Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Delar ut mappar från huvudburken över SMB. Vid filmtittande (vilket är ganska sällan) brukar jag koppla in en bärbar i förstärkaren och köra igång Kodi.

Filmer sorteras fint i Kodi, lite synd att TV-serier fungerar mindre bra.

Vad är det du inte gillar med tv-serier i kodi?
Tycker det fungerar klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju även hyra film på apple tv:n, så varför krångla med massa servrar och nas:ar som dessutom är rätt värdelösa utan en bra källa för filmerna (utgår ifrån att folk är lagliga och inte tankar hem från piratsajter)

Permalänk
Medlem

Numera Nvidia Shield, gick från en minipc htpc, ångrar det inte för en sekund.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dhanjel:

Du kan ju även hyra film på apple tv:n, så varför krångla med massa servrar och nas:ar som dessutom är rätt värdelösa utan en bra källa för filmerna (utgår ifrån att folk är lagliga och inte tankar hem från piratsajter)

Det funkar säkert om man är sådan att man bara tittar på en film en gång, och sen är det bra med det.
Själv tittar jag gärna på filmer flera gånger, vilket gör att hyra dem inte är optimalt ur kostnadssynpunkt. Jag har hellre en prenumeration på tex. Netflix eller HBO så jag kan titta hur mycket och ofta jag vill, på samma sak om andan faller på.
I andra hand köper jag filmer på Bluray och, om möjligt, rippar dem till datorn så jag har dem tillgängliga på alla mina enheter via Plex.

Hur funkar det förresten med serier på såna hyrtjänster? Hyr man ett avsnitt i taget, en hel säsong eller hela serien? Eller finns det oht inga hyrtjänster med serier?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu bor jag i 41m^2, så datorn visar all film via HDMI kabeln. Jag funderar på att köpa Chromecast till teven inför formel ett säsongen och styra den genom laptop eller mobilen. Teven är extraskärm med andra ord. NAS är nästa köp så att man får bredare och större lagring på filmer/serier. Meningen är att fasa ut datorn mer och mer...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Datorn i vardagsrummet. 15 meter HDMI-kabel till TV'n (sista modellen Panasonic VT60 plasma). TV'n har Netflix appen. Har kört Kodi och Plex tidigare men kabel och VLC har fått ersätta. Har ett sånt där litet trådlöst Logitech tangentbord som det går att styra datorn med från soffan.
Basic and simple.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Jag kör Chromecast för Netflix/HBO/Viaplay osv. Sen är det Blu-ray som gäller för min del när jag tittar på film

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mest netflix via PS4 i bio rummet på projje 100", lite skralt utbud så man får kompletera med en hel del bluray när man hittar storfilmer på rea. Har massa gamla filmer på en NAS, men det är för jobbigt att hålla på med. Får väl testa hbo eller viaplay om man blir klar med alla tv serier på netflix någon gång -). Ser fram emot prisvärd 4k projje med 4k blurays, mums.

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fiat127:

Mest netflix via PS4 i bio rummet på projje 100", lite skralt utbud så man får kompletera med en hel del bluray när man hittar storfilmer på rea. Har massa gamla filmer på en NAS, men det är för jobbigt att hålla på med. Får väl testa hbo eller viaplay om man blir klar med alla tv serier på netflix någon gång -). Ser fram emot prisvärd 4k projje med 4k blurays, mums.

Var har du gömt din PS4? Jag "uppgraderade" från PS3 till PS4 för några veckor sen, men tycker mest att fläktljudet i PS4an är helt vansinnigt mycket högre än PS3an. Wtf lixom.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min PS4 gen1 surrar lite, blir inte direkt varm, ligger ner i en stängd tv möbel, öpppet bakåt. Har i och för sig projje med en varierande fläkt som överröstar, skulle helst ha det helt tyst. Min gamla PS3 40GB går något tystare fast den blir lite varmare, också i en tv möbel med öppet bakåt. Azzaro tv bänk är rätt bra, lite dyr kanske, bytte lådorna i mitten mot extra glasdörr.

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Vad är det du inte gillar med tv-serier i kodi?
Tycker det fungerar klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Den gillar inte min mappstruktur och har svårt för allt förutom /Serie/Säsong/Avsnitt.mkv. Jag kör med /Serie+Säsong/Avsnitt/Avsnitt.mkv.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

90% av all media konsumerar jag på en Samsung s7 mobil - kollar mkt serier så kopte ett 100+gb minneskort till den.

Resterande 10%

Dator med plexserver som hanterar det mest nyinkomna i hemmet.
QNAP NAS med 4TB diskar dar allt "gammalt" material hamnar som jag vill spara på.
Projje + 100tums skarm. Streamar det mesta dit via fysiskt kablage + en chromecast
Tv med chromecast

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Den gillar inte min mappstruktur och har svårt för allt förutom /Serie/Säsong/Avsnitt.mkv. Jag kör med /Serie+Säsong/Avsnitt/Avsnitt.mkv.

Jaha, jag kör iofs biblioteket via emby och inte kodi direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en Qnap (2 bay) Nas som delar ut film och serier till nätverket. Rippar mina bluerays på stationär dator och lägger in dem på nasen manuellt. Spelar sedan upp detta i diverse apparater, allt från andra datorer, telefoner och laptops. Alla spelare är KODI (jarvis). Mitt vardagsrum består av en Epson 3200 proj och 104" skärm. Spelar upp via en MiniX 8h plus, androidspelare, som kör ljudet passthrough till min Onkyo 7.2.2 reciver. Musik ligger också på nasen och spelas upp direkt via recivern via telefonapp (Onkyo), samt spotify connect såklart. Mycket nöjd.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Strömmar aldrig någonting utan delar ut filerna på normalt sätt i nätverket och och hatar de flesta "mediacenters" då de gör att man mister kontrollen över filerna.

Jag är för det där med delning via SMB eller NFS, men jag förstår inte hur man "mister kontrollen" över filerna om man kör ett mediacenter...?
Jag använder definitivt ett mediacenter, ett snyggt skal som är lätt att navigera genom med en enkel fjärrkontroll, jag använder som mest 10 knappar: on/off, upp, ner, höger, vänster, ok, play/pause, volym upp, volym ner och en knapp för att få upp en "context"-meny.
Med detta kan jag titta på TV, film, serier, foton och många av strömmningstjänsterna som finns och lyssna på musik.

Permalänk
Medlem

Kollar på film i vardagsrummet via apple-tv, kör airplay från macbook om jag vill ha något som inte ligger på streamingtjänst. Men kanske inte riktigt det du var ute efter

Permalänk
Medlem

Windows 10 HTPC i vardagsrummet med Plex media player med media på 4-bay NAS och i datorn. Datorn är kopplad till Onkyo SR444 receiver med 5.0 setup till 60" Sony FHD TV

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Jag stoppar in kassettbandet i VHS-spelaren och sätter på min TV. Klart.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag är för det där med delning via SMB eller NFS, men jag förstår inte hur man "mister kontrollen" över filerna om man kör ett mediacenter...?
Jag använder definitivt ett mediacenter, ett snyggt skal som är lätt att navigera genom med en enkel fjärrkontroll, jag använder som mest 10 knappar: on/off, upp, ner, höger, vänster, ok, play/pause, volym upp, volym ner och en knapp för att få upp en "context"-meny.
Med detta kan jag titta på TV, film, serier, foton och många av strömmningstjänsterna som finns och lyssna på musik.

Jag gillar inte såna interface, det tar mig för långt ifrån filerna och allra värst är det ju om det ska indexeras och sorteras efter taggar och liknade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

RPi 3 som kör KODI på 63". Funkar galant, den ersatte HTPCn till en bråkdel av priset.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Blandat Plex och emby för tillgänglighet utifrån. Netflix, ultraflix, Amazon prime osv körs som appar på tv:n, hulu på ps4:an.
Kodi på en s905 box med libreelec för lokal media via nfs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Synology nas som lagring 6tb.

Dune hd som media spelare , apple tv till play appar via ipad. Nad blueray spelare för skivor.

Denon 7.1 förstärkare , 7 dali högtalare , frontar drivs utav nad slutsteg, 2 subbasar xtz
Optima projektor med 106" duk.

Jävligt nöjd , kommer doch byta ut min dune hd box till zappity 4k media spelare till sommaren då dune he ej kodar x265 filmer.

Zappity media program.

Har lyxen att har ett rum i vårt hus på 3.6 x 7,2 m som enbart är till musiklyssning och film/bio hemma.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kör en plex-server på min stationära som står på 24/7.
Tittar på innehållet genom chromecast eller plex-appen i tv'n. Med appen kan jag få ut 5.1/DTS till hemmabio-recievern direkt från optisk ut på tv'n.

Innan plex så körde jag med utdelade mappar på nätverket och min xtreamer mk1.

Permalänk
Medlem

FreeBSD server med filmer. NUC med Kodi i TV-rummet. RPi med Kodi i sovrummet och ungarnas lekrum. Plex är uteslutet p.g.a. bristande rar-hantering.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Avstängd

Jag kör HTPC med "mediatangentbord" (alltså med touchplatta) i soffan. Filer delas ut över nätverket från den dator som alltid är igång, sen PotPlayer för dem på HTPCn. Mest ser jag dock på streamat nuförtiden. Har en Apple TV och diverse konsoller men de är för sega i gränssnittet, har för dålig bildkvalitet och/eller så stöder de inte allt som jag är intresserad av. Just nu använder jag ATVn för Netflix eftersom de har blockat den lösning jag har på HTPCn för att komma åt amerikanska streamingtjänster, men det är segt att bläddra med den kassa fjärren och än värre att söka med fjärren och skärmtangentbordet. Det lutar åt att köra amerikanskt IP i en VM och använda host-operativet för Netflix. SVT Play, HBO och liknande funkar ju oavsett liksom.

Permalänk
Medlem

Blu-ray i blu-ray spelaren eller Netflix på Xbox One, PS4 eller den inbyggda appen i TVn, lite lotto vilken enhet jag väljer varje gång

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Via datorn, dubbelklickar på filen så spelas den upp i Windows Media Player.

Enkelt och bekvämt, fungerar alltid.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Kodi (Libreelec) på en hemma-snickrad HTPC, helt passiv för övrigt.
Filserver/NAS som står i en klädkammare, där ligger all film och tv-serier, Kodi har läs-rättigheter och kan indexera och strömma därifrån.
Har även SVT Play och danska motsvarigheten som plugins i Kodi. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag stoppar in kassettbandet i VHS-spelaren och sätter på min TV. Klart.

VHS finns ju inte längre. Men kul att du skrev det. Jag saknar vissa erotiska modeller som bara fanns på VHS... Ja jag ser på pr0n ibland.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har en stationär win7-burk som agerar filserver (SMB samt FTP) i arbetsrummet hemma. I biorummet en atv4 med Infuse för film och appar för netflix och viaplay. Hemmabio på en 55" Panasonic plasma, Marantz 5007 med Elac fs207 frontar, Elac cc241 center, ett par gamla Dali blue-series som surround och en XTZ 10.nånting sub.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter