Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Efter att ha sett detta:

https://blogg.vk.se/naturen/2021/02/10/kop-av-elbil-360-000-n...
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=161357
https://www.svtplay.se/video/29749302/rapport/rapport-9-feb-1...

så bottenfiskar jag just nu på allt som har med energi att göra(specifikt olja) hos Avanza. Har blivit mest i Norge och någon svensk.

Eh ok. En FUD-kampanj om en missnöjd elbils-ägare och du går direkt all in på olja??? Samtidigt som världen är mitt i en omställning för att förbjuda fossilbränslen? Låter inte så smart, iaf inte långsiktigt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Veni:

Efter att ha sett detta:

https://blogg.vk.se/naturen/2021/02/10/kop-av-elbil-360-000-n...
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=161357
https://www.svtplay.se/video/29749302/rapport/rapport-9-feb-1...

så bottenfiskar jag just nu på allt som har med energi att göra(specifikt olja) hos Avanza. Har blivit mest i Norge och någon svensk.

Jag förstår synvinkeln men samtidigt finns det Tesla-taxis som gått över 40 000 mil utan nämnvärd degradering av batteriet: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190609/t...

Citat:

Batteriet i en av åkeriets Model S tappade tolv procents kapacitet på 41.000 mil, och förmodligen hade siffrorna varit bättre om batteriet inte hela tiden snabbladdats vid Teslas Superchargers. Bilen rullade totalt 48.000 mil innan den såldes och batteriet fick repareras en gång.

Att handla aktier efter anekdoter om dyra batteribyten på elbilar från forna fossiltillverkare känns lite svajigt Det finns hur många skrämselartiklar som helst med rasade kamkedjor och annat jävulskap på förbränningsmotorer som motpol till det!

Typo
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Efter att ha sett detta:

https://blogg.vk.se/naturen/2021/02/10/kop-av-elbil-360-000-n...
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=161357
https://www.svtplay.se/video/29749302/rapport/rapport-9-feb-1...

så bottenfiskar jag just nu på allt som har med energi att göra(specifikt olja) hos Avanza. Har blivit mest i Norge och någon svensk.

Modigt att investera i en bransch som är på väg bort, hur mycket lobbyisterna skriker och skränar. Jag förmodar att det var ett jäkla liv på hästfolket när de första bilarna började rulla också.

Permalänk
Inaktiv

Någon som klurat på Paradox sedan kursen kraschade vid rapporten nu i veckan?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Någon som klurat på Paradox sedan kursen kraschade vid rapporten nu i veckan?

Fint bolag men Bloodlines 2 kommer floppa känns det som. Glad jag sålde för ett tag sen även fast jag missade uppgången.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

ja hur står det till med paradox egentligen? bloodlines 2 känns som en garanterad flopp och de verkar inte direkt pumpa DLC för CK3 heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Fint bolag men Bloodlines 2 kommer floppa känns det som. Glad jag sålde för ett tag sen även fast jag missade uppgången.

Skrivet av phanto:

ja hur står det till med paradox egentligen? bloodlines 2 känns som en garanterad flopp och de verkar inte direkt pumpa DLC för CK3 heller.

Känns lite så, håller med er båda. Med tanke på CDPR och CP2077 så skadar det nog inte med att ge spelet mer tid, men vi är nog många som minns hur Vampires: Bloodlines lanserades. Troika är sedan länge borta, lanseringen dödade studion om jag inte minns helt fel, så inte helt jämförbart. Troika lanserade den härliga och förmodligen bortglömda titeln Arcanum också.

Frågan är om det Paradox i övrigt har kan väga upp. De känns överlag ganska nischade men med lojala kunder. CK-spelarna speciellt. Funderat lite på det med @phanto, men visst känns det lite som att fokuset fortfarande är CK2 och inte CK3 sett till DLC? Var ett tag sedan lanseringen av uppföljaren.

Jag har själv haft aktier innan, sålde i januari för strax över 230kr då jag hade på känn att det skulle gå utför. Men gick uppåt för att sedan tappa kraftigt. Gillade aktien i portföljen och då den dessutom ger lite utdelning så får det nog bli att köpa in mig igen, om jag kan lossa lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag sålde av mina fonder, Gick ner från 120k plus till 67 och jag vill inte riska dom pengarna, Tänker att jag köper in mig igen om någon vecka/mån beroende på vad som händer.

Tyvärr är det här väl ett praktexempel på hur man enklast förlorar pengar på börsen. Sitt i båten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr är det här väl ett praktexempel på hur man enklast förlorar pengar på börsen. Sitt i båten!

Nää, Jag ligger massa plus och vill inte ligga tungt längre i greentech då den branchen är uppblåst. Gör en omfördelning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns lite så, håller med er båda. Med tanke på CDPR och CP2077 så skadar det nog inte med att ge spelet mer tid, men vi är nog många som minns hur Vampires: Bloodlines lanserades. Troika är sedan länge borta, lanseringen dödade studion om jag inte minns helt fel, så inte helt jämförbart. Troika lanserade den härliga och förmodligen bortglömda titeln Arcanum också.

Frågan är om det Paradox i övrigt har kan väga upp. De känns överlag ganska nischade men med lojala kunder. CK-spelarna speciellt. Funderat lite på det med @phanto, men visst känns det lite som att fokuset fortfarande är CK2 och inte CK3 sett till DLC? Var ett tag sedan lanseringen av uppföljaren.

Jag har själv haft aktier innan, sålde i januari för strax över 230kr då jag hade på känn att det skulle gå utför. Men gick uppåt för att sedan tappa kraftigt. Gillade aktien i portföljen och då den dessutom ger lite utdelning så får det nog bli att köpa in mig igen, om jag kan lossa lite pengar.

även Temple of Elemental Evil lanserades kort inpå de övriga spelen. jag var aktiv inom gamla fallout/troika-communityt som ung & dum tonåring (har en egen gravsten som kan besökas i Arcanum ). håller deras gamla spel mycket kära inklusive Bloodlines så klart. problemet med Troika var inte så mycket lanseringarna av spelen (även om Bloodlines -- byggt på Valves Source men ändock lanserat tidigare än Half-Life 2 -- som du säger hade en minst sagt skakig lansering..), utan att de höll extremt dåligt på finanserna. de hade i stort sett ingen som skötte den delen av bolaget...

på den fronten är Paradox starkare, så om de väl ger ut spel så kommer det säkert gå bra igen. men innan jag köper in mig personligen så vill jag se -- utöver bloodlines2 och CK3 DLC -- vad som finns planerat på deras horisont.

de sitter på många IPs som jag personligen vill se utvecklade, bland annat kultklassikern Majesty. vet att Fredrik Wester är fan också. men, kanske bra för bolaget, är det inte den viljan som styr vad som faktiskt utvecklas.

Permalänk
Medlem

jag har hållt mig borta från den amerikanska börsen men ändå följt ett par bolag.

ena är Workhorse som var inne i racet för att förnya amerikanska posterns fordonsflotta med el-fordon. bolaget var övervärderat så jag avvaktade och tur var det för kontraktet gick till en konkurrent och Workhorse rasade 50%. lagt den på is nu.

andra är Appharvest. "smarta växthus" -- dock inte dom urbana "odla på höjden" som också är intressanta, utan mer en regelrätt inomhusodling, där tekniken avser vattenbesparing. avvaktar denna också men på sikt är den intressant.

i övrigt försöker jag hitta bolag som jag tror har bra återhämtning post-covid. flygbolag är ju risky, men ville ha innehav i något inför sommar/slutet av året. blev Finnair vilket är det enda flygbolag jag inte ogillar. har gått upp men jag säljer inte då jag tror det blir bättre på sikt -- bolaget håller just nu på att återköpa aktier.

ett annat nytt innehav är tyska beiersdorf som är en helt egen liten analys jag fört. dom äger nivea och dylika märken. de har en tydlig säsongskurva på aktien och den spikar årligen runt juni/juli. är det solkrämarna kanske? ville ha ett innehav på frankfurtbörsen också för att sprida ut mig lite. får se hur det går...

Permalänk
Medlem

Under bokrean tänker jag ladda upp med lite saker relaterat till investerande. Just nu är det Börspsykologi av Christofer Andersson, och redan inledande 50 sidor har gett ett par tankeställare.

Har vi några andra motiverade rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Under bokrean tänker jag ladda upp med lite saker relaterat till investerande. Just nu är det Börspsykologi av Christofer Andersson, och redan inledande 50 sidor har gett ett par tankeställare.

Har vi några andra motiverade rekommendationer?

Random Walk är bra om man vill läsa just om random walk teorin...
https://www.amazon.com/Random-Walk-Down-Wall-Street/dp/039333...

Benjamin Graham är ju ett måste gällande värdeinvestering.
https://www.amazon.se/Intelligent-Investor-Benjamin-Graham/dp...

