Hämta ut paket, råkade skriva smeknamn

Permalänk
Medlem

Hämta ut paket, råkade skriva smeknamn

Kan jag hämta ut paket även om jag råkat skriva ner mitt smeknamn Bosse, men på körkortet står det Bo. Problemet är att jag handlade 5st varor ifrån CDON och varorna skickas en efter en.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ingen roll så länge det inte rör sig om REK, då tror jag att namnet måste stämma exakt för att man ska få ut sin försändelse.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är det ett postpaket så skall namnet stämma med körkortet.
Är det skickat som brev är det inget legitimationskrav.

http://www.radron.se/artiklar/Inga-smeknamn-pa-paketet/

Permalänk
Medlem

Det beror på hur de är skickade. Som paket eller som post.
Jag kunde inte hämta ut mitt paket då det saknades fullständigt förnamn.
Varken postens servicställe, posten eller avsändaren kunde hjälpa mig med att namnändra försändelses.
Det enklaste sättet blev att inte hämta ut paketet och vänta på att paketet skickades tillbaka till avsändaren som sedan kunde återbetala mig.
Ibland blir det lite komplicerat . Varan hade ett värde på 100 kr.
Posten agerade dock rätt i enligt med deras avtal vill jag tillägga.
Fri frakt från Tyskland så det var lungt

Permalänk
Medlem

Det borde gå. Jag beställde ett gäng skor från Ryssland nyligen och dom hade totalslaktat mitt ganska svåra efternamn. Postkillen skrattade och sa att det går bra ändå, men det hade inte gått om det var rek eller nå varu-nånting, kommer inte ihåg vad han sa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Enligt reglerna ska det vara samma namn på legitimationen som på paketet för postpaket och rekommenderat, detta behövs ej för brev.
Men... i praktiken beror det väldigt mycket på personalen på postombudet. Min systers familj och min familj fick fick ett likadant paket från vår mor. Jag fick inte under några omständigheter(utan bevis från skatteverket) hämta ut det p.g.a det var mina barns namn på paketet(de delar namn med modern, vilken också försökte, men fick inte.)
Min syster däremot(som också inte delar namn med sina barn) fick hämta ut det utan konstigheter.
Så ta och försök hämta ut det. Det kan vara "rätt" personal som står där och då.

Permalänk
Medlem

Ja posten är verkligen stenhårda med sina rutiner, ibland.
Å andra sidan så har rekommenderade brev från bland annat Kina blivit nedgraderade till vanliga brev utan ens möjlighet att spåras.

Permalänk
Medlem

Kontaktade CDON, de kunde enbart ändra förfogande på en av varorna. Jag beställde även en kyl/frys som skickas via Bring. Krävs det att visa ID då också eller är det bara namnteckning som krävs då?

Tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Kontaktade CDON, de kunde enbart ändra förfogande på en av varorna. Jag beställde även en kyl/frys som skickas via Bring. Krävs det att visa ID då också eller är det bara namnteckning som krävs då?

Tack för alla svar!

Be de bära upp den till porten så fixar ni pappersarbetet där, tvivlar på att de vill bära ner den igen.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt att det kommer att förorsaka problem om resten av namnet stämmer.

Permalänk
Medlem

Tänkte åka dit idag och se om det funkar att hämta ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tvivlar starkt att det kommer att förorsaka problem om resten av namnet stämmer.

Det är ganska strikta regler, faktiskt. Jag har beställt i namnet Pelle (2 ggr..), på mitt leg står det Per. Ganska vanligt smeknamn, i båda fallen fick jag be säljaren ordna med posten så att det fick korrigeras, de vägrade lämna ut på mitt Ica Nära. Med det sagt, så skickade Posten ingen faktura för detta i något av fallen, som egentligen ska vara 180:- / ändring om jag inte minns fel..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det gick, hämtade två av paketen idag. Tjejen sa att hon såg att ett till paket kom tidigt idag och tyckte det var synd att det blev såhär och skulle fråga sin chef om hur hon ska göra. Hon frågade även om det kommer fler paket vilket det kommer. Så glad man blir när det löser sig så fint!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit