onöjd med min hastighet- eventuellt köpa ny router?

Permalänk
Medlem

onöjd med min hastighet- eventuellt köpa ny router?

Hallå där. Har nyligen flyttat in i en lägenhet och har då för första gången i mitt liv haft tillgång till fiber. Sitter just nu på en 100/100 lina från Universal Telecom.

Då jag inte vill dra en sladd igenom hela min lägenhet så har jag införskaffat mig en sådan här till min stationära dator: https://www.inet.se/produkt/5402588/netgear-usb-a6210-ac1200 (Netgear USB A6210 AC1200)

routern jag använder: https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers... (Netgear WNR2200

resultat på bredbandskollen: http://i.imgur.com/SZVorEu.png

Jag är inte särskilt nöjd med resultatet, jag tankar spel ifrån steam i 5-7mbit/s, det känns väl ändå ganska svagt för vad jag betalar för?
upplever också ping spikes, tror ni att det är routern som gör att min hastighet inte är optimal eller är det bara att jag kör på WIFI överlag?

Permalänk
Medlem

Du lär inte få ut så mycket mer än det där med den routern. Den är mer eller mindre uråldrig.

Det är också bra att vara säker på om du pratar om mbit/s eller MB/s.
Du skriver "tankar spel ifrån steam i 5-7mbit/s" Steam räknar i megabyte vilket då skulle vara 40-56mbit/s.

Hur som, det närvkerskortet du köpte ska duga för mycket mer, men routern du har pallar inte mer än så trådlöst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Tack för snabbt svar. Har du möjligtvis även något tips på en relativt billig router som jag ändå kan få ut mycket av? Och ja du har rätt, steam laddade ner i 5-7MB/s

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få Bra uppkoppling så länge du kör med wifi. Det är komplement till kabel.
Har du donglen back i datorn eller har du en extenderkabel som du kan sätta den i och ställa den på bordet? 5-7 MB/s är bra på trådlöst med den typ av utrustning du har. Om du inte sitter bredvid routern. Tvivlar på du kommer få så mycket bättre. Du får ut ca 50Mbit vilket är helt ok. Så jag skulle nog påstå du ska vara nöjd med det. Det är lite jobb, men att dra en kabel efter listerna är inte så jobbigt och du kommer få ut dubbla hastigheten. Det är värt det, jag drog kablar i lägenheten jag bodde i från hallen. Ca 100 meter totalt, hade då uttag till vardagsrummet + datarummet. Sen placerade jag en elgigantenswitch i ändarna. Har du planer på att bo kvar där ett tag så skulle jag inte tveka på att fixa det. Plus om du spelar några fps spel som är ms-känsliga så skulle jag också övertyga mig själv att dra kabel

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

För att få acceptabel wifi så bör AP:n sitta i samma rum som du befinner dig i.
Så att dra en sladd till det rummet är klart det vettigaste, oavsett om du sedan vill köra wifi eller inte.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kommer inte få Bra uppkoppling så länge du kör med wifi. Det är komplement till kabel.
Har du donglen back i datorn eller har du en extenderkabel som du kan sätta den i och ställa den på bordet? 5-7 MB/s är bra på trådlöst med den typ av utrustning du har. Om du inte sitter bredvid routern. Tvivlar på du kommer få så mycket bättre. Du får ut ca 50Mbit vilket är helt ok. Så jag skulle nog påstå du ska vara nöjd med det. Det är lite jobb, men att dra en kabel efter listerna är inte så jobbigt och du kommer få ut dubbla hastigheten. Det är värt det, jag drog kablar i lägenheten jag bodde i från hallen. Ca 100 meter totalt, hade då uttag till vardagsrummet + datarummet. Sen placerade jag en elgigantenswitch i ändarna. Har du planer på att bo kvar där ett tag så skulle jag inte tveka på att fixa det. Plus om du spelar några fps spel som är ms-känsliga så skulle jag också övertyga mig själv att dra kabel

Nog för att de 5-7MB/s han får ut är ganska bra resultat med tanke på vilken router han har (mer eller mindre allt han kan få ut med den) så vet jag själv att det går att få ut så mycket mer över trådlösa nätverk.
Jag har inga problem att maxa mitt 100/100 på någon av mina trådlösa enheter så länge det inte är genom halva huset och 4 väggar (var av en är gjuten). Så det finns självklart förbättringar att göra. Går dock igenom 2 väggar gör det och även då är det inga bekymmer att få ut mina 100/100 på varken telefon eller platta genom min RT-N66U.
Och ja kabel är ju alltid bäst, och går oftast att få till på ett bra sätt.

TS: Tyvärr är jag relativt värdelös på routrar dock, speciellt om det ska vara en billigare sådant. Jag slog bara till på något fläskigt med många funktioner (och stöd för custom FW) så jag är nöjd ett tag. Så kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Tack för bra svar, väntar och ser om någon annan har tips på en bra router. Budger går förövrigt runt tusenlappen, helst under.
Jag har ingen erfarenhet av att dra sladdar, och skulle förmodligen behöva bli en lång sådan isåfall också.

Är det någon som har information på hur pass bra en sådan där wifi adapter som man kopplar in i elnätet fungerar?
typ en sån här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Sitter just nu på en 100/100 lina från Universal Telecom.

-----

Jag är inte särskilt nöjd med resultatet, jag tankar spel ifrån steam i 5-7mbit/s, det känns väl ändå ganska svagt för vad jag betalar för?

Polaren har AllTele via Öresundskrafts stadsnät. Även om han kopplar sig rakt i väggen utan router, så är det ungefär vad han får. De har helt enkelt piss-dålig peering mot Steam. Du ska kanske testa att byta router, och köra på sladd, åtminstone som diagnos-steg, men om AllTele har samma pisskassa peering överallt, så är det inte omöjligt att det är vad du får, oavsett vad du byter till för utrustning.
För vad det är värt så är de åtminstone hyfsat driftssäkra, polaren har inga problem med att det faller ifrån i alla fall.

Ah, och UT är en del av AllTele, så alla är medvetna om det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kommer inte få Bra uppkoppling så länge du kör med wifi.

Tänk om folk kunde sluta med den myten. Wifi har sina begränsningar och kabel är bättre, men det går att få både bra latency och relativt hög hastighet.

Om den gamla routern klarar uppemot 70Mbit har TS goda förutsättningar för betydligt högre hastigheter med en modern AC-router.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Ingen myt, tolkningsfråga, och fakta enligt min erfarenhet. Dock beror det på hur man definierar Bra uppkoppling. För mig har det vissa krav för att uppfylla för att räknas som bra. Bra hastighet, stabilt och man ska kunna vara flertalet på den utan att tappa kontakten.
Misstänker att TS spelar en del spel iom han jämförde hastigheten för steam. Vilket kräver bra/stabil uppkoppling. Vilket man inte kan räkna med när man kör wifi, så jag anser att det inte är bra. Men för att surfa å göra mycket annat så verkar TS redan uppnått det, 5-7MB på avståndet TS sa. Beror på vilka krav och definitioner man har på det dock.

"men det går att få både bra latency och relativt hög hastighet." - som sagt tolkningsfråga. Du kan få bra latency men den kan bli dålig (t o m katastrofal) 10 sekunder senare. Du kan också få bra hastigheter mot internet (då det i regel inte är mer än 100mbit), och om man inte jämför med kabel. Där är det mer en fråga om vilka prylar man har och vilka pengar man vill lägga på det.
Tyvärr är det många som tror de kan köpa en router på elgiganten för 700 kr och få ut MAX i hela huset. Det är de som gör att det blir problem/tolkningsproblem. Det är de som många ggr skriver på forum och man får förklara för dem att det funkar inte så. Där med mitt korta svar ovan. Var inte meningen att vara taskig/nedlåtande mot TS eller så.

@Elghinnarisa:
"Då jag inte vill dra en sladd igenom hela min lägenhet..." - Vilket för mig innebär att han har datorn i andra ändan av lägenheten, visst tolkningsfråga. Har TS router i samma rum så kan jag hålla med dig. Men i min tolkning så kommer han inte uppnå underverk. Dock kan det ju alltid bli bättre. Byta router och se över nätverkskortet är en bra start.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag maxar mina 100 mbit från Steam via Wifi, hamnar alltid på 11,9 MB/s i princip.

Asus AC-router, nånting. Bahnhof.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

@Elghinnarisa: Tack för bra svar, väntar och ser om någon annan har tips på en bra router. Budger går förövrigt runt tusenlappen, helst under.
Jag har ingen erfarenhet av att dra sladdar, och skulle förmodligen behöva bli en lång sådan isåfall också.

Är det någon som har information på hur pass bra en sådan där wifi adapter som man kopplar in i elnätet fungerar?
typ en sån här

Det beror på hur elen är dragen. Det kan fungera bra, även om det i regel inte gör det. Du bor dock i lägenhet, vilket ger dig en större chans att det ska fungera bra. Mitt tips där är att prova och utnyttja öppet köp om du inte är nöjd. Så öppna prylarna försiktigt. Sen prova även några andra uttag i rummet/närheten. Så du inte fokuserar bara på ett eluttag. Det kan variera lite.

Skrivet av Hulle:

Jag maxar mina 100 mbit från Steam via Wifi, hamnar alltid på 11,9 MB/s i princip.

Asus AC-router, nånting. Bahnhof.

/hulle.

Har man AC prylar och bra förutsättningar så är det inga problem. Beror på hur TS planlösning är. Men att maxa en 100 mbit ska inte vara några problem. Du kanske kan dela med dig av vad för prylar du använder samt lite hur din planslöning ser ut för att hjälpa TS med bra info?

