Tips på speldator som är tystgående

Permalänk
Medlem

Tips på speldator som är tystgående

Hej!

Min gamla taurus har idag lagt av och känner att det är dags att köpa en ny speldator. Jag skulle gärna vilja ha en speldator som klarar av starcraft 2. Jag har tänkt mig runt 8-11 tusen kronor men kan ingenting om datorer själv. Jag vill att den ska vara helt färdigbyggd och inte i delar. Har ni några tips på köpvärda datorer som är tystgående är jag evigt tacksam!

För visst skiljer det mycket på att köpa en stationär dator med en bärbar i ungefär samma prisklass?

Permalänk
Medlem

1. ja laptop i samma prisklass blir helt utklassat av en stationär.

2. är det enbart datorn du behöver? mus, tangentbord och skärm har du redan eller? Inet erbjuda att bygga ihop datorn så vi kan kör på det. tar väl en liten stund men ska sätta ihop en liten lista för dig.

nåt önskemål om storleken? så liten som möjligt eller få det var lite större? med eller utan fönster?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Nej jag har allt tillbehör som jag behöver! Hmm storleken spelar ingen roll! Fönster vet jag inte ens vad det innebär så det spelar nog ingen roll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9671995/

och här är en färdigbyggd
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672014/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

ASUS Rog - serien, kanske?

Permalänk
Medlem

mitt förslag om det går att sträcka sig lite upp i strax över 11k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672075/

Som motivering. valde ett PSU som har semi-passiv dvs snurra igång först vid en viss belastning. också valde en större kylare för att få ner temperaturen utan att det ska låta för mycket. Valde icke K och Z170 delar pga det ska var tyst. och överklocka och tyst gå lite mot varandra.

Valde också delar som fanns i lager dvs datorn kan byggas direkt utan väntetid på delar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag plockade ihop ett paket åt dig hos inet. Något som vore intressant att veta är ju vad du kan ta med dig från gamla datorn i delar. Med lite tur kan du kanske få en rejäl uppgradering istället för att köpa allting nytt. Nätagget kanske ser lite ut, men det ska fungera utan större probs även med en liten överklock på CPU'n.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672169/

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för hjälpen, jag tänkte först och främst en dator som redan är ihopplockad och klar från ett företag så man vet att alla delar passar bra tillsammans och så vidare. Vet inte om de datorerna är sämre eller så. Egentligen har jag nog många delar som är okej i datorn som gick sönder idag. Dock kan jag tyvärr inte bygga ihop en dator själv och kände att det kändes skönt med allt helt nytt. Vet inte om jag är dum men. Den som gick sönder var en taurus extreme 2000 tror jag den hette. Kostade 20 000kr och är inköpt för kanske 5 år sedan. När jag försöker starta den står det "reboot and Selet proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Har någon SSD disk och ganska bra grejer var de när jag köpte de iaf. Vet dock inte hur man gör som sagt tacksam för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonankan:

Hej och tack för hjälpen, jag tänkte först och främst en dator som redan är ihopplockad och klar från ett företag så man vet att alla delar passar bra tillsammans och så vidare. Vet inte om de datorerna är sämre eller så. Egentligen har jag nog många delar som är okej i datorn som gick sönder idag. Dock kan jag tyvärr inte bygga ihop en dator själv och kände att det kändes skönt med allt helt nytt. Vet inte om jag är dum men. Den som gick sönder var en taurus extreme 2000 tror jag den hette. Kostade 20 000kr och är inköpt för kanske 5 år sedan. När jag försöker starta den står det "reboot and Selet proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Har någon SSD disk och ganska bra grejer var de när jag köpte de iaf. Vet dock inte hur man gör som sagt tacksam för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

det låter ju som att det bara är din ssd som har pajat så du inte kommer in i windows

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonankan:

Hej och tack för hjälpen, jag tänkte först och främst en dator som redan är ihopplockad och klar från ett företag så man vet att alla delar passar bra tillsammans och så vidare. Vet inte om de datorerna är sämre eller så. Egentligen har jag nog många delar som är okej i datorn som gick sönder idag. Dock kan jag tyvärr inte bygga ihop en dator själv och kände att det kändes skönt med allt helt nytt. Vet inte om jag är dum men. Den som gick sönder var en taurus extreme 2000 tror jag den hette. Kostade 20 000kr och är inköpt för kanske 5 år sedan. När jag försöker starta den står det "reboot and Selet proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Har någon SSD disk och ganska bra grejer var de när jag köpte de iaf. Vet dock inte hur man gör som sagt tacksam för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

De är definitivt inte lika prisvärda jämfört med att plocka ihop delar själv. Inet är en väldigt professionell butik och om du plockar ihop en dator i delar med montering som tillval så kommer de att höra av sig om du råkat välja delar som inte är kompatibla med varandra. Du verkar dock bara ha drabbats av mjukvaruproblem så börja med att formatera om disken och installera om Windows så är det nog bara att tuta och köra igen (om du nu inte väldigt gärna vill ha en ny dator förstås).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Hej,

Jag plockade ihop ett paket åt dig hos inet. Något som vore intressant att veta är ju vad du kan ta med dig från gamla datorn i delar. Med lite tur kan du kanske få en rejäl uppgradering istället för att köpa allting nytt. Nätagget kanske ser lite ut, men det ska fungera utan större probs även med en liten överklock på CPU'n.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672169/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9672169/

inet monterar inte så snabba ram minnen högst 2133mhz och måste vara oem licens på windows.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Vonankan: error betyder i dem flesta fall att datorn känner inte igen/kan inte läsa den disken där windows är installerat. så länge det inte handla om dåliga kablar så har någ den disken dött.
köper du hos inet med nån av dem listor och tjänsten vi har plockat ihop så bygger inet datorn åt dig och står även med garanti för det att det ska funka.
problemet med färdigbyggda märkesdatorer är att dem oftast bara lista dem bra delar i datorn men vissa andra kan var väldigt undermåligt eller dåligt. Oftast i form av dåliga OEM PSU'er och ibland sådär halvbra moderkort samt underpresterande kylare.
genom att du just önska att det ska var tyst och inte kan/vill bygga själv så är en hopplockat lista som inet bygger åt dig just den bästa idén.
skulle också kunna erbjuda mig att bygga åt dig om du skulle bo i närheten (har gjord det redan för en del vänner och familj) men då blir det ingen garanti som hos inet du få för den i helheten och endast enskilda delarna's garanti som gäller.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Varför jag eventuellt skulle vilja ha en ny trots om den går att sparka igång igen är för att den låter så högt när den är igång. Just därför jag nu söker en tyst dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

inet monterar inte så snabba ram minnen högst 2133mhz och måste vara oem licens på windows.

Just ja, OEM. Jag fick för mig att de monterade men inte körde minnena snabbare än 2133mhz. Har du något mer att tillägga?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Tycker bara det är så svårt att veta vem av er som som bygger den bästa datorn och vilken man skulle gå på i så fall! Är alla de ni skickat lika tysta och bra ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

anpassa mitt förslag så att det ska funka.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672701/

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Just ja, OEM. Jag fick för mig att de monterade men inte körde minnena snabbare än 2133mhz. Har du något mer att tillägga?

hade nog tagit minst 550w ifall han får för sig att klocka cpun vid senare tillfälle eller 650w.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Okej! Så med dessa delar skulle jag få en bra och tyst dator? Skulle de ge mycket att lägga till 1000kr eller är det struntsamma?

Skrivet av Bernd_P1:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Annars vekrar denna Acer rätt kul men vad den kostar är en annan femma

Permalänk
Medlem

@Vonankan: Troligen så kan du med lite hjälp härifrån få igång din dator. Få lite hjälp med nya fläktar och hitta vad som behöver uppgraderas. Men det verkar inte vara en option att lyssna på de som är insatta. Det märks tydligt redan nu att du redan bestämt dig för en sak.
Med tanke på vad köpte sist så tror jag inte att du lyssnar på någon här.
Jag har läst dina tidigare trådar och du följde inte råden då, så varför ska någon lägga tid på dig på att hjälpa dig nu?

Tips till andra: Läs tidigare posts av TS innan ni lägger tid och energi på att hjälpa någon som inte tar till sig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@delete_home_end: kanske kålla pris först? http://us-store.acer.com/predator-g1-gaming-desktop-bundle-g1...

Skrivet av Vonankan:

Okej! Så med dessa delar skulle jag få en bra och tyst dator? Skulle de ge mycket att lägga till 1000kr eller är det struntsamma?

Skickades från m.sweclockers.com

antingen bättre grafikkort eller CPU eller lite mer lagringsutrymme är det du kan få för en tusenlapp extra. men annars är alla listar rätt så likvärdiga som vi har satt ihop.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Okej, förlåt om jag är trög, men alla de ni länkat är antagligen lika tysta?

Skrivet av Bernd_P1:

@delete_home_end: kanske kålla pris först? http://us-store.acer.com/predator-g1-gaming-desktop-bundle-g1...

antingen bättre grafikkort eller CPU eller lite mer lagringsutrymme är det du kan få för en tusenlapp extra. men annars är alla listar rätt så likvärdiga som vi har satt ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Yepp, kostar över 20 000 kr på WH: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247927-a... men rätt lustig liten fin sak.

PS - Ändrade länk från prisjakt till "Webbhallen direkt" eftersom jag mår illa av prisjakts Lendo - reklam.

Permalänk
Medlem

@Vonankan: grovt sagt ja. vi har alla använd samma ljuddämpade chassi så det ska hjälpa att få det tyst. sen är det inte så mycket mer som kan låta. det är mest GPU:n och CPU kylaren som kan låter i en dator. GPU:n går alltid att anpassa i diversa program genom fläktkurvan.
och jag skulle påstå att kylaren jag valde kommer var någon tystare vid samma temps genom att fläkten är lite större.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Vonankan: grovt sagt ja. vi har alla använd samma ljuddämpade chassi så det ska hjälpa att få det tyst. sen är det inte så mycket mer som kan låta. det är mest GPU:n och CPU kylaren som kan låter i en dator. GPU:n går alltid att anpassa i diversa program genom fläktkurvan.
och jag skulle påstå att kylaren jag valde kommer var någon tystare vid samma temps genom att fläkten är lite större.

Du har inte fel. Mitt bygge är mer fokuserat på fps per krona, och för 300:- mer är det bättre cpu om det ska överklockas och ett betydligt bättre grafikkort. Även om det inte kommer vara helt tyst så är det långt ifrån något högljutt monster.

Ändrat minnen, utökat PSU lite och bytt till OEM.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672977/

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack alla! Jag skulle såklart som ni säger kunna tänka mig att fixa till den datorn jag har idag om det går byta ut delar så den fungerar och så den blir tyst. Problemet är att jag kan absolut ingenting om datorer så det är om någon som bor i Linköping som kan hjälpa mig titta på den och sätts ihop den åt mig för en slant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En till fråga, den datorn som ni byggt ihop för runt 11500kr skulle den klara av att spela spel som owerwatch osv på hyfsad fps om man skulle börja spela det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår jag dig rätt om denna skulle vara lite bättre men låta lite högre?

Skrivet av hundburgaren:

Du har inte fel. Mitt bygge är mer fokuserat på fps per krona, och för 300:- mer är det bättre cpu om det ska överklockas och ett betydligt bättre grafikkort. Även om det inte kommer vara helt tyst så är det långt ifrån något högljutt monster.

Ändrat minnen, utökat PSU lite och bytt till OEM.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672977/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9672977/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vonankan: alla dessa datorer funka väldigt fint till spel som overwatch i 60 fps vid 1080p.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonankan:

Förstår jag dig rätt om denna skulle vara lite bättre men låta lite högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är möjligt att det är så. Dock ska nämnas att Sapphire verkar ha klantat sig med kylningen till 480 ordentligt, så det behöver nog läsas lite reviews på det 470 som rekommenderad i tråden.

Visa signatur

.