More Money than God för lite intressant historia om hedgefonder.
https://www.amazon.com/More-Money-Than-God-Relations/dp/01431...

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Känns lite så, håller med er båda. Med tanke på CDPR och CP2077 så skadar det nog inte med att ge spelet mer tid, men vi är nog många som minns hur Vampires: Bloodlines lanserades. Troika är sedan länge borta, lanseringen dödade studion om jag inte minns helt fel, så inte helt jämförbart. Troika lanserade den härliga och förmodligen bortglömda titeln Arcanum också.

Frågan är om det Paradox i övrigt har kan väga upp. De känns överlag ganska nischade men med lojala kunder. CK-spelarna speciellt. Funderat lite på det med @phanto, men visst känns det lite som att fokuset fortfarande är CK2 och inte CK3 sett till DLC? Var ett tag sedan lanseringen av uppföljaren.

Jag har själv haft aktier innan, sålde i januari för strax över 230kr då jag hade på känn att det skulle gå utför. Men gick uppåt för att sedan tappa kraftigt. Gillade aktien i portföljen och då den dessutom ger lite utdelning så får det nog bli att köpa in mig igen, om jag kan lossa lite pengar.

Jag minns Bloodlines buggigt och laddningssekvenser på ca 5-10 minuter med en sketen processor och 256 MB ram.

Nae jag håller mig utanför här tills efter Bloodlines släpps känns det som. Då kanske jag köper igen under 100 lappen?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nybörjare på aktier/värdepapper och gjort det man absolut inte ska göra och gått in på några få högriskposter Mest för skojs skull med en mindre summa och är beredd att förlora 100% av insatsen.

Bl.a. köpte jag Intervacc när den låg runt 50kr. Väntar på godkännande av sitt vaccin mot kvarka hos hästar Q2 som verkar kunna bli revolutionerande om det godkänns. Samma vaccinteknik kan potentiellt användas mot flera andra sjukdomar hos tamdjur / boskap framöver. Verkar finnas långvarig och stabil forskning bakom (15 års utveckling) och ett godkännande verkar troligt. Dock är det fullt möjligt att kursen redan är justerad för ett ev. godkännande, så det kan vara high risk / no reward som gäller

Sen köpte jag också Ethereum XBT (certifikat) nu i senaste stora dippen även om jag inte lyckades pricka längst ned. Tror på en återhämtning och ökning på längre sikt, även om nuvarande utveckling troligen är ohållbar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bonesupport https://bonesupport.com/sv/ som har väntat på ett FDA-godkännande gick i lördags ut med att FDA begärt in ytterligare data och förtydliganden. Aktien var nere som mest 25% idag och ligger nu runt -17%. Så det fick bli att gå in och tanka mer eftersom jag fortfarande tror på dom.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr är det här väl ett praktexempel på hur man enklast förlorar pengar på börsen. Sitt i båten!

Om inte börsen fortsätter gå ner då. Då har han räddat en del pengar. Men idag såg det ju bättre ut igen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nybörjare på aktier/värdepapper
...

Dock är det fullt möjligt att kursen redan är justerad för ett ev. godkännande, så det kan vara high risk / no reward som gäller

Du säger att du är nybörjare men visar tecken på att du har insikter som nybörjare normalt inte har, och som troligtvis många mer erfarna också saknar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag sålde av mina fonder, Gick ner från 120k plus till 67 och jag vill inte riska dom pengarna, Tänker att jag köper in mig igen om någon vecka/mån beroende på vad som händer.

Dumt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh ok. En FUD-kampanj om en missnöjd elbils-ägare och du går direkt all in på olja??? Samtidigt som världen är mitt i en omställning för att förbjuda fossilbränslen? Låter inte så smart, iaf inte långsiktigt.

Skrivet av Sisyfos:

Jag förstår synvinkeln men samtidigt finns det Tesla-taxis som gått över 40 000 mil utan nämnvärd degradering av batteriet: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190609/t...

Att handla aktier efter anekdoter om dyra batteribyten på elbilar från forna fossiltillverkare känns lite svajigt Det finns hur många skrämselartiklar som helst med rasade kamkedjor och annat jävulskap på förbränningsmotorer som motpol till det!

Skrivet av anon5930:

Modigt att investera i en bransch som är på väg bort, hur mycket lobbyisterna skriker och skränar. Jag förmodar att det var ett jäkla liv på hästfolket när de första bilarna började rulla också.

Som skrivet, bottenfiske. Dom utländska kostar inte många öre, i något fall kronor. Så inte mycket förlorat om det går åt helvete.

