Twitch.tv laggar, men inte problem med internethastighet

Permalänk
Medlem

Twitch.tv laggar, men inte problem med internethastighet

Jag har 100/100mb bredband och det krånglar aldrig, men på den senaste tiden när jag kollar twitch.tv stream så laggar det var 5:e sekund och det verkar knappt spela roll vilken upplösning jag kollar på, det laggade t.om på low setting. Jag har provat att stänga av HTLM5 men det verkar inte fungera heller. Någon som vet vad problemet kan vara? Är det något annat som kan ge upphov till såna här saker förutom internetproblem??

Permalänk
Medlem

Testa att titta i videostats och se varför du tappar frames, byt även webbläsare en gång

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Något stör med väldigt jämn intervall? Kolla om datorn jobbar extra hårt med något annat när det händer. Diskaktivitet, antivirus osv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Troligtvis Hårdvaru accelerationen, testa stäng av den, om du använder chrome så gå in på inställningar sen längst ner på sidan trycker på du "visa avancerade inställningar", scrolla längst ner så finns det en bock under system, bocka ur den och starta om webbläsaren.

Annars har jag haft ett problem tidigare med att mitt antivirus körde scan (kaspersky körde jag med då), stängde av realtidsscanningen så löste det problemet.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det perfekt på högsta kvalité, jag har inte ändrat något förutom att byta från låg kvalité till hög kvalité, vilket är något jag har gjort flera gånger förut utan resultat. Hur ska man kunna felsöka när det funkar ena sekunden och andra så laggar det hela tiden?

Permalänk
Medlem

Om det skulle börja om att lagga kan du testa installera livestreamer, det är ett open source program som låter dig se streams från twitch i tex VLC Media player istället för en webbläsare.

Permalänk
Medlem

Har nu provat att stänga av hårdvaruacceleration, det fungerade tyvärr inte.
Jag har stängt av antivirus och windows firewall etc, ingen skillnad.
Provat byta webläsare, ingen skillnad.
Jag har kollat på prestandan och det jag ser när det blir ett litet lagg är att det ger av en liten spike i CPU, men det är från ~6% --> ~11% så det kan väl inte vara problemet eller?

Några andra tips? det verkar vara väldigt slumpmässigt när det kommer lagg och inte, ibland är det där var 5:e sekund, ibland funkar det perfekt, jag vet inte hur jag ska felsöka detta.

Permalänk
Medlem

Jag har provat allt möjligt, någon som har någon aning vad problemet kan vara? Jag har försökt så långt som mina kunskaper tar mig, hjälp

Permalänk
Medlem

https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processmonit...

Som taskmgr fast lite mer på djupet, du ser även hardware interupts här som mycket väl kan ge sådana spikes.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

testa med "twitch buffering fix" till chrome och ändra server, googla för DL.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft en del problem med detta, comhem 500/50.

En lösning som har fungerat är att jag öppnar två flikar av samma stream, i mitt fall är problemet att bufferten tar slut.
Med dubbla flikar verkar mer nätverksresurser tilldelas bufferten

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Jag tror det funkar! Har inte laggat på hela dagen! TACK x1000000

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Det funkade perfekt för mig med!

Tack!

Sitter på 100/10 via Bahnhof och fungerar att streama allt annat.