Problem koppla in hemmabio med ny tv.

Permalänk
Medlem

Problem koppla in hemmabio med ny tv.

Hej,
Har ett problem som jag inte lyckas lösa dessvärre, så hoppas få lite expertishjälp på vägen som kan lösa mitt dilemma. Har precis köpt en ny tv som jag inte lyckas få ut något ljud på med mitt gamla hemmabiosystem, så osäker på om jag kopplat helt galet. Just nu har jag kopplat min tv till min hemmabioreceiver med en hdmi kabel. Från tv:n går kabeln från hdmi 3 (arc) till receiverns hdmi out (arc), och senare från hdmi 1 på receivern vidare till ps4. Provade innan att koppla in hdmi kabeln på tv:ns hdmi in 1 (STB/DVI) istället för hdmi 3 (arc), detta utan framgång. Om jag går in på tv:ns ljudinställningar så går det enbart att välja ljudenhet: tv-högtalare > Bluetooth-ljud > ljudutgång/optisk.

Länkar vad det är för tv respektive hemmabioreceiver jag har.

Tack på förhand!

Tv: https://www.komplett.se/product/884919/tv-ljud-bild/tv/tv/sam...

Hemmabioreceiver: http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/av-receivers-am...

Permalänk
Medlem

FYI: Båda länkarna är trasiga.

det ska inte vara "..." i dem

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Inga sidor kunde hittas dock av dom du länkade

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Vad märkligt, jag provade precis och det fungerade =/

Permalänk
Medlem

Testat med annan HDMI-kabel mellan HDMI Out (ARC) på Yamahan och HDMI-In (ARC) på teven?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade82:

Vad märkligt, jag provade precis och det fungerade =/

Nu när du har redigerat inlägget med de korrekta länkarna, så fungerar det utmärkt!

Enligt manualen för din RX-V373 så har du kopplat rätt genom att mata ARC out från
TV:n till receiverns "HDMI OUT (ARC)". Värt att notera är att manualen för TV:n nämner:

However, ARC is only available when the TV is connected to an audio receiver that supports ARC.

Då ARC går till receiverns HDMI OUT, så känns det som att någon signalering sker för
att trigga någon form av handskakning (eng. handshake) för att indikera vad för ljudtyp
som skickas tillbaka och att mottagaren bör nyttja det som en ARC ström.

Har just ARC-ingången fungerat tidigare med en annan TV eller använde du då den optiska ingången?

- Prova en alternativ HDMI-kabel om det inte har fungerat tidigare (t.ex om den optiska har använts förr)
- Manualerna nämner ingenting om att någon aktivering krävs för ARC, men kan vara värt att gräva igenom
menyerna för båda enheterna.

Slutligen, lycka till!

Manualer:
http://download.yamaha.com/api/asset/file/?language=sv&site=s...
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201612/201612090...

Permalänk
Medlem

Enklaste är att köra Optisk kabel, går inte att misslyckas!

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Har en rx-v573 där arc ibland spökar. Det som brukar hjälpa är att dra ut strömmen till allt, vänta en stund sen koppla in och slå på förstärkaren, vänta lite och sen koppla in strömmen till teven och slå på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ja jag har provat med en annan hdmi, men det hjälper dessvärre inte så undrar vart problemet kan ligga då det fungerade klockrent med min gamla Samsung tv.

Permalänk
Medlem

Min gamla Samsung tv hade bara en hdmi ingång/utgång, så jag fick koppla det till en hdmi adapter(?), som jag sedan kopplade till recivern, ps4 mm. Jag använde inte den optiska utan är rätt säker på att jag kopplade på liknande sett som nu. Om det är så att jag inte lyckas få till det nu, så hur skulle ni tipsa att jag kopplar bäst, och har ni någon optisk kabel att rekommendera för inköp?

TACK!

Permalänk

Du måste aktivera Anynet+ (hdmi-cec) på teven och HDMI Control On och ARC On på förstärkaren så ska det fungera.

På min Samsung ES6535 TV måste jag starta min RX-V373 manuellt men sen styrs den av teven och stängs även av när teven stängs av. Ibland får jag starta förstärkaren 2 ggr innan den kopplar och vid firmware/software autoupdate av teven brukar hdmi-cec strula tills uppdateringen är klar.

Har för mig att jag läste nånstans att manuell start av förstärkaren var någon säkerhetsfunktion från Samsung ifall teven skulle starta av någon anledning när du inte är hemma, full volym på en hemmabio när du inte är hemma lär göra grannarna rejält förbannade.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB