Fokusera utan att bli distraherad

Permalänk
Medlem

Fokusera utan att bli distraherad

Jag sitter framför datorn, jag läser något riktigt intressant eller spelar ett spel som jag tycker om.

Och då börjar distraktionerna komma fram

Mitt när jag gör något intressant hoppar den första tanken fram

'Jag måste kolla min facebook snabbt' så jag tabbar ut och kollar snabbt

Sedan fortsätter jag läsa/spela

'Ahh jag känner för en kopp kaffe' så jag pausar och fixar en kaffe

Sedan fortsätter jag igen

'Ahh jag måste kolla min epost' så tabbar jag ut igen och ibland hänger sig mina spel efter som jag tabbat ut så många gånger.

Detta är ett par exempel på vad som händer när jag försöker fokusera på en sak. Är det något som har några tips på hur man kan hålla distraktionerna borta?

Permalänk
Medlem

Låter som ADD och då är ju lösningen Amfetamin.
(enligt big pharma)

Rekommenderar det INTE!

Permalänk
Medlem

Det krävs övning, man måste hålla emot impulsen och istället tänka så här: "Om 30 minuter kan jag kolla Facebook, om 60 minuter kan jag ta kaffe"... Osv, och så jobbar du tills dess. Sätt upp små mål som du kan fixa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående! Jag har ett simpelt timer program som är satt på 60 min då jag har full fokus på vad jag skall göra. När det piper så tar jag en 5 min break, sträcker på benen, fyller på kaffe, snabbkollar mail/web eller dyligt. Sen startar jag om timern osv osv...

Permalänk
Medlem

tycker det låter som någon försöker få tag på recept-belagd medicin :/.

skämt åt sido, skaffa lite diciplin och motstå begäret att göra annat medans du håller på med något.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Testpilot

Det beror på längden du sitter kan jag tycka.

Jättemycket forskning säger att man ska ta 5 minuter att röra samt sträcka på sig var 30.e minut man sitter ner. Så det du gör kanske inte är helt fel.
Men som redan många nämnt så är det disciplin som gäller mer eller mindre, gör som @saturday_sun skrev och sätt en klocka på 30min.

-------------------------------------

Har själv ADHD och att sitta stilla 5 minuter kan kännas som en evighet, så jag kan i mångt och mycket förstå din situationn även om den kanske inte är lika "allvarlig".
Sitter jag igenom en hel film eller läser ett helt kapitell i ett svep (studerar) så kan jag klappa mig på axeln och köpa mig själv en pizza - Nästan så stort känns det för mig personligen.

Nu är det väldigt viktigt att särskilja på ADHD och rastlöshet/spring i benen. Båda kan i folkmun låta lika, men jag kan personligen lova alla som läser att så inte är fallet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Inaktiv

Hoppas du hittar en lösning som fungerar.. lär inte bli någon höjdare den dag du börjar jobba..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

Hoppas du hittar en lösning som fungerar.. lär inte bli någon höjdare den dag du börjar jobba..

Med tanke på att snubben är reggad 2001 så får vi hoppas han hunnit med att uppleva arbetslivet.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Tror dom flesta i dagens samhälle lider av detta. Vill minnas att dom flesta utan bokstavsdiagnoser back in the days inklusive mig själv kunna sitta still timmarvis i skola/framför datorn utan att släppa fokus. Nu har jag själv och alla andra man ser runt sig på arbetsplatsen något sjukligt behov att alltid kolla mobil,virra omkring på luncher osv, istället för att sitta lugnt och snacka o spela lite kort.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Låter som ADD och då är ju lösningen Amfetamin.
(enligt big pharma)

Rekommenderar det INTE!

Nu försöker man väl oftast skriva ut concerta ( metylfenidat ), vilket påminner om affe men är snällare och sitter i längre ( pga tablettens design ). Fungerar utmärkt för väldigt många, så snacka inte strunt. Rätt medicin till de som behöver det kan förändra livet.

Centralstimulerande gör inte en person med ADHD / ADD hög, det gör en person med de dragen lugn.
Det grundar sig i vad man tror är en överproduktion av adrenalin vilket kroppen drar ner när de andra signalsubstanserna utsöndras i större grad. Att leva ett helt liv fullpumpad med adrenalin som normaltillstånd är inte alltid så trevligt eller praktiskt.

Till TS, du kan ju testa att göra ett onlinetest för ADHD, men självdisciplin är väl något som ytterst få behärskar idag. Vi borde ha mindre saker åt gången runt oss tror jag, många störs av behovet av att hålla sig uppdaterade hela tiden.

Tillägg om centralstimulerande
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

Hoppas du hittar en lösning som fungerar.. lär inte bli någon höjdare den dag du börjar jobba..

Jag finner ditt svar förolämpande, den här typen av kommentarer tycker jag inte hör hemma på ett forum som är till för att hjälpa varandra.

Till er andra, tack för era tips! Jag uppskattar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Håller med ovanstående! Jag har ett simpelt timer program som är satt på 60 min då jag har full fokus på vad jag skall göra. När det piper så tar jag en 5 min break, sträcker på benen, fyller på kaffe, snabbkollar mail/web eller dyligt. Sen startar jag om timern osv osv...

Grymt bra idé, den är simpel och lätt att följa! Den ska jag prova!! Tack!!

Permalänk
Medlem

*följer tråden*, 3 sekunder senare kan jag bara tänka "Entry Of The Gladiators"

Nej men seriöst så tror jag många har någon variant av precis detta.
Just facebook eller någon annan idioti "måste kolla websida" är ju mer standard än undantag såvida man inte har så pass mycket att göra att 5 timmar bara springer iväg på 10 minuter.

Gissar starkt att sociala medier har ökat denna trend något otroligt de senaste 15 åren och vi bara sett början.

Om du har en diagnos så skulle jag nog ställa den på de flesta omkring mig.

Permalänk
Medlem

Jag har inte postat inlägg på Sweclockers på evigheter. Jag kommer ihåg för ett antal år sedan när jag postade inlägg hur det vara en positiv anda, det kändes som ett brödraskap, jag kände mig ofta glad och upplyft efter att ha postat inlägg där medlemmarna hjälpte varandra och fick varandra att må bättre. Någon gång ibland var det någon negativ stackare som tyckte om att klanka ner, men det var sällsynt.

Den här tråden kom som en liten shock för mig, stämningen kändes negativ och istället för att känna mig upplyft känner jag mig nertryckt och dömd.

Jag vill dock tacka de medlemmar som har den gamla goda andan kvar som fokuserade på att lyfta upp och ge goda råd!

Permalänk
Inaktiv

För mig är det helt obegripligt att man kan tappa fokus medans man gör något som verkligen intresserar en. Om man väljer att kolla på facebook framför att fortsätta spela/läsa är väl dessa aktiviter inte tillräckligt intressanta för en.

Viljan är allt, det finns inga magiska tips att få, när du väl hittar något du brinner för kommer du inte bli distraherad. Du kan minimera det som distraherar dig men är du inte beredd på att ge upp dessa distraktioner helt kvittar det vad du gör.

Jag råder dig att ta bort alla sociala medier, dem förgiftar sinnet, vem bryr sig vad alla dessa människor gör? 99% använder sociala medier för att visa hur jävla bra dem är, hur händelse rika liv dem lever. Alla dessa "Magaluf 2017", "student 2012 #bakfull" "fest hos mange" bilder får mig att må illa.

Ställ dig samma frågor jag ställde mig själv för 6 år sen, bryr jag mig om vad andra gör i sina liv? Vad ger det mig att spendera min tid på att kolla min facebook feed? Är svaret nej och inget då vet du vad du ska göra.

Ta bort distraktionerna och ha stärk vilja, då kommer du lyckas. Var inte för hård mot dig själv om du inte klarar det, allt vi gör är endå meningslöst, om 100 år när vi ruttnar i graven spelar det ingen roll om du läste "den" artikeln eller alt-tabba för kung och fosterland, lol.

Permalänk
Medlem

Välj spel som fungerar offline och koppla ner internet medans du spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag sitter framför datorn, jag läser något riktigt intressant eller spelar ett spel som jag tycker om.

Och då börjar distraktionerna komma fram

Mitt när jag gör något intressant hoppar den första tanken fram

'Jag måste kolla min facebook snabbt' så jag tabbar ut och kollar snabbt

Sedan fortsätter jag läsa/spela

'Ahh jag känner för en kopp kaffe' så jag pausar och fixar en kaffe

Sedan fortsätter jag igen

'Ahh jag måste kolla min epost' så tabbar jag ut igen och ibland hänger sig mina spel efter som jag tabbat ut så många gånger.

Detta är ett par exempel på vad som händer när jag försöker fokusera på en sak. Är det något som har några tips på hur man kan hålla distraktionerna borta?

Om jag förstått saken rätt så gäller din fråga att du blir distraherad från att spela/nöjesurfta (eller iaf inte något som ingår i ditt jobb eller liknande som jag tolkade det) och att spelen ibland hänger sig när du tabbar ut. Vilket problem är det primärt du försöker lösa, att spelen hänger sig eller att du inte kan fokusera på spelande? Är det nödvändigtvis något negativt att du avbryter spelandet då och då? Försöker inte ge dig svaren, det kan nog bara du avgöra, men få en tydligare bild av vad frågan eg gäller och vad det är du vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har själv ADHD och att sitta stilla 5 minuter kan kännas som en evighet, så jag kan i mångt och mycket förstå din situationn även om den kanske inte är lika "allvarlig".

Tycker att lyssna på viss musik kan öka koncentrationen.. exempelvis
man får kanske ett visst flow eller något... blir mer inne i det man håller på med.

Permalänk
Medlem

Skummade texten lite. Lider av samma problem tror jag.

Kollar man film, ja då tabbar man ur stup i kvarten, var 3 minut eller nåt för o kolla facebook, forum etc.

Samma sak sker när man ska försöka läsa en bok, antingen E-bok eller vanlig bok. Värst o läsa på datorn. Tabbas ur hela tiden.

Slutar oftast med att jag sitter 2h timmar o slösurfar eller dagdrömmer istället för att slutfölja serien eller filmen, eller vad det nu det var man gjorde... Irriterande.

Måste alltid ha något i munnen också, så tuggas tuggummi precis hela tiden. Fan inte bra asså.

Har ingen bokstavskombination vad jag vet. Lillbrorserna har ju en och annan. Har ju dock aldrig varit till någon läkare heller för den delen. Beror lite på situationen, ena stunden beter jag mig väl som någon associal aschberger typ och andra stunden lite mer normalt.

Tack för att ni läste min life story

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tycker att lyssna på viss musik kan öka koncentrationen.. exempelvis
man får kanske ett visst flow eller något... blir mer inne i det man håller på med.
https://www.youtube.com/watch?v=vXmZP6zIdTA

Ska jag skriva uppsatser, CV eller något annat roligt så brukar jag alltid plugga i lurarna och köra någon house/party/poplåtar på Spotify, helst med tungbas och rätt högt ljud. Då jäklar sitter man fokuserad och koncentrerad i 110! Fungerar dock bara om man ska skriva och ej i andra sammanhang

Permalänk
Inaktiv

@eucalyptus:

Du kan vara lugn, du har ingen diagnos, hoppade själv på borden i klassrummet när jag var mindre och var allmänt störig. Hade det varit idag man gjort detta hade man väl fått någon diagnos.

Dagens samhälle, där man delar ut diagnoser till och höger och vänster, för var man en störig ungjävel idag har man adhd (jag förnekar inte att adhd finns). Bara för man har ett avvikande beteende betyder det inte att man lider utav något.

Swisha över 180kr till mig nu när du slipper gå till doktorn, lol.

Permalänk
Medlem

Prova att lägga in en block i webläsaren på sidor du frekvent besöker som stör din produktivitet. Gör att det krävs lite jobb för att komma åt sidan och man går inte in och kollar mailen/FB på automation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@eucalyptus:

Du kan vara lugn, du har ingen diagnos, hoppade själv på borden i klassrummet när jag var mindre och var allmänt störig. Hade det varit idag man gjort detta hade man väl fått någon diagnos.

Dagens samhälle, där man delar ut diagnoser till och höger och vänster, för var man en störig ungjävel idag har man adhd (jag förnekar inte att adhd finns). Bara för man har ett avvikande beteende betyder det inte att man lider utav något.

Swisha över 180kr till mig nu när du slipper gå till doktorn, lol.

Håller fullständigt med. Dykt upp många trådar på diverse forum genom åren där folk frågar om de ska gå till doktorn för att få ett o annat bekräftat. Sedan kommer de tillbaks 2 månader senare och säger vilken lättnad det är, och hur bättre allting går nu när de har fått bekräftat svart på vitt att de har halva alfabetet i olika kombinationer...

Vissa tycker det är kanon. Jag står på andra sidan denna bäck o ställer mig frågande till varför man måste få det bevisat att man har diverse saker. Känns som det delas ut lite allt möjligt till olika människor.

På yngre barn kan man ju rätt enkelt genomskåda vilka som har adhd, de är som huliganer och vänder upp och ned på allt var de än befinner sig... När de blir äldre försvinner ju denna del med att hoppa runt, så måste va rätt svårt o sätta t.ex ADHD på en vuxen person, eller? Vad är det som känneträffar det ADHD på en vuxen människa, vad skiljer denna person ifrån mängden? Är varken någon doktor eller särskilt insatt i ämnet. Tänker bara högt här! Ni behöver inte svara.

Njae, tänker ta de där swishpengarna o gå köpa glass imorrn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Prova att lägga in en block i webläsaren på sidor du frekvent besöker som stör din produktivitet. Gör att det krävs lite jobb för att komma åt sidan och man går inte in och kollar mailen/FB på automation.

Tvek på den. Det är som att köpa godis men att gå o lägga det högst upp i skafferiet och sedan gå därifrån och låtsas som att det inte finns... Kommer bara bli att man tänker på saken och sedan går man dit och hämtar det iaf.

Bättre o be någon gömma godiset och kasta bort nyckeln, bör lösa problemet temporärt för en liten stund.

Permalänk
Medlem

Ett tips som jag använder mig av är att stänga av alla notifikationer på mobilen. Ta bort små blinkande lampor osv ( förutom viktiga saker, sms o tele? )
Stäng av allt som heter push, kolla saker när du vill OCH har tid.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

För mig är det helt obegripligt att man kan tappa fokus medans man gör något som verkligen intresserar en. Om man väljer att kolla på facebook framför att fortsätta spela/läsa är väl dessa aktiviter inte tillräckligt intressanta för en.

Viljan är allt, det finns inga magiska tips att få, när du väl hittar något du brinner för kommer du inte bli distraherad. Du kan minimera det som distraherar dig men är du inte beredd på att ge upp dessa distraktioner helt kvittar det vad du gör.

Jag råder dig att ta bort alla sociala medier, dem förgiftar sinnet, vem bryr sig vad alla dessa människor gör? 99% använder sociala medier för att visa hur jävla bra dem är, hur händelse rika liv dem lever. Alla dessa "Magaluf 2017", "student 2012 #bakfull" "fest hos mange" bilder får mig att må illa.

Ställ dig samma frågor jag ställde mig själv för 6 år sen, bryr jag mig om vad andra gör i sina liv? Vad ger det mig att spendera min tid på att kolla min facebook feed? Är svaret nej och inget då vet du vad du ska göra.

Ta bort distraktionerna och ha stärk vilja, då kommer du lyckas. Var inte för hård mot dig själv om du inte klarar det, allt vi gör är endå meningslöst, om 100 år när vi ruttnar i graven spelar det ingen roll om du läste "den" artikeln eller alt-tabba för kung och fosterland, lol.

This! Om man tvunget måste ha sociala medier, begräna dig till en eller två och tillåt dig själv att bara använda det i webbläsaren max 20 minuter i veckan. Jag lovar att du inte kommer missa ett skit och du kommer spara massor av tid, flera timmar i veckan som du kan göra till något nyttigt, läsa en bok t ex. Sociala medier är skräpmat för hjärnan och precis som skräpmat för magen bör man begränsa intaget i den mån att kroppen klarar av det.

Ett annat tips är att köra mobilfritt i sovrummet, köp en gammal hederlig väckaklocka!.

Men rent allmänt så tror jag internet bär mycket av skulden. Läste för några år sedan om forskning som påvisade att det ständiga informationsflödet från nätet gör oss väldigt rastlösa och ofukuserade. Dessvärre sparade jag inte källan till denna artikel!.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ska jag skriva uppsatser, CV eller något annat roligt så brukar jag alltid plugga i lurarna och köra någon house/party/poplåtar på Spotify, helst med tungbas och rätt högt ljud. Då jäklar sitter man fokuserad och koncentrerad i 110! Fungerar dock bara om man ska skriva och ej i andra sammanhang

Jag älskar Noisly

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

@Xtenzion: Har samma problem, fast när jag pluggar...lite störigt faktist, har sagt varenda dag sen torsdags att jag ska sitta några timmar o plugga, nu sitter jag här, dagen innan provet och har det mesta kvar att lära mig.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du MÅSTE kolla på Facebook, och MÅSTE du kolla din e-post så ofta?

Låter bara som om att du inte alls gör något intressant

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet med att ha flera skärmar, nu är inte mitt problem lika stort när jag spelar tex, men läsa fungerar verkligen inte, för mig handlar det dock mer om att jag seglar iväg direkt i mina egna tankar och utvecklar det jag läst.

Alla människor är olika och visst kan du försöka ändra på dig, men det är lite som förr i tiden när du absolut inte fick vara vänsterhänt i skolan och ändå skulle göra allt med "rätt" hand.

Jag säger hitta en workaround som fungerar för dig. I mitt fall så är det notifikationer, vad gäller läsningen så kollar jag videos på föreläsningar eller filmer istället, det är också jobbigt men fungerar mycket bättre för mig.
Du verkar iof ha viljan att vilja förändras så alternativt så får du bara prata med dig själv o säga att det här fungerar inte, nu tar vi tag i den här saken, du är bättre än så här!
Nästa gång du får behovet av att tabba ur till Facebook så försök motstå, ge inte upp och tänk på att du inte kommer lyckas helt direkt.

Lycka till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.