Permalänk

Nybörjarhjälp C++!

Hej

Har nyligen börjat läsa programmering 1 och som ni kan se enligt rubriken är jag nybörjare. Läser kursen på distans och min lärare är super seg på att svara. Tänkte därför kolla om det finns någon vänlig själ här som har lust att hjälpa mig med en övning.

Använder mig av C++ codeblocks btw.

Jag har en uppgift där jag ska skapa en metod som lägger till moms till en viss summa. Har kommit en bit på vägen men uträkningen blir av någon anledning fel.

#include <iostream>
using namespace std;

static double moms(double pris, double momssats=0.25)
{
double momspris = pris * (momssats+1);
return momspris;
}

int main()
{
cout << "Ange priset utan moms: ";
double pris;
cin >> pris;
cout << "Ange momssats: ";
double momssats;
cin >> momssats;

double momspris = moms(pris, momssats);
cout << "Priset med moms: " << momspris << endl;

}

Super tacksam för hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du för output? Anger du momssatsen som decimaltal? Det fungerar för mig, och jag ser inget fel i koden heller.

Citat:

~ $ ./moms
Ange priset utan moms: 1000
Ange momssats: 0.25
Priset med moms: 1250
~ $ ./moms
Ange priset utan moms: 500
Ange momssats: 0.1
Priset med moms: 550

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad får du för fel, antar du matar in momsen med komma, exempelvis 0,25? På min dator måste jag mata in 0.25 för att double ska bli rätt, brukar gå att ställa om locale om man nu vill ha svensk inmatning...

Permalänk

@Dalton Sleeper: Hur gör jag när jag vill skriva in momsen i heltal istället för decimaltal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannibannani:

@Dalton Sleeper: Hur gör jag när jag vill skriva in momsen i heltal istället för decimaltal?

Om du vill mata in 25 ist för 0.25 så får du någonstans i din kod dela 25 med 100 (25/100=0.25) innan du skickar in den i momsuträkningen. Kolla gärna vilka datatyper du bör använda, exempelvis int, double osv. Lägg gärna till i utskriften hur användare bör mata in nuffrorna, exempelvis i en parantes (Mata in momsen i form av heltal, exempelvis 25 (%))

Permalänk

@Dalton Sleeper: Okej tack för hjälpen!

Permalänk

Jag antar att du läser på Miroi? Började kursen förra veckan, skrev till läraren med frågor. Tog tre dagar innan han svarade! Hur skall man klara kursen då undrar jag, man har ju inlämning varje fredag!