Kontorsdator så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kontorsdator så billigt som möjligt.

Hej!

Jag letar efter en dator till min sambo. Hon vill lägga in och sortera bilder ifrån våra mobiler/systemkameror/videokameror och har börjat hota med att börja använda min tilltänkta speldator för detta (!!!!).

Hoppas ni också inser allvaret i detta och släpper allt ni har för händerna och dyker ner i detta!

Det som eftersökt är allt förutom tangentbord. Prio bör ju ligga på lagring. Ska givetvis vara billig men ändå kunna användas utan att man sliter sitt hår i väntan på att datorn ska utföra kommandon. Hoppas ni förstår vad jag menar. Har ni ytterligare frågor, så fråga på!

Permalänk
Skrivet av Ztigmata:

Hej!

Jag letar efter en dator till min sambo. Hon vill lägga in och sortera bilder ifrån våra mobiler/systemkameror/videokameror och har börjat hota med att börja använda min tilltänkta speldator för detta (!!!!).

Hoppas ni också inser allvaret i detta och släpper allt ni har för händerna och dyker ner i detta!

Det som eftersökt är allt förutom tangentbord. Prio bör ju ligga på lagring. Ska givetvis vara billig men ändå kunna användas utan att man sliter sitt hår i väntan på att datorn ska utföra kommandon. Hoppas ni förstår vad jag menar. Har ni ytterligare frågor, så fråga på!

lagring vadå ? hur många TB behöver du ?
nej tyvärr ja förstår inte vad du menar med kommandon.. en "kontorsdator" med billigaste processorn är tillräckligt snabb för Surf,mail,osv
du kan dock inte ha igång flera program samtidigt eller 20-30 flikar i webbläsaren.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Skulle tro att 3-4tb borde räcka. Den som ger mest bang for the buck just nu sen får jag komplettera senare om detta skulle behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Nåja, inte det billigaste men men, är ju ett förslag bara

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10121394/

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Begagnad eller ny NUC och hdd till det.
Liten och smart lösning

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Tusen tack! Såg inte det som en lösning men det var ju sjukt prisvärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man behöver verkligen inte lägga 8000:- på en kontorsdator.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en NUC som arbetsdator sedan en NAS exempelvis synology för detta.

Med en NAS så kan ni enklare skala hårddiskbehovet över tiden. Ni kan köra raid och enkelt skapa backuplösningar för NUC, din PC samt sen backupa detta till molnet.

NASen kan även enkelt användas av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Man behöver verkligen inte lägga 8000:- på en kontorsdator.

Jag vet, det är väldigt enkelt att ta sig ner i pris, speciellt om man väljer att förbise kringutrustning. Utan skärm och windows är den nere på ca 5700. Vi kan ta bort ssd, hdd och ramminnet oxå så är vi nere på 3445:- då har vi en dator som är lika komplett som en NUC ungefär något dyrare men väldigt mycket mer uppgraderingsbar. Det går även att skära på andra roligheter som nätagg och chassi för att få det billigare men jag fokuserade inte på att få det så billigt som möjligt utan försöka få en balans mellan pris och kvalitet. Man kan även välja att inte ta senaste generationens processor och moderkort så blir det ännu billigare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag hade kört på en NUC som arbetsdator sedan en NAS exempelvis synology för detta.

Med en NAS så kan ni enklare skala hårddiskbehovet över tiden. Ni kan köra raid och enkelt skapa backuplösningar för NUC, din PC samt sen backupa detta till molnet.

NASen kan även enkelt användas av dig.

Detta verkar vara en vettig lösning! Blir ju snäppet dyrare men väldigt användbart! Tack för ditt inlägg :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Detta verkar vara en vettig lösning! Blir ju snäppet dyrare men väldigt användbart! Tack för ditt inlägg :).

Skickades från m.sweclockers.com

Dyrare men en bättre lösning långsiktigt, sen är det en bra pry för dig också samt lite rolig att leka med, så då kanske det inte blir lika jobbigt

Själv kör jag en Synology DS415+ med 3x 6 TB disk sen har min stationära två SSD diskar för windows, program och spel, allt annat ligger på min NAS. Sen kan min mobil, iPAD, laptop samt xbox one få tillgång till media från min NAS.

Permalänk
Medlem

@Ztigmata: Något i stil med det här skulle säkert också fungera.

Insåg att inet är rätt dyra när det gäller billigare komponenter. Däremot kan du få tag på enn SSHD billigare än hos proshop. Ett billigt skräpnätagg lär fungera för ett sånt här bygge för de som nu har synpunkter på no-name-budgetagg. Tycker det är lite dåligt med kombopaket hos svenska butiker vad gäller chassin med inkluderat nätagg. Man behöver inte betala 1000:- för att få något som fungerar i en kontorsdator. Nu är LC power kanske inte mycket att hänga i granen, men det finns andra kombopaket om du orkar leta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@Ztigmata: Ångrade mitt förra förslag. Den här är vettigare och här får du 4tb på en gång.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10121775/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Måste det vara en stationär dator? Inte bättre att köpa en bärbar dator för det ändamålet? Och en NAS? Hade jag gjort.
Blir ju nästan billigare också?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258538-l...

Visst är skärmen rätt tråkig för att redigera bilder på, men det lär knappast vara mycket bättre på en billigt stationär skärm och man kan ju alltid gå upp i pris om man vill.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad. All handel hör hemma i marknaden*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...