Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Strömma spel till TVn?

Permalänk
Medlem

Strömma spel till TVn?

Hej,

Jag har sen tidigare testat in-home streaming med steam och då fick jag koppla XBOX kontrollen direkt på datorn för att få rimlig respons i ex spel o liknande. Detta var dock ett bra tag sen nu.

Vad har ni för erfarenhet? Hur står det sig mot att ha en konsol ex XBOX One eller Playstation i TV rummet istället? Jag vet ju att en PC levererar mycket bättre prestanda men hur är det med den faktiska spelupplevelsen? Utbudet är trotts allt ganska bra på PC och XBOX kontrollen fungerar bra i de flesta fallen, särskilt på spel som är gjorda för konsol.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har sen tidigare testat in-home streaming med steam och då fick jag koppla XBOX kontrollen direkt på datorn för att få rimlig respons i ex spel o liknande. Detta var dock ett bra tag sen nu.

Vad har ni för erfarenhet? Hur står det sig mot att ha en konsol ex XBOX One eller Playstation i TV rummet istället? Jag vet ju att en PC levererar mycket bättre prestanda men hur är det med den faktiska spelupplevelsen? Utbudet är trotts allt ganska bra på PC och XBOX kontrollen fungerar bra i de flesta fallen, särskilt på spel som är gjorda för konsol.

Tjena

Jag kör Inhouse streaming och den har förbättras avsevärt om du testade för något år sedan sist. Kvaliten blir riktigt bra om du ställer in High quality och kör med kabel och inte WIFI till streaming datorn. Inputlagg märker jag inte av alls faktiskt vilket är riktigt skönt, kör Windows 10 på en intel NUC med en i5a och 8gig ram samt SSD , streamar ifrån min gamingburk vita Gigabit LAN.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Låter bra! hur är det med att spela PC spel från soffan? Är stödet för 360 kontrollen utbrett eller kommer man ha en del problem här?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Låter bra! hur är det med att spela PC spel från soffan? Är stödet för 360 kontrollen utbrett eller kommer man ha en del problem här?

Jag har en Steam Link med tre 360-dosor kopplade trådlöst till denna (via adaptern) som jag och barnen spelar på. Kör trådat nätverk och det är helt omöjligt att se att det inte körs lokalt. Ingen input lag vad jag märkt av heller.

Stöd för 360-kontroller varierar med spelen. Om du kollar på Steam så anger de flesta spel huruvida de har stöd för kontroll. Kolla upp dina favoritspel, antingen på Steam eller bara google varje titel + 360 controller så får du ju svaret direkt.

Det finns ju inget som hindrar dig att koppla in mus och tangentbord men ergonomiskt är ju inte soffa och soffbord någon höjdare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har nu provat Steam stream och det fungerar bra även om det är lite mer krångel ibland för att få igång vissa titlar. Det man kan se är dock artifactors i bilden, jag uppfattar som det blir generellt inte lika knivskarp bild som på datorn, men vad jag förstår så är komprimeringen i Steam stream ganska aggressiv.

Såg att Nvidia har en lösning också som sägs leverera bättre kvalité på bilden men kräver då en tunn klient som har Nvidia. Min Intel Nuc har inte Nvidia men däremot har jag en Nvidia Shield liggande som jag skulle kunna köra med, nackdelen verkar dock vara att 360 kontrollerna fungerar inte här så då måste jag köpa Nvidia Shield kontroller som jag egentligen inte gillar.

Det finns uppenbarligen inte en perfekt lösning för mig men steam stream kan troligen vara nog.

Fördelen med detta jämfört med att köpa en konsol är ju att man kan påbörja spelet på datorn och sen gå till soffan om man så önskar och då spela vidare från samma ställe

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nu provat Nvidia StreamGame och när spelen väl fungerar så blir det en bättre upplevelse men det finns ett par saker som drar ner känslan av enkelhet.

Precis som med Steam Stream så krånglar en del spel från och till och det finns inte mycket annat att göra än att springa mellan soffan och datorn(som finns i annat rum). 360 kontrollen stöds hyfsat men man kan hamna i läget där man inte kan göra något alls för att kontrollen inte stöds och då får man upp och springa igen.

Nvidia StreamGame lägger till spel automatiskt och ibland är det inte helt lyckat så då får man manuellt gömma spelen och sen lägga till dem manuelt. Ex så krånglade Witcher 3 en hel del så det fick jag lägga till manuellt och gömma den post som programmet lagt in automatiskt.

Konsol känns helt klart som en mycket smidigare lösning, nackdelen där är att man får köpa alla spel 2 gånger och att man inte kan ta upp en spelsession på datorn sen.

Teamviewer och inkopplad mus hade såklart löst springandet en del men det känns ändå omständligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Hur långt är avståndet? Finns 25m aktiva hdmi kablar. Jag kör på den lösningen + 25m aktiv usb kabel för handkontroll/tandgentbord/mus. Är det uteslutet att dra kabel? Det är ju annars den lösningen som ger bäst bild med troligen mindre strul.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har du varit inne i inställningarna för in home streaming? Både på din host och client. Börja med att välja alternativet för bästa bild på din client. Sen säkerställer du att hårdvaruavkodning är aktivt. Sätt sedan bandbredden begränsad till högsta alternativet, istället för automatisk.

Så ser det ut för mig. Har en Nuc som client. Knivskarp bild och inga märkbara input lags, förutom TVns input lag såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Har du varit inne i inställningarna för in home streaming? Både på din host och client. Börja med att välja alternativet för bästa bild på din client. Sen säkerställer du att hårdvaruavkodning är aktivt. Sätt sedan bandbredden begränsad till högsta alternativet, istället för automatisk.

Så ser det ut för mig. Har en Nuc som client. Knivskarp bild och inga märkbara input lags, förutom TVns input lag såklart.

Ska prova detta!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide