Raspberry Pi kopplad till en dörr

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi kopplad till en dörr

Jag har som gymnasiearbete i skolan att koppla en Raspberry Pi till låsmekanismen på en dörr. Det vill säga att jag med hjälp av en Raspberry pi vill kunna ta reda på om dörren är låst respektive upplåst, för att sedan göra en hemsida där det står om dörren är låst eller inte. Är detta möjligt? Jag har ingen erfarenhet om ämnet och uppskattar därför all hjälp jag kan få. MVH Erik

Permalänk
Medlem

För att registrera om dörren är öppen/stängd använder du dig utav en magnetkontakt.
Med hjälp av denna kan du då få en signal in på raspberryns GPIO vilken då kan skriva i en fil om dörren är öppen/stängd.
Hemsidan du sedan skall ha kan då läsa ur denna fil om det står öppen/stängd i filen och då presentera det på en hemsida.

Det du behöver mjukvarumässigt är ett program(exempelvis Python) som ligger och "lyssnar" om dörren är stängd eller öppen samt en webserver där du hostar din hemsida(Apache).

Det "svåra" är ju att bygga en snygg och diskret lösning. Det som är bra nu är att Raspberry pi 3 har inbyggd Wifi. Ännu elegantare hade varit att använda en raspberry pi Zero med wifimodul då den är ännu mindre(samt billigare).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik1998:

Jag har som gymnasiearbete i skolan att koppla en Raspberry Pi till låsmekanismen på en dörr. Det vill säga att jag med hjälp av en Raspberry pi vill kunna ta reda på om dörren är låst respektive upplåst, för att sedan göra en hemsida där det står om dörren är låst eller inte. Är detta möjligt? Jag har ingen erfarenhet om ämnet och uppskattar därför all hjälp jag kan få. MVH Erik

Kan ju börja med att söka lite själv först. Du verkar inte lagt 5sekunder på att hitta nån info om det själv innan du frågar om hjälp

Permalänk
Medlem

@bardbard: Tack för informationen! Ska kolla upp detta!

Permalänk
Medlem

@niclasc: ber om ursäkt för mitt lata beteende