Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Avstängd

Faktiskt spännande, hoppas på att dollarn blir svagare och kronan blir starkare under proceduren

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare säga att Iraks folk lever i terror idag, i sviterna efter kriget, som drivit enorma mängder på flykt från sina hem. Vad spelar Saddams "terror" för roll när norra Irak tagits av Daesh eller när hela städer ödelagts? Saddams "terror" hade varit på sin plats för att stoppa dylika förmågor, precis som Ghadaffis "terror" hade hållit islamisterna i schack, men som idag istället hjälpts till makten av Clinton. Långt färre tog skada då, och hade förmodligen fortsatt gjort det, än vad vi ser idag.

Så länge inga verkliga organiserade alternativ till den sortens ledare finns, mynnar varje uppror bara ut i katastrof som utnyttjas av imperialisterna för att flytta fram sina positioner på det globala schackbrädet. Det nationella oberoendet är en förutsättning för utvecklingen av varje form av frihet och demokrati som måste utgå från det egna folket. Förändringen måste komma naturligt inifrån och utföras av de förtryckta folken, inte genom någon annans "humanitära" bombmattor med helt annan agenda. USA och dylika krafter har inget som helst att göra i Irak eller någon annanstans i världen utan FN-mandat.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag kan faktiskt inte tro mina ögon när jag läser att du skriver att "Saddam var trots sina brister mycket bättre för Irak än det som kom efteråt".

Det som händer i området nu är något som går att göra någonting åt, men du hade alltså valt att låta folket i Irak leva i terror i all oändlighet utan att göra någonting åt det?
Familjer som tvingas applådera och se på när deras familjemedlemmar blir torterade och avrättade och ett folkmord på över 180.000 kurder.
Att du har mage att kalla detta för "brister" bevisar att du inte vet vad du snackar om.

Att bara låta saker vara och inte göra någonting åt det är en position det också, en position som ger mer makt åt diktatorer och facister som Saddam.

Ironin när folk som själva bott i Irak och flytt till Sverige också hävdar att det var bättre under Saddam.... De vet inte heller vad de snackar om då eller?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Faktiskt spännande, hoppas på att dollarn blir svagare och kronan blir starkare under proceduren

USA-börsen gick upp när FBI gick ut och sa att det inte fanns något i de senast hittade Clinton-emailen. Clinton ser ut att vinna, så dollarn blir nog tyvärr inte svagare. Möjligtvis om Republikanerna håller kontrollen över Senaten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

USA-börsen gick upp när FBI gick ut och sa att det inte fanns något i de senast hittade Clinton-emailen. Clinton ser ut att vinna, så dollarn blir nog tyvärr inte svagare. Möjligtvis om Republikanerna håller kontrollen över Senaten.

"Inte fanns något"
Finns ju massvis om man googlar.

Bl.a. angående Pedofili-cirkeln, folk hittar allt mer om det.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/ säger nu 71% mot 29%. Tror nästa republikanske presidentkandidat kommer kampanja betydligt mer för icke-vita och icke-rika, som Hillary gör nu, men om de ska börja likna varandra så måste väl systemet till slut bli nåt annat än ett två-parti-val?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har vi olika uppfattning. Har man som hederskod inom ett parti att hålla sig neutral till de olika kandidaterna innan någon formellt blivit vald så skall man också hålla det.

Sen visade ju också Wikileaks-läckan att Clinton fått frågor som skulle ställas i debatter i förväg. Men det tycker du är rent spel?

Min fru är Amerikanska och vi har många vänner från USA. Folk i allmänhet är trötta på det politiska etabicemanget. Både Trump och Sanders representerar en slags aversion mot etablicemanget, om än med helt olika infallsvinklar, men för många, oavsett sida, så är etablicemangskritiken det viktiga, och då är det bara Trump kvar att rösta på.

Demokraterna har tights band med försäkrings och bankväsendet i USA, så att Sanders, som kom med sina "sjuka" idéer om gratis skola och sjukvård till em timlig kostnad, som de föesta västländer i Europa har, inte blev populär bland Demokraternas elit är inte så konstigt.

Missförstå mig inte, jag tycker absolut att Clinton är bättre än Trump, men resultatet av att det blev just de två är att de flesta känner att de får välja på två kassa personer istället för någon som de känner att de kan stå bakom.

En majoritet av Demokrater står bakom Clinton, de röstar alltså i huvudsak för sin kandidat. En majoritet av Republikaner röstar emot en kandidat.

Gällande rent spel, vet inte om du minns, men Sanders-kampanjen ägnade sig i december förra året åt att sno information från Clinton-kampanjens väljardatabas. Och när de fastnade med fingrarna i kakburken så skyllde Sanders på Clinton...

Citat:

After Bernie Sanders' presidential campaign was disciplined by the Democratic National Committee for improperly accessing the Hillary Clinton campaign's proprietary voter database, documents obtained and reviewed by NBC News appeared to show that at least four individuals affiliated with the Sanders campaign conducted searches and saved the Clinton campaign's lists of potential voters over a period of more than 40 minutes.

Vi har förövrigt ingen aning om vilken typ av information som Sanders eller Trump kampanjerna fick under valrörelsen eller från var, då inga av deras email har blivit läckta.

Utan tvekan hade Sanders varit en bättre President än Trump, men jag tror inte att han hade lyckats bättre än Clinton, tvärtom. Clinton har också jobbat för att få Demokrater valda till kongressen, något som Sanders aldrig har riktigt brytt sig om, vilket då speglar sig i att superdelegater som sitter i kongressen valde Clinton över Sanders. Clinton kommer också ha lättare att jobba med kongressen och få saker gjorda än Sanders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

"Inte fanns något"
Finns ju massvis om man googlar.

Bl.a. angående Pedofili-cirkeln, folk hittar allt mer om det.

Spännande, clinton-emailen innehåller en diskussion om en pedofili-cirkel? Vad får du egentligen din information från? Youtube-klipp?

Permalänk
Medlem

Efter Bill och Hillarys förskingring av miljardbelopp i Haiti efter jordbävningen 2010. Pengar som var donerade till deras hjälporganisation "Clinton Foundation". Så borde dom sitta i fängelse inte i vita huset.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Clinton vinner, men tryckte i att jag tror Trump vinner då USA inte kallas världens dummaste land utan en anledning. Hoppas dock för all del att Clinton vinner, men skulle vara betydligt vettigare med Bernie Sanders.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Clinton kommer också ha lättare att jobba med kongressen och få saker gjorda än Sanders.

Hela grejen med Sanders var att han skapade en rörelse och entusiasm och därmed skulle göra både senat och kongress demokratisk. Något som inte lär hända med Clinton.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronaldo:

Efter Bill och Hillarys förskingring av miljardbelopp i Haiti efter jordbävningen 2010. Pengar som var donerade till deras hjälporganisation "Clinton Foundation". Så borde dom sitta i fängelse inte i vita huset.

Se hela:

Det är Trump som är (mest) suspekt, inte Clinton.

Permalänk
Medlem

I det här läget är enda gynnsamma utfallet om det inte blir någon klar vinnare, och ingen kandidat erkänner sig besegrad.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Ironin när folk som själva bott i Irak och flytt till Sverige också hävdar att det var bättre under Saddam.... De vet inte heller vad de snackar om då eller?

Är du säker på att det folket du talat med eller sett uttalande ifrån talar för hela Irak?
Har dessa personer som själv bott i Irak och utsatts för tortyr och fått sina familjemedlemmar dödade medans de var tvungna att applådera?
Eller menar du de som är i säkerhet nu så kan deras landsmän och kvinnor få leva kvar i mardrömmen under Saddam för att de själva inte effekteras utav det mer?

Frågan du istället borde fråga är om de förtryckta i Irak var för eller emot att Saddam togs bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hela grejen med Sanders var att han skapade en rörelse och entusiasm och därmed skulle göra både senat och kongress demokratisk. Något som inte lär hända med Clinton.

Den rörelsen och entusiasmen lyckades inte ens med att vinna demokraternas primärval... Sanders har visat närapå noll intresse att få sina väljare att rösta på Demokrater i kongressen. (Senaten är den övre kammaren i kongressen, representanthuset är den längre kammaren.)

Permalänk
Medlem

@anon5930: En komiker i mainstream media? Kolla upp fakta om Clinton Foundation + Haiti. Dom fixade så släktingar och bekanta fick alla lukrativa kontrakt, på tex guld och olja i Haiti då Hillary var utrikesminister. Korruption är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är knappast en åsikt, eller ens kontroversiellt, att kriget var och är brottsligt, inklusive alla förövares skuld till det.
https://www.theguardian.com/world/2004/sep/16/iraq.iraq

Att FN anser att Irakkriget var olagligt är inte detsamma som att det Amerikanska folket är av den åsikten. Merparten av det Amerikanska folket anser nog att kriget var rättfärdigat, alldeles oavsett vad du, jag eller FN har för åsikt.

Och för att vara precis så sa Kofi Annan, enligt din källa, följande: "I have indicated it was not in conformity with the UN charter. From our point of view and from the charter point of view it was illegal.", återigen en åsikt eller synvinkel.

Wikipedia har en artikel om just detta som är rätt intressant. Där kan man läsa följande: "The UN Security Council, as outlined in Article 39 of the UN Charter, has the ability to rule on the legality of the war, but has yet not been asked by any UN member nation to do so.". Det förefaller inte heller särskilt troligt att säkerhetsrådet skulle utfärda någon deklaration om att kriget var olagligt även om någon medlemsnation tog upp frågan.

Utöver detta så är flera världsledare oense om detta och dessutom anser USA att Irak anföll först i och med att Irak försökte mörda President Bush 1993.

Så jo, jag tycker nog att det är en åsikt och knappast så okontroversiell som du påstår.

Skrivet av IlyaZ:

Khan var en bandit, precis som alla andra som förgripit sig på Iraks eller Syriens suveränitet. Det är ingen åsikt, utan ett juridiskt faktum.

Du har mao inga konkreta bevis på att Khan skulle vara en krigsförbrytare. Att han var soldat och befann sig i Irak vid tidpunkten är inte detsamma som att han begick krigsförbrytelser, lika lite som att alla Irakier som deltog i angreppet mot Kuwait skulle vara krigsförbrytare.

Skrivet av IlyaZ:

Det beror på vem som räknas som terrorist, och det är inte upp till USA att avgöra. I fallen där USA mördar misstänkta terrorister och deras hela familjer, inklusive alla som råkar finnas i närheten, är det lätt att vända på begreppet. Den terrorism USA utsatts för är ingenting i jämförelse med den slakt av civila USA och dess drängar ägnar sig åt dagligen.

USA avgör själv vilka dom kallar för terrorister, precis lika mycket som du avgör vilka du kallar banditer och drängar. Att du och USA inte är ense om vem som är vad framgår dock helt klart. Sen är det stor skillnad på att slå ut en "terrorist" och i samband med det "råka" ha ihjäl dom som befinner sig i närheten mot att först slå ut terroristen och sen tillbringa några år med att söka upp och mörda familj och släktingar (eller möjligtvis i omvänd ordning). Ingetdera är bra eller rätt, men det senare är värre och är, i mitt tycke, terrorism i sig. Dessvärre är det senare också, vad jag förstått, det Trump tycker man ska göra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Efter Bill och Hillarys förskingring av miljardbelopp i Haiti efter jordbävningen 2010. Pengar som var donerade till deras hjälporganisation "Clinton Foundation". Så borde dom sitta i fängelse inte i vita huset.

Har du sett några andra spännande youtube-klipp? Något nytt om 9/11?

Edit: En länk för de som vill läsa om sanningen gällande Clinton och Haiti. Folk kan ju sen välja att lita på Washington Post eller på youtube-klipp....

Mer information
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronaldo:

@anders190: En komiker i mainstream media? Kolla upp fakta om Clinton Foundation + Haiti. Dom fixade så släktingar och bekanta fick alla lukrativa kontrakt, på tex guld och olja i Haiti då Hillary var utrikesminister. Korruption är bara förnamnet.

Om du tror det är illa så ska du bara veta allt Trump sysslat med under alla år. Kolla upp fakta om Trump. Riktig fakta som inte ljugs ihop av konspirationsteoretiker och alt-right alltså.

Sedan tycker jag att man verkligen bör fundera på varför många större profiler inom det republikanska partiet inte vill stödja deras egnas partis kandidat utan fiendens kandidat. Trump är extremt olämplig och inkompetent och passar inte som ledare för deras land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vi röstar på ett parti, dom röstar på en presidentkandidat. Det är inte det enda som skiljer oss åt heller.

Det är väl en sanning med modifikation? I USA röstar dom ju egentligen om vilka som ska utse presidenten. Fast jag vill minnas att elektorerna i vissa stater inte är tvungna att rösta på den presidentkandidat som folket röstat på. Eller nu är jag fan förvirrad igen, måste nog läsa på en gång till...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

En majoritet av Demokrater står bakom Clinton, de röstar alltså i huvudsak för sin kandidat. En majoritet av Republikaner röstar emot en kandidat.

Gällande rent spel, vet inte om du minns, men Sanders-kampanjen ägnade sig i december förra året åt att sno information från Clinton-kampanjens väljardatabas. Och när de fastnade med fingrarna i kakburken så skyllde Sanders på Clinton...

Vi har förövrigt ingen aning om vilken typ av information som Sanders eller Trump kampanjerna fick under valrörelsen eller från var, då inga av deras email har blivit läckta.

Utan tvekan hade Sanders varit en bättre President än Trump, men jag tror inte att han hade lyckats bättre än Clinton, tvärtom. Clinton har också jobbat för att få Demokrater valda till kongressen, något som Sanders aldrig har riktigt brytt sig om, vilket då speglar sig i att superdelegater som sitter i kongressen valde Clinton över Sanders. Clinton kommer också ha lättare att jobba med kongressen och få saker gjorda än Sanders.

Ja, där har du en poäng. Sanders är ju egentligen inte demokrat utan oberoende, och är det då så att han är illa omtyckt av demokrater i kongressen så kan de sätta sig på tvären då koceptet att man röstar som sitt parti inte är lika befäst i USA.

Hur som helst så har Sanders tvingat Clinton åt vänster och det tror jag är nyttigt för utvecklingen i USA.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl en sanning med modifikation? I USA röstar dom ju egentligen om vilka som ska utse presidenten. Fast jag vill minnas att elektorerna i vissa stater inte är tvungna att rösta på den presidentkandidat som folket röstat på. Eller nu är jag fan förvirrad igen, måste nog läsa på en gång till...

En sak är då säker, deras valsystem måste göras om från grunden. Onödigt komplicerat och på väldigt många vis tveksamt system. Personligen hoppas jag att tillräckligt många där borta inser det oavsett valutgång. Orimligt att många av landets invånare samt exempelvis de som bor i Puerto Rico inte kan eller får rösta.

Permalänk

@Gropenator:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3482408/Believ...

en hel del vetenskaplig forskning har gjorts angående vilka grupper som tenderar att tro på konspirationsteorier. Man finner då egenskaper som låg självkänsla och egoistiska/narcissistiska drag bland grupper som tenderar att tro på konspirationsteorier.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@Gropenator: Ja det var säkert bara slumpen som gjorde att Hillarys bror Tony Rodham fick fina guldgruve deals i Haiti. Och att folk från Haiti protesterar mot denna förskringring och korruption. Se vad Haitis invånare har att säga i frågan? Eller du kanske föredrar fortsätta sitta dricka julmust och läsa Aftonbladet så du får lagom filtrerad information (eller ingen alls) om ämnet?

https://www.youtube.com/watch?v=b7fNiISGJVg&t=51s
https://www.youtube.com/watch?v=rhwk6cKLIQY
https://www.youtube.com/watch?v=-QtAhtrRA1M
https://www.youtube.com/watch?v=02bT1YGT8LM

Eller Haitis förra president?
https://www.youtube.com/watch?v=phKO2T2pMjM

Permalänk
Medlem

Är väl PK att hoppas på Clinton.

Jag tror dock att Trump skulle skapa kaos (bra om vi vill ha låg dollarkurs) och jag tror att Hillary vinner.

Ska bli spännande dock.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

@Gropenator: Ja det var säkert bara slumpen som gjorde att Hillarys bror Tony Rodham fick fina guldgruve deals i Haiti. Och att folk från Haiti protesterar mot denna förskringring och korruption. Se vad Haitis invånare har att säga i frågan? Eller du kanske föredrar fortsätta sitta dricka julmust och läsa Aftonbladet så du får lagom filtrerad information (eller ingen alls) om ämnet?

https://www.youtube.com/watch?v=b7fNiISGJVg&t=51s
https://www.youtube.com/watch?v=rhwk6cKLIQY
https://www.youtube.com/watch?v=-QtAhtrRA1M
https://www.youtube.com/watch?v=02bT1YGT8LM

Eller Haitis förra president?
https://www.youtube.com/watch?v=phKO2T2pMjM

YOUTUBE-KLIPP!!!!!
Massor med YOUTUBE-KLIPP!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur som helst så har Sanders tvingat Clinton åt vänster och det tror jag är nyttigt för utvecklingen i USA.

Där håller jag med dig till fullo! USA behöver mer åt vänster, eller kanske mer precist, börja ta hand om sin egen befolkning och adressera sina egna problem.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Morgondagens nyhetsklipp, redan ikväll:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl en sanning med modifikation? I USA röstar dom ju egentligen om vilka som ska utse presidenten. Fast jag vill minnas att elektorerna i vissa stater inte är tvungna att rösta på den presidentkandidat som folket röstat på. Eller nu är jag fan förvirrad igen, måste nog läsa på en gång till...

Du minns rätt. Skall finnas en i Georgia som sagt att han inte kommer rösta på Trump och en i Washington som säger att han inte kommer rösta på Clinton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl en sanning med modifikation? I USA röstar dom ju egentligen om vilka som ska utse presidenten. Fast jag vill minnas att elektorerna i vissa stater inte är tvungna att rösta på den presidentkandidat som folket röstat på. Eller nu är jag fan förvirrad igen, måste nog läsa på en gång till...

Jojo dom röstar inte direkt på kandidaterna. Och ja det stämmer att dom inte alltid måste rösta på det folket röstat vilket är anledningen till att man kan rigga allting så enkelt och att det är riggat är knappast någon konspiration, dock kan man inte rigga allting helt och hållet för då hade inte andra kandidater än den som är "utvald" att vinna ha någon chans.

Skrivet av anon5930:

En sak är då säker, deras valsystem måste göras om från grunden. Onödigt komplicerat och på väldigt många vis tveksamt system. Personligen hoppas jag att tillräckligt många där borta inser det oavsett valutgång. Orimligt att många av landets invånare samt exempelvis de som bor i Puerto Rico inte kan eller får rösta.

Dom som kom på hur systemet skulle fungera hade säkert en baktanke, så dum är man väl ändå inte att göra systemet så knepigt.