Permalänk
Medlem

lilo vill inte funka...

jag installerade slackware 9 o valde master boot recorder, eller va de nu heter, men lilo startar inte windows start direkt

va ska man göra åt detta??

Permalänk
Medlem

boota med cdskivaen eller startdisket och mounta linuxpartitonen och ställe in /etc/lilo.conf och sedan köra lilo

Permalänk
Medlem

tack...ska testa det

Permalänk
Medlem

det han menar är väll att han inte har lilo på mbr ? eftersom windows loader hoppar upp (ja det gör den, fast VÄLDIGT fort, eftersom det bara finns ett "alternativ") det går nog att ställa in i boot.ini(eller vad den heter), risken är nog att du INTE kan använda lilo som bootloader om den inte ligger först på datorn.

finns ju en lösning (om du gör en ORDENLTIG backup först) . formatera alla partitioner, kör igång linuxinstall, gör en 8 mb stor partition, som självklart ska ligga MBR, där lägger du din bootloader, då behöver du inte göra om igen. fråga inte mig hur man gör, för jag kan inte vet bara att det går att genomföra

fråga närmaste aktoriserade linux-guru om hur man gör, för en pizza och en jolt gör han det säkert åt dig oxå

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
det han menar är väll att han inte har lilo på mbr ? eftersom windows loader hoppar upp (ja det gör den, fast VÄLDIGT fort, eftersom det bara finns ett "alternativ") det går nog att ställa in i boot.ini(eller vad den heter), risken är nog att du INTE kan använda lilo som bootloader om den inte ligger först på datorn.

finns ju en lösning (om du gör en ORDENLTIG backup först) . formatera alla partitioner, kör igång linuxinstall, gör en 8 mb stor partition, som självklart ska ligga MBR, där lägger du din bootloader, då behöver du inte göra om igen. fråga inte mig hur man gör, för jag kan inte vet bara att det går att genomföra

fråga närmaste aktoriserade linux-guru om hur man gör, för en pizza och en jolt gör han det säkert åt dig oxå

ne det fattar jag med just därför ja talar om hur man lägger lilo på mbr igen fall setupen misslyckades med det.

Ska inte behövas partitoneras på nåt särskilt vis. Dualbootar jag en burk partitonerar jag allt i fdisk i linux. lägger in windows. Sedan linux och lilo skriver över mbr och med anndra ord windows egna bootlaoader.