Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du lägger focus på RGB så är väl Ducky det du vill ha.

Mellan Pok3r och VA69 måste du först bestämma vilken formfaktor du verkligen vill ha.
Annars så har Varmilo bra kvalitet på keycaps'en, men har du redan ett VA88 så kan du ju föra över dem till pok3r.

Som jag förstår det så har pok3r större möjligheter till att custumisera din layout mer.
Annat plus för pok3r är att du kan använda samma chassin som folk använder när de bygger custum keyboards. (tray mount, pris ungefär 500-1000kr)

Nja RGB kvittar väl egentligen mest storleken jag är ute efter.
Pok3r och Ducky har dock aluminium bas om jag förstått det rätt vilket är det som lockar. Sen verkar dock Pok3r svårare att få tag i för stunden.

Är väldigt nöjd med mitt VA88 generellt så hade gärna fått likvärdig eller bättre känsla helt enkelt. Så enkla valet hade väl vart ett VA69 då vet jag vad jag får. Men rent estetiskt ligger det efter både ducky och pok3r samt alu basen då.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Nja RGB kvittar väl egentligen mest storleken jag är ute efter.
Pok3r och Ducky har dock aluminium bas om jag förstått det rätt vilket är det som lockar. Sen verkar dock Pok3r svårare att få tag i för stunden.

Är väldigt nöjd med mitt VA88 generellt så hade gärna fått likvärdig eller bättre känsla helt enkelt. Så enkla valet hade väl vart ett VA69 då vet jag vad jag får. Men rent estetiskt ligger det efter både ducky och pok3r samt alu basen då.

Mja tror du har missuppfattat något, Ducky är till största delen gjort av plast. Det är bara plattan som brytarna sitter på som är i metall och det tror jag gäller alla tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja tror du har missuppfattat något, Ducky är till största delen gjort av plast. Det är bara plattan som brytarna sitter på som är i metall och det tror jag gäller alla tre.

Inte Mecha mini
Mecha Mini

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Inte Mecha mini
Mecha Mini

Se där. Såg även att pok3r har det också så min röst hamnar på den av de tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Se där. Såg även att pok3r har det också så min röst hamnar på den av de tre.

Tack för input då blir det nog att bestämma sig om man jag vill ha stor eller liten Enter. Ser även ut som att jag får vänta längre på Pok3r.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Tack för input då blir det nog att bestämma sig om man jag vill ha stor eller liten Enter. Ser även ut som att jag får vänta längre på Pok3r.

Finns ju en massa av dem hos maxgaming.se 🤔

Permalänk

Några her inne med erfarenheter av Keychron? Satt og kikade på et K2 eller K6.

Essensielt är jag ute efter ett TKL eller mindre mekanisk och trådlöst tastatur. Budget rundt 1500 kr.

Finns det enns några andra alternativ enn dessa två samt Corsairs K63?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Några her inne med erfarenheter av Keychron? Satt og kikade på et K2 eller K6.

Essensielt är jag ute efter ett TKL eller mindre mekanisk och trådlöst tastatur. Budget rundt 1500 kr.

Finns det enns några andra alternativ enn dessa två samt Corsairs K63?

Jag har och är väl sådär om Keychron. Den enda nackdelen vad jag kunde komma på är att framkanten är väldigt hög där det krävde att jag vat tvungen att köpa stöd för att inte få ont i handleden

Annars hade jag ingenting att påpeka.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

K6 ser ut att vara något längre iallafall. 🤔

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett "HyperX Alloy Origins Core" igår med deras egna MX Red-Switchar då jag hade läst en del bra saker om dom.
Och jag är blown away över hur sjukt underbara dom är att skriva/spela med.
Dom är lena, mjuka och helt perfekta. Har inga ord...

Så det är mitt tips till folk som vill ha ett TKL-bord att spela med eller helt enkelt till att skriva.
Dom slår MX Cherry med hästlängder!

Är rea på det hela månaden på elgiganten också.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter ett nytt tangentbord, och kan inte bestämma mig mellan dessa två:
https://www.inet.se/produkt/6101940/varmilo-va69-special-edit...

https://www.inet.se/produkt/6100773/varmilo-va88m-moonlight-m...

Finns det någon större fördel att jag borde välja det ena över det andra?

Permalänk
Medlem

Jahapp, dags för ett nytt tangentbord då frugan ledsnat på mitt eviga klickande på detta Razer Blackwidow Tournament Edition (TKL).

Några krav jag har:
TYST!
Fullstort (saknar numeriska på denna mer än jag trodde jag skulle).
Någon sorts scrollande volymjustering samt dedikerade mediaknappar.

Behöver inte:
RGB
Macro-knappar

Pris:1000-1500kr

Satt med ett Corsair K70 Red förut men det lät ännu mer än detta, men annars var den ganska trevlig - om än lite stort. Finns det något bord som herrar kunniga skulle kunna rekommendera?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Wezzor:

Jag är ute efter ett nytt tangentbord, och kan inte bestämma mig mellan dessa två:
https://www.inet.se/produkt/6101940/varmilo-va69-special-edit...

https://www.inet.se/produkt/6100773/varmilo-va88m-moonlight-m...

Finns det någon större fördel att jag borde välja det ena över det andra?

Något mer yta för musen vid gaming med 69an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Jag är ute efter ett nytt tangentbord, och kan inte bestämma mig mellan dessa två:
https://www.inet.se/produkt/6101940/varmilo-va69-special-edit...

https://www.inet.se/produkt/6100773/varmilo-va88m-moonlight-m...

Finns det någon större fördel att jag borde välja det ena över det andra?

Låt mig hjälpa dig, 69an

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Det blev en sådan: https://www.inet.se/produkt/6100456/ducky-x-varmilo-miya-pro-...
Jag hoppas bara jag blir nöjd då det är mycket pengar även fast en musmatta ingår :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Det blev en sådan: https://www.inet.se/produkt/6100456/ducky-x-varmilo-miya-pro-...
Jag hoppas bara jag blir nöjd då det är mycket pengar även fast en musmatta ingår :<

Nice! Du kommer säkerligen bli nöjd! Man börjar där och därefter kommer man att söka efter sitt unicorn

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nice! Du kommer säkerligen bli nöjd! Man börjar där och därefter kommer man att söka efter sitt unicorn

"Man börjar där?" xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

"Man börjar där?" xd

Hahah exakt, man börjar där

Frågan man får ställa sig själv är hur djupt man vill gå "in the rabbithole"

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hej, är på jakt efter ett nytt mekaniskt tangentbord med MX Cherry Silent Red-brytare.
Några krav är:

MX Cherry Silent Red-brytare
Fullstort
Helst med RGB
Inget metalliskt ljud när man skriver

Har provat ROG Strix Scope Deluxe [Silent Red], men den ger ifrån sig ett sjukt störande metalliskt ljud varje gång man trycker på tangenterna.

Har ni några tips på tangentbord utan de jäkla metalliska ljudet?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Skrivet av Forza1:

Hej, är på jakt efter ett nytt mekaniskt tangentbord med MX Cherry Silent Red-brytare.
Några krav är:

MX Cherry Silent Red-brytare
Fullstort
Helst med RGB
Inget metalliskt ljud när man skriver

Har provat ROG Strix Scope Deluxe [Silent Red], men den ger ifrån sig ett sjukt störande metalliskt ljud varje gång man trycker på tangenterna.

Har ni några tips på tangentbord utan de jäkla metalliska ljudet?

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va109m-moonlig...

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Var hittar jag ett Ducky med bruna switchar och numpad?

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa ett nytt tangentbord under Black Friday eller julrean. Ni får gärna spotta ur er lite bra modeller, som jag kan bevaka.

Önskemål:

  • Pris: Runt 1000 kr innan rabatt

  • Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Hade varit spännande att pröva mekaniskt.

  • Storlek: 80%(TKL)

  • Ljudnivå: Tyst

  • Trådat!

  • Fysisk Layout: ISO

  • Programmerbart!

  • Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna: Nej

  • Bakgrundsbelyst /RGB(W): Spelar ingen roll

  • Krav på extern mjukvara: Spelar ingen roll.

  • Kulör: Spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av SimonUH:

Är sugen på att köpa ett nytt tangentbord under Black Friday eller julrean. Ni får gärna spotta ur er lite bra modeller, som jag kan bevaka.

Önskemål:

  • Pris: Runt 1000 kr innan rabatt

  • Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Hade varit spännande att pröva mekaniskt.

  • Storlek: 80%(TKL)

  • Ljudnivå: Tyst

  • Trådat!

  • Fysisk Layout: ISO

  • Programmerbart!

  • Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna: Nej

  • Bakgrundsbelyst /RGB(W): Spelar ingen roll

  • Krav på extern mjukvara: Spelar ingen roll.

  • Kulör: Spelar ingen roll.

https://www.inet.se/produkt/6102268/keychron-k8-wireless-rgb-...

Permalänk
Medlem

Ser ju prefekt ut.

Vilka brytare är tystast? Hot-Swapp Red?

Permalänk
Skrivet av SimonUH:

Ser ju prefekt ut.

Vilka brytare är tystast? Hot-Swapp Red?

Hotswap betyder att du kan byta brytare utan att behöva löda.
Även att du kan öppna upp dem och smörja vilket är det som gör störst skillnad på ljudbilden.
Börja med röda och tycker du dem låter förmycket så kan du köpa silent och byta ut till..

Permalänk
Medlem

Wireless low profile TKL

Behöver er hjälp i jakt på ett nytt tangentbord. I korthet är det en TKL-variant av Logitech MX Keys jag önskar men inte lyckats finna. Har ni några tips?

Listar egenskaper som är av intresse:

  • Trålöst

  • TKL (ej ihoptryckt utan piltangenterna ska sitta separat)

  • ISO

  • Föredrar Nordisk layout

  • Low profile, låg ljudnivå - Icke mekaniskt?

  • Ej krav på extern specifik mjukvara

  • Ej RGB, gaming - de ska va stilrent, svart/mörkgrå

  • PBT eller POM plast är fördelaktigt, men ABS går bra

Jag känner till G915 TKL, men tycker inte det är snyggt. Vill ha ett mer regelrätt kontorstangentbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alch:

Behöver er hjälp i jakt på ett nytt tangentbord. I korthet är det en TKL-variant av Logitech MX Keys jag önskar men inte lyckats finna. Har ni några tips?

Listar egenskaper som är av intresse:

  • Trålöst

  • TKL (ej ihoptryckt utan piltangenterna ska sitta separat)

  • ISO

  • Föredrar Nordisk layout

  • Low profile, låg ljudnivå - Icke mekaniskt?

  • Ej krav på extern specifik mjukvara

  • Ej RGB, gaming - de ska va stilrent, svart/mörkgrå

  • PBT eller POM plast är fördelaktigt, men ABS går bra

Jag känner till G915 TKL, men tycker inte det är snyggt. Vill ha ett mer regelrätt kontorstangentbord...

Vet att SK631 är BT men den verkar inte finnas till salu eller är jag helt blind?
Svårigheten är oftast BT-ISO kombon som är svår att hitta. Men hur låg profil tänker vi oss? som SK621 eller kan denna vara något? https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/sk622-low-prof...

Vad gäller RGB är det ju bara att stänga och "Ej krav på extern specifik mjukvara" får man med generellt när man köper off-the-shelf

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hej,

Hemarbetet fortsätter och mitt Cherry DW 3000 börjar sjunga på sista versen, skulle därför vilja ha hjälp med att hitta nästa tangentbord:
Finns det trådlösa med möjlighet till kabel är det ett plus, om det är med kabel bör den vara modulär så det är enkelt att byta
Full-size (med numpad)
ISO
Hyfsat tyst men väldigt skönt att skriva på
Har ej mekaniskt tangentbord idag men kan gärna byta till det då jag också spelar en del spel

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Jesper_W:

Hej,

Hemarbetet fortsätter och mitt Cherry DW 3000 börjar sjunga på sista versen, skulle därför vilja ha hjälp med att hitta nästa tangentbord:
Finns det trådlösa med möjlighet till kabel är det ett plus, om det är med kabel bör den vara modulär så det är enkelt att byta
Full-size (med numpad)
ISO
Hyfsat tyst men väldigt skönt att skriva på
Har ej mekaniskt tangentbord idag men kan gärna byta till det då jag också spelar en del spel

Tack på förhand

https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-topre-rea...

Permalänk
Medlem

Har just nu HyperX Alloy FPS RGB Gaming (Kailh Speed Silver) jag var nöjd med detta ett tag men sedan insåg jag att jag saknade mer mitt Func KB-460 MX Red då knapparna känns mycket bättre samt att tangentbordet som jag har nu är lite för känsligt då dubbeltryckningar kommer lätt.

Ett tangentbord jag skulle vilja ha:

  • Pris: 500-2000

  • Ej LWP

  • får vara utan utan numpad men inget måste

  • MX Cherry red knappar, alternativt något som är likvärdigt, kan även säga att när jag såg steelseries apex pro versionen så blev det intressant då man kan välja distans på actuate nivån men det är med kail switches om jag inte misstar mig?

  • Mekaniskt

  • RGB

  • ISO helst med åäö nordisk layout

Visa signatur

/Ben~