Valve arbetar med LG på nytt VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Valve arbetar med LG på nytt VR-headset

Under årets upplaga av Game Developers Conference visar Valve upp ett nytt VR-headset, vilket utvecklas i samarbete med LG och använder Valves öppna Steam VR-plattform.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom krämar på rejält med upplösning denna gång, för det behövs!

Har själv en OSVR HDK2 som har högre upplösning än både Rift och Vive men det duger helt enkelt inte än. Det är extremt svårt att upptäcka även stora objekt på avstånd, till och med svårigheter att se vägen framför sig när man spelar racingspel som jag använder mitt headset till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hoppas dom krämar på rejält med upplösning denna gång, för det behövs!

Har själv en OSVR HDK2 som har högre upplösning än både Rift och Vive men det duger helt enkelt inte än. Det är extremt svårt att upptäcka även stora objekt på avstånd, till och med svårigheter att se vägen framför sig när man spelar racingspel som jag använder mitt headset till.

Din upplevelse verkar skilja sig rejält från Vive och oculus ägarna. Visst kan man se pixlar om man försöker men det flesta märker inte av det efter några minuter.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har de gjort slut med HTC eller har man en Vive 2.0 på g med dem samtidigt?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Din upplevelse verkar skilja sig rejält från Vive och oculus ägarna. Visst kan man se pixlar om man försöker men det flesta märker inte av det efter några minuter.

Jag är inte superkräsen och har även ganska bra syn, men just saker på avstånd har jag tyckt förstört illusionen även på Vive och CV1. När jag tittar på ett vapen osv framför ansiktet så är det hur bra som helst, men att sikta på ett mål 300-400 meter bort - nope, blir bara grus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Din upplevelse verkar skilja sig rejält från Vive och oculus ägarna. Visst kan man se pixlar om man försöker men det flesta märker inte av det efter några minuter.

Jag älskar min vive, men jag tycker att upplösningen är för låg.
Funkar jättebra i många spel, och man tänker inte på det. Men så snart man ska läsa liten text, eller se något på långt avstånd så går det bara inte. Upplever inte att jag ser pixlar på samma sätt som på en bildskärm, men det är helt klart för att pixlarna är för få som gör att det blir dålig bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag är inte superkräsen och har även ganska bra syn, men just saker på avstånd har jag tyckt förstört illusionen även på Vive och CV1. När jag tittar på ett vapen osv framför ansiktet så är det hur bra som helst, men att sikta på ett mål 300-400 meter bort - nope, blir bara grus

Precis så är det. Det är lite som att vara lite närsynt när man tar på sig ett VR headset. Om man skall läsa text får man ofta gå ganska nära för att se skarpa konturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Din upplevelse verkar skilja sig rejält från Vive och oculus ägarna. Visst kan man se pixlar om man försöker men det flesta märker inte av det efter några minuter.

Om dom inte märker det är dom blinda fanboys. Jag går medieteknik utbildning själv och har obegränsad tillgång till ett VR labb där både Rift och Vive finns, så jag har använt dom allihopa utförligt. Det är mer eller mindre omöjligt att inte se pixlar om du inte lider av synfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ISbit: Exakt det du beskriver är ett av de få fallen jag läst att folk känner att upplösningen är för låg. Men läsa text på avstånd än inte super vanligt i spel.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag är inte superkräsen och har även ganska bra syn, men just saker på avstånd har jag tyckt förstört illusionen även på Vive och CV1. När jag tittar på ett vapen osv framför ansiktet så är det hur bra som helst, men att sikta på ett mål 300-400 meter bort - nope, blir bara grus

Instämmer helt. De bästa upplevelserna är i rum, eller när spelet mest går ut på en simpel aktivitet som pingis eller pilbåge. Men ju längre bort man fäster blicken desto större blir pixlarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Markusas: Nej det har dom inte. Tänk på att Valve använder OpenVR som dom förespråkar hårt, där bl.a. deras Lighthouse teknik är open-source. Och om jag inte missminner mig så är det över 500+ företag som har något i utveckling med Lighthouse tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag är inte superkräsen och har även ganska bra syn, men just saker på avstånd har jag tyckt förstört illusionen även på Vive och CV1. När jag tittar på ett vapen osv framför ansiktet så är det hur bra som helst, men att sikta på ett mål 300-400 meter bort - nope, blir bara grus

Exakt, det blir ju nästan att ett helt hus några hundra meter bort representeras av ett antal pixlar du räkna på fingrarna.

Permalänk
Medlem

@Jackbob: OSVR HDK2 har samma upplösning som både Vive och Rift. (2160x1200)

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

använder min Vive rätt flitigt men det som jag saknar är ju upplösningen. Så fort jag testar Gear VR med en 1400p telefon så vill jag inte ha något annat än den upplösningen eller bättre i nästa PC HMD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Jackbob: OSVR HDK2 har samma upplösning som både Vive och Rift. (2160x1200)

Nej, för att både Vive och Rift har pentile upplösning vilket gör att närliggande pixlar delar på varandras subpixlar. Det gör att den fysiska upplösning sjunker rätt så drastiskt. HDK2 har inte detta, den har en traditionell pixelmatris där varje enskild pixel har helt och hållet sina egna RGB subpixlar.

Permalänk
Medlem

@Implor: Sitter med en Rift här, medan man kanske inte tänker på avståndet mellan pixlarna (screen-door effect) är den låga upplösningen definitivt märkbar och den första saken jag skulle vilja se förbättras i nya headsets.

Permalänk
Medlem

@Jackbob: Du har helt rätt, samma gäller PSVR om jag inte missminner mig vilket ger PSVR högre upplevd upplösning än vad den har, right?

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Jackbob: Du har helt rätt, samma gäller PSVR om jag inte missminner mig vilket ger PSVR högre upplevd upplösning än vad den har, right?

Japp PSVR har också traditionell RGB, har dock aldrig testat den :/

Men om man ska vara specifik så är det ju PSVR och HDK2 som ger samma upplevd upplösning som den faktiskt har, och Rift samt Vive ger lägre upplevd upplösning än vad specifikationerna anger.

Permalänk
Medlem

Det har ju gått fantastiskt bra med HTC så LG kan säkert lyckas de också med Valve's hjälp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Måste påpeka att jag tycker det är extremt konstigt att den kommentaren som får mest upvotes är den som påpekar att pixlarna inte är ett problem. Samtidigt så har VARENDA person i tråden med eget VR headset påpekat att pixlarna är förmodligen största problemet än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hoppas dom krämar på rejält med upplösning denna gång, för det behövs!

Har själv en OSVR HDK2 som har högre upplösning än både Rift och Vive men det duger helt enkelt inte än. Det är extremt svårt att upptäcka även stora objekt på avstånd, till och med svårigheter att se vägen framför sig när man spelar racingspel som jag använder mitt headset till.

Ligger ju massvis av problem i det där. Med "krämar på rejält" antar jag att du menar 4k. Då har du 2 skärmar som ska drivas i 4k samtidigt. Har dock inte tillräckligt med kunskaper gällande VR headset för att säga om dom körs tillsammans eller separat, så låt oss anta att det är endast 1 skärm som behövs köras.
Att köra ett VR headset i 60hz är högst troligen något ingen vill göra. Säg att du minst vill ha 90-100hz. Det finns inte många datorer som fixar 4k 100fps+ i alla spel. Klarar ens 2x 1080 idag det? Det gör att hela systemet för att köra detta VR headset hade kostat 40-50k. Det finns inte speciellt många personer som har pengar att lägga sådana fruktansvärda summor på datorer varje eller vart annat år. Då blir profiten mindre för LG/Valve och därför lär det inte hända förrän grafikkorten antingen blir väldigt mycket billigare eller när ett enda grafikkort kan köra 4k 100fps

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Din upplevelse verkar skilja sig rejält från Vive och oculus ägarna. Visst kan man se pixlar om man försöker men det flesta märker inte av det efter några minuter.

Jag tycker det är jätte märktbart och har svårt att se saker en bit ifrån mig, har testat htc vive.

En annan sak jag önskar dom gör är att jag kan ställa in båda linserna enskilt då jag har ett starkare brytningsfel på ena ögat än andra så önskar jag att jag kunde ställa in dom olika. PLus kunna vinkla dom lite då jag har också ett vinkel fel på ena ögat.

Permalänk
Medlem

@Christley @Jackbob: Oculus har länge sagt att vi kommer klaga på upplösningen upp till ungefär 12k, per öga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Måste påpeka att jag tycker det är extremt konstigt att den kommentaren som får mest upvotes är den som påpekar att pixlarna inte är ett problem. Samtidigt så har VARENDA person i tråden med eget VR headset påpekat att pixlarna är förmodligen största problemet än så länge.

Då får väl jag som Vive ägare flika in och säga att pixlarna är det minsta jag stör mig på... Förflyttningsmetoderna i spel samt bristen på vettiga spel är dom största minusen för mig.
Ok, det absolut största problemet jag har är att jag inte har plats för att kunna köra room scale, men det är mitt problem inte Vivens.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Då får väl jag som Vive ägare flika in och säga att pixlarna är det minsta jag stör mig på... Förflyttningsmetoderna i spel samt bristen på vettiga spel är dom största minusen för mig.
Ok, det absolut största problemet jag har är att jag inte har plats för att kunna köra room scale, men det är mitt problem inte Vivens.

Ok du personligen stör dig inte på dom, men det antyder ju att du iaf ser dom?

Men jag håller med fullt ut, bristen på spel av kvalité eller tillräckligt bra implementationer av VR är extrem! Bilspel är det enda jag tycker funkar helt OK.

Permalänk

Finns det inget sätt att lösa alla pixelproblemen (för få alltså) folk har?
Upscaling så som konsolerna har det?(genuint nyfiken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Finns det inget sätt att lösa alla pixelproblemen (för få alltså) folk har?
Upscaling så som konsolerna har det?(genuint nyfiken.)

Lösningen är ju att släppa nya headset med högre upplösning.

Men det är klart att det finns metoder att lura användaren litegrann, anti-aliasing till exempel. Sånt funkar dock bara till en viss nivå, du måste förr eller senare öka den fysiska mängden pixlar. Och alla VR headset nu använder sig av lite olika knep för att få det att se bättre ut. Ibland så blir det "bättre" på bekostnad av något annat.

Sen tror jag du menar downscaling, alltså rendera fler pixlar än vad skärmen har, för att ge en AA effekt. Upscaling gör att det ser sämre ut.

Men det spelar ju ingen roll hur mycket du försöker beskriva 10st kuber med hjälp av 5st kuber, faktumet att du har 5st kuber och inte 10st kvarstår ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Ligger ju massvis av problem i det där. Med "krämar på rejält" antar jag att du menar 4k. Då har du 2 skärmar som ska drivas i 4k samtidigt. Har dock inte tillräckligt med kunskaper gällande VR headset för att säga om dom körs tillsammans eller separat, så låt oss anta att det är endast 1 skärm som behövs köras.
Att köra ett VR headset i 60hz är högst troligen något ingen vill göra. Säg att du minst vill ha 90-100hz. Det finns inte många datorer som fixar 4k 100fps+ i alla spel. Klarar ens 2x 1080 idag det? Det gör att hela systemet för att köra detta VR headset hade kostat 40-50k. Det finns inte speciellt många personer som har pengar att lägga sådana fruktansvärda summor på datorer varje eller vart annat år. Då blir profiten mindre för LG/Valve och därför lär det inte hända förrän grafikkorten antingen blir väldigt mycket billigare eller när ett enda grafikkort kan köra 4k 100fps

Jo jag förstår problemet med att göra målgruppen väldigt smal Men jag tror att 2x 1080 hade nog klarat det, inte på max inställningar såklart men medium utan problem. Ett enda 1080 kör ju nästan 4k 60fps på max, iaf 45+ fps.

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Lösningen är ju att släppa nya headset med högre upplösning.

Men det är klart att det finns metoder att lura användaren litegrann, anti-aliasing till exempel. Sånt funkar dock bara till en viss nivå, du måste förr eller senare öka den fysiska mängden pixlar. Och alla VR headset nu använder sig av lite olika knep för att få det att se bättre ut. Ibland så blir det "bättre" på bekostnad av något annat.

Sen tror jag du menar downscaling, alltså rendera fler pixlar än vad skärmen har, för att ge en AA effekt. Upscaling gör att det ser sämre ut.

Men det spelar ju ingen roll hur mycket du försöker beskriva 10st kuber med hjälp av 5st kuber, faktumet att du har 5st kuber och inte 10st kvarstår ju alltid.

Nej faktiskt menade jag nog upscaling då min tanke var att om du har 4k headset och för de som inte har 1080x2 eller liknande kan då göra en upscaling eller något annat, så att du har 5st kuber och beskriver detta med 10st så att säga.
Detta borde i alla fall kunna rädda situationen lite kanske?
Då borde det ju inte bli det här gryniga problemet.
Eftersom det stora problemet inte ligger i headsetet egentligen utan faktiskt i gpun som driver det som inte klarar av 90fps i 4k.
- för att undvika missförstånd menar jag då alltså att tekniken finns för 4k i displayer på liten yta men inget att driva det i tyngre spel och hög hz!

Permalänk
Medlem

@Jackbob
Är du nöjd med ditt headset?
Var sugen på dom när de fanns som preorder men det blev aldrig av.

Skickades från m.sweclockers.com