AMD avtäcker varumärket Radeon Instinct med arkitekturen Vega för maskinlärning

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker varumärket Radeon Instinct med arkitekturen Vega för maskinlärning

Nästa år vill AMD ta upp kampen med Nvidia om maskinlärning och gör det med tre grafikkort i den nya familjen Radeon Instinct, varav toppmodellen baseras på arkitekturen Vega.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! Hoppa på tåget innan den låses av Nvidia.

Permalänk
Avstängd

Frågetecken på jämförelsen mot Titan X istället för Tesla P40 och M40?

25 TFLOPS är inte FP32 utan FP16, det sistnämnda ligger på 12.5 TFLOPS.
(Tesla P100 ligger på 21.2 TFLOPS FP16 och 10.6 TFLOPS FP32)

Kul att äntligen få info, om än pyttelite

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Bra! Hoppa på tåget innan den låses av Nvidia.

Om jag inte minns fel så var AMD egentligen före nVIDIA på detta spåret (GPGPU), bara det att dom var ett antal år för tidiga med det (när GCN lanserades). Sen har nVIDIA dragit ifrån senare utan att AMD kontrat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Om jag inte minns fel så var AMD egentligen före nVIDIA på detta spåret (GPGPU), bara det att dom var ett antal år för tidiga med det (när GCN lanserades). Sen har nVIDIA dragit ifrån senare utan att AMD kontrat.

Njä, Fermi var väl en rakt av GPGPU-arktitektur (då mycket fokus låg på CUDA 2.0).

Det är AMD som inte har haft en klar vision över vad dom har viljat satsa på. Det är mer nu det börjar hända grejer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Mycket bra, hade hoppats på att AMD kommer med något som konkurrerar mot Nvidia i just Machine Learning och Deep Learning! Får se hur dessa enheter står sig mot Nvidia's DGX-1 !

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag ser rött i mitt framtid grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Mycket bra, hade hoppats på att AMD kommer med något som konkurrerar mot Nvidia i just Machine Learning och Deep Learning! Får se hur dessa enheter står sig mot Nvidia's DGX-1 !

DGX-1 (170 TFLOPS) lägger sig teoretiskt precis mellan K888 G3 (100 TFLOPS) och Falconwitch (400 TFLOPS). Det är supersvårt att jämföra rakt av då utöver antalet GPUer skiljer sig enormt i anslutningar och syften. (8 st GP100 i DGX-1 och 4 respektive 16 MI25 i systemen som visas här)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimman:

Om jag inte minns fel så var AMD egentligen före nVIDIA på detta spåret (GPGPU), bara det att dom var ett antal år för tidiga med det (när GCN lanserades). Sen har nVIDIA dragit ifrån senare utan att AMD kontrat.

AMD var först med att sudda ut distinktionen mellan vertex-shaders och pixel-shaders, man skapade något som gick under namnet unified-shaders som var en nyhet i DX10.

Första kretsen med unified-shaders tror jag var den i Xbox360, introducerades på PC i och AMDs TerraScale arkitektur.

TerraScale byggde på en teknik som kallas VLIW och tack vare VLIW så kunde AMD under hela TerraScale perioden matcha Nvidias prestanda med väsentligt mindre och energieffektivare kretsar. Just effektivitet per transistor är den stora fördelen med VLIW.

Nackdelen med VLIW är att det bara fungerar väl för ett ganska smalt problemområde. Det fungerar lysande för grafik, men både AMD och Nvidia trodde stenhårt på att GPGPU skulle bli riktigt stort och för detta passar VLIW generellt sett rätt illa.

Som @SeF.Typh00n redan nämnt gick ju Nvidia all-in på GPGPU med Fermi, det på en hel del på bekostnad av traditionell GPU-prestanda. Så Nvida var först på GPGPU-bollen. Även om tidigare GPU kunde göra samma sak rent logiskt var Fermi den första kretsen specifikt designad för GPGPU, d.v.s. den första att göra GPGPU effektivt.

Blev rätt snabbt uppenbart att GPGPU inte alls tog fart på den skala som AMD och Nvidia föreställt sig (vilket de borde ha insett, tog över 10 år för SSE att etablera sig någorlunda och det är lättare att jobba med...).

Ett stort problem AMD har just nu är att GCN alltid kräver väsentligt mer transistorer och därmed kretsyta för att ge samma spelprestanda som Maxwell/Pascal, d.v.s. där har vi nu det omvända mot när AMD körde TerraScale.

Fördelen att bara ha en design är naturligtvis att det håller nere FoU, vill man vara med i GPGPU racet behövs en flexibel design vilket GCN absolut är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag gillar killens hår.

Permalänk

Intressant.

100 TFLPOS / 4 Vega-GPU:er = 25 TFLOPS/Vega-GPU

Om vi antar att det är värstingkretsen Greenland med 4096 stream processorer ger det 25 / 4096 = 0,006103... TFLOPS/SP

Jämför vi med Polaris, t ex RX 480 så ger det 5 TFLOPS / 2304 SP = 0,002170... TFLOPS/SP

0,006103... / 0,002170... = 2,8125 = 281,25 %

Detta skulle betyda att Vega är ca 180 % snabbare än Polaris!

Rätta mig gärna om jag tänkt fel någonstans.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Intressant.

100 TFLPOS / 4 Vega-GPU:er = 25 TFLOPS/Vega-GPU

Om vi antar att det är värstingkretsen Greenland med 4096 stream processorer ger det 25 / 4096 = 0,006103... TFLOPS/SP

Jämför vi med Polaris, t ex RX 480 så ger det 5 TFLOPS / 2304 SP = 0,002170... TFLOPS/SP

0,006103... / 0,002170... = 2,8125 = 281,25 %

Detta skulle betyda att Vega är ca 180 % snabbare än Polaris!

Rätta mig gärna om jag tänkt fel någonstans.

Riktigt så lätt är det inte. Men som du märker på modellnamnet så avslöjar det på vilken nivå dom ligger. (MI6, MI8, MI25)

R9 Nano ligger på 8.2 TFLOPS så det är garanterat det som är MI8.

Och då det dessutom är FP16 det gäller för MI25 och inte FP32 så är det 12.5 TFLOPS totalt.
Jämför det med 8.6 TFLOPS för Fury X exempelvis.

Supertidiga prestandatester har lagt spelnivån någonstans kring ett GTX 1080.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Som Nvidia användare dom senaste 6-7 åren så ser jag bara posetivt till detta, på senare tid så känns det som Nvidia varit rätt lata. Så mer utmaning ifrån det röda laget är bara att se fram emot.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

AMD: Radeon, Insticts, Polaris, VEGA, GCN.

AMD har verkligen mycket namn hos sig.

NVIDIA: Pascal.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

AMD: Radeon, Insticts, Polaris, VEGA, GCN.

AMD har verkligen mycket namn hos sig.

NVIDIA: Pascal.

Pascal, Geforce, Maxwell, Tesla, Quadro etc...

Många namn hos båda med all rätt, så länge det går att hålla reda på vad som är vad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Njä, Fermi var väl en rakt av GPGPU-arktitektur (då mycket fokus låg på CUDA 2.0).

Det är AMD som inte har haft en klar vision över vad dom har viljat satsa på. Det är mer nu det börjar hända grejer.

Skrivet av Yoshman:

AMD var först med att sudda ut distinktionen mellan vertex-shaders och pixel-shaders, man skapade något som gick under namnet unified-shaders som var en nyhet i DX10.

Första kretsen med unified-shaders tror jag var den i Xbox360, introducerades på PC i och AMDs TerraScale arkitektur.

TerraScale byggde på en teknik som kallas VLIW och tack vare VLIW så kunde AMD under hela TerraScale perioden matcha Nvidias prestanda med väsentligt mindre och energieffektivare kretsar. Just effektivitet per transistor är den stora fördelen med VLIW.

Nackdelen med VLIW är att det bara fungerar väl för ett ganska smalt problemområde. Det fungerar lysande för grafik, men både AMD och Nvidia trodde stenhårt på att GPGPU skulle bli riktigt stort och för detta passar VLIW generellt sett rätt illa.

Som @SeF.Typh00n redan nämnt gick ju Nvidia all-in på GPGPU med Fermi, det på en hel del på bekostnad av traditionell GPU-prestanda. Så Nvida var först på GPGPU-bollen. Även om tidigare GPU kunde göra samma sak rent logiskt var Fermi den första kretsen specifikt designad för GPGPU, d.v.s. den första att göra GPGPU effektivt.

Blev rätt snabbt uppenbart att GPGPU inte alls tog fart på den skala som AMD och Nvidia föreställt sig (vilket de borde ha insett, tog över 10 år för SSE att etablera sig någorlunda och det är lättare att jobba med...).

Ett stort problem AMD har just nu är att GCN alltid kräver väsentligt mer transistorer och därmed kretsyta för att ge samma spelprestanda som Maxwell/Pascal, d.v.s. där har vi nu det omvända mot när AMD körde TerraScale.

Fördelen att bara ha en design är naturligtvis att det håller nere FoU, vill man vara med i GPGPU racet behövs en flexibel design vilket GCN absolut är.

Se där, minnet svek. Tack för uppdateringen och informationen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Någon var visst lite tidigt ute. doom 4k med vega

Edit: Kortet har 8gb minne.

Instinct MI25 is advertised as 25TFLOPs half-precision computing monster that will compete with Tesla P100 deep-learning computing accelerator. This means that single-precision (FP32) raw performance is 12.5 TFLOPs. We concluded that if Instinct MI25 would be clocked at 1525 MHz, this would give us 4096 Stream Processors.

According to ComputerBase, who were also invited to AMD Tech Summit (where Instinct series were announced), one of the AMD employees said more than he probably should have. He said that MI25 has 512 GB/s memory bandwidth, which means that HBM2-powered VEGA card would have four HBM stacks working at 500 MHz or two stacks operating at 1000 MHz.

Another buzzword, which unfortunately was not explained by any editor who took part in the event, is NCU. NCU is quite possibly the new name for Compute Unit. Whether that’s NEXT Compute Unit or New CU, we don’t know.

There are not many pictures available, but we found this photo at SemiAccurate. It shows two Instinct cards, the MI6 and MI25. Both are passively cooled cards. The MI25 has at least two power connectors, most likely dual 6-pins

We also have this photo from Hardware.fr, showing amazing masking skills of AMD engineers trying to hide any open space on I/O bracket of a prototype. Some sites claim that this card is the Instinct prototype and others that this is Radeon VEGA, so we don’t really know for sure.

That’s Mini DisplayPort btw:

http://videocardz.com/64706/amd-vega-doom-4kultra-gaming-perf...

Permalänk
Hjälpsam

Häftigt!

Nu vet vi varifrån de röda ögonen kommer ifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Mycket bra, hade hoppats på att AMD kommer med något som konkurrerar mot Nvidia i just Machine Learning och Deep Learning! Får se hur dessa enheter står sig mot Nvidia's DGX-1 !

Ja ska bli mycket kul att se vart detta hamnar.

Mitt R9 380 har inte så lång tid kvar nu, snart dags för pension.

Permalänk
Avstängd

Ja, @Ratatosk

Dold text

Ska bli trevligt att se vad AMD har att komma med.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Som Nvidia användare dom senaste 6-7 åren så ser jag bara posetivt till detta, på senare tid så känns det som Nvidia varit rätt lata. Så mer utmaning ifrån det röda laget är bara att se fram emot.

