Permalänk
Inaktiv

retorik, stilfigur

att jag sitter uppe så här sent beror på att jag verkligen verkligen behöver hjälp.

min dotter har fått terminens första läxa som handlar om stilfigurer?

frågan lider:

1. Vilken typ av stilfigur återfinns i nedanstående dikter

A) I vild svartsjuka kan hon tillfälligt tappa sans och förnuft.

B) Mamma vet bäst vad sin Super Star vill ha

tacksam för all hjälp

Permalänk
Moderator
Moderator

Hade inte en aning om att samlingsbegreppet var stilfigur så jag skummade wikipedia lite, är generellt rätt vass på svenska så kalla det kvalificerade gissningar
Jag utgår från att "dikterna" ifråga inte är längre än den mening du har med i inlägget.

Jag skulle säga
a) hyperbol (överdrift), ordpar "sans och förnuft"
b) beror på ur vems synvinkel det sägs. Det kan vara en parodi om det används nedlåtande (härmande/ironiskt) av annan part än modern (kanske av superstjärnan själv), en tautologi om det används av modern, eller kanske som en alliteration "Super Star".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

A) Descriptio

Saxat från Wikipedia: Descriptio är en retorisk stilfigur där talaren på ett tydligt sätt talar om vilka följder ett beslut eller en handling kan få.

B) Metonymi

Saxat från Wikipedia: Metonymi är en retorisk figur - en trop, en stilfigur, som bygger på en närhet mellan det använda uttrycket och det som betecknas.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.4*

Observera att vi inte tillåter direkt uppgiftslösning/läxhjälp i forumet ("här är uppgiften, lös den åt mig").

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...