Server Munin varning för MySQL - Vad innebär den?

Permalänk

Server Munin varning för MySQL - Vad innebär den?

Så här ser det ut under min "Free bytes in the InnoDB tablespace"

Note: This service is in CRITICAL state because one of the values reported is outside the allowed range. Please see further down for information about the ranges and the graph for the values.

Field: Bytes free
Internal name: free
Type: gauge
Warn : 2147483648
Crit: 1073741824

Vad innebär det och hur löser jag det? Har inte märkt några störningar på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Så här ser det ut under min "Free bytes in the InnoDB tablespace"

Note: This service is in CRITICAL state because one of the values reported is outside the allowed range. Please see further down for information about the ranges and the graph for the values.

Field: Bytes free
Internal name: free
Type: gauge
Warn : 2147483648
Crit: 1073741824

Vad innebär det och hur löser jag det? Har inte märkt några störningar på servern.

Gränsvärdet du har satt upp för varning verkar ju vara 2GB, kritiskt vid 1GB. Jag antar att saker går sönder på riktigt om du når 0.

Jag tror man skulle behöva se dina mysql-inställningar för att kunna bedöma om det där öht är rimligt att övervaka och isf om de där gränsvärdena är rimliga.
Om du har automatisk utökning av innodb-tablespacet (tror det är default?) så är nog ovanstående inte relevant alls, då är det snarare intressant hur mycket ledigt diskutrymme du har.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Har du koll på munin och var jag höjer gränsvärde och var den fått denna siffra ifrån? För som du säger, sifforna känns ju inte rimliga. Servern har 8 GB minne.