Hur ofta byter du ut ditt grafikkort?

Permalänk

Brukar byta när jag haft det i 2-3 år men det jag har nu har jag haft i över tre år och duger för mina behov ganska bra ännu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har ingen koll, men väldigt sällan. Sapphire HD 5870 till mitt nuvarande Sapphire R9 290 innan 5870 kortet minns jag inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

lite för ofta, hade 780, sen 980ti och nu 1080.. För att vara helt ärlig så känns det inte värt det för fem öre i efterhand. Skulle ha slängt in 2st 780 istället o väntat på 1080ti.

Visa signatur

_ _
l Define R7 Compact Noctua l Asus Rog Strix Z490-F l Intel Core i7 10700K l Asus 4070ti l HyperX 2x16GB DDR4 3600MHz l Samsung SSD 970Evo M2 l Corsair RM850X l Windows 11 l 32" Odyssey G7 l

Permalänk
Medlem

Vid behov, dvs när jag tycker att grafikkortet har svårt att hänga med. Brukar uppstå vart 3e år... Gick från 280X köpt hösten 2013 till begagnat 980ti köpt hösten 2016...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man blir ju nyfiken på vad för kort du hade i 7 år

Uppdaterar med lista på dom för respektive år:
2001 - nVidia GeForce2 GTS eller Ti, minns inte vilken det var. Ingick i en HP dator.
2003 - Matrox Parhelia 512, köpte ny dator men utan grafikkort.
2004 - BFG 6800 Ultra, byggde min första separata spelburk.
2006 - Gainward 7800 GS AGP.
2013 - AMD 7970 x4(Gigabyte x3 och ASUS x1) i ny separat spelburk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har varit en blandning på när man bytt eller fått nytt.

Första burken farsan drog ihop hade ett radeon 64 mb kort (inte säker om det var 8000 serien eller något som typ 9550 64 mb)
pentium III på 1 ghz år 2001 - 2003 tror jag delade denna burk med brorsan en hel del.

Storebror byggde sin spelburk med socket 478 pentium 4 på 3.2 ghz 1 gb ramminne och ati radeon x1650 xt 512 mb (his ice q kylare så det gick tyst och ganska svalt.)
Fick den burken sommaren 2006 av honom när han byggde nytt. (Glömde dock koppla ur nätverkskabeln till routern innan vi stack på semester uppe i stugan så när man kom tillbaks var moderkortet dött och routern med pga åskväder gg...)

Grafikkortet såldes sedan vidare tillsammans med chassie,nätagg,processorn stoppades i ett annat moderkort och var farsans burk i vardagsrummet ett tag och grannen och farsan bestämde sig för o tända eld på moderkortet som pajade.
(var ganska kul och se kondensatorerna knäppa till och flyga iväg)
(han fick tag på ett 9700 pro billigt som fläkten började skräna och låta på så det plockades i ett passivt kort från ati ett tag efter.
Jag fick låna farsans bärbara och spela på istället då. (Han fick tag på en lenovo thinkpad som hade lite fart i sig iallafall.)

Hade xbox och ps2 och spela på utöver bärbara + lenovo thinkpad som klarade av half-life,svencoop,trackmania nations forever,cs 1.6 så nöjde mig med det till 2008 när man fick morsans acer aspire. liten men tung som en 19 tums tjockskärm.
(Pentium dualcore 1.6 ghz 2 gb ram och 7300 gs 128 mb.
Fick sedan ett 8400 gs av brorsan med 512 mb då han uppgraderade till ett hd 4670 någon månad innan som han köpt begagnat. (am2+ dualcore i hans burk är det jag minns fanns i den.)

Jag ivrig och testa överklockning när jag fick veta att man kunde göra det på grafikkort maxade sliders på msi afterburner och spelade drygt 3 timmar och mitt under diablo 2. Var på lan med en kusin och brorsan tills det knäppte till i datorn samtidigt som skärmen blev svart och det visade sig att två kondensatorer gett upp på kortet.
(Tog undan överklockningen och kortet visade bild igen men brorsan sa att jag kunde ta ett annat kort som han lagt undan åt mig).

Vi stoppade i ett 8500 gt han hade fått av en polare och denna gång överklockade jag inte heh.
körde på med det i drygt 6 månader

Köpte senare ett begagnat hd 3650 512 mb i tron av att det var snabbare än vad man fått.
Vilket det inte var såklart utan stort sett dött lopp mellan de två korten, 8500gt kortet skickades i farsans burk då han fått brorsans processor o moderkort då han uppgraderade till intel core 2 quad istället för am2 athlon X2 på 2.7 ghz tillsammans med hd 5750't.

Sen 2010 så sålde man moppen och började sitt första datorbygge.
samma moderkort man har från den ännu + hårddisken från acer aspire burken som ena lagringsdisken.

Har på denna burk kört hd 3650't, hd 5770,hd 6870 och till sist r9 280 som jag kör med nu.
sålde hd 3650,hd5770 och bytte till mig ett moderkort som jag sålde senare för hd 6870't ungefär en månad efter att jag köpt r9 280't januari 2015

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Byter när mina spel jag lirar för tillfället inte går att spela med medium/high inställningar med 65fps+ längre.

Bytte dock från mitt XFX 280X efter mycket krångel och bestämde mig för att aldrig ta i ett AMD kort igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Byter inte bara grafikkort sedan en tid tillbaka utan säljer hela datorn och införskaffar en ny. Det är faktiskt inte dyrt alls för vad uppgraderingen/bytet ger. Beror helt på vad man har för komponenter givetvis, t.ex AMD cpu vill man inte ha för det är högre efterfrågan av Intel. Tror inte jag kommer hålla på så speciellt länge dock, nästa gång kanske blir sista då spelandet inte är en lika stor del av min fritid längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Har varit en blandning på när man bytt eller fått nytt.

Första burken farsan drog ihop hade ett radeon 64 mb kort (inte säker om det var 8000 serien eller något som typ 9550 64 mb)
pentium III på 1 ghz år 2001 - 2003 tror jag delade denna burk med brorsan en hel del.

Storebror byggde sin spelburk med socket 478 pentium 4 på 3.2 ghz 1 gb ramminne och ati radeon x1650 xt 512 mb (his ice q kylare så det gick tyst och ganska svalt.)
Fick den burken sommaren 2006 av honom när han byggde nytt. (Glömde dock koppla ur nätverkskabeln till routern innan vi stack på semester uppe i stugan så när man kom tillbaks var moderkortet dött och routern med pga åskväder gg...)

Grafikkortet såldes sedan vidare tillsammans med chassie,nätagg,processorn stoppades i ett annat moderkort och var farsans burk i vardagsrummet ett tag och grannen och farsan bestämde sig för o tända eld på moderkortet som pajade.
(var ganska kul och se kondensatorerna knäppa till och flyga iväg)
(han fick tag på ett 9700 pro billigt som fläkten började skräna och låta på så det plockades i ett passivt kort från ati ett tag efter.
Jag fick låna farsans bärbara och spela på istället då. (Han fick tag på en lenovo thinkpad som hade lite fart i sig iallafall.)

Hade xbox och ps2 och spela på utöver bärbara + lenovo thinkpad som klarade av half-life,svencoop,trackmania nations forever,cs 1.6 så nöjde mig med det till 2008 när man fick morsans acer aspire. liten men tung som en 19 tums tjockskärm.
(Pentium dualcore 1.6 ghz 2 gb ram och 7300 gs 128 mb.
Fick sedan ett 8400 gs av brorsan med 512 mb då han uppgraderade till ett hd 4670 någon månad innan som han köpt begagnat. (am2+ dualcore i hans burk är det jag minns fanns i den.)

Jag ivrig och testa överklockning när jag fick veta att man kunde göra det på grafikkort maxade sliders på msi afterburner och spelade drygt 3 timmar och mitt under diablo 2. Var på lan med en kusin och brorsan tills det knäppte till i datorn samtidigt som skärmen blev svart och det visade sig att två kondensatorer gett upp på kortet.
(Tog undan överklockningen och kortet visade bild igen men brorsan sa att jag kunde ta ett annat kort som han lagt undan åt mig).

Vi stoppade i ett 8500 gt han hade fått av en polare och denna gång överklockade jag inte heh.
körde på med det i drygt 6 månader

Köpte senare ett begagnat hd 3650 512 mb i tron av att det var snabbare än vad man fått.
Vilket det inte var såklart utan stort sett dött lopp mellan de två korten, 8500gt kortet skickades i farsans burk då han fått brorsans processor o moderkort då han uppgraderade till intel core 2 quad istället för am2 athlon X2 på 2.7 ghz tillsammans med hd 5750't.

Sen 2010 så sålde man moppen och började sitt första datorbygge.
samma moderkort man har från den ännu + hårddisken från acer aspire burken som ena lagringsdisken.

Har på denna burk kört hd 3650't, hd 5770,hd 6870 och till sist r9 280 som jag kör med nu.
sålde hd 3650,hd5770 och bytte till mig ett moderkort som jag sålde senare för hd 6870't ungefär en månad efter att jag köpt r9 280't januari 2015

Lustigt jag har föregångaren AM2 som rullar än (som HTPC) med 5770.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Digital fyndjägare

När det släpps ett spel som jag verkligen vill maxa allt på för den skärm jag just då har. Just nu runt 2-3, +/- år.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Du kommer få vänta jääkla länge denna gången ^^

Tror du? 3-4 år skulle jag tro,