AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt

Detta måste testas när man kommer hem

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Där AMD:s synkroniseringsteknik Freesync endast har fungerat i exklusivt fullskärmsläge tidigare, tillför den nya drivrutiner stöd för tekniken under borderless fullscreen, vilket är välkommet för folk som enkelt vill kunna hoppa mellan spelet och andra applikationer samt köra flera skärmar.

Nice.
Inte för att jag använt FreeSync eller har ett AMD-kort över huvud taget men det har ju defintivt varit ett minus för tekniken.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Xyze: Säg gärna hur det går! är sugen på att sälja mitt 970 å köpa ett 480 eller vänta lite på nästa amd generation och detta är ett stort +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeez:

@Xyze: Säg gärna hur det går! är sugen på att sälja mitt 970 å köpa ett 480 eller vänta lite på nästa amd generation och detta är ett stort +

Håll i snoppen. Snart kommer det nya leksaker. Tålamod

Permalänk
Medlem

Om Nvidia bara kunde tänka i samma banor med sin programvara. Minimalistiskt gränssnitt med avancerade inställningsmöjligheter. Nvidias programvara är raka motsatsen. Deras kontrollpanel har alltid varit klumpig att navigera och seg när det gäller att ändra inställningar för spel. Och deras nya Geforce Experience är ett monster som det inte ens går att ställa in uppdateringsfrekvens i för individuella spel. Det saknas massvis av viktiga avancerade funktioner. Nu är deras programvara endast för nybörjare som inte förstår hur dåligt det faktiskt är.

Permalänk
Medlem

AMD bjuder på gratis julklappar i år igen. Tomten är röd!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Haha dom jävligt proportionerliga staplarna alltså xD

Men ja absolut är RX 480 ett väldigt övertygande val gentemot GTX 1060. Beror väl lite på speltitel men generellt så verkar den ligga på topp, och freesync kan man ju hitta lite överallt medan G-sync är något slags super-premiumpåslag på prislappen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

RX 490X@12GB HBM2 (Spekulerar) blir mer och mer ett givet köp när jag ska uppgradera.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ha, vet man vad man har att göra när man kommer hem då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Techpowerup mätte upp en medelförbättring på 2.1-2.7% genom sina spel från 16.10.12.

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_ReLive...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sisyfos:

Nice.
Inte för att jag använt FreeSync eller har ett AMD-kort över huvud taget men det har ju defintivt varit ett minus för tekniken.

Bara därför jag haft kvar min Swift med min g-sync laptop

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äntligen freesync i windowed fullscreen mode <3

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

+1 för AMD! Detta hsr jag väntat länge på, blir ett high-end AMD kort (RX 490?) + FreeSync skärm i början av nästa år

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Om Nvidia bara kunde tänka i samma banor med sin programvara. Minimalistiskt gränssnitt med avancerade inställningsmöjligheter. Nvidias programvara är raka motsatsen. Deras kontrollpanel har alltid varit klumpig att navigera och seg när det gäller att ändra inställningar för spel. Och deras nya Geforce Experience är ett monster som det inte ens går att ställa in uppdateringsfrekvens i för individuella spel. Det saknas massvis av viktiga avancerade funktioner. Nu är deras programvara endast för nybörjare som inte förstår hur dåligt det faktiskt är.

Nu sitter jag inte på Nvidiakort just nu, men har gjort det i många år dessförinnan.

Är det verkligen så?
Om man klickar/väljer "Advanced settings" i deras kontrollpanel, så skall du väl komma åt alla viktiga avancerade funktioner.

Jag vill minnas att mobila enheter som har Intel, har/hade en nerbantad version av mjukvara.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu sitter jag inte på Nvidiakort just nu, men har gjort det i många år dessförinnan.

Är det verkligen så?
Om man klickar/väljer "Advanced settings" i deras kontrollpanel, så skall du väl komma åt alla viktiga avancerade funktioner.

Jag vill minnas att mobila enheter som har Intel, har/hade en nerbantad version av mjukvara.

Ja, inställningarna som finns med drivrutinen fungerar fortfarande bra. Men de har splittrat sig precis som i Windows 10 finns det två kontrollpaneler som har helt olika UI. Det senare är om man vill ha inspelningsmöjligheterna och lite annat extra. Nvidia borde göra om från grunden och ha en enhetlig kontrollpanel med ett lite modernare gränssnitt och möjligheten att välja bort saker man inte vill ha men ändå behålla andra (det går inte att få inspelningsmöjligheter utan att också ha GFE).

Permalänk
Medlem

FÖrsta överraskningen för mig är att MSI Afterburner slutat fungera

Permalänk
Medlem

Fina staplar AMD...

Ser ut som en ökning på 40 - 50% och så visar de under 10% när det kommer till siffrorna från deras håll medans sidor som testat drivrutinerna visar en mindre förbättring än amd's siffor.
Nja jag kan väl testa drivrutinerna senare till helgen och jämnföra prestandan i battlefield hardline, sitter fortfarande på 16.9.2 här

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Och här sitter lilla jag och det enda jag vill ha är en fungerande Crossfireprofil för Skyrim SE. Men det här är väl kul för dom som jagar bits eller cheers eller vad det heter nuförtiden... Men jag är inte bitter.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Haha dom jävligt proportionerliga staplarna alltså xD

Men ja absolut är RX 480 ett väldigt övertygande val gentemot GTX 1060. Beror väl lite på speltitel men generellt så verkar den ligga på topp, och freesync kan man ju hitta lite överallt medan G-sync är något slags super-premiumpåslag på prislappen.

G-sync har ju licenskostnad och iirc kräver ett speciellt chip från nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Techpowerup mätte upp en medelförbättring på 2.1-2.7% genom sina spel från 16.10.12.

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_ReLive...

Vilket i sig är rätt bra på 2 månader. AMD valde förstås att mäta mot en pre-release driver, men samma test från TPU menar att AMD:s skattning om 4-6% över release verkar stämma...

Permalänk
Medlem

Skönt att vara amd-ägare nu <3

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

@Boredbynoobs: Afterburner funkar här på mitt Fury.

Permalänk
Inaktiv

Blir att installera denna på min "HTPC" nästa gång jag använder den. Det gamla trogna R9 290't sitter där i dagsläget.

Skrivet av SweRobby:

Om Nvidia bara kunde tänka i samma banor med sin programvara. Minimalistiskt gränssnitt med avancerade inställningsmöjligheter. Nvidias programvara är raka motsatsen. Deras kontrollpanel har alltid varit klumpig att navigera och seg när det gäller att ändra inställningar för spel. Och deras nya Geforce Experience är ett monster som det inte ens går att ställa in uppdateringsfrekvens i för individuella spel. Det saknas massvis av viktiga avancerade funktioner. Nu är deras programvara endast för nybörjare som inte förstår hur dåligt det faktiskt är.

Instämmer, Nvidia mjukvara har verkligen inte hängt med i utvecklingen. Sedan att det är något av ett minfält med installation av drivrutinsuppdateringar.

Jag hoppas verkligen att Vega blir likvärdig eller bättre än Nvidias nuvarande kort, då byter jag nog tillbaks.

Permalänk
Medlem

HAr r9 380 hevc support alls?

Permalänk
Medlem

Hoppas det fungerar bra, håller på uppdatera right now

Permalänk

@Boredbynoobs: Kan intyga att det är lite vajsing med överklockningen. Kör utan överklockning tillsvidare.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

"AMDs Feature-Wunderwaffe"

Kan intyga att det är en fantastiskt fin driver, mitt hår har fått en helt annan volym och lyster, klådan i skrevet är borta, tänderna är skinande vita och disken skinande ren.

Nja märker ingen större skillnad, men gränssnittet är lite bättre och några procent till i prestanda tackar man givetvis inte nej till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

AMD fortsätter och imponerar. Med de nya drivrutinerna så får alla AMD ägare än mer gratis prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090