Inlägget skrev jag 2016 och jag gissar att "nästa" intel generation redan kommit. Så nu till den eviga (uppdaterade) frågan. Är det läge att slå till nu.. eller är ÄNNU nästa generation bakom kröken? Som syner så har jag inte brottom direkt och kan hålla ut ett par månader.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Coffee lake släpptes kring okt 2017 och är aktuell nu. Kommer en generation till med mer cores men om du skall gamea hade jag tittat på en 8700K eller 8600K med ett z370 mobo så du ksn överklocka.

Ny generationens nvidia kort kommer announcas om 9 dagar och släpps troligen i början på sept

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Återupplivar denna zombietråd. Inlägget skrev jag 2016 och jag gissar att "nästa" intel generation redan kommit. Så nu till den eviga (uppdaterade) frågan. Är det läge att slå till nu.. eller är ÄNNU nästa generation bakom kröken? Som syner så har jag inte brottom direkt och kan hålla ut ett par månader.

Nah. Folk sitter fortfarande och väntar på samma ”nästa generation”. Gällande grafikkort är det verkligen så. Du funderade på 10x0 i förra vändan och det är fortfarande det senaste. Dock ryktas det om ny generation... snart.

Vad gäller CPU så släpper intel lite poleringar som de kallar för ny generation. Ger maximalt 10% mer prestanda mot tidigare generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, nya nvidia kommer jag iallafall invänte, det verkar ju vara precis bakom hörnet. Och det lilla jag hunnit läsa om Intels senaste verkar ju vara nån "refresh" runt Q4. Jag skulle kanske kunna hålla ut tills dess, lägga lite pengar på hög under tiden så man har råd med allt.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64