Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du har ingen möjlighet att spela in en liten trudelutt på hur ditt låter? Vore kul att höra en jämförelse. Men också märkligt om det ska skilja så pass mycket mellan olika exemplar. Det tyder ju på att de har rätt låg precision i sina maskiner...

Jag skulle ha kunnat göra det, dock har jag sålt brädan redan

Jaaa, det var lite så jag också tolkade men var inte anledningen till varför jag sålde brädan

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Köpte senast ett Corsair K68

https://www.inet.se/produkt/6100429/corsair-gaming-k68-rgb-mx...

Köpte det på rea för runt 800 :- var väll mest pga att det ska tåla "vatten spill" som jag köpte det eftersom mitt gamla tangentbord slutade fungera pga just detta.

Men väldigt oskönt tangentbord imo, vill mest varna folk för att inte köpa det, tangenterna känns oresponsiva, tangenterna lossnar (väldigt märkligt), samt det har en väldigt plastig feeling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Köpte senast ett Corsair K68

https://www.inet.se/produkt/6100429/corsair-gaming-k68-rgb-mx...

Köpte det på rea för runt 800 :- var väll mest pga att det ska tåla "vatten spill" som jag köpte det eftersom mitt gamla tangentbord slutade fungera pga just detta.

Men väldigt oskönt tangentbord imo, vill mest varna folk för att inte köpa det, tangenterna känns oresponsiva, tangenterna lossnar (väldigt märkligt), samt det har en väldigt plastig feeling.

Nooooes köp aldrig sånt som skriker gaming för det är verkligen riktigt riktigt dålig kvalite!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har någon här erfarenhet av att lämna in blanka keycaps för "dye sublimated" tryck?

Har ett Keychron k2 iso nordic som jag har lite svårt att hitta ett komplett set med kaycaps till. Köpte ett fullt set med PBT cherry profile från KBDfans men var medveten om att alla inte skulle passa. Nordisk/svensk, ISO och Mac keycaps verkar inte växa på träd, åtminstone inte i kit.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är ute efter en mekaniskt trådlöst gamingtangentbord som är _tyst_. Jag har provat Logitech G915 Tactile och tycker det är nice. Har ett Steelseries Apex TKL just nu som låter alldeles för mkt när man bor två i en lgh.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av msk123:

Hej! Jag är ute efter en mekaniskt trådlöst gamingtangentbord som är _tyst_. Jag har provat Logitech G915 Tactile och tycker det är nice. Har ett Steelseries Apex TKL just nu som låter alldeles för mkt när man bor två i en lgh.

Tacksam för svar!

Jag har inte provat själv men Matias tycks stämma in på dina önskemål. Här är deras miniversion men jag tror att det finns fullstora också: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/nordic-wireles...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Hej! Ska köpa nytt tangentbord, har haft ett SteelSeries Apex M500 som jag varit väldigt nöjd med.

Har kommit fram till att detta verkar lovande, står vit bakgrunds belysning på vissa sidor, men enligt kompletts support har den ingen bakgrundsbelysning, någon som har erfarenhet? https://www.komplett.se/product/1154801/gaming/spelutrustning...

Permalänk

Jag säger att det finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Hej! Ska köpa nytt tangentbord, har haft ett SteelSeries Apex M500 som jag varit väldigt nöjd med.

Har kommit fram till att detta verkar lovande, står vit bakgrunds belysning på vissa sidor, men enligt kompletts support har den ingen bakgrundsbelysning, någon som har erfarenhet? https://www.komplett.se/product/1154801/gaming/spelutrustning...

Den är bakgrundsbelyst. Är dock i avslaget läge vid leverans så dom vet nog helt enkelt inte bättre.

Fn+Upp/ner ändrar ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag säger att det finns!

Skrivet av Eyeless1983:

Den är bakgrundsbelyst. Är dock i avslaget läge vid leverans så dom vet nog helt enkelt inte bättre.

Fn+Upp/ner ändrar ljusstyrkan.

Grymt! Då blir det att beställa. Tack så mycket!

Permalänk

Trådlöst tangentbord med pekplatta och som är bakgrundsbelyst. Finns det inga längre?

Permalänk
Medlem

Hett tips, men sista dagen att slå till: https://shop.wuquestudio.com/pages/ikki68-aurora
En vecka till och jag hade köpt.

Alla de här layouterna som en och samma hotswap (undrat rätt länge varför inte fler gör så). Perfekt om man vill testa olika layouter:

Bluetoothvariant för €15 mer.

Mykeyboard för oss européer: https://mykeyboard.eu/search/?q=ikki68

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Hett tips, men sista dagen att slå till: https://shop.wuquestudio.com/pages/ikki68-aurora
En vecka till och jag hade köpt.

https://mykeyboard.eu/media/cache/8b/0b/8b0b32253c92819c222ce25b02b9d4a1.jpg

Alla de här layouterna som en och samma hotswap (undrat rätt länge varför inte fler gör så). Perfekt om man vill testa olika layouter:

https://i.imgur.com/z1ZknEB.jpeg

Bluetoothvariant för €15 mer.

Mykeyboard för oss européer: https://mykeyboard.eu/search/?q=ikki68

Jag hakade på ett exemplar i svart. Ska bli kul att testa, alla byggstreams jag sett verkar ju väldigt lovande. Otroligt mycket pang för pengen. Men nu är det som sagt för sent, så jag är glad att jag visste om det här innan den öppnade. Med lite tur har man det i handen i höst. Det kommer nog matcha bra till KAM Superuser jag också har beställt, även om det lär dröja ett år innan man får dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag hakade på ett exemplar i svart. Ska bli kul att testa, alla byggstreams jag sett verkar ju väldigt lovande. Otroligt mycket pang för pengen. Men nu är det som sagt för sent, så jag är glad att jag visste om det här innan den öppnade. Med lite tur har man det i handen i höst. Det kommer nog matcha bra till KAM Superuser jag också har beställt, även om det lär dröja ett år innan man får dem.

Lite ledsen att de inte hade gjort mer marknadsföring/reklam för det så jag kunde budgeterat för det tidigare. Sett kittet på en del sidor men inte ens klickat in. Men så såg jag TaeKeyboards video igår och blev besviken över att jag inte kollat in det närmare.

Hade varit helt perfekt för mig som inte ens vet vilken layout som är mitt endgame. Skulle vilja prova en HHKB-iso hybrid typ såhär:

Verkar logiskt sett så mycket bättre. Men vill testa ortolinjärt också, och splittat. Och fler olika switchar.

Hoppas fler kommer med multilayout-hotswap, bara sett nåt enstaka tangentbord med det tidigare. Verkar som de flesta inte ens insett att det är möjligt.

Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Lite ledsen att de inte hade gjort mer marknadsföring/reklam för det så jag kunde budgeterat för det tidigare. Sett kittet på en del sidor men inte ens klickat in. Men så såg jag TaeKeyboards video igår och blev besviken över att jag inte kollat in det närmare.

Hade varit helt perfekt för mig som inte ens vet vilken layout som är mitt endgame. Skulle vilja prova en HHKB-iso hybrid typ såhär:

https://i.imgur.com/Vagz73a.png

Verkar logiskt sett så mycket bättre. Men vill testa ortolinjärt också, och splittat. Och fler olika switchar.

Hoppas fler kommer med multilayout-hotswap, bara sett nåt enstaka tangentbord med det tidigare. Verkar som de flesta inte ens insett att det är möjligt.

Hoppas du blir nöjd!

Ja jag skulle tro att jag blir nöjd faktiskt, sen om det "duger" får man väl se. Jag vill ju egentligen ha ett i aluminium eller åtminstone ett som inte är genomskinligt men jag tror nog att det här kommer kännas bra ändå, till priset sett är det ju värt att chansa. Jag har inga hotswapbrädor heller så det är ju skönt att kunna välja olika switchar utan att behöva löda om hela tiden (layouten du visade är f.ö. giltig på ett DZ60 )

Sen ska det blir kul att testa lite olika brytare igen också. På jobbet har jag lyckats hitta dels ett IBM Model M vilket var väldigt trevligt, men även ett Dell AT102W med svarta ALPS-brytare. De senare är dock "sådär" om man ska uttrycka sig milt. Kan vara att de är dammiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja jag skulle tro att jag blir nöjd faktiskt, sen om det "duger" får man väl se. Jag vill ju egentligen ha ett i aluminium eller åtminstone ett som inte är genomskinligt men jag tror nog att det här kommer kännas bra ändå, till priset sett är det ju värt att chansa. Jag har inga hotswapbrädor heller så det är ju skönt att kunna välja olika switchar utan att behöva löda om hela tiden (layouten du visade är f.ö. giltig på ett DZ60 )

Sen ska det blir kul att testa lite olika brytare igen också. På jobbet har jag lyckats hitta dels ett IBM Model M vilket var väldigt trevligt, men även ett Dell AT102W med svarta ALPS-brytare. De senare är dock "sådär" om man ska uttrycka sig milt. Kan vara att de är dammiga

Ja, ett DZ60 med Tofucase har varit min plan länge. Men som sagt, vet inte om jag skulle gilla den layouten. "Testkört" att ha FN+'* som enter och det verkar bra. Mycket enklare med lillfingret. Men jag har inte råd att köpa nåt oprövat. Därför hade sån här hotswap varit perfekt. Så fattig att jag gick en vecka utan mat nyss och jag tänker på tangentbord. Herregud.

Växte upp med Model M. Kastade en hel trave (och flera fina IBM-datorer) när alla nya häftiga och överlägsna Packard Bell-tangentbord kom. Snacka om ånger. Rotar igenom källarförrådet ibland i hopp om att jag drömde det. Var supernära att köpa den första HHKB:n på 90-talet. Istället blev det skräp tills för några år sen. Skulle så gärna köpa ett av de där nya Model F-tangentborden.

Annars har jag bara provat röda, blåa och bruna Cherry. Kailh Box White, Hako Trues och gröna Alps SKCC. Så sjukt vilse i vilka switchar jag ska prova. Måste prova Topre förr eller senare iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Så fattig att jag gick en vecka utan mat nyss och jag tänker på tangentbord. Herregud.

Ja det är ju fel hobby att ha om man inte har pengar att spendera, helt klart. Jag skulle också gärna testa ett Model F men jag tror inte att jag skulle vilja spendera så mycket pengar för det. Det Model M jag kör på jobbet nu har ju fantastiska tangenter och det låter som SATAN men det är rätt tungt att skriva på så det är nog ingenting jag kommer palla köra i längden. Sen hade jag ju egentligen behövt sälja några tangentbord för jag har fler än vad jag använder och kommer använda. 40% ortho är t.ex. inte alls min grej så det är ju 1300kr som ligger och skräpar som jag bara plockar fram ibland för skojs skull men i praktiken är det ju värdelöst. Jag tycker 60% funkar bra och jag har inget behov av att dra in andra knappar än de som är standard ISO eftersom det är så enkelt att sätta saker bakom andra lager så även när jag hade en layout med en massa extraknappar så använde jag ju dem aldrig ändå.

Permalänk
Medlem

Hej, jag är vilse i djungeln. Hjälp?

Krav:
- Fullstorlek
- ISO, gärna med ÅÄÖ.
- Bakgrundsbelysning. Bryr mig inte om färg eller RGB, vill bara att det lyser.
- Trådat.
- Relativt tyst.
- Låga knappar. Så antingen membran eller låga mekaniska brytare.
- Om det ligger några "snabbkommandon" på F-tangenterna vill jag kunna programmera om dem.

Preferenser:
- Inga makroknappar på vänsterkanten. Då trycker jag på dem när jag vill trycka på ctrl, shift osv.
- Separata knappar eller vred för volymkontroll.
- Handledsstöd, inbyggt eller att man kan köpa något som passar separat.
- "Spillsäkert". Jag är klantig.

(Just nu har jag Logitech K290. Produkten har utgått, K280e som säljs nu verkar likvärdig. Gillar layouten och hur knapparna känns. Saknar bakgrundsbelysta knappar. "Snabbkommandona" på F-knapparna stör mig. Man kan avaktivera dem, men jag vill behålla vissa och avaktivera andra, och det går inte. Logitech K740 verkar vara den bakgrundsbelysta motsvarigheten, men jag tror inte jag kan ändra F-knapparna som jag vill där heller.)

Tack på förhand!

Permalänk

Topre med nordisk layout och numpad? Blir annars ett Varmilo. Åsikter på deras EC-brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daletrade:

Topre med nordisk layout och numpad? Blir annars ett Varmilo. Åsikter på deras EC-brytare?

Mycket trevliga brytare! Väldigt lena och fina stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daletrade:

Topre med nordisk layout och numpad? Blir annars ett Varmilo. Åsikter på deras EC-brytare?

Novatouch TKL skulle jag rösta på. Jag sålde mitt förra månaden och har haft det ca 8 år. Kan rekommenderas starkt!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Novatouch TKL skulle jag rösta på. Jag sålde mitt förra månaden och har haft det ca 8 år. Kan rekommenderas starkt!

Dom verkar ju ha någon hybrid version av topre? Stämmer det? Har läst att deras tangentbord känns dåligt byggda men det är gamla reviews av Nordichardware. Aja offrar numpaden om jag kan hitta ett nordiskt topre men det verkar klurigt. Tips på vart jag kan hitta ett Novatouch med nordisk layout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daletrade:

Dom verkar ju ha någon hybrid version av topre? Stämmer det? Har läst att deras tangentbord känns dåligt byggda men det är gamla reviews av Nordichardware. Aja offrar numpaden om jag kan hitta ett nordiskt topre men det verkar klurigt. Tips på vart jag kan hitta ett Novatouch med nordisk layout?

Nej det är topre switchar, men de var nog bland de första(om inte de första) som hade mx stems mao att du kan lägga de mx keycaps på den topre brädan. Jag som exempelvis kör HHKB har en begränsat antal möjligheter när det
kommer till keycaps.

Jag tyckte att Novatouch bräda var faktiskt helt ok, utöver att kanske keycapsen inte var de bästa. Men om det är så att du vill ha topre och numpad så är det första som slår mig en niz bräda, https://www.nizkeyboard.com/collections/peripherals/products/...

Nu minns inte jag hur det var med Realforce 88UB men tror att den endast kom i ANSI och TKL om jag inte minns fel.
Jag skulle söka på reddit eller på svenska discorden Mkswe.

Om du testar ANSI så får du ju fler valmöjligheter än ISO, kanske någonting att överväga?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

...

Nu minns inte jag hur det var med Realforce 88UB men tror att den endast kom i ANSI och TKL om jag inte minns fel.
Jag skulle söka på reddit eller på svenska discorden Mkswe.

...

Realforce 88UB fins i ISO SE/FI (dvs inte någon fånig "nordic" utan "riktig"): Model: YA51B0 (och "88" är ju antalet tangenter, så TKL (inte någon "Tysk referens" )

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Realforce 88UB fins i ISO SE/FI (dvs inte någon fånig "nordic" utan "riktig"): Model: YA51B0 (och "88" är ju antalet tangenter, så TKL (inte någon "Tysk referens" )

Sett att dom har funnits på https://www.keyboardco.com/ tidigare men står som "discontinued" nu. Så frågan är väl vart man kan köpa dom. Helst nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du har ingen möjlighet att spela in en liten trudelutt på hur ditt låter? Vore kul att höra en jämförelse. Men också märkligt om det ska skilja så pass mycket mellan olika exemplar. Det tyder ju på att de har rätt låg precision i sina maskiner...

Du har faktiskt fel Det är brytarna som är orsaken till ping ljudet. Eftersom plåten är i metall förmodligen stål.
När du släpper brytaren så slår fjädern till så plåten förstärker ljudet och det blir resonans. Detta är vanligt, och eftersom alla brytare kan vara lite olika speciellt när det kommer till fjädern. Resultatet blir då att några stycken har inte några som helst problem med ping ljud, medans några andra har detta.

Detta kan man fixa genom att öppna upp brytaren för att smörja fjädern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Du har faktiskt fel Det är brytarna som är orsaken till ping ljudet. Eftersom plåten är i metall förmodligen stål.
När du släpper brytaren så slår fjädern till så plåten förstärker ljudet och det blir resonans. Detta är vanligt, och eftersom alla brytare kan vara lite olika speciellt när det kommer till fjädern. Resultatet blir då att några stycken har inte några som helst problem med ping ljud, medans några andra har detta.

Detta kan man fixa genom att öppna upp brytaren för att smörja fjädern.

Nej, det är väldigt stor skillnad på ping från fjädern i brytare och pinget som uppstår på varmilo specifikt. Det är mer ett tjong än ett ping. Spelade in ett exempel en bit längre upp i tråden som du kan lyssna på om du vill. I samma inlägg finns ett klipp på ett annat tangentbord med samma brytare för jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Realforce 88UB fins i ISO SE/FI (dvs inte någon fånig "nordic" utan "riktig"): Model: YA51B0 (och "88" är ju antalet tangenter, så TKL (inte någon "Tysk referens" )

Ah! Tack för förtydligandet!
Har försökt att lämna kaninhålet nu när man har hittat sitt "endgame" så har fasiken inte koll längre haha!

Skrivet av Daletrade:

Sett att dom har funnits på https://www.keyboardco.com/ tidigare men står som "discontinued" nu. Så frågan är väl vart man kan köpa dom. Helst nytt.

Tyvärr är det nog svårt att hitta något nytt. Kolla på Ebay/Amazon ifall det är någon som säljer sprillans ny. Annars skulle du kunna bygga ett nytt?

Niz bräda som jag länkade ovan är också ett alt ifall du vill ha numpad.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Tyvärr är det nog svårt att hitta något nytt. Kolla på Ebay/Amazon ifall det är någon som säljer sprillans ny. Annars skulle du kunna bygga ett nytt?

Om jag nu skulle bygga ett nytt så stöter jag ju på exakt samma problem med att hitta nordiska topre keycaps Så ser ingen poäng med det. Visst kan använda MX sliders men det verkar ju enligt många förstöra hela känslan så känns inte direkt som en lösning.

Skrivet av Dashio:

Niz bräda som jag länkade ovan är också ett alt ifall du vill ha numpad.

Ja det är ju dock inte den layouten jag egentligen skulle vilja ha men är väl kanske något sånt jag får göra. Kan ju dock lika gärna köpa ett Varamilo med EC från svensk leverantör i så fall. Antagligen enklast, men ska klura lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nej, det är väldigt stor skillnad på ping från fjädern i brytare och pinget som uppstår på varmilo specifikt. Det är mer ett tjong än ett ping. Spelade in ett exempel en bit längre upp i tråden som du kan lyssna på om du vill. I samma inlägg finns ett klipp på ett annat tangentbord med samma brytare för jämförelse.

Har Varmilo slutat med dämpande material i deras chassin?
Har för mig det kom med alla brädor.
En desk mat hjälper också mot ping, kanske därför folk har olika erfarenheter om ping ljudet, men jag spekulerar bara