Ni som gjort ögonoperation värt? besvär? rekommenderat?

Permalänk
Administrativ avgift

Ni som gjort ögonoperation värt? besvär? rekommenderat?

Hejsan sitter lite o velar mellan att göra en operation eller inte. Jag lider av en normal närsynthet så därav tror jag inte operationen blir alltför dyr och komplicerad. Så lite allmäna rekommendationer? Jag är 23 vårar bör jag vänta tills 25? Gör dom undersökning om man ev har någon ögonsjukdom innan operation eller förväntar dom sig att man besökt en läkare innan?

Rekommenderade kliniker för detta? Vilken använde ni?

//Förvirrad 23 åring som måste köra linser för att jag hatar glasögon

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om du inte ens har varit på rådgivning så bör du starta där. Enbart du själv kan väga in riskerna, du vet ju ändå vad som står på spel.

Om du har finansiella medel och kan avvara tiden det tar att bli återställd (beroende på typ av operation), samt chansen att du får tillbaka si och så mycket av din syn inte låter allt för dålig - go for it.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@andra94:

Opererade mina ögon 2008. Hade rätt kraftigt brytningsfel på vänster och -3,75. På höger -2,5

Det enda negatigva är att mörkerseendet försämrades. Jag hade extremt bra sådant innan och efteråt blev det mer normalt.
Hade lite "aura" runt starka ljuskällor första året men nu har det gått bort.

Kollade synen häromveckan då det är dags för läs/terminalglasögon. Har fortfarande 1,2 bifokalt.

Känslan att vara utan glasögon och slippa pilla med linser är enorm!

Min enda rekommendation är att gå till en av de stora seriösa. Om de gör andra ögonoperationer än bara laser så betyder det att de är "in it for the sjukvård" och inte bara pengarna från laser.
Jag kan rekommendera Globen Eye Clinic som gjorde min. Kostade 23.000 för båda ögonen.

Just ja. Min syn hade varit stabil senaste 6 åren. Om din syn förändras löpande så är risken stor att du kommer få förändrad syn även efter operationen.

Permalänk
Medlem

Först vill jag säga att det är en operation, och alla operationer innebär risker. Du måste själv avgöra om du tycker det är värt risken att det uppstår komplikationer.

För mig var det värt det. Jag fick inga allvarliga bieffekter. Av de jag känner som opererat (5-6st totalt) är det ungefär 50/50 om de tyckte det var värt det eller inte. De av oss som gjort enklare ingrepp är nog ändå mest nöjda. De som varit lite äldre och även bytte lins har haft mer problem.

Hur gammal du är spelar mindre roll än att du har stabil syn. Jag tror de rekommenderar att synen inte förändrat sig de senaste 3-5 åren.

Kliniken kommer att göra en undersökning av dig innan de ens börjar prata om vilka möjligheter som finns. Undersökning och konsultation brukar vara gratis och du binder dig inte till något, så är du fundersam kan du börja där.

Min operation utfördes av Memira.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

@andra94: Jag gjorde en laser-operation på Memira våren 2009 för 25k om jag kommer ihåg rätt (Brände muckbidraget på det).

Jag gick från glasögon/linser till perfekt syn där jag kunde läsa understa raderna på syntesten utan problem. Nu 8 år senare har jag fortfarande mycket bättre syn än innan, jag är inte nära att behöva glasögon men synen är inte perfekt längre. Om det beror på att jag spenderar på tok för mycket tid vid en skärm eller om mitt synfel vidareutvecklats lämnar jag osagt dock.

Angående Operationen var det ett rätt smärtfritt ingrepp som bjöd på den häftigaste fyrverkerishowen du någonsin kommer se
Efteråt tog man ögondroppar en vecka eller två kombinerat med användandet av solglasögon då man var väldigt ljuskänslig och ja det såg roligt ut när man kom till universitet i januarisnöstormen med solglasögon.. Det problemet som jag hade kvar längst var ljusglorior runt lampor mm när det var mörkt, det hängde kvar någonstans mellan 6-12 månader tror jag.

Angående det med ålder, du kommer börja bli ålderssynt, vid ~40 oavsett så gör du operationen som ung får du nytta av den fler år om ditt fel är stabilt. Om du bör göra den eller inte hänger alltså helt och hållet på om ditt synfel är stabilt nu? Har det ändrat sig något de senaste 2-3 åren ska du inte göra det nu, är det stabilt så bara kör på!

Permalänk
Administrativ avgift

@scienta får boka en tid

@AppendixSE låter ju okej

@Anaii låter ju bra får se när jag har tid att boka en tid!

@lanbonden: Låter ju toppen , hur var bemöttandet från dom? Pirrigt med undersökningen o allt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så länge som din syn har "stabiliserat" sig så är det bara att operera.

Jag hade -4,75 och -5 på mina ögon. Och sedan lite brytningsfel på det.
Så jag klarade mig inte i det vardagliga livet utan linser eller glasögon.

Betallde 25 000:- för båda ögonen hos Globens Ögonklinik. Och det är det bästa jag någonsin gjort!

Det enda jag märker är att jag blir bländad lite lättare kvälls/nattetid när jag kör bil, samt i allmänhet lite känslig för starka ljus.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

@andra94: Mitt besök där gick väldigt smidigt och snabbt. Efter att ha gjort en grundlig undersökning av ögat så fick jag beskedet att det gick att göra en operation på mig och att det gick att göra med den på den tiden skonsammaste och säkraste metoden. Sen fick jag en genomgång om hur ingreppet skulle gå till, riskerna med det osv. Efter det fick jag frågan om jag ville tänka över saken eller om jag var intresserad av att boka en tid redan nu.
Jag sa att jag var säker på att jag skulle göra detta och ville ha den första tiden de kunde erbjuda. Fick då besked att de hade ett återbud samma eftermiddag jag kunde få om jag lämnade besked inom 30min så var bara att ringa morsan och fråga om hon kunde hämta mig efter operationen och sen tuta och köra.
Jag var väldigt nöjd med bemötandet, blev väl omhändertagen och fick ett väldigt proffsigt intryck. Du är kund där och det märks att de är måna om att du ska vara nöjd på ett sätt de inte har tid att tillgodose om du är i vanliga vården där personalen är sönderstressade pga underbemanning och personalbrist. Detta var dock 8 år sen men gissar på att det samma gäller idag.

Permalänk
Medlem

Kolla upp övningar för hur man stretchar ögonmusklerna. Även om jag aldrig låg så illa till att jag behövde glasögonen så gick jag från småsuddiga skyltar på ca 25m till fokus så långt ögat kan nå. Detta bara två veckor efter att daglig stretching av ögonen. Ögat är en muskel, den behöver underhållas och stretchas regelbundet som resten av din kropp. Alltid värt att testa innan man börjar skära och ha sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta ett par år till då ögat växer ett bra tag efter 18 års ålder. Års kostnaden för linser är inte så blodig om man jämför med att ev. behöva göra om ingreppet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde min operation hos Sophiahemmet i Stockholm och det var nu 18 år sen. De var de som hållit på längst då med Lasik typen, alltså att de lyfter på det utanpå ögat och lasrar direkt på linsen. Har ingen koll på vad de använder för teknik nu för tiden.
Jag betalade då ca 28000kr för båda ögonen, operationen tog ungefär fem minuter per öga och allt som allt 20minuter. Sen var det grusigt i ögonen och gjorde ruskigt ont hela dagen för att sen dagen efter såg man som en örn.
Det enda jag kan märka är att mörkerseendet kanske försämrats en del men detta är ett vanligt problem och något man får räkna med.
Har inte gjort någon ny syntest sen operationen och inte känt att jag behövt heller.
Både pengamässigt och strulmässigt med glasögon så var det absolut värt pengarna.

Jag gjorde operationen när jag var 25 och är nu 43 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Har funderat men jag känner mig väldigt tveksam. Har väldigt dålig syn så tvivlar på att det går att få 100% bra med en operation och att betala 25-30000 för en operation och sedan fortsätta med glasögon tänker jag inte göra. Ska ta upp det med min optiker på nästa undersökning och se vad de tror om det hela.

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1: Optikern vill nog att du skall fortsätta med glasögon/linser...

Permalänk
Hedersmedlem

@videopac Det tror jag att jag också vill faktiskt men jag får se vad de säger när jag väl går dit.

Permalänk
Medlem

Hade 3.5 närsynt, hade ballat ut för mig att böra linset, kunde bara ha dom några timmar sen blev jag jädrans torr. Gjorde no cut på Vårda dvs ingen skära i ögonen dvs2 inget ärr i ögat. Andra dagen djävulsk sedan bättre o bättre. Torr i ögonen ett helt år, fick droppa flera gånger per dag, för mig värt det. Nu, nästan aldrig torr. Lite ljuskänslig fortf, sämre mörkerseende. Fortf värt det (som sagt kan inte ha linser). Mina erfarenheter, dina kan se helt annorlunda ut. Gör en lista på scenarion, typ är det värt att droppa i ögonen förresten av mitt liv? Kan vara fullt möjligt. Vad är du ev beredd på att offra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har -1,75 på båda ögonen och gick till memira för pre/förundersökning till ögonlaseroperation och är 30 år.

Där fick jag veta att min astigmatism hade förändrats (helt normalt när man har astigmatism), men att en ögonlaser för mig var helt uteslutet.
När man gör ögonlaser så skulle man fixera astigmatismen, men på sikt kunde det göra mig helt blind eftersom ögonen kommer fortsätta vilja ändra på sig.

Memiras svar till mig; vi kommer aldrig erbjuda dig ögonlaseroperation eftersom dina ögon fortsätter förändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Opererade mina ögon i början av december, klart värd det. Körde FS-Lasik, väldigt snabb återhämtning (gjorde ingreppet på måndag em, var på jobbet tisdag fm).

Sjukt nice att slippa glasögon, kostade dock saftigt, 35 000 kr. Men gjorde en löneväxling mot en massa plus flex jag inte kunde använda, finns för och nackdelar med det, mindre pension, men blir c:a 110% av bruttolönen.

Som de flesta skriver, är din syn stabil gör en undersökning och kolla om det är en möjlighet, man kan ha för tunna linser eller andra orsaker att det inte är en bra ide.

Gå till en större klinik eller kedja! Har en vän som gick till en mindre klinik för det var billigare, det blev inte perfekt på en öga, skulle göras om under garantin. Sen konkade firman. Allt är inte klart i frågan senast jag hörde, men du vill inte hamna i den sitsen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kolla upp övningar för hur man stretchar ögonmusklerna. Även om jag aldrig låg så illa till att jag behövde glasögonen så gick jag från småsuddiga skyltar på ca 25m till fokus så långt ögat kan nå. Detta bara två veckor efter att daglig stretching av ögonen. Ögat är en muskel, den behöver underhållas och stretchas regelbundet som resten av din kropp. Alltid värt att testa innan man börjar skära och ha sig.

antar att du avser muskel metaforiskt.

muskelanvändningen är också vad som gör dig närsynt i första stället, eftersom du med dessa pressar ihop glaskroppen till att projicera ett kompenserande fokus naturen egentligen inte anser optimalt. (ännu) något som återställer viss skärpa på längre avstånd är avslappningsövningar. (vilkat iof är vad jag också antar du menar med stretching)

ett mer passivt sätt för att förebygga det där lite kan det vara bra att göra något så simpelt som att några gånger per timma bara fokusera på något annat längre från skärmen en kort stund.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Stefflo:

Jag gjorde min operation hos Sophiahemmet i Stockholm och det var nu 18 år sen. De var de som hållit på längst då med Lasik typen, alltså att de lyfter på det utanpå ögat och lasrar direkt på linsen. Har ingen koll på vad de använder för teknik nu för tiden.
Jag betalade då ca 28000kr för båda ögonen, operationen tog ungefär fem minuter per öga och allt som allt 20minuter. Sen var det grusigt i ögonen och gjorde ruskigt ont hela dagen för att sen dagen efter såg man som en örn.
Det enda jag kan märka är att mörkerseendet kanske försämrats en del men detta är ett vanligt problem och något man får räkna med.
Har inte gjort någon ny syntest sen operationen och inte känt att jag behövt heller.
Både pengamässigt och strulmässigt med glasögon så var det absolut värt pengarna.

Jag gjorde operationen när jag var 25 och är nu 43 år.

Ska det smaka så kostar det , tid bokad för 28 april så nu går jag utan linser hela månaden för en ev dropin tid

Skrivet av Andreaz1:

Har funderat men jag känner mig väldigt tveksam. Har väldigt dålig syn så tvivlar på att det går att få 100% bra med en operation och att betala 25-30000 för en operation och sedan fortsätta med glasögon tänker jag inte göra. Ska ta upp det med min optiker på nästa undersökning och se vad de tror om det hela.

Skadar aldrig med en gratis undersökning

Skrivet av tapaza80:

Hade 3.5 närsynt, hade ballat ut för mig att böra linset, kunde bara ha dom några timmar sen blev jag jädrans torr. Gjorde no cut på Vårda dvs ingen skära i ögonen dvs2 inget ärr i ögat. Andra dagen djävulsk sedan bättre o bättre. Torr i ögonen ett helt år, fick droppa flera gånger per dag, för mig värt det. Nu, nästan aldrig torr. Lite ljuskänslig fortf, sämre mörkerseende. Fortf värt det (som sagt kan inte ha linser). Mina erfarenheter, dina kan se helt annorlunda ut. Gör en lista på scenarion, typ är det värt att droppa i ögonen förresten av mitt liv? Kan vara fullt möjligt. Vad är du ev beredd på att offra.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte riktigt så extremt men torr blir jag om jag sitter för mycket vid datorn men ibland kan man behöva ta paus i någon dag för att låta ögonen återhämta sig

Skrivet av typh00n:

Jag har -1,75 på båda ögonen och gick till memira för pre/förundersökning till ögonlaseroperation och är 30 år.

Där fick jag veta att min astigmatism hade förändrats (helt normalt när man har astigmatism), men att en ögonlaser för mig var helt uteslutet.
När man gör ögonlaser så skulle man fixera astigmatismen, men på sikt kunde det göra mig helt blind eftersom ögonen kommer fortsätta vilja ändra på sig.

Memiras svar till mig; vi kommer aldrig erbjuda dig ögonlaseroperation eftersom dina ögon fortsätter förändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Ajdå men du får + poäng för att du försökte iallafall

Skrivet av during:

Opererade mina ögon i början av december, klart värd det. Körde FS-Lasik, väldigt snabb återhämtning (gjorde ingreppet på måndag em, var på jobbet tisdag fm).

Sjukt nice att slippa glasögon, kostade dock saftigt, 35 000 kr. Men gjorde en löneväxling mot en massa plus flex jag inte kunde använda, finns för och nackdelar med det, mindre pension, men blir c:a 110% av bruttolönen.

Som de flesta skriver, är din syn stabil gör en undersökning och kolla om det är en möjlighet, man kan ha för tunna linser eller andra orsaker att det inte är en bra ide.

Gå till en större klinik eller kedja! Har en vän som gick till en mindre klinik för det var billigare, det blev inte perfekt på en öga, skulle göras om under garantin. Sen konkade firman. Allt är inte klart i frågan senast jag hörde, men du vill inte hamna i den sitsen.

Tid bokad hos Memira den 28 April med chans för drop-in tid ! Så jag är helt upprymd och hoppas verkligen jag kan få en enkel operation som fixar mitt problem i värsta fall fortsätter det vardagliga tråkiga linslivet

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

Skadar aldrig med en gratis undersökning

Jag har bokat tid hos optikern nu först av allt så får jag se vad de tror innan jag gör något annat. Har inte varit på undersökning på två år så det borde jag ha gjort för ett tag sen egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@Andreaz1: Och jag tyckte mitt besök varje år var dåligt xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag gjorde operationen för över 20 år sedan, kommer inte ihåg exakt när. Vad jag förstått på andra så har man bytt teknik sedan dess, då tror jag att man körde laser direkt på hornhinnan och när bedövningen släppte så gjorde det nått så in i helvete ont. Var liggande i två dygn i ett mörkt rum med ett öga som brann och bara rann, kudden blev blöt. Man tog ett öga och en månad senare skulle man ta nästa. Fast det hade gjort så fruktansvärt ont så tvekade jag aldrig en sekund att ta öga nummer två. Det hade fått göra dubbelt så ont och jag hade ändå gjort om det. Och den tekniken som används nuförtiden är inte alls så smärtsam sägs det.
Så här 20 år senare kan jag fortfarande känna en uppskattning över att jag ser perfekt när jag vaknar på morgonen, inte behöva leta efter glasögon, pilla med linser, kunna bada när jag vill, aldrig irritera mig över dimma på glasögonen etc etc etc.

Jag skulle säga att det är värt varenda krona och smärta som man upplever i samband med det.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

@Andreaz1: Och jag tyckte mitt besök varje år var dåligt xD

Jag har alltid gått en gång om året men förra året fick jag bara ingen kallelse och eftersom allt kändes bra ändå så sket jag i det. Nu skulle jag dock vilja byta glasögon och behöver förnya receptet på linser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde en LASIK operation hos Capio Medocular 2010. Kommer inte ihåg vad det kosta men runt 15k-20k per öga + att jag hade studentrabatt. Tog en dag ledigt från sommarjobbet för att utföra operationen. Var på jobbet med full syn dagen efter. Som andra säger så har de fått sämre mörkersyn. Nu är det inget jag tänkt på innan hur jag såg i mörket, men den är rätt kass jämfört med min flickvän.

Skulle säga att det är mitt hittills bästa köp jag gjort. Känslan av att inte behöva pillra med linser/glasögon är enorm.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Vad heter den teknik som går på någon minut? Ligga, lasra, hejdå - liksom?

Eller måste man skära upp ett fönster och sedan lasra på djupet fortfarande?
(Sorry men har noll koll på namn på tekniker)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag gjorde min operation 2006. Bästa jag gjort.

Gjorde på Globen Eye Clinic och betalade 23k för båda ögonen.
Jag skrev om detta på resedagboken förut (vet inte varför...) men kan dela med mig av texten. Men det var 11 år sedan.. Så hata mig inte för ordval och texten...

Jag har länge (typ hela mitt liv) haft glasögon eller linser. Nu har jag äntligen läst på tillräckligt, lånat pengar av föräldrarna och tagit mig mod till att fixa detta.

Igår klockan 08:00 så befann jag mig på Globens Ögonklinik (www.globeneyeclinic.se) för att göra en laseroperation.

Själva operationen tog ca 15minuter för båda ögonen. Den gick till så att man först fick en lugnande tablett. Sen satt man och snackade i några minuter om risker osv och lät tabletten verka.

Efter detta gick jag och la mig på en sjukhusbrits och såg en konstig matrixliknande apparat som blinkade och lyste massa röda och vita lampor.

Fick bedövningsdroppar i ögonen som verkade på direkten. Sen satte dom en sugpropp på ena ögat (det andra hade en kompress över) denna sugpropp satte dom tryck på så det blev helt svart. Sen kände man att dom skar lite i ögat för att avlägsna hornhinnan.

Sen försvann trycket och man såg VÄLDIGT suddigt uppåt. Dom lamporna som man såg jättebra förut var nu jättestora och såg ut att vara flera tusen av dessa. Sen skulle jag koncentrera mig på en av dom röda lamporna som var lasern. Började låta lite och sen höll denna på i ca 1minut och sen var det lite rengöring och sen vek dom tillbaka hornhinnan som dom hade skurit loss tidigare.

Sen samma sak på andra ögat.

Nu var det i stort sett klart. Dom berättade vad jag fick och inte fick göra nu under första veckan samt första månaden. Sen låg jag i någon minut med stängda ögon och fick sedan en påse med lite ögondroppar, ett par solbrillor osv.

Jag gick ut och satt ute i väntrummet i ca 30min innan jag gick hem.
Första dagen så sved det lite i ögonen och skavde lite. Men nu andra dagen så är det ganska bra. Ser lika bra som jag gjorde MED linser tidigare och det kommer bli ännu bättre.

Kan inte säga mer än att jag är VÄLDIGT nöjd!

Skulle defenitivt rekomendera andra att göra detta!

Dold text
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Även jag har gjort operationen, har inga 1,5 längre (kanske 0,9-1,0 vä/hö) men är mycket nöjd. Kunde tack vare detta söka till militären så målet uppfylldes med råge. Borde tillägga att jag inte hade 1,5 med linser innan operationen, känner därför inte att jag saknar någon supersyn jag tidigare haft.

#16189298

Tldr: gick från synskärpa 0 till 1,5 på tre veckor. 20 500 kr med studentrabatt.

Jag är 22 år och hade tidigare mycket dålig syn (närsynt -8,00 -7,50 dioptrier vä/hö, astigmatisk -1,25 -0,75 dioptrier med 30 resp 175 grader axel)*, optikern fastställde min synskärpa (visus) till noll redan när jag var tretton år gammal. Mitt mål med operationen var att få minst 0,1 fri visus för att kunna söka en viss tjänst i försvaret.

Första mars kontaktade jag Vårda ögonklinik i Göteborg (min far opererade för grå starr där, därav valet) och tre veckor senare hade jag förundersökningen. Första operationstillfället var två veckor senare, men jag valde en tid fyra veckor fram. Förundersökningen kunde jag fått redan samma vecka som jag kontaktade dem, så alla väntetider var självförvållade.

Förundersökningen gick till på samma sätt som för Airwolf. Där bestämdes det att deras "no cut"-behandling passade bäst. Jag tror att det är behandlingen kallad PRK. Skillnaden mot LASEK är att istället för en alkohol är det laser som tar bort något yttre skikt på hornhinnan. LASIK fungerar lite annorlunda, de verkar skära med kniv och viker undan en flik. PRK är en äldre metod men den ska ha gjort en comeback för att man nu sköljer ögat med någon kall lösning direkt efter ingreppet, vilket minimerar ärrbildning. De olika klinikerna föredrar olika metoder så jag vet inte vilken som är bäst. Vårda tar 14 000 kr per öga men med studentrabatt landade det för mig på totalt 20 500 kr.

Operationsdagen gick till på mer eller mindre samma sätt som beskrivits innan, så jag hoppar direkt till resultatet. Första dagen såg jag halvbra och kände ingen större smärta. Dag 2-4 var mer smärtsam (ibland väldigt smärtsam, men fick med olika bedövande droppar) så satt hemma med igendragna gardiner och solglasögonen på. Dag fem förändrades allt; plötsligt var skärpan 0,8 och jag kunde se långa stunder i sträck. Gick till gymmet den dagen, läkaren sa att jag kunde träna eller löpa så tidigt som möjligt för att inte sitta inne och tänka på smärtan.

Det tog mer än en vecka innan jag kunde koncentrera mig längre stunder på datorskärmen/tryckt text vilket kändes oroväckande, men det var att vänta. Efter det klättrade synskärpan upp till 1,5 två-tre veckor efter operationen. Ser därmed bättre nu än någonsin tidigare, gissar att glasögonen gav en viss distortion och utzoomning samt att linserna aldrig hade helt korrekt skärpa (fanns ej i så noggranna steg vid grova synfel). Synskärpan är bäst en stund på morgonen och kvällen, men den dippar aldrig under 1,0 för vardera ögat. Vi får se vad det landar på om två år när ögonen läkt färdigt. Jag förväntar mig inte kunna se lika skarpt 5-20 år framåt, men att jag har 1,5 nu betyder att det finns marginal för när skärpan sjunker.

Eftersom min syn var ovanligt dålig (högsta de opererar är -10 dioptrier) har jag dömts till att bära solglasögon resten av året varje regnfri dag för att undvika ärrbildning, därefter ett år varje solig dag. Behöver fortfarande ta ögondroppar för att återfukta ögonen och underlätta läkningen men det kan jag sluta med när ögonen känns helt bra. Första månaden använde jag en ögonsalva över natten men nu räcker det med geldroppar.

-----
Synskärpan testar jag hemma mha pdf:en nedan, skrev ut den och läser av på 6,1 m avstånd. Man dividerar läsavståndet med siffran som står skriven bredvid raden man läser, andra raden på fjärde sidan svarar mot synskärpa 20 ft / 13 ft = 1,54. Normal perfekt syn 20 / 20 = 1,0
http://eyetestnow.com/images/snellen_block_letter_eye_chart_e....

* Ett krav var stabil syn två år bakåt. Där gjordes ett undantag för mig. Ena ögats närsynthet sjönk från 8,25 till 8,00 samt förändrades lite i brytningsfelet.

Dold text
Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Någon som har testat det här senaste - Smile?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Gjort det 2 gånger, första gången för ca 17 år sedan i Umeå, Koskelas klinik, gick från -5.00/-5.50 till -0.75.

Gick inte tillbaka för att korrigera inom de 2 första åren ( hade varit gratis ).

Förra året hade jag -1.25/-0.75, gjorde en ny operation på Lirema i Stockholm och har fått ner det till 0.00/-0.25 nu, skitnöjd att slippa linser/glasögon och billigare i längden.

Operationerna kostar ungefär lika mycket oavsett vilket synfel du har, proceduren är samma...

Ibland kan man få operationen för runt 15k, flera kliniker kör kampanjer till och från.

Första steget är att gå på konsultation, där får du all information du behöver, det är oftast gratis.