Permalänk
Hedersmedlem

ata133

tjo! har ett epox3rda+ (nforce2 osv med ata133). Just nu har jag bara en WD 80gb udma100, funderar dock på att köpa en Maxtor 120gb udma133 fluid (vad betyder fluid btw?). Jag undrar då om maxtorn kommer att gå på udma 133 lr 100 som WD? sänks hela systemet till den lägsta hastigeheten en hårdisk pallar lr hur är det?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Den kommer gå på 100, alla hårddiskar på samma lina går ner på den hastighet som den slöaste klarar av..

Nu kanske inte information om fluid stämmer 100%, men det är typ så att en del av hårddiskens system som får den att snurra (tex kul-lagren) innehåller vatten för att hårddisken ska gå tystare, kommer dock inte ihåg exakt vilken del det är

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, så om jag tex. kör min ata100 disk + CD på en kabel på en av de två kontakterna så går bara den kablen o kontakten i 100?
Den andra ide kontakten + den andra kabeln o dess HDD's (om de är 133) kommer att gå i 133????

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakt hur det är, men om jag minns rätt så kommer det gå i 133 mellan dom 2 hårddiskarna och 100 mellan en 100 och 133-hårddisk.. Men som sagt, det här är med en fet disclaimer, nån annan som vet?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Hur som helst så spelar det ingen roll om det går i ATA100 eller ATA133 för man nyttjar inte ens ATA100 till max.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Den kommer gå på 100, alla hårddiskar på samma lina går ner på den hastighet som den slöaste klarar av..

Det där är fel, fel, fel, fel. Fan att den här gamla skrönan inte kan dö snart.

ATA33/66/100/133-enheter trivs utmärkt tillsammans och de går i sin högsta hastighet när de delar kanal (förutsatt att man har tillräckligt bra kabel).

Permalänk
Medlem

Perb: Ja det är klart att dom trivs tillsammans, men dom kommer ju ändå inte hoppa upp till 133 på nått magiskt vis eftersom en 100-disk inte stöder det, eller hur? Sen kanske det var lite luddigt formulerat, två 133-diskar kanske skickar i 133 till varann även om dom sitter på samma lina som en 100 (men då behöver man iofs kontroller-kort), om man nu överhuvudtaget kommer upp i den hastigheten, men dom kommer ju skicka max 100 till en 100-disk..

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Självklart. Men en ata33-disk på samma kanal bromsar inte en ata133-disk som pratar med en annan kanal.

Permalänk

Det är inte vatten i "fluid dynamic bearing", utan olja.

För den som vill veta massor mer:
http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001052-000.pdf
http://www.hgst.com/hdd/travel/fdbwhitepaper.pdf

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Perb: Nää, men jag skrev "alla hårddiskar på samma lina", och det var ju det han undrade om..

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Perb: Nää, men jag skrev "alla hårddiskar på samma lina", och det var ju det han undrade om..

Men om ATA133-disken snackar med processorn och minnet (laddar in ett spel t ex) så kommer den att gå i ata133-fart.

Det är ju inte så att all trafik på kanalen går mellan de två hårddiskarna som sitter där.