Permalänk
Inaktiv

mmm, jag sålde i slutet av 2005 på 17kr efter splitten 1/5 var med i emissionen och lite till, tog 5år att få igen tappet,

Permalänk
Medlem

några kommentarer om denna fondportfölj?

40% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Ny Teknik A
20% SPP Aktiefond USA
15% Avanza Zero

tanken var att ersätta (Avanza Zero) eller (SPP Aktiefond USA) mot (SPP Global Plus A) men frågan är om det är värt?

är mycket tacksam för tips,,

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av AdAm25:

några kommentarer om denna fondportfölj?

40% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Ny Teknik A
20% SPP Aktiefond USA
15% Avanza Zero

tanken var att ersätta (Avanza Zero) eller (SPP Aktiefond USA) mot (SPP Global Plus A) men frågan är om det är värt?

är mycket tacksam för tips,,

Extremt teknik-tung. SPP aktiefond USA innehåller ju väldigt många teknikbolag även den. Sen har du i princip ingen exponering mot annat än Sverige och USA? Ganska smal inriktning kan jag tycka?

Skulle nog helt ersätta SPP Aktiefond USA med en globalfond, typ Länsförsäkringar Global Indexnära. Skulle även ersätta Spiltan Aktiefond Investmentbolag då du redan fångar mycket av dess innehav med Avanza Zero. Spiltan skulle jag i så fall ersätta med en fond för tillväxtländer, typ Avanza Emerging Markets för att få mer exponering mot Asien och övriga tillväxtländer som du annars i stort sett saknar helt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

SPP aktiefond USA och Swedbank Robur Ny teknik har helt olika innehav, så där håller jag inte med.
Men Avanza Zero och Spiltan överlappar en hel del med de stora innehaven i Investor och Industrivärden.
Gillar den senare mer då
Spiltan Global investmentbolag kanske kan vara intressant. Plus en mot Asien.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Modigt att investera i en bransch som är på väg bort, hur mycket lobbyisterna skriker och skränar. Jag förmodar att det var ett jäkla liv på hästfolket när de första bilarna började rulla också.

Ja i slutet i september/oktober kunde man plocka upp oljerelaterat för rena vrak priser, jag har aldrig någonsin sett så låga multiplar de åren jag varit på börsen inom någon sektor, och det var dessutom på ett lågt oljepris. Sen har vi haft den perfekta stormen i oljerelaterat vilket drog tillbaka massor av ny investeringar.

Kommer flyget igång igen så kommer en tunna brent stå i 70-75usd.

ESG sektorn, tech och miljörelaterat och andra som har multiplar där segern är tagen i förskott kan dock få sig en rejäl avhyvling. Går amerikansk 10åring över 2% är det en urblåsning som väntar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv

Tugget med den amerikanska tioåringen har pågått sedan 90talet, och det är anra orsaker som får börsen att sätta sig, tioåringen är mer en mediagrej i min värld. Tioåringen har stigit konstant från botten i Mars 2020 medans världens börser gjort likaså.

Kolla en graf på 10åringen på 30år så ser du.

Vollan kommer att bestå ett tag för att, börsen kommer sedan att ta nya tag uppåt. På sikt går börsen alltid upp och ekonomierna, köp kontunerligt så blir du en vinnare i längden, men det vet du redan om du vari aktiv på börsen 10-20år

Permalänk
Medlem

Redigt sur dag igår på amerikanska teknikaktier. Blir det rött idag också går jag nog ner på back för året.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon910:

Tugget med den amerikanska tioåringen har pågått sedan 90talet, och det är anra orsaker som får börsen att sätta sig, tioåringen är mer en mediagrej i min värld. Tioåringen har stigit konstant från botten i Mars 2020 medans världens börser gjort likaså.

Kolla en graf på 10åringen på 30år så ser du.

Vollan kommer att bestå ett tag för att, börsen kommer sedan att ta nya tag uppåt. På sikt går börsen alltid upp och ekonomierna, köp kontunerligt så blir du en vinnare i längden, men det vet du redan om du vari aktiv på börsen 10-20år

Jodå, det tråkiga är om det tar längre tid än du har. Vi får hoppas att pengatryckandet funkar bättre för oss än det gjorde för japanerna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Redigt sur dag igår på amerikanska teknikaktier. Blir det rött idag också går jag nog ner på back för året.

Ja suck ... 24% back nu .....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja suck ... 24% back nu .....

24%!? Är det väldigt smala investeringar?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

24%!? Är det väldigt smala investeringar?

Har du sett nasdaq index?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

24%!? Är det väldigt smala investeringar?

Minus 57 på sndl ...
Som tur bara lite test med ett par tusen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har du sett nasdaq index?

Nasdaq 100 är väl runt nollan sedan årskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nasdaq 100 är väl runt nollan sedan årskiftet.

Ja, men däremellan var den upp en väldans mycket. Jag antar att han är ner 24% sedan toppen. Ungefär samma här nämligen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, men däremellan var den upp en väldans mycket. Jag antar att han är ner 24% sedan toppen. Ungefär samma här nämligen.

alltid surt när man köper på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

alltid surt när man köper på toppen.

Nej nej, jag har inte köpt nåt. Men kontot är ner ca 25% från när det var som högst

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du säger att du är nybörjare men visar tecken på att du har insikter som nybörjare normalt inte har, och som troligtvis många mer erfarna också saknar

Förlåt, missade ditt inlägg. Tack för komplimangen men i just det här fallet tror jag det är ganska uppenbart då aktien gått upp nästan 500% på ett år, samtidigt som omsättningen sjunkit och inga större tillkännagivanden om uppköp eller liknande har gjorts som skulle motivera det. Finns egentligen bara spekulation om vaccinet som förklaringsmodell. Hur fasen man ska bedöma om kursen redan justerats för ett godkännande, är undervärderad eller överhajpad har jag dock inte det blekaste aning om

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Förlåt, missade ditt inlägg. Tack för komplimangen men i just det här fallet tror jag det är ganska uppenbart då aktien gått upp nästan 500% på ett år, samtidigt som omsättningen sjunkit och inga större tillkännagivanden om uppköp eller liknande har gjorts som skulle motivera det. Finns egentligen bara spekulation om vaccinet som förklaringsmodell. Hur fasen man ska bedöma om kursen redan justerats för ett godkännande, är undervärderad eller överhajpad har jag dock inte det blekaste aning om

Om det redan justerats är väl lätt (relativt då), bara att jämföra värdet nu och då med siffror på omsättning etc. nu och då.

Den mer intressanta frågan är om det justerats "hela vägen" eller ej, eller till och med överjusterats. När man kommer in på detta djup, eller mer generellt hurvida något är över eller undervärderat, brukar jag bara ge upp och köra på magkänsla...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om det redan justerats är väl lätt (relativt då), bara att jämföra värdet nu och då med siffror på omsättning etc. nu och då.

Den mer intressanta frågan är om det justerats "hela vägen" eller ej, eller till och med överjusterats. När man kommer in på detta djup, eller mer generellt hurvida något är över eller undervärderat, brukar jag bara ge upp och köra på magkänsla...

Ja, det är ju det som är den stora frågan. Har man ingen insyn i branschen som insider eller gott om erfarenhet av liknande scenarion tidigare så är det ju skitsvårt att bilda sig en uppfattning. Har inte ens något att basera magkänslan på utan det är en ren chansning som får bära eller brista, inga större summor det handlar om och ser det som läropengar

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Tugget med den amerikanska tioåringen har pågått sedan 90talet, och det är anra orsaker som får börsen att sätta sig, tioåringen är mer en mediagrej i min värld. Tioåringen har stigit konstant från botten i Mars 2020 medans världens börser gjort likaså.

Kolla en graf på 10åringen på 30år så ser du.

Vollan kommer att bestå ett tag för att, börsen kommer sedan att ta nya tag uppåt. På sikt går börsen alltid upp och ekonomierna, köp kontunerligt så blir du en vinnare i längden, men det vet du redan om du vari aktiv på börsen 10-20år

Nej det pågick inte samma "there is no alternative" snack då och om du tror att obligationsmarknaden, förövrigt den överlägset största likviditetsmarknaden är oviktig får stå för dig.

Ja 10åringen har stigit konstant från botten, detta är ingen överraskning, men den har klättrat 0.5% sen början av Februari. Det är en sak att klättra från 0% till 0.5% och från 1%-1.5%

Kan du svara varför en större instutionell aktör skulle riskera sitt kapital på börsen för 2% årlig vinstutdelning om dem kan få samma avkastning riskfritt i amerikanska statsskuldsväxlar? Allt handlar om alternativ, börsen har levt på hoppet om att inga andra alternativ funnits, om inte det omöjliga händer dvs, att räntorna stiger.

Vad fick bubblan att spricka 2000? Inget speciellt förutom en 10åring som rusade från 4% till 6.6%. Vad fick börsen att falla 2018?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Vad fick bubblan att spricka 2000? Inget speciellt förutom en 10åring som rusade från 4% till 6.6%. Vad fick börsen att falla 2018?

Ja, slutet av 2018 med totalpanik och 25% tapp bland teknik är färsk för att man skall minnas vad som hände när räntan började röra sig uppåt.

Permalänk
Medlem

Ouch

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Nej det pågick inte samma "there is no alternative" snack då och om du tror att obligationsmarknaden, förövrigt den överlägset största likviditetsmarknaden är oviktig får stå för dig.

Ja 10åringen har stigit konstant från botten, detta är ingen överraskning, men den har klättrat 0.5% sen början av Februari. Det är en sak att klättra från 0% till 0.5% och från 1%-1.5%

Kan du svara varför en större instutionell aktör skulle riskera sitt kapital på börsen för 2% årlig vinstutdelning om dem kan få samma avkastning riskfritt i amerikanska statsskuldsväxlar? Allt handlar om alternativ, börsen har levt på hoppet om att inga andra alternativ funnits, om inte det omöjliga händer dvs, att räntorna stiger.

Vad fick bubblan att spricka 2000? Inget speciellt förutom en 10åring som rusade från 4% till 6.6%. Vad fick börsen att falla 2018?

"Vad fick bubblan att spricka 2000? Inget speciellt förutom en 10åring" om du tror att det var räntan som fick IT bubblan att spricka 2000 så får du tro det, och då kan du inget om värderingar, vill jag påstå, men vi släpper det, den diskussionen leder ingen stans iaf.

Vi nöjer oss med att du och jag har olika åsikter om börsfall, värderinga och obligationsräntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Extremt teknik-tung. SPP aktiefond USA innehåller ju väldigt många teknikbolag även den. Sen har du i princip ingen exponering mot annat än Sverige och USA? Ganska smal inriktning kan jag tycka?

Skulle nog helt ersätta SPP Aktiefond USA med en globalfond, typ Länsförsäkringar Global Indexnära. Skulle även ersätta Spiltan Aktiefond Investmentbolag då du redan fångar mycket av dess innehav med Avanza Zero. Spiltan skulle jag i så fall ersätta med en fond för tillväxtländer, typ Avanza Emerging Markets för att få mer exponering mot Asien och övriga tillväxtländer som du annars i stort sett saknar helt.

Jag instämmer. Det du föreslår är precis som jag själv lagt upp det. Lade upp det så efter råd från en vän som är väldigt bra på att investera, så jag känner mig rätt nöjd med det upplägget (betyder förstås inte att andra ska göra det, eller att det är det bästa sen skivat bröd, utan just sayin').

För närvarande är detta mina långsiktiga investeringar. Jag försöker rentav undvika att kolla hur det går. Bättre att bara glömma bort och kolla läget vartannat år. Utöver försöker jag avsätta lite pengar för lek/spekulation.