Verkar som om Tesla lyckats bättre än asiaterna och européerna, men samtidigt så får man vara försiktig med att jämföra mil med lithiumbatterier. Batterier åldras bara genom att finnas(naturligtvis inte i samma omfattning när dom laddas ur samt laddas upp). Och tyvärr så har inte alla råd med Tesla, så det lär bli dom ordinarie tillverkarna som lär spotta ut flest volymer.

Och vem vill ha en bil där reservdelar är relativt dyra och finesser stannar med inköparen istället för bilen vid försäljning? Annars hade nog Tesla haft en framtid. Jag tror inte att folk vill köpa en dyr bil och så visar det sig att det är en Google/Apple under huven som bestämmer. Har även hört talas ifrån en kollega som har ett bilintresse och snackar bilar med meckare, och någon påstod att handtagen på en Tesla lossnar?

Jag investerar inte längre än till döden, och är övertygad om att olja kommer att finnas i allt möjligt, inklusive drivmedel, tills jag dör. Det är bara Sverige som ligger efter och drömmer om att förändra världen. Har Ni sett bilder på någon Tesla i Sydney på annan plats än bakom ett skyltfönster?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Om inte börsen fortsätter gå ner då. Då har han räddat en del pengar. Men idag såg det ju bättre ut igen.

Allt handlar om perspektiv...

Permalänk
Medlem

Och i IT-kraschen så bestod Ericsson till stor del av hela OMX30 själv på en helt orimlig värdering. Så nedgången är stor men inte så enorm som grafen får den att verka. Allt gick inte åt fanders. Men Ericsson var väl ner under strax 4kr har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Precis.

På flertalet här låter det som de inte ser längre fram än en vecka i taget?

Bättre att ha pengarna på ett vanligt sparkonto då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Och i IT-kraschen så bestod Ericsson till stor del av hela OMX30 själv på en helt orimlig värdering. Så nedgången är stor men inte så enorm som grafen får den att verka. Allt gick inte åt fanders. Men Ericsson var väl ner under strax 4kr har jag för mig.

Japp, satt som konsult där när kursen botnade på 3,80 kr har jag för mig...sen satt jag inte så länge till som konsult där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Och i IT-kraschen så bestod Ericsson till stor del av hela OMX30 själv på en helt orimlig värdering. Så nedgången är stor men inte så enorm som grafen får den att verka. Allt gick inte åt fanders. Men Ericsson var väl ner under strax 4kr har jag för mig.

Därav att jag nyss sålde av en av mina fonder som låg tungt i Tesla. Tesla måste vara det mest övervärderade bolaget som finns.

stavfel
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Med ett P/E-tal på över 1000 så känns det så, men man vet ju aldrig. De kanske dominerar rymd- och astronmivärlden snart.
Gillar att de skjutit ut människor i rymden i ett företaga som är 18 år ungt!!
18 år till och de satt en människa på mars?

Nu är det väl SpaceX som "kanske dominerar rymd- och astronmivärlden snart" och inte Tesla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Nu är det väl SpaceX som "kanske dominerar rymd- och astronmivärlden snart" och inte Tesla?

Så sant, det är tidig tisdagsmorgon för mig...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som investerat i Rocket och tänker, för att citera WSB, rida den raketen?
https://finance.yahoo.com/quote/RKT?p=RKT&.tsrc=fin-srch

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Tack, men nej tack, nog för att jag inte har några problem med volatilitet, men dessa meme aktier finns det ju noll och ingen substans el verklighetsförankring i och då blir det helt omöjligt för mig att sätta en ingång/säljkurs det blir för mycket lotteri.

Jag har annars inga problem med att swinga daytrada i aktier, men som sagt, jag måste ha nått att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Och i IT-kraschen så bestod Ericsson till stor del av hela OMX30 själv på en helt orimlig värdering. Så nedgången är stor men inte så enorm som grafen får den att verka. Allt gick inte åt fanders. Men Ericsson var väl ner under strax 4kr har jag för mig.

Skrivet av improwise:

Japp, satt som konsult där när kursen botnade på 3,80 kr har jag för mig...sen satt jag inte så länge till som konsult där

Ja, det dröjer nog länge tills Ericsson kommer upp i de nivåerna...
All Time High är drygt 832 kr...
Kommer också ihåg när de var under 4 kr, och gjorde nyemission. Dock ligger lägsta värde efter år 2000 på 14:80 omräknat till dagens aktie.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital