Hjälp kan inte få igång ny dator

Permalänk
Medlem

Hjälp kan inte få igång ny dator

Hej,

Fick hem min nya dator idag från Inet, de ska ju ha installerat alla drivrutiner etc, men när jag försöker installera windows 11 så säger den bara att jag inte är ansluten till något nätverk.

Jag vet att internet fungerar, hade en annan dator i samma uttag 1 min innan denna. När jag googlar får jag upp en tråd på det här forumet som säger att det är drivrutiner till nätverkskortet som ska saknas (låter konstigt att inet skulle fucka upp det väl?) men oavsett så ger den tråden ett tips om att jag ska öppna kommandotolken och skriva en sak för att komma runt det här är problemet - jag kan öppna den men jag kan inte skriva något i rutan. Tangentbordet funkar ju uppenbarligen eftersom jag kan öppna på shift+f10 men jag kan sen inte skriva nåt.

Hur gör jag? HJÄLP

Permalänk
Medlem

Vänta, varför försöker du installera Windows om det redan är installerat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror inte Inet har fuckat upp nåt alls. Kolla Enhetshanteraren så ser du om du har en felande hårdvara/saknade drivrutiner.
Sen beroende på hur du satt upp ditt nätverk så kan det vara felkonfat. Porten/kabeln slutar inte funka bara för att du bytt dator.

Skrivet av dlq84:

Vänta, varför försöker du installera Windows om det redan är installerat?

Tror inte han försöker installera Windows men konfa OOBE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Frågan är väl varför du för
Tror inte Inet har fuckat upp nåt alls. Kolla Enhetshanteraren så ser du om du har en felande hårdvara/saknade drivrutiner.
Sen beroende på hur du satt upp ditt nätverk så kan det vara felkonfat. Porten/kabeln slutar inte funka bara för att du bytt dator.

Tror inte han försöker installera Windows men konfa OOBE

Tror Microsoft i senaste version har blockat att kunna skriva i komandotolken i detta läget just för att man inte ska lätt kunna komma runt krav på MS-konto..

Hursom då datorn antagligen inte har nått OS installerat så måste man själv installera drivare som saknas i installationen.
Inet tror jag bara installerar OS på sina Taurus datorer, inte om du bara beställer delar och byggnation, men vet inte riktigt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ggustavsson:

Tror Microsoft i senaste version har blockat att kunna skriva i komandotolken i detta läget just för att man inte ska lätt kunna komma runt krav på MS-konto..

Hursom då datorn antagligen inte har nått OS installerat så måste man själv installera drivare som saknas i installationen.
Inet tror jag bara installerar OS på sina Taurus datorer, inte om du bara beställer delar och byggnation, men vet inte riktigt...

Nu blev jag konfunderad på varför de skulle hindra en att köra kommandon från kommandotolken i PE.. Det verkar ännu mer idiotiskt än MS-korkat.
Nästan lika konfunderad varför Inet inte skulle installera tillhörande drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nu blev jag konfunderad på varför de skulle hindra en att köra kommandon från kommandotolken i PE.. Det verkar ännu mer idiotiskt än MS-korkat.
Nästan lika konfunderad varför Inet inte skulle installera tillhörande drivrutiner.

Men fick du datorn med installerat OS?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ggustavsson:

Men fick du datorn med installerat OS?

Det är alltså inte jag som har köpt dator:)

Det funkar f.ö jättebra att skriva i CMD då jag precis prövade med en genuin ISO.
Däremot måste man markera fönstret när man öppnat det för att kunna skriva @357271

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är alltså inte jag som har köpt dator:)

ops

Nåja det är ju väldigt oklart vad det är för dator TS har fått, kanske bara beställt delar och byggnation, såklart det då varken finns OS eller några drivare installerade.

Osäker på det där med att skriva i CMD, men har för mig att jag sett nånting för nån vecka sen att MS blockat att skriva i CMD i installationsfasen för att hindra att lokalt konto skapas, eller bara nått jag fått för mig, men låter ju som nått MS skulle kunna hitta på..

EDIT:

såg länken till andra tråden, och då Asus daton, men om det är faktiskt är den datorn eller inte det är lite oklart.
Men självklart ska alla drivare ingå i den, men är ju inget Inet lägger in, är ju en "märkesburk" med pre-installerat OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ansluter du datorerna via en router, eller kopplar du in direkt i första inkommande utag? I det senare fallet kanske du råkat ut för MAC-låsning? D.v.s. den har låst sig till din äldre dator. Då behöver du vänta en halvtimme enligt D-link:
https://www.dlink.com/se/sv/support/faq/gateways-and-bridges/...

Permalänk
Medlem

Hej,

Hade lite panik och glömde denna tråd, jag hade köpt delar och byggnation så alltså inget Windows installerat, jag kunde heller inte nå kontrollpanelen eftersom Windows inte kunde installeras klart. Tydligen finns det en spärr på Windows 11 Pro att man inte får skriva i kommandotolken för att skippa internet steget.

Lösningen för om någon behöver hjälp med detta i framtiden är:
Koppla in mobilen med USB till USB-C (funkade inte med USB-C till USB-C för mig), dela sen internet med hjälp av USB så köper datorn det trots att det inte finns drivrutiner. Sen när man väl kommit förbi sista stegen av Windows-installationen är det bara att uppdatera alla drivrutiner så börjar Ethernet funka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkade bra för mig bypassnro med ISO från maj. Däremot kan Insider Preview ha det blockerat men det är inget du ska använda skarpt.