Lata?! Senaste serien är ju ett jäkla kliv i prestanda. Eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag gillar killens hår.

Haha, det var min tanke med. Sen insåg jag att det säkert inte är färgat utan att det bara är gammalt grått hår. Då var det inte lika kul längre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Häftigt!

Nu vet vi varifrån de röda ögonen kommer ifrån.
http://inimigo.publico.pt/wp-content/uploads/2016/01/872181.jpg

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Pascal, Geforce, Maxwell, Tesla, Quadro etc...

Många namn hos båda med all rätt, så länge det går att hålla reda på vad som är vad.

Glöm inte Titan

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Ser lovande ut det lilla vi faktiskt får se, onsdag blir en spännande dag med.

Fattas bara att de väser ut "VEEEEEEGAAAAA!".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av serverfel:

Lata?! Senaste serien är ju ett jäkla kliv i prestanda. Eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Som ägare av 2st 1070 kan jag både hålla med och säga emot.

Prestanda i ren kraft är riktigt otrolig, speciellt vid 1440p gaming. Men i praktiken så är det inte lika kul då deras drivrutiner har varit, ursäkta ordvalet, men rent jävla åt helvete.

Var och varannan uppdatering totalt förstör något spel, senaste versionen tex. plockade bort Sli helt och hållet i tex. nya COD (det fanns SLi profil innan). Versionen innan det så fuckade G-Sync ur i varenda titel för mig om jag körde i Bordeless Windowed Mode.
I Fallout 4 fick jag under hela hösten forcera spelet med gamla Skyrim Sli profilen eller stänga av Sli helt och hållet för att få det spelbart, då microstutter och crasher hela tiden uppenbarade sig.

Listan kan göras lång, men har i princip haft problem med varenda drivrutin till mina 1070's på det ena eller andra sättet - Vilket jag inte hade med 780 Sli i HTPC burken eller single 970 som jag hade innan byte till Sli 1070.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Håller med också och kommer från två st gtx 980 ti , tycker också att prestanda med sli är inte lika bra som alla året innan! mina 2x1070 blir min sista sli config....

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

MI25 är ett singel gpu med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Som Nvidia användare dom senaste 6-7 åren så ser jag bara posetivt till detta, på senare tid så känns det som Nvidia varit rätt lata. Så mer utmaning ifrån det röda laget är bara att se fram emot.

Det där gamla vanliga fanboysnacket om att nVidia hade kunnat göra mycket snabbare grejer hela tiden om de bara velat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som ägare av 2st 1070 kan jag både hålla med och säga emot.

Prestanda i ren kraft är riktigt otrolig, speciellt vid 1440p gaming. Men i praktiken så är det inte lika kul då deras drivrutiner har varit, ursäkta ordvalet, men rent jävla åt helvete.

Var och varannan uppdatering totalt förstör något spel, senaste versionen tex. plockade bort Sli helt och hållet i tex. nya COD (det fanns SLi profil innan). Versionen innan det så fuckade G-Sync ur i varenda titel för mig om jag körde i Bordeless Windowed Mode.
I Fallout 4 fick jag under hela hösten forcera spelet med gamla Skyrim Sli profilen eller stänga av Sli helt och hållet för att få det spelbart, då microstutter och crasher hela tiden uppenbarade sig.

Listan kan göras lång, men har i princip haft problem med varenda drivrutin till mina 1070's på det ena eller andra sättet - Vilket jag inte hade med 780 Sli i HTPC burken eller single 970 som jag hade innan byte till Sli 1070.

Ok. Jag har ju 970, så jag har inte märkt något mer än vanligt. Sli är vad det är. Låter jävligt störande och måste ju redas ut någon gång kan man tycka.

Så Sli kommer jag aldrig att köra på mera. Hade det till mina gtx 460 innan, och även då va det lite tur om det funkade perfekt. Men jag tänkte att dx12 skulle ersätta sli. Får väl se.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli