Permalänk
Medlem

Program för FTP

Hej

Håller på med planer för ett program som ska fungera som en automatisk map updater till ett spel. Tanken är att programmet ska vara i två delar. Den ena delen är den som admin har, den ska kunna ladda upp filer på en ftp medan den andra delen är den som spelare ska använda som ska ladda ner filer och placera dessa i en specifik mapp. Jag ska försöka använda Python till detta.

Finns det någon smidigare FTP än FileZilla? Vill gärna att FTPn ska vara tillgänglig 24/7 och helst gratis.

Är detta möjligt att genomföra och i så fall vad bör jag tänka på?

Permalänk
Medlem

@Le John: pratar vi windows-miljö?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av windows egna. Varför krångla till det med 3e parts program när det redan finns tänkte jag.
Jag tycker det är väldigt smidigt. Om det är smidigare än något annat vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Laddade ner WinSCP idag då jag behövde en SFTP klient. Den fungerade utmärkt tyckte jag och är open source.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@b0bber Ja

@zyy, @2000+ Tanken är att servern ska vara tillgänglig hela tiden och jag kan inte ha det så om jag har servern på min dator. Därför vill jag ha den online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

@b0bber Ja

@zyy, @2000+ Tanken är att servern ska vara tillgänglig hela tiden och jag kan inte ha det så om jag har servern på min dator. Därför vill jag ha den online.

Varför FTP och inte HTTP? Då har du en MÄNGD av möjligheter att välja på från Amazon S3 till billiga webbhotell (ja och hosta själv med nginx, lighty, apache httpd).
Du kan ju fortfarande använda FTP (ahuga) att ladda upp filerna.

Permalänk
Medlem

@iXam FTP är det jag vet om, är inte så insatt i andra filhanteringsmetoder som HTTP som du nämner. Därav att jag frågar här om det finns andra sätt att genomföra mitt projekt

Permalänk
Medlem

Använder mig av Xlight, som är en oerhört smidig FTP-server. Den är även portabel och 100% gratis, men om man vill ha några extrafunktioner, så som SSL, måste man betala svindyra 353 kr (cirkapris) för standardversionen. Professional-versionen kostar cirka 1 147 kr, vilket är löjligt dyrt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.