Intel NUC uppdateras med Kaby Lake

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC uppdateras med Kaby Lake

Traditionen trogen är det åter dags för nya modeller i Intels ultrakompakta Next Unit of Computing-serie, denna gång utrustade med purfärska Kaby Lake-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt och imponerande med så mycket funktionalitet och prestanda i liten volym. Är dock rädd för att priset kommer bli högt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Ooh, damn. 64MB eDRAM i en NUC. Väldigt intressant.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ooh, damn. 64MB eDRAM i en NUC. Väldigt intressant.

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Coolt och imponerande med så mycket funktionalitet och prestanda i liten volym. Är dock rädd för att priset kommer bli högt.

Tyvärr blir det nog så. low-end NUC för mindre slant eller high-end NUC för pris liknande en bärbar maskin med betydligt högre prestanda.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Fråga från en oinsatt: hur ser utbudet med passivt kylda enheter i den här formfaktorn ut?

Permalänk
Medlem

Har motsvarande BRIX GB-BKi5A-7200 (I5 Kaby Lake). Den ser mindre plastig ut än Intels motsvarighet imo. Perfekt lösning för sambo som kör mkt office m.m. hemma.
Skruva upp bak på 27"-skärmen, inget som syns, inget kludd med korta kablar. Bärbar erbjuder mest ett trångt tangentbord, liten skärm som ändå ersätts med separata enheter i skrivbordsmiljö (lr är det bara jag?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

Kontorsdator, fast display, mini-server eller labb-dator.

Där är en sådan betydligt bättre än exempelvis en laptop (om den är fast givetvis).

Skrivet av Tomika:

Tyvärr blir det nog så. low-end NUC för mindre slant eller high-end NUC för pris liknande en bärbar maskin med betydligt högre prestanda.

Där man använder en NUC brukar aldrig en laptop vara aktuell. Använder en hög av dom på företaget och de är grymt användbara.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tomika:

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

Jag är väldigt sugen på att skaffa en NUC i3a för att koppla till projektorn. Både som HTPC (Plex, Netflix, Youtube, Twitch..) men även för Steam game streaming så jag kan spela tex. Fallout 4 på rejält stor bild utan att behöva släpa speldatorn två våningar varje gång. Känns som en riktigt användbar produkt, liten tyst och relativt kraftfull. Plus att jag får tillbaka min laptop som står där semistationärt just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Precis. En NUC är ju en produkt för den som vet vad den behöver mer specifikt. För hos en vanlig Svensson så blir ju NUCen kvar i skuggorna lite av respektive bättre motsvarighet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

@SeF.Typh00n: Precis. En NUC är ju en produkt för den som vet vad den behöver mer specifikt. För hos en vanlig Svensson så blir ju NUCen kvar i skuggorna lite av respektive bättre motsvarighet.

Vad är en bättre motsvarighet? En laptop används ju för helt andra syften, samma med en stationär då eventuellt mer grafikkraft kan behövas.

Men i typ alla andra sammanhang är ju en NUC typ alltid bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Fråga från en oinsatt: hur ser utbudet med passivt kylda enheter i den här formfaktorn ut?

Det är i alla fall 2 leverantörer jag gillar. Nu finns inte klara chassin för 7:e generationen men det kommer inom kort.
Nedan hittar du info:

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

http://www.streacom.com/products/nc2-fanless-chassis/

Ett test visar också att de levererar långt bättre temps än Intels egna chassin MED fläktar.
https://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/NC1B_GK/6.html

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Snusfri

Kom igen Intel, släpp en Celereon/i3 NUC med dubbla gigabit tack så man kan bygga en snål och liten server/pfsenseburk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att det dessvärre är USB 3.0, inte USB 3.1 gen2.

Finns Intel Iris grafik till Kaby Lake?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

NUC är ju awesome och det självklara valet för alla som vill ha en liten stationär dator och inte är hardcore gamer.

Perfekt på jobbet, tar liten plats på skrivbordet och går att koppla två skärmar till. Perfekt för kontoret.
Även hemma så är den perfekt för kolla på film, lyssna på musik, surfa, och göra allt man gör med en dator.
Går även att spela då inbyggda grafiken i Kaby Lake är rätt kompetent, även om det inte när något att rekommendera hardcore gamers som vill spela senaste 2017 spelen med maxade inställningar.

Min nästa datorn nog nog bli en NUC. Annars har man ett kolossalt stort towerburk på skrivbordet som tar upp massa plats för att sedan bestå av 93% luft och tomrum ändå. Jag kör ändå utan grafikkort och med bara en SSD-enhet i min burk och använder den mest för att surfa, programmera, lyssna på musik, kolla på YouTube, och spela lättare spel.

Permalänk
Medlem

Har en på mitt kontor som sitter monterad bakom en stor skärm i min lektionsal. Bland det bästa köp jag någonsin gjort. Den var förvisso rätt dyr (runt 11 000 kr) men den är helt enkelt grym. Tidigare körde jag med min Surface Pro kopplad med WiDi mot skärmen men Intels teknik är fan obegripligt värdelös. Det en telefon löser utan några som helst problem löser inte WiDi. Så ledsnade och köpte en NUC. Den är dessutom mycket, mycket tyst. Hörs inte alls i mitt kontor då andra saker såsom ventilation och AC hörs betydligt mer.
Var rätt tveksam men redan när jag hade den hemma för installation kände jag "Wow! Den här vill jag sno av mig själv".

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Mjae kan nog inte hålla med riktigt. Visst är en NUC en bra lösning, men personligen tycker jag inte prestandan räcker till för att kunna ersätta t.ex en server, eller när det kommer till spelande så finns inte riktigt kraften där heller för att få den där WOW upplevelsen. I mina ögon tycker jag en NUC idag är en paj med betydligt kraftigare hårdvara.

Men vill man ha t.ex ett mediacenter som går stoppa undan så räcker en paj, och till ett betydligt lägre pris.
För spel så finns ju konsolerna, med en prislapp som tyvärr är mer attraktiv än hos en NUC.
Och i slutändan när man är trött på film och spel, och kanske vill syssla med CAD eller 3D, så behövs ju det som en NUC inte har medans en bärbar och stationär kan erbjuda.

Jag gillar NUCs för vad dom är. Små, portabla, användbara. Perfekt för kontor. Det som skulle få mig att slänga en paj, laptop osv åt sidan är
1, bättre prislapp
2, bättre prestanda (grafikdel)

För det är knappast smidigt att släpa på skärm, t-bord, mus osv, som behövs till en NUC. Men för kontor där sakerna står så är det ju grymt. Men om man vill jobba medans man sitter på tåget då och kör en 6 timmars resa?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
99:e percentilen

Älskar NUC. De är en så tydlig motpol till den utbredda uppfattningen att en "vanlig dator för kontorsbruk" måste bestå av skitkomponenter monterade i ett 70-liters fulltower.

Största problemet är störande coilwhine från nätagget. Någon annan som upplevt det? (Vi har NUC6i3SYK på jobbet.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Bara en USB Type-C port och den ligger bak, använder man DisplayPort så är den ockuperad.

Jag skulle vilja ha en USB Type-C port i fronten så jag kan koppla in min mobil.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

@SeF.Typh00n: Mjae kan nog inte hålla med riktigt. Visst är en NUC en bra lösning, men personligen tycker jag inte prestandan räcker till för att kunna ersätta t.ex en server, eller när det kommer till spelande så finns inte riktigt kraften där heller för att få den där WOW upplevelsen. I mina ögon tycker jag en NUC idag är en paj med betydligt kraftigare hårdvara.

Men vill man ha t.ex ett mediacenter som går stoppa undan så räcker en paj, och till ett betydligt lägre pris.

Det finns ju ett segment för mediaspelare där en paj inte räcker till (vad jag vet) och det är för dem som vill spela upp 4k, HDR och HEVC. För den målgruppen borde en NUC med Kaby Lake passa som hand i handske.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Älskar NUC. De är en så tydlig motpol till den utbredda uppfattningen att en "vanlig dator för kontorsbruk" måste bestå av skitkomponenter monterade i ett 70-liters fulltower.

Största problemet är störande coilwhine från nätagget. Någon annan som upplevt det? (Vi har NUC6i3SYK på jobbet.)

"vanlig dator för kontorsbruk", alla företag jag varit hos har använt sig av AIO, så jag vet inte om jag skulle säga det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@distortion10000: Självklart. Men 4K, HDR osv hör ju inte till det vanliga hemmet ÄN. Och med lite tur har hela NUC grejen sprungit framåt den dagen vi ser 4K breda ut sig mer i våra mediaspelare, till fördel av lägre prislapp och högre prestanda. Kan hoppas :')

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Christley: Det är inte alls vanligt med AIO burkar på företag, i så fall har du kanske varit på mindre företag?

Permalänk
Skrivet av Tomika:

@distortion10000: Självklart. Men 4K, HDR osv hör ju inte till det vanliga hemmet ÄN. Och med lite tur har hela NUC grejen sprungit framåt den dagen vi ser 4K breda ut sig mer i våra mediaspelare, till fördel av lägre prislapp och högre prestanda. Kan hoppas :')

Jag har rätt många i min bekantskapskrets som vill kunna spela upp 4K, HDR och speciellt HEVC som väldigt få mediaspelare klarar idag. Förhoppningsvis kommer det nya mediaspelare under året som klarar detta, annars får det nog bli en NUC för mig med snart.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christley:

"vanlig dator för kontorsbruk", alla företag jag varit hos har använt sig av AIO, så jag vet inte om jag skulle säga det

Menade för hemanvändare som annars köper klumpiga, värdelösa skräphögar på Elgiganten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sazzor:

@Christley: Det är inte alls vanligt med AIO burkar på företag, i så fall har du kanske varit på mindre företag?

första företaget hade ~400 anställda, andra hade 250 anställda, tredje hade 70 anställda, fjärde också 70 anställda.

Skrivet av Alling:

Menade för hemanvändare som annars köper klumpiga, värdelösa skräphögar på Elgiganten.

tolkade kontor som företagsburkar. sorry

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kom igen Intel, släpp en Celereon/i3 NUC med dubbla gigabit tack så man kan bygga en snål och liten server/pfsenseburk.

Celeron

fler portar

i5

Finns hur många varianter som helst dessa är även helt fläktlösa

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Emrik:

Celeron

fler portar

i5

Finns hur många varianter som helst dessa är även helt fläktlösa

Har kikat på den första några gånger, frågan är dock hur bra kvalité det är på den samt vad den kör med för eth-controller.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har kikat på den första några gånger, frågan är dock hur bra kvalité det är på den samt vad den kör med för eth-controller.

det är RTL8168E enligt beskrivningen.
är lite sugen på en sån här. tydligen WG82583 i. få konstigheter med någon av dem.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

Skrivet av Tomika:

@SeF.Typh00n: Mjae kan nog inte hålla med riktigt. Visst är en NUC en bra lösning, men personligen tycker jag inte prestandan räcker till för att kunna ersätta t.ex en server, eller när det kommer till spelande så finns inte riktigt kraften där heller för att få den där WOW upplevelsen. I mina ögon tycker jag en NUC idag är en paj med betydligt kraftigare hårdvara.

Men vill man ha t.ex ett mediacenter som går stoppa undan så räcker en paj, och till ett betydligt lägre pris.
För spel så finns ju konsolerna, med en prislapp som tyvärr är mer attraktiv än hos en NUC.
Och i slutändan när man är trött på film och spel, och kanske vill syssla med CAD eller 3D, så behövs ju det som en NUC inte har medans en bärbar och stationär kan erbjuda.

Jag gillar NUCs för vad dom är. Små, portabla, användbara. Perfekt för kontor. Det som skulle få mig att slänga en paj, laptop osv åt sidan är
1, bättre prislapp
2, bättre prestanda (grafikdel)

För det är knappast smidigt att släpa på skärm, t-bord, mus osv, som behövs till en NUC. Men för kontor där sakerna står så är det ju grymt. Men om man vill jobba medans man sitter på tåget då och kör en 6 timmars resa?

Det jag tänker som är smidigt med NUC och liknande är både att man får sitta vid ett skrivbord med en egen skärm, tangenbord och mus. Och Speciellt att man får sitta mer egornomiskt. Samt att den tar lite plats, kan oftast sättas fast bakomför skärmen på VESA-fästet. Sen det där du nämnde om spel må vara sant, hoppas dock att AMD's Raven Ridge ska ändra på det!

Skrivet av rektor:

NUC är ju awesome och det självklara valet för alla som vill ha en liten stationär dator och inte är hardcore gamer.

Perfekt på jobbet, tar liten plats på skrivbordet och går att koppla två skärmar till. Perfekt för kontoret.
Även hemma så är den perfekt för kolla på film, lyssna på musik, surfa, och göra allt man gör med en dator.
Går även att spela då inbyggda grafiken i Kaby Lake är rätt kompetent, även om det inte när något att rekommendera hardcore gamers som vill spela senaste 2017 spelen med maxade inställningar.

Min nästa datorn nog nog bli en NUC. Annars har man ett kolossalt stort towerburk på skrivbordet som tar upp massa plats för att sedan bestå av 93% luft och tomrum ändå. Jag kör ändå utan grafikkort och med bara en SSD-enhet i min burk och använder den mest för att surfa, programmera, lyssna på musik, kolla på YouTube, och spela lättare spel.

Exakt och instämmer 100%, har kört med en äldre monoitor med ett antec isk 110 VESA och amd apu och det smider på fint, speciellt när man far på lan. Väntar spänt på vad Raven Ridge ska visa oss!

Skrivet av Alling:

Älskar NUC. De är en så tydlig motpol till den utbredda uppfattningen att en "vanlig dator för kontorsbruk" måste bestå av skitkomponenter monterade i ett 70-liters fulltower.

Största problemet är störande coilwhine från nätagget. Någon annan som upplevt det? (Vi har NUC6i3SYK på jobbet.)

This!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed