Permalänk

cpu till gtx1050 och gtx1060

Hej,

Jag vill köpa en ny dator med antingen gtx1060 eller gtx1050
Min fråga är hur snabb processor jag behöver(ungefär) för att den inte skall flaskhalsa. Jag tittar på olika processorer på cpu-benchmark.
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

1. Ungefär hur snabbt om jag väljer: GTX 1050
2. Ungefär hur snabbt om jag väljer: GTX 1060

Tack

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vad du tänker göra med datorn. Jag antar att du menar för att spela spel, men vad för spel? Och i vilken upplösning?

Generellt sett skulle jag säga att en Intel Core i5 räcker till spelande, men en i7 är bättre i vissa spel samt är mer framtidssäker.

Om din budget är lägre än att du kan få en i5:a så är väl en i3:a nästa steg ner. AMD är tyvärr inte med i matchen med nuvarande processorer men de väntas lansera nya som verkar lovande de närmsta månaderna.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Det beror helt och hållet på vad du tänker göra med datorn. Jag antar att du menar för att spela spel, men vad för spel? Och i vilken upplösning?

Generellt sett skulle jag säga att en Intel Core i5 räcker till spelande, men en i7 är bättre i vissa spel samt är mer framtidssäker.

Om din budget är lägre än att du kan få en i5:a så är väl en i3:a nästa steg ner. AMD är tyvärr inte med i matchen med nuvarande processorer men de väntas lansera nya som verkar lovande de närmsta månaderna.

Hej,

Tack för ditt svar

Ja exakt. Spela spel. Jag har en låg budget så jag vill inte ha en snabbare processor än vad jag behöver så att säga.

Ok. Vilken benchmark nivå tycker ni jag ska lägga mig på med 1050 kontra 1060? Det finns några i5:or med olika prestandor

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

@longbottom: Svårt att säga. Som sagt så beror det på vad för spel och upplösning du kör om mer eller mindre av belastningen hamnar på CPU eller GPU.

Vad är din budget? Och jag antar att du även behöver moderkort och minnen? Jag hade valt en så bra processor jag haft råd med, eftersom den byter du mer sällan än grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

@longbottom: Svårt att säga. Som sagt så beror det på vad för spel och upplösning du kör om mer eller mindre av belastningen hamnar på CPU eller GPU.

Vad är din budget? Och jag antar att du även behöver moderkort och minnen? Jag hade valt en så bra processor jag haft råd med, eftersom den byter du mer sällan än grafikkortet.

Okej Tack för infon. Jag vet inte ännu. Jag försöker försöker få till en så billig "ok" dator som det får
Får ställa mig den frågan först

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla på https://www.komplett.se/komplett-gamer-pascal-essential/11208 som ett exempel och sedan experimentera dig fram till vad dina behov skulle gå på.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Okej Tack för infon. Jag vet inte ännu. Jag försöker försöker få till en så billig "ok" dator som det får
Får ställa mig den frågan först

Billigaste ok system skulle nog vara att köpa en i3 i ganska hög klockfrekvens, ett billigt moderkort och ett GTX 1050. Det kommer utan bekymmer kunna spela alla spel du vill spela idag, men du lär inte nå några högsta grafikinställningar eller 140 fps. Samt att du sannolikt behöver byta upp dig om något år redan. Om det inte är lite simplare/äldre spel du spelar som t.ex CS, Lol, Wow, Dota osv, sådant kommer det klara utan bekymmer

Mer gaming-inriktat och minsta ok för många andra här på Sweclockers skulle nog vara en i5 och GTX 1060, då kommer du hamna rätt mycket högre både prestandamässigt och prismässigt.

Edit: Såhär ser nog mer gaming-system ut här på forumet. Som du ser kostar det en del mer, men då är det möjligt att överklocka också vilket gör att man kan skjuta på en uppgradering ännu längre (finns en del här som fortfarande spelar på sina 6 år gamla överklockade i5:or)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10115146/

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tack så mycket för allt jobb du la ner Då tillkommer gpu också så blir nog en i3:a eller alt. en begagnad cpu + moderkort. Eller finns det några nackdelar med det?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**