Ok att handla på Proshop.se

Permalänk
Medlem

Tror ProShop mkt väl kan vara det sämsta företag jag någonsin haft att göra med. Gjorde misstaget att beställa en dockningsstation till min Dell dator från dom och vad jag fick var en uppenbart begagnad produkt där det dessutom saknades flera saker, som t.ex. en sladd för att ansluta den till vägguttaget. Har under flera veckors tid försökt kontakta dom via ett flertal mail men än så länge inte fått en tillstymmelse till svar, annat än "Vi har mottagit ditt mail".

Sista gången så la jag på spårning av meddelandet och fick då efter ett tag detta, dom raderar alltså inkomna mail från kunder utan att ens läsa dom.

*********

From: Support Proshop SE <support@proshop.se>
Sent: Sunday, 27 October 2019 02:09
To: **** ***** <***.****@****.com>
Subject: Not read: Finns det någon kuntjänst på ProShop???
Importance: High

Your message

To:
Subject: Finns det någon kuntjänst på ProShop???
Sent: Sunday, October 27, 2019 12:08:57 AM (UTC+00:00) Monrovia, Reykjavik

was deleted without being read on Sunday, October 27, 2019 12:08:52 AM (UTC+00:00) Monrovia, Reykjavik.

*********

Rekommenderar starkt att hitta andra seriösa återförsäljare att handla ifrån och att inte tro på alla väldigt positiva och snarlika recensioner på Prisjakt osv från anonyma konton.

(I teorin skulle det kunna finna tekniska förklaringar till felmeddelandet men uppenbarligen får jag ingen som helst respons från dom och jag verkar vara långt ifrån den enda med samma problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror ProShop mkt väl kan vara det sämsta företag jag någonsin haft att göra med. Gjorde misstaget att beställa en dockningsstation till min Dell dator från dom och vad jag fick var en uppenbart begagnad produkt där det dessutom saknades flera saker, som t.ex. en sladd för att ansluta den till vägguttaget. Har under flera veckors tid försökt kontakta dom via ett flertal mail men än så länge inte fått en tillstymmelse till svar, annat än "Vi har mottagit ditt mail".

Sista gången så la jag på spårning av meddelandet och fick då efter ett tag detta, dom raderar alltså inkomna mail från kunder utan att ens läsa dom.

*********

From: Support Proshop SE <support@proshop.se>
Sent: Sunday, 27 October 2019 02:09
To: **** ***** <***.****@****.com>
Subject: Not read: Finns det någon kuntjänst på ProShop???
Importance: High

Your message

To:
Subject: Finns det någon kuntjänst på ProShop???
Sent: Sunday, October 27, 2019 12:08:57 AM (UTC+00:00) Monrovia, Reykjavik

was deleted without being read on Sunday, October 27, 2019 12:08:52 AM (UTC+00:00) Monrovia, Reykjavik.

*********

Rekommenderar starkt att hitta andra seriösa återförsäljare att handla ifrån och att inte tro på alla väldigt positiva och snarlika recensioner på Prisjakt osv från anonyma konton.

(I teorin skulle det kunna finna tekniska förklaringar till felmeddelandet men uppenbarligen får jag ingen som helst respons från dom och jag verkar vara långt ifrån den enda med samma problem)

Tog mig 5 dagar att få svar från dom via mail senast, och mailet innan dess tog bara en dag, så verkar vara lite olika hur snabba dom är på att svara.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tog mig 5 dagar att få svar från dom via mail senast, och mailet innan dess tog bara en dag, så verkar vara lite olika hur snabba dom är på att svara.

Fick faktiskt till slut ett svar idag efter 3 veckors total tystnad där dom sa att det berodde på sjukdom. Detta efter att jag rundat Sverige helt och hållet och istället skickat till danska kundtjänsten. För nästan känslan av att svenska verksamheten är typ en person eller nåt. Kan tillägga att det är andra problem också, t.ex. i inloggat läge så står det att jag aldrig beställt något alls trots att det bevisligen inte stämmer osv. Med lite tur kanske jag får min saknade strömadapter inom några månader men jag skulle nog ändå vara rätt tveksam att handla där igen i framtiden, men det får väl var och en avgöra själv.

Permalänk

dom gör ju helt uppenbara fake betyg på prisjakt. kolla bara så fort någon lämnat negativt betyg så är dom där och gör massa positiva betyg

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt inte om att handla datorprylar på nätbutiker. Det blir alltid så jäkla struligt när man ska skicka tillbaka något, just RMA ärenden är helt bedrövliga. Jag lägger helre ner lite extra och köper från pålitlig ÅF.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det är med momsen är det dansk moms och hur gör ni som köper till företag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Är det någon som vet hur det är med momsen är det dansk moms och hur gör ni som köper till företag?

Enligt Skatteverket:

"När du som företagare köper varor som transporteras till Sverige från ett företag i ett annat EU-land ska säljaren i regel inte ta ut någon moms på försäljningen"

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kop...

Med andra ord, som företagare ska du betala svensk moms. Du behöver också betala kemikalieskatt eftersom det är du som för in varorna till Sverige (https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är det någon som vet hur det är med momsen är det dansk moms och hur gör ni som köper till företag?

Använder du dig av proshop.se för att lägga din beställning så är det självklart svensk moms som finns med i priset där. Det kan du själv se eftersom de redovisar just vad priset är utan och med moms. 541.60 kr utan moms och 677 kr med moms. Hur du gör för att köpa som företag är väl att du skapar ett konto som är ett företagskonto där. På precis samma sätt som du gör hos andra handlare antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enligt Skatteverket:

"När du som företagare köper varor som transporteras till Sverige från ett företag i ett annat EU-land ska säljaren i regel inte ta ut någon moms på försäljningen"

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kop...

Med andra ord, som företagare ska du betala svensk moms. Du behöver också betala kemikalieskatt eftersom det är du som för in varorna till Sverige (https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...)

Nu tror jag vi får ta och lugna ned oss lite. Om du köper från deras svenska sida www.proshop.se så sköts allt det där automatiskt.

Permalänk
Medlem

Köpte en processor av Proshop den 27/11, efter 3 dagar kom den iväg från Proshop säger dom och paketet står som registrerat i postnord appen. fick göra en efterlysning på paketet då det inte hänt något och det troligtvis kommit bort...Om dom ens skickat det, verkar vara dispyt mellan dem och postnord just nu.
Nu i måndags 7/12 ringde jag in igen och han gjorde en ersättningsorder, och ÄN idag har den inte gått iväg från lager. Katastrofalt att en order inte kan gå iväg på 5 dagar, ringde även idag och hon sa den skulle gå iväg om ett par dagar!
Om man väntat sen den 27/11 kanske man kan sätta lite prio på såna ordrar. Tycker ändå det är helt fantastiskt hur det kan ta sån jävla tid för en produkt att lämna ett lager. skickar dom den inte senast på måndag kommer jag begära pengarna tillbaka.

Sista och första gången jag handla av dom. skit företag och kundservicen är ju helt åt helvete..

Permalänk

Ja men då avbeställer jag min order! Det verkar vara något fiffigt med deras omdömen, som någon annan nämnde här. Trots att de har bra gerjer för mindre pengar så är det nog bäst att hålla sig borta från dem, för att vara på den säkra sidan...

Permalänk
Medlem

Jäkla massa negativ "kritik" ja just kritik med citationstecken.

Har handlat med Proshop en massa gånger de senaste sju, åtta åren och inte en enda gång har det fallerat. Enda gången det var strul med leveranstiden på ett chassi så var de snabba och korrekta med fakta.

De är utan tvekan seriösa (jobbar ex. vis med Captech i Gbg) och är varken bättre eller sämre än någon annan ÅF.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Köpte en processor av Proshop den 27/11, efter 3 dagar kom den iväg från Proshop säger dom och paketet står som registrerat i postnord appen. fick göra en efterlysning på paketet då det inte hänt något och det troligtvis kommit bort...Om dom ens skickat det, verkar vara dispyt mellan dem och postnord just nu.
Nu i måndags 7/12 ringde jag in igen och han gjorde en ersättningsorder, och ÄN idag har den inte gått iväg från lager. Katastrofalt att en order inte kan gå iväg på 5 dagar, ringde även idag och hon sa den skulle gå iväg om ett par dagar!
Om man väntat sen den 27/11 kanske man kan sätta lite prio på såna ordrar. Tycker ändå det är helt fantastiskt hur det kan ta sån jävla tid för en produkt att lämna ett lager. skickar dom den inte senast på måndag kommer jag begära pengarna tillbaka.

Sista och första gången jag handla av dom. skit företag och kundservicen är ju helt åt helvete..

Skrivet av crispycrip:

Ja men då avbeställer jag min order! Det verkar vara något fiffigt med deras omdömen, som någon annan nämnde här. Trots att de har bra gerjer för mindre pengar så är det nog bäst att hålla sig borta från dem, för att vara på den säkra sidan...

Väntar på moderkort som beställdes den 27/11. Vad dom har hunnit med under denna tid, utan att informera mig.
1. Avbeställt min order
2. Krediterat min order
3. Lagt en ny order åt mig
4. Nya ordern fastnat och kunde inte plockas.
5. Jag fick ringa så plockades varorna.
6. Nu sitter ordern där och väntar på leverans... det har den gjort nu i ett gäng dagar. Den går inte iväg.
7. Blir att ringa igen imorgon.

Jag kommer aldrig handla på Proshop igen.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Hej,

Någon som har handlat där,

Tänkte köpa dessa minnen där,

https://www.proshop.se/MINNE?b=gskill

Kommer dom att lägga på frakt till Sverige?

Tackar

Nils

Jag har handlat en del på proshop innan. Dom är att lita på. Frakt har jag för mig att dom kommer att lägg på.

Permalänk
Medlem

Avråder från att handla hos Proshop

För något år sedan köpte jag en vara från dem som gick sönder efter 8 månader, jag reklamerade men fick avslag.
Då den bara kostade 400 kr orkade jag inte bråka med dem.
För några veckor sedan beställde jag sedan en nätverksserver med hårddiskar från dem, en vecka senare annullerar de ordern och höjer samtidigt priset på sin webbsida med 1457 kr, vilket är ett brott mot avtalslagen. De struntar alltså fullständigt i svenska lagar och därför har jag nu anmält dem till konsumentverket.
Handla inte från Proshop!

Permalänk

Jag köpte en Apple Watch hos Proshop för 7000 spänn. Stainless steal, silver, 4G, 44mm…
Det som levererades var ett demo eller returexemplar. Helt jävla oacceptabelt när man köper en dyr premiumprodukt. En del av njutningen när man köper Apple är ju unboxingupplevelsen.
Ingenstans i annonsen på hemsidan stod det att det var ett returexemplar.
Jag har varit i kontakt med kundtjänst via telefon. Fick som svar att skicka ett mejl med bilder på produkten. Väntar nu på svar. Om de inte kommer med ett sjukt bra plåster på såret (typ halva priset) så blir det retur.

Känner mig sjukt lurad. Kunden måste ju få veta om denne köper ett returexemplar. Jävla skojare.
Proshop hamnade genast på min svartlista.

Permalänk

Jag hade beställt ett par grejer, men den ena kunde inte levereras. När jag beställde fick jag fri frakt, men nu hamnade restordern lite under 1000 kronor (gränsen för fraktfritt). Då menar Proshop att jag ska betala frakt.
Jag avbeställde så fort jag såg detta, men tänkte att jag skulle uppmärksamma er andra på det.
Det kändes helt orimligt att jag skulle betala extra för att de har gjort fel, men de har säkert täckt in det i något villkor någonstans...

"Det är tyvärr så, att vi har konstaterat, att vår leverantör inte kan leverera ovanstående produkt.

Vi har tyvärr inte andra alternativ för att skaffa produkten, och därför är vi tvungna att annullera denna varulinje. Om du bara har en vara i din order kommer hela orderna annulleras. Om du har fler varor så kommer övriga varor att skickas. Var uppmärksam på att en fraktkostnad tillkommer om ordern går under 1000 SEK.

Vi beklagar att detta har inträffat, och arbetar på att förbättra vårt system så att detta inte händer igen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Jag hade beställt ett par grejer, men den ena kunde inte levereras. När jag beställde fick jag fri frakt, men nu hamnade restordern lite under 1000 kronor (gränsen för fraktfritt). Då menar Proshop att jag ska betala frakt.
Jag avbeställde så fort jag såg detta, men tänkte att jag skulle uppmärksamma er andra på det.
Det kändes helt orimligt att jag skulle betala extra för att de har gjort fel, men de har säkert täckt in det i något villkor någonstans...

"Det är tyvärr så, att vi har konstaterat, att vår leverantör inte kan leverera ovanstående produkt.

Vi har tyvärr inte andra alternativ för att skaffa produkten, och därför är vi tvungna att annullera denna varulinje. Om du bara har en vara i din order kommer hela orderna annulleras. Om du har fler varor så kommer övriga varor att skickas. Var uppmärksam på att en fraktkostnad tillkommer om ordern går under 1000 SEK.

Vi beklagar att detta har inträffat, och arbetar på att förbättra vårt system så att detta inte händer igen."

Lite tråkig goodwill på den. Gränser som företag sätter för fri frakt är ju ändå ganska arbiträra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Håller just nu på med en reklamation av en grovdammsugare där motorn brunnit till dem.
Fixade snabbt en retursedel via deras reklamtionsformulär, skickade iväg det med postnord.
Paketet verkar ligga på enn serviceombud i Danmark som inte är uthämtat på en vecka, försöker maila men inget svar, försökte ringa igår men när jag valt "1" för privatperson så läggs samtalet på.
Provade idag igen, kundservice är inte öppen pga av sjukdom...

Känns som att det kommer ta ett tag innan jag får se en ny dammsugare.

ALDRIG MER PROSHOP.

Permalänk
Medlem

Väntar på RAM från dem. Hoppas det inte är en fake firma.
F4-4600C20D-64GTRG verkar vara enda stället i europa som tar in dessa modulerna.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Väntar på RAM från dem. Hoppas det inte är en fake firma.
F4-4600C20D-64GTRG verkar vara enda stället i europa som tar in dessa modulerna.

Uppenbart inte fake så du kan sova gott

Edit: Var tvungen att kolla vad det var för ovanliga minnen och jag blev ta mig fan paff. RGB släng dig i väggen

https://www.gskill.com/product/165/299/1620978762/F4-4600C20D...

Ska de hamna i en matchande dator? I så fall får du gärna lägga upp en bild, vore roligt att se

Permalänk
Medlem

"Tyvärr" bara en Koncept från inet så minnena blir enda blinget
https://www.inet.se/produkt/1514010/inet-koncept-rtx-3090-pow...

(ser nu att jag får uppdatera min signatur)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Nästa person till rakning med Proshop.

  • Den 20:e november placeras en order på en mobiltelefon som finns i lager.

  • Orderbekräftelse dyker upp 21:a november som hävdar att ordern packats.

  • Ordern registreras hos speditören, men status uppdateras aldrig. Detta betyder att speditören antingen inte fått varan, eller att den förlorats mellan Proshops lager och speditörens sorteringsanläggning. Kanske har man haft tur, men flera år i logistikbranschen och ändå har jag inte hört talas om paket som kommer bort och sen inte kan hittas i det här skedet.

  • Den 26:e november skriver jag in och meddelar att status inte uppdaterats. Samtidigt lämnar jag en tidsfrist som är fredag 3/12, med förbehållet att åtminstone status på ordern ska hinna uppdateras under denna tid.

  • Får svar att den skickats och att jag ska återkomma. All vikt i svaret läggs på att det är speditören som fumlat sig.

  • Det är nu fredag 3/12 och status på paketet har inte uppdaterats.

Har precis skrivit in till Proshop och önskat att de annullerar ordern samt makulerar fakturan. Jag har redan löst den produkten på annat håll efter att ha väntat.

Viktigt här också: trots att situationen är sur så håller jag hövlig ton med kundtjänstpersonalen, och anser att man alltid ska göra det om de inte är direkt otrevliga. Ingen enskild individ förtjänar oprovocerat ens aggressioner mot företaget i stort.

Permalänk
Medlem

Det är en hel del negativitet i tråden så vill gärna flika in att jag beställt diverse prylar och det var inga konstigheter med leverans eller produkt.
Surt med klockan ovan, det ska fanimig inte hända via någon butik någonsin :/

Permalänk
Medlem

Jag fick mina RAM minnen. Tyvärr lite instabila men jag kämpar på för de är så snygga

Edit: Verkar som att 1,6V RAM voltage hjälpte upp stabiliteten. Nu klarar den 10 min i Aida64 mem test, innan var det 10 sekunder.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tycker att det är viktigt att inte bara dela med sig av negativa erfarenheter.

Under Black Friday förra året köpte jag två chassin på Proshop. Det ena blev stående tills några veckor sedan, och när jag öppnade det då noterade jag att det var fraktskadat och hade en buckla som gjorde att den ena sidopanelen inte gick att lossa. Jag skapade ett reklamationsärende och skickade tillbaka chassit i mitten av förra veckan. Idag (6 dagar inklusive helg senare) fick jag först ett mejl om att de hade mottagit det, och sedan 15 minuter senare ett till mejl om att de hade accepterat min reklamation och kommer att skicka ett nytt chassi.

Var nästan säker på att de skulle försöka hävda att det var jag som hade skadat chassit baserat på andras erfarenheter av dem, men jag blev glatt förvånad. Kanske mycket väl är så att de flesta har goda erfarenheter av dem men att de med negativa erfarenheter är mer benägna att skriva om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag fick mina RAM minnen. Tyvärr lite instabila men jag kämpar på för de är så snygga

Edit: Verkar som att 1,6V RAM voltage hjälpte upp stabiliteten. Nu klarar den 10 min i Aida64 mem test, innan var det 10 sekunder.

Inser att jag svarar några månader sent men ofta kan man inte förvänta sig felfri funktion med minnen med XMP över DDR4-4266. Krävs att man utöver minnet både har ett bra moderkort och en processor med en mycket bra minneskontroller.

Jag skulle dessutom se över vad ditt moderkort kör för Vcc-SA och Vcc-IO spänningar. Många moderkort sätter de spänningarna extremt högt vid höga minnesfrekvenser för att förbättra stabiliteten. Mitt Asus Z490 satte Vcc-SA på 1.6 V vid DDR4-4800 med spänningen på Auto. Absolut max spänning för vardaglig användning borde vara ca. 1.45 V.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret. XMP profilen har 1,55V som default så jag antar att GSkill har testat det så. Nu när jag hittade stabil frekvens så kanske det är dags att sänka spänningen till instabilitet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen bara gott att säga om Proshop, handlat av dem säkert ett 10-tal gånger och aldrig något strul.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Håkis:

Jag har egentligen bara gott att säga om Proshop, handlat av dem säkert ett 10-tal gånger och aldrig något strul.

Samma här, har handlat där ganska många gånger under årens lopp, har aldrig varit några problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.