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Tänk om folk kunde sluta med den myten. Wifi har sina begränsningar och kabel är bättre, men det går att få både bra latency och relativt hög hastighet.

Om den gamla routern klarar uppemot 70Mbit har TS goda förutsättningar för betydligt högre hastigheter med en modern AC-router.

Håller helt med. Får ut nästan 10 megabyte / s hemma hos farsan på hans halvtrasiga Asus RT-N66U router. Det är alltså max av farsans 100/100 lina från Bahnhof. Latencyn är dessutom ingen skillnad mellan att jag har i kabeln och kör på WIFIt..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv ut hastigheten så den inte kan tlkas fel då det här är ett forum, mbit är inte rimligt Mbit är rimligt men förkorta helst inte bit och byte och använd inte fel prefix.
För att få vettig prestandadata så mät via kabel mot Bredbandskollen för det är det som är de facto standardreferens i Sverige.
Wifi är oerhört beroende på lokala förhållanden så utan att veta exakt allt om hur det ser ut så säger mätningar med wifi inget alls om uppkopplingen i sig utan ger mest info om platsens wififörhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Har man AC prylar och bra förutsättningar så är det inga problem. Beror på hur TS planlösning är. Men att maxa en 100 mbit ska inte vara några problem. Du kanske kan dela med dig av vad för prylar du använder samt lite hur din planslöning ser ut för att hjälpa TS med bra info?

Asus RT-AC66U var det, kollade nu. Nu bor vi i hus, då är det märkbart bättre täckning med Wifi än när vi bodde i lägenhet i ett betonghus. I princip maxas linan var som helst i huset. Routern står på bottenvåningen i ena hörnan där fibern kommer in, i en bokhylla bakom böckerna. Men antennerna sticker ut över bokraden som en obehaglig spindel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Json_81:
Ingen myt, tolkningsfråga, och fakta enligt min erfarenhet. Dock beror det på hur man definierar Bra uppkoppling. För mig har det vissa krav för att uppfylla för att räknas som bra. Bra hastighet, stabilt och man ska kunna vara flertalet på den utan att tappa kontakten.
Misstänker att TS spelar en del spel iom han jämförde hastigheten för steam. Vilket kräver bra/stabil uppkoppling. Vilket man inte kan räkna med när man kör wifi, så jag anser att det inte är bra. Men för att surfa å göra mycket annat så verkar TS redan uppnått det, 5-7MB på avståndet TS sa. Beror på vilka krav och definitioner man har på det dock.

"men det går att få både bra latency och relativt hög hastighet." - som sagt tolkningsfråga. Du kan få bra latency men den kan bli dålig (t o m katastrofal) 10 sekunder senare. Du kan också få bra hastigheter mot internet (då det i regel inte är mer än 100mbit), och om man inte jämför med kabel. Där är det mer en fråga om vilka prylar man har och vilka pengar man vill lägga på det.
Tyvärr är det många som tror de kan köpa en router på elgiganten för 700 kr och få ut MAX i hela huset. Det är de som gör att det blir problem/tolkningsproblem. Det är de som många ggr skriver på forum och man får förklara för dem att det funkar inte så. Där med mitt korta svar ovan. Var inte meningen att vara taskig/nedlåtande mot TS eller så.

Det är inte fakta, det beror på förutsättningar, vilket var min poäng.
Det som är fakta är att man uppnår högre överföringshastighet med kabel.

Jag har till och från använt wifi till spel, varken upplevd eller uppmätt latency är någon skillnad mot trådat.
Jag uppnår 100Mbit i större delen av huset och då har jag bara min mobil som har stöd för AC-nät, laptops har bara N.
Tappa kontakten har aldrig hänt. Någon gång under en blå måne har det nog kommit en suspekt lagg-spik, men om den beror på wifit, uppkopplingen eller servern är omöjligt att härleda.
Nu bor jag i ett trähus utan grannar som kan störa så det är väldigt bra förutsättningar, men det var precis det som var poängen, wifi är inte alltid värdelöst som en del vill påstå. Försöker du köra ett 2.4GHz nät i en lägenhet med 40 grannar som också gör det och väggarna är av betong så absolut, det kommer aldrig gå bra.

Givetvis spelar vilka pengar man vill lägga roll och man måste veta om begränsningarna som finns med wifi, det jag vänder mig emot är att så många här alltid skriver "wifi är värdelöst, kan aldrig fungera bra".

Skrivet av Tumnus:

Håller helt med. Får ut nästan 10 megabyte / s hemma hos farsan på hans halvtrasiga Asus RT-N66U router. Det är alltså max av farsans 100/100 lina från Bahnhof. Latencyn är dessutom ingen skillnad mellan att jag har i kabeln och kör på WIFIt..

Precis, samma här hast med en AC66U.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."