Datorn startar men skickar ej signal till skärmarna, ibland.

Permalänk
Medlem

Datorn startar men skickar ej signal till skärmarna, ibland.

Hej.

Har haft min dator i ungefär 3 år nu och det är först den senaste månaden den har börjat krångla. Oftast när jag ska starta datorn så bootar den som vanligt, fläktar snurrar osv, fast skärmarna får ingen signal. Först räckte det att jag starta om den 10-20 gånger med hjälp av powerknappen på chassit men nu verkar inte det heller fungera. Det krångliga är ju att den startar ibland och fungera klockrent i flera timmar tills det är dags att stänga av den (den startade senast imorse).

Har sökt väldigt mycket på internet men de flesta som har liknande problem har inte att den startar ibland(och fungerar precis som vanligt). Problemen började visade sig sedan jag bytte ut min cpu kylare (från sluten vattenkrets till en noctua med fläkt). Temperaturerna är normala så är osäker om det är den som orsakar problem.

MSI Z77A-G45
8 gb ram
i7 3770k
Radeon 7970HD

Vore tacksam om någon har några idéer som skulle kunna hjälpa mig, det enda jag gjort hittils är att rensa cmos några gånger.
Tack!
Kan också nämna att använder Windows 7

Edit: Rättade grafikkortet

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk

Din cpu har inbyggd grafik va? När du får svart skärm, testa koppla bilden till ditt moderkort. Om det funkar har du troligen stött på samma problem som mig: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1247997-datorn-startar-...

Spoiler: jag hittade aldrig en lösning

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Din cpu har inbyggd grafik va? När du får svart skärm, testa koppla bilden till ditt moderkort. Om det funkar har du troligen stött på samma problem som mig: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1247997-datorn-startar-...

Spoiler: jag hittade aldrig en lösning

Hej och tack för ditt svar. Jag testade att koppla in min skärm i HDMI utgången på moderkortet fast fick fortfarande ingen bild. Testade också att byta grafikkortet till en annan PCI-E port utan lycka. Var det ett 7970 du också hade dina problem med?

Edit: Läste precis i din tråd att det var ett 7970!

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Jag provade med ett grafikkort som jag tog från min htpc(6850). Fortfarande ingen skillnad, kan jag då utesluta att det är grafikkortet som jävlas?

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk

@mrra: Du kanske råkade komma åt moderkortet olyckligt när du bytte kylare?

Om du nu lyckas få liv i burken skulle jag annars rekommendera att göra en ordentlig ominstallation av grafikdrivrutinerna med DDU i safe mode. Instruktioner här: http://www.sevenforums.com/tutorials/367109-display-driver-un...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@mrra: Du kanske råkade komma åt moderkortet olyckligt när du bytte kylare?

Om du nu lyckas få liv i burken skulle jag annars rekommendera att göra en ordentlig ominstallation av grafikdrivrutinerna med DDU i safe mode. Instruktioner här: http://www.sevenforums.com/tutorials/367109-display-driver-un...

Ja kanske kommit åt något som nu glappar.

Iallafall så lyckades jag till slut boota datorn i felsäkertläge och sedan till normaltläge efter det. Passade på att köra programmet du tipsade om. Efter det så startade datorn som vanligt. Nyfiken som man är så testade jag att starta om datorn igen för att se om problemet var åtgärdat men tyvärr så möttes jag av svarta skärmar igen. Jag hann iallafall installera senaste drivrutinerna till grafikkortet, alltid något!

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att uppdatera tråden ifall någon söker och har samma problem.

Efter att ha skruvat isär nästan hela datorn och rensat cmos kom jag äntligen in i bios så jag kunde flasha det och uppdatera med senaste versionen. Nu har datorn startat 2 gånger i rad utan problem så kanske är problemet löst. Får se närmaste dagarna ifall det fungerar som det ska.

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.