Lekpengarna just nu går till kryptovaluta (certifikat främst). Det är så volatilt och irrationellt att det blir roligt. Uppsidan är enorm men det är också risken. Lyckas jag få lekpengarna att växa till sig har jag tänkt successivt ta ut pengar för att investera i olika bolag, samt guld. Tanken är att få en bra "hävstång", om man nu kan kalla det så, för att få små pengar att växa till sig (dvs. går det bra växer det fort, om det går dåligt är det ändå inte så mycket pengar). Sen om det går bra, plocka ut pengar för att investera i lite tryggare saker.

Tror inte det på något vis är en optimal strategi men det är lite roligt och jag tror det kan vara ett sätt att få småpengar att bli lite mer betydelsefulla, och därmed få större effekt på lite säkrare investeringar. Om inte annat är jag övertygad om att det kommer göra mig mer kall och rationell framöver (eller bara galen). Jag menar, försök sitta investerad i kryptovaluta och följa kursen varje dag samtidigt som du håller en jämn vilopuls.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, slutet av 2018 med totalpanik och 25% tapp bland teknik är färsk för att man skall minnas vad som hände när räntan började röra sig uppåt.

Samma sak händer nu? Hur snabbt täckte techaktierna det gapet? Vilka stabila aktier kan man hedga med? Är det olja och bankaktier som gäller nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om inte annat är jag övertygad om att det kommer göra mig mer kall och rationell framöver (eller bara galen). Jag menar, försök sitta investerad i kryptovaluta och följa kursen varje dag samtidigt som du håller en jämn vilopuls.

Håller med, klarar du hålla dig lugn och enligt din plan med kryptovaluta så finns det inte mycket som skakar dig. Krypto har växt till en bra bit över 50% för mig genom åren, det var inte lätt att hålla sig lugn i början men nuförtiden så blinkar jag knappt när jag ser den dipp på 20%.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja i slutet i september/oktober kunde man plocka upp oljerelaterat för rena vrak priser, jag har aldrig någonsin sett så låga multiplar de åren jag varit på börsen inom någon sektor, och det var dessutom på ett lågt oljepris. Sen har vi haft den perfekta stormen i oljerelaterat vilket drog tillbaka massor av ny investeringar.

Kommer flyget igång igen så kommer en tunna brent stå i 70-75usd.

ESG sektorn, tech och miljörelaterat och andra som har multiplar där segern är tagen i förskott kan dock få sig en rejäl avhyvling. Går amerikansk 10åring över 2% är det en urblåsning som väntar.

Japp, det är nog först om ett par år, tidigast, det blir riktigt värt att korta olja och gas.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Inaktiv

Blir spännande att se om sektorrotationen fortsätter med slakt av tech och fortsatt förflyttning in i värde. Många olika åsikter om det just nu, både om sektorer och räntor. Kul att lyssna på Cathie Wood på Ark Invest, även om jag inte håller med om allt hon säger.

https://www.youtube.com/channel/UCK-zlnUfoDHzUwXcbddtnkg/vide...

Finns risk med denna typen av optimism, precis som det finns risk med att vara pessimist och tro att världen går under. Balans, lagom är bäst osv. Ärligt talat får jag lite IT-bubblan vibbar av AI och greentech just nu, och värderingarna i vissa bolag är där och nosar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Blir spännande att se om sektorrotationen fortsätter med slakt av tech och fortsatt förflyttning in i värde. Många olika åsikter om det just nu, både om sektorer och räntor. Kul att lyssna på Cathie Wood på Ark Invest, även om jag inte håller med om allt hon säger.

https://www.youtube.com/channel/UCK-zlnUfoDHzUwXcbddtnkg/vide...

Finns risk med denna typen av optimism, precis som det finns risk med att vara pessimist och tro att världen går under. Balans, lagom är bäst osv. Ärligt talat får jag lite IT-bubblan vibbar av AI och greentech just nu, och värderingarna i vissa bolag är där och nosar.

Greentech peakade väl i början av året och har varit på väg ner sedan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Greentech peakade väl i början av året och har varit på väg ner sedan dess?

Ja, precis som han skriver?

Spännande att se hur långt ner vi ska falla.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB