Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem

Jag Kör med Ballistix Sport LT 32GB 3200MHz till min 3700X.
Kör just nu i 3600mhz 16-20-16-38-58 med 1,4v.
Det går säkert att köra tightare timings , men det får duga för tillfället.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5034951

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X (PBO) - NH-U12A
MSI B450M MORTAR MAX
Ballistix Sport LT 32GB 3200MHz @ 3600 CL16 1,4v
Asus RX5700 Ref @ 1900/1820
Define Mini C - NF-A12x25

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Jag kan inte direkt säga vilken som är toppen med ditt moderkort men dessa är prisvärda. Finns dock inte i lager i Sverige men de ska ha Micron e-die (rev E) Bra betyg på Amazon (obs review på fler hastigheter på minnet) https://www.amazon.com/Crucial-Ballistix-Desktop-Gaming-BL2K8...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274297

Jag skulle vilja ha dem men det står på Crucials sida att de inte passar mitt Tomahawk Max, dock gör samma minne i 32Gb det vilket jag tycker är lustigt. Samma serie i 3200Mhz ska också passa men jag vill ha 3600Mhz.

Verkar inte passa ditt heller enligt Crucials sida och föreslår samma minnen som till mig men det kanske bara betyder att de inte testat det ännu?
Edit: Nej, nu snurrar jag till det. Du skulle ju ha 32GB så då passar dem dina men då finns även andra alternativ för det är en helt annan prisklass. Du kanske inte ens behöver 3600Mhz för rendering?

Om ingen kan ge ett bra tips leta upp något som verkar intressant och kolla på ramminnet och moderkortets tillverkares sida för kompabilitet.

Tack så mycket för ditt svar! Jag blir inte klok på detta med hastigheter alltså (och jag antar att latenser och timings också spelar in, vilket inte direkt gör det enklare).

Vad jag har läst så hävdar vissa att när CPU:n ska gå på max, då ska man ha snabba minnen och vissa hävdar att det inte spelar någon roll då det kommer finnas flaskhalsar på andra ställen i systemet. Jag kommer dock spela lite på datorn så under 3000Mhz är väl troligen dumt att gå (om det nu spelar roll i spel).

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Långa renderingssessioner har jag en del erfarenhet av, eftersom jag foldat Covid-19 i 5 veckor dygnet runt på 5 burkar. Hastigheten på minnet är kanske inte det viktigaste vid just rendering(mer så i spel) men däremot bör man behöva slippa klocka det. Klarar minnena 3600MHz i 1.35V så är det bra, behöver man gå över 1.35V för stabilitet börjar tempen dra iväg och minnena kan behöva aktiv kylning om dom går fullt dygnet runt. Micron E-Die verkar vara det mest prisvärda just nu så jag skulle gå på stickor med sådana moduler. Såvida det inte är yrkesverksamhet, då kanske man skall satsa på ECC-minne vid lite lägre hastighet för utökad stabilitet.

Grymt! Och kul när man kan använda sin datorkraft till något gott ändamål. Intressant det du skriver om hastigheten, för som jag nämde i inlägget ovan har jag hört olika om det, men du verkar ju onekligen erfaren inom området. Jag kommer inte klocka och pilla, utan jag vill ha ett minne som jag stoppar i och fungerar. Vidare är det ingen yrkesverksamhet och därmed kommer datorn troligen få vila ganska mycket mellan renderingarna och heller inte gå mer än ett par dygn i streck (i nuläget i alla fall). Men bra med konkreta tips om Micron E-Die och att hastigheten inte spelar så stor roll!

Skrivet av the squonk:

Viktigast för bygget i övrigt är luftflödet i lådan, du vill bygga en vindtunnel, gärna mesh-front på lådan hellre än en "snygg" front som kan begränsa luftflödet. Vattenkylning är inte heller helt lyckat för rendering, om det inte är en high-end custom loop, kör man 24/7 börjar vattnet så´småningom bli permanent uppvärmt och kyleffekten avtar. Funkar bra med vatten för gaming, mindre bra för rendering.

En fet luftkylare typ Noctua NH-D15 och maximalt luftflöde in i lådan med kall luft utifrån och endast utblås bak, övertryck alltså, bör fungera bäst. Exakt så har jag i två av mina lådor(5 fläktar in fram och uppe, en ut därbak, NH-D14 i den ena och Dark Rock Pro 4 i den andra. Dom kan tugga hur länge som helst på 100% även med AVX256 och maxa 75C). Egentligen skulle man vilja ha minst två fläktar därbak, men finns inte så många sådana lådor.

Jag försöker köpa det mesta begagnat pga att hålla ned min nykonsumption och jag hittade ett Cooler Master CM690 III för ett bra pris som totalt har plats för 4x140mm i fram och topp, en 120 i botten och en 120 bak. Dessutom mesh både fram och i toppen. Sen fyndade jag en hel hög Noctua-fläktar till detta! Tack för intressanta tankar om luftflödet, ska ta med mig det när jag bygger och även testa runt lite.

Angående CPU-kylare hittade jag en be quiet! Pure Rock som jag tycker borde räcka för min användning, men får hålla koll på tempen i början och kontrollera.

Skrivet av the squonk:

edit. Lite trött och missade "ditt" moderkort, MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi, VARNING! Kör _inte_ på det moderkortet om du skall rendera. Det har en mycket svag VRM som lätt blir överhettad, håll dig borta! Däremot har MSI släppt ett nytt moderkort som heter X570 Tomahawk som har en mycket bra VRM, det bör dyka upp lager snart, köp det i stället om du vill ha MSI. Även deras X570 Unify är helt ok och finns redan i lager såvitt jag vet.

Tack för att du sa det! Jag har hört både bu och bä om det moderkortet faktiskt men känns bäst att satsa på något annat mer safe då. Märke spelar absolut ingen roll, så vad rekommenderar du i prisklassen mellan 2000kr och 3000kr? Det får gärna ha WiFi och BT, men inget direkt krav.

Skrivet av the squonk:

edit 2. Med 3900X och 2080Ti, snåla inte på nätdelen, dom delarna drar ström när dom går för fullt. Fungerar bra med Corsair RM850x för mig med 3900X och 1080Ti(3900X drar upp till 160W vid full AVX-load, 1080Ti drar upp till 270W, det är över 400W för bara två delar så lite marginal behövs)

Det har jag också tänkt! Jag hittade ett RM750x med 8 års garanti kvar (jag har kontrollerat att den är överförningsbar). Jag var nära på att köpa ett 850, men har sett många med samma spec som mig som kört på 750w om det är ett kvalitetsagg.

Övrig fråga: Kollar på att skaffa en M2 PCIe Gen 4 SSD. Vinner jag något på det i dessa sammanhang över en snabb Gen 3?

Stort, stort tack för alla fina tips!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

@Sir Skybalotte: Du vinner inte mycket på pcie gen 4.0 om du inte sysslar med filöverföringar hela dagarna, kör på vanlig M.2, Samsung 970 Evo Plus är ett säkert kort. Kingston A2000 om man vill spara någon krona.

Asus TUF har bra VRM, kostar 3000Kr, och finns med Wifi/BT:

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

MSI X570 Unify kostar 400Kr mer, men har ytterligare något bättre VRM och åven Wifi/BT:

https://www.inet.se/produkt/1903076/msi-x570-meg-unify?utm_so...

btw. Mitt 1080Ti har nu dött efter tre års trogen tjänst, 5 veckors folding 24/7 var uppenbarligen droppen. Så nu är jag tvungen att leva med ett GTX1660 Super på huvuddatorn tills RTX3000 kommer. Köper inget värstingkort när det är generationsskifte på gång. Men jag har iaf bidragit till lösningen av Covid-19

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om man vill klocka ddr4 3200 till säg 3446 eller mer vad behöver man då göra förutom att att ge mer volt tex 1.4-1.45?
Jag har testat med två olika stickor 3000Mhz Micron D-die och 3200 med Micron E-die. Max är 3400 stabilt i windows och spel men gav ingen extra fps mot 3200Mhz. Datorn bootar inte ens på 3446 men 3600Mhz gör det fast låser sig efter ett tag.

Kan det vara 3700x som sätter stopp för mer än 3400 Mhz?
Jag har testat själv med olika timings och även med Dram calculator och det spelar ingen större roll för prestandan i spelet.
3200 Mhz och 16-18-18-18-36 1.38V var optimalt med båda minnesparen.

Hur hög volt på soc bör man ligga på eller vågar man höja till?
Körde 1.025 och auto på den. Kanske måste man köra 1.1 eller mer?
Har en B450 Tomahawk Max. Ganska enkelt moderkort men med bra VRM sägs det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

@Sir Skybalotte: Du vinner inte mycket på pcie gen 4.0 om du inte sysslar med filöverföringar hela dagarna, kör på vanlig M.2, Samsung 970 Evo Plus är ett säkert kort. Kingston A2000 om man vill spara någon krona.

Asus TUF har bra VRM, kostar 3000Kr, och finns med Wifi/BT:

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

MSI X570 Unify kostar 400Kr mer, men har ytterligare något bättre VRM och åven Wifi/BT:

https://www.inet.se/produkt/1903076/msi-x570-meg-unify?utm_so...

btw. Mitt 1080Ti har nu dött efter tre års trogen tjänst, 5 veckors folding 24/7 var uppenbarligen droppen. Så nu är jag tvungen att leva med ett GTX1660 Super på huvuddatorn tills RTX3000 kommer. Köper inget värstingkort när det är generationsskifte på gång. Men jag har iaf bidragit till lösningen av Covid-19

Tack för tipsen! Förstår din tanke med generationsbytet. Tänkte samma tills jag fick en sjuk deal på ett begagnat oöppnat 2080ti

Men återigen, stort stort tack för all hjälp. Uppskattas verkligen!

/David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Mitt 1080Ti har nu dött efter tre års trogen tjänst, 5 veckors folding 24/7 var uppenbarligen droppen. Så nu är jag tvungen att leva med ett GTX1660 Super på huvuddatorn tills RTX3000 kommer. Köper inget värstingkort när det är generationsskifte på gång. Men jag har iaf bidragit till lösningen av Covid-19

Aj, fasen, beklagar sorgen ändå rätt sällsynt sådant händer. Men bra insats med all folding.

Permalänk
Medlem

Byggde just ihop en ny dator med 3900x, och köpte 64GB 3000MHz Cl15 minnen till, närmare bestämt dessa: Corsair Vengeance Black RGB LED Pro CMW64GX4M4C3000C15. Fick igång datorn idag och kollade i Thaiphoon Burner och såg att de minsann var Samsung B-Die. Blev glatt överraskad med tanke på det låga priset, och satte siktet på 3200 MHz CL14, men det ville sig verkligen inte.

Är det orimligt att få till de hastigheterna med 4 stickor och 64GB ram, oavsett B-Die, eller har jag bara dåligt binnande B-Die? Har aldrig klockat minnen förut så vet inte riktigt vilka inställningar man ska skruva på. Laddade ner DRAM Calculator, klickade i 3200 MHz och "Safe Preset" och körde på det som dök upp, men utan resultat. Kan nyckeln vara att skruva upp spänningen kanske? Körde på 1.35V DRAM Voltage, men har som sagt inte så bra koll på vad som är rimliga nivåer.

Om någon har nån insikt i vad som kan vara en bra start att börja skruva på för lite snabba förbättringar vore det super!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hicken:

Byggde just ihop en ny dator med 3900x, och köpte 64GB 3000MHz Cl15 minnen till, närmare bestämt dessa: Corsair Vengeance Black RGB LED Pro CMW64GX4M4C3000C15. Fick igång datorn idag och kollade i Thaiphoon Burner och såg att de minsann var Samsung B-Die. Blev glatt överraskad med tanke på det låga priset, och satte siktet på 3200 MHz CL14, men det ville sig verkligen inte.

Är det orimligt att få till de hastigheterna med 4 stickor och 64GB ram, oavsett B-Die, eller har jag bara dåligt binnande B-Die? Har aldrig klockat minnen förut så vet inte riktigt vilka inställningar man ska skruva på. Laddade ner DRAM Calculator, klickade i 3200 MHz och "Safe Preset" och körde på det som dök upp, men utan resultat. Kan nyckeln vara att skruva upp spänningen kanske? Körde på 1.35V DRAM Voltage, men har som sagt inte så bra koll på vad som är rimliga nivåer.

Om någon har nån insikt i vad som kan vara en bra start att börja skruva på för lite snabba förbättringar vore det super!

Du kan utan vidare testa med 1,5 volt på Samsung b-die. Dock kan det vara bra att gå ner lite för vardagsbruk om det inte är bra ventilation i lådan. Däremot lär fyra stickor, dessutom 16GB, påverka negativt, så det kanske inte är någon idé att vänta dig allt för fantastiska resultat.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Du kan utan vidare testa med 1,5 volt på Samsung b-die. Dock kan det vara bra att gå ner lite för vardagsbruk om det inte är bra ventilation i lådan. Däremot lär fyra stickor, dessutom 16GB, påverka negativt, så det kanske inte är någon idé att vänta dig allt för fantastiska resultat.

Alright, så pass, tack för svar! Då kanske det blir mer fart på dem. Bör jag ändra även de andra spänningarna, t.ex. SOC Voltage, eller är de mindre viktiga? Hade den på 1.025V i senaste försöket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hicken:

Alright, så pass, tack för svar! Då kanske det blir mer fart på dem. Bör jag ändra även de andra spänningarna, t.ex. SOC Voltage, eller är de mindre viktiga? Hade den på 1.025V i senaste försöket.

SOC brukar många ändra, men jag har sett någon som har haft dåliga resultat på Asus-kort när andra spänningar ändrades. De flesta kan nog ligga som auto.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicken:

Alright, så pass, tack för svar! Då kanske det blir mer fart på dem. Bör jag ändra även de andra spänningarna, t.ex. SOC Voltage, eller är de mindre viktiga? Hade den på 1.025V i senaste försöket.

Jag behöver ge SOC minst 1,05 men gärna 1,1 för att få mina 4 stickor att gå bra i 3200. Så länge du håller dig under 1,2 kan du testa allt du orkar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

En fet luftkylare typ Noctua NH-D15 och maximalt luftflöde in i lådan med kall luft utifrån och endast utblås bak, övertryck alltså, bör fungera bäst.

Men om du har övertryck så blir det korvstoppning inne i lådan. Luften har svårt att ta vägen någonstans. Det kanske inte blir så stort tryck, men i teorin så komprimerar du luften inne i lådan.

Jag är novis, men jag skulle se till att det är snudd på undertryck i lådan, då man vill ha ut all luft som värmts upp i lådan. In i lådan flödar då kall luft som kyler komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Men om du har övertryck så blir det korvstoppning inne i lådan. Luften har svårt att ta vägen någonstans. Det kanske inte blir så stort tryck, men i teorin så komprimerar du luften inne i lådan.

Jag är novis, men jag skulle se till att det är snudd på undertryck i lådan, då man vill ha ut all luft som värmts upp i lådan. In i lådan flödar då kall luft som kyler komponenterna.

I teorin kanske, men min erfarenhet är att med våld trycka in kall luft = övertryck har i samtliga fall gett lägre temps för mig. Särskilt förr när jag försökte sätta olika rekord. Som du säger blir det inget stort övertryck eftersom en datorlåda har en massa perforeringar bak där värmen sprutar ut. Som god bieffekt kommer det inte in något damm när man har övertryck.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag ska köpa minnen till en maskin som kommer jobba mycket med visualisering. Långa renderingssessioner när CPU:n går på 100% konstant. Jag har valt ett X570 moderkort (MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi) och kommer köra en Ryzen 9 3900X på det, ej överklockad. Kommer även köra ett RTX2080Ti.

Jag vill ha 32GB. Vad tror ni jag ska ha för minne?

Tacksam för svar!

Om du köper Asus kortet nedan kan du köra med ECC-minnen för maximal stabilitet, detta för att undvika krascher och datakorruption.
Kingston DDR4 2666MHz 16GB ECC, 1102 kr, du behöver köpa två, så summan blir 2204 kr.
Jag kör själv med dem, fungerar finfint.
Eftersom de matas med endast 1,2 Volt går de svalt.

Skrivet av the squonk:

@Sir Skybalotte: Du vinner inte mycket på pcie gen 4.0 om du inte sysslar med filöverföringar hela dagarna, kör på vanlig M.2, Samsung 970 Evo Plus är ett säkert kort. Kingston A2000 om man vill spara någon krona.

Asus TUF har bra VRM, kostar 3000Kr, och finns med Wifi/BT:

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

MSI X570 Unify kostar 400Kr mer, men har ytterligare något bättre VRM och åven Wifi/BT:

https://www.inet.se/produkt/1903076/msi-x570-meg-unify?utm_so...

btw. Mitt 1080Ti har nu dött efter tre års trogen tjänst, 5 veckors folding 24/7 var uppenbarligen droppen. Så nu är jag tvungen att leva med ett GTX1660 Super på huvuddatorn tills RTX3000 kommer. Köper inget värstingkort när det är generationsskifte på gång. Men jag har iaf bidragit till lösningen av Covid-19

Beklagar ditt grafikkorts tragiska bortgång.
Dog dock ärofullt i tjänsten så att säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicken:

Alright, så pass, tack för svar! Då kanske det blir mer fart på dem. Bör jag ändra även de andra spänningarna, t.ex. SOC Voltage, eller är de mindre viktiga? Hade den på 1.025V i senaste försöket.

Jag tror att SoC gör mest skillnad om du vill behålla MEMCLK = UCLK = FCLK och skruva upp dem högre, mot 3600/3733/3800. Dvs när du vill överklocka infinity fabric också, inte bara minnena.

Hur långt du kan komma vet ingen, bara att testa dig fram. Jag kör SoC på 1.137 på min 3900x för att klara 3800 MHz 1:1:1. Tror att DRAM calculator ger bra värden för SoC om du ställer in 4 stickor dual rank b-die safe.

Spänning till minnena gör nog mer för dig om du stannar på 3200 MHz. Upp till 1.5V med bra kylning, 1.4 med medioker kylning? Bara att prova. Du kan få stabilitetsproblem om de blir för varma, högre spänning ger mer värme.

Du kanske kan nå 3200@14 men du får kanske öka på lite andra timings för att få det stabilt. Högre frekvens på infinity fabric är definitivt av godo, lite slappare timings är nog värt det.

Det är ett roligt men frustrerande äventyr att överklocka minnen/optimera latenser!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

@Sir Skybalotte: Du vinner inte mycket på pcie gen 4.0 om du inte sysslar med filöverföringar hela dagarna, kör på vanlig M.2, Samsung 970 Evo Plus är ett säkert kort. Kingston A2000 om man vill spara någon krona.

Asus TUF har bra VRM, kostar 3000Kr, och finns med Wifi/BT:

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

MSI X570 Unify kostar 400Kr mer, men har ytterligare något bättre VRM och åven Wifi/BT:

https://www.inet.se/produkt/1903076/msi-x570-meg-unify?utm_so...

btw. Mitt 1080Ti har nu dött efter tre års trogen tjänst, 5 veckors folding 24/7 var uppenbarligen droppen. Så nu är jag tvungen att leva med ett GTX1660 Super på huvuddatorn tills RTX3000 kommer. Köper inget värstingkort när det är generationsskifte på gång. Men jag har iaf bidragit till lösningen av Covid-19

Har du testat med bakning av ditt 1080Ti?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du testat med bakning av ditt 1080Ti?

Nej, jag har inte hunnit undersöka det, ska göra en visuell granskning vid tillfälle och se om något ser fishy ut.

Felet började med ett par konstiga blåskärmar, mina datorer blåskärmar aldrig. Sen startade inte datorn efter en ommontering av vattenkylning, misstänkte först fel på kylningen så satte in Wraith Prism RGB istället. Startade ändå inte, den dog direkt i startögonblicket inte ens feldisplayen tändes. Gick dock att göra bios flashback vilket jag gjorde. Satte då i ett 1660 Super och den startade direkt och fungerar helt normalt. Det verkar vara något som har med strömförsörjning att göra som har lagt av på 1080Ti eftersom den så blockerar hela datorn från att starta. Kanske det går att rädda, kanske inte. Ska I alla fall göra ett försök när jag har tid.

edit. Glömde, när datorn tvärdör knäpper det högt från VRM på moderkortet, verkar nästan som om något blivit kortslutet på grafikkortet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam

@the squonk: Låter som att det är bättre att inte försöka något, är det kortis, kan kortet knäcka något mer.
Men en okulär besiktning är ju riskfri.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@the squonk: Låter som att det är bättre att inte försöka något, är det kortis, kan kortet knäcka något mer.
Men en okulär besiktning är ju riskfri.

Nej, jag är inte jättesugen på att stoppa in det i en dator igen innan jag har mer än en aning.

Från att ha haft topp prestanda för grafiken så ligger jag nu en bit under ett Vega 56 i Firestrike enligt Swecs index. Relativt bra ändå för ett kort som drar max 125W(power limit). Har det billigaste med två fläktar som har gått att köpa, Palit, verkar vara Nvidias referensdesign rakt av även om Nvidia inte har släppt något FE-kort.

Körde Nvidias OC scanner och då presterar det som dom bästa OC-korten av 1660S, vilket får anses OK. Har inte ens testat att klocka manuellt, men jag tror att det skall duga för mig tills RTX3000 kommer.
Det är en hel del snabbare än GTX980(som i sin tur är som ett 5500XT ungefär) som jag har kört många av mina favoritspel på med framgång. Och relativt jämsides med GTX1070, som jag har i en annan dator. RTX2060/Super tex tycker jag är alldeles för dyrt för ett platshållarkort. Detta kort köpte jag som billigt/strömsnålt foldingkort för en annan låda, nu blev det inte så men tur att det fanns att tillgå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, jag har inte hunnit undersöka det, ska göra en visuell granskning vid tillfälle och se om något ser fishy ut.

Felet började med ett par konstiga blåskärmar, mina datorer blåskärmar aldrig. Sen startade inte datorn efter en ommontering av vattenkylning, misstänkte först fel på kylningen så satte in Wraith Prism RGB istället. Startade ändå inte, den dog direkt i startögonblicket inte ens feldisplayen tändes. Gick dock att göra bios flashback vilket jag gjorde. Satte då i ett 1660 Super och den startade direkt och fungerar helt normalt. Det verkar vara något som har med strömförsörjning att göra som har lagt av på 1080Ti eftersom den så blockerar hela datorn från att starta. Kanske det går att rädda, kanske inte. Ska I alla fall göra ett försök när jag har tid.

edit. Glömde, när datorn tvärdör knäpper det högt från VRM på moderkortet, verkar nästan som om något blivit kortslutet på grafikkortet

Hade ett GTX1070 som dog med kortis på +12V. Datorn startade inte utan det bara knäppte lite om kragget när man försökte. En mosfet i VRM:en på kortet var paj, bytte den efter mycket om och men, kortet funkade väl i 30 sekunder till innan det dog igen, så gav upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Hade ett GTX1070 som dog med kortis på +12V. Datorn startade inte utan det bara knäppte lite om kragget när man försökte. En mosfet i VRM:en på kortet var paj, bytte den efter mycket om och men, kortet funkade väl i 30 sekunder till innan det dog igen, så gav upp det.

Känns som det ligger väldigt nära vad jag råkat ut för!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag en fråga, ska byta chassi så kommer kunna byta ut mina Corsair Vengeance LPX minnen (3200 MHz CL16) mot snabbare då det får plats med högre minnen. När jag kollar på benchmarks verkar det ändå som att man får ut mer fps när man går upp till 3600 MHz.

Kör idag en 3700X men lär antingen köpa en i7-10700k alternativt Ryzen 4000-serien när det släpps.

Har kikat på följande kit (3600 MHz CL16) och undrar väl egentligen om det är värt att ta 16 GB istället för 32 GB för samma pris iom att man får Samsung B-die? Lär inte orka överklocka minnen oavsett mer än att göra DOCP. Bör jag ta ännu snabbare minnen oavsett? Spelar egentligen bara på datorn (och då mest CS:GO) så nyttan av 32 GB är väl diskuterbar, så valet är kanske mellan 16 GB Hynix eller 16 GB B-die?

16 GB B-die: https://www.inet.se/produkt/5301863/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

16 GB Hynix: https://www.inet.se/produkt/5301861/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

32 GB Hynix: https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Permalänk
Medlem

32GB är overkill för spel, fördelen med B-die är att man kan tighta ner timings vilket är gynnsamt för Ryzen som redan från början har rätt dålig latens mot systemminnet. Är man ute efter sista fps är det B-die som gäller, men det går inte att säga att det är prisvärt.

Mina B-die får ner latensen til 65ns i 3733MHz och 64ns i 3800MHz, och jag har inte ens lagt ner någon större tid på saken. Men Ryzen Dram Calculator och Taiphoon burner behövs för bästa resultat.

Som jämförelse har min 6700K 45ns latens redan i 3200MHz, latensen är en akilleshäl för Ryzen därav allt minnes snack.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk:

Tack för svar! Suckade dock lite när jag läste svaret, det är precis sådant här jag inte riktigt orkar med. Stabilitetstesta minnesöverklock hade jag helst sluppit.

Får mig nästan att gå mot Intel faktiskt bara för att slippa det, då kan jag ha kvar minna minnen också. När AMD ändå tvingar mig att byta moderkort för Ryzen 4000 så kanske det blir samma pris att köpa Intel och ha kvar mina minnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

@the squonk:

Tack för svar! Suckade dock lite när jag läste svaret, det är precis sådant här jag inte riktigt orkar med. Stabilitetstesta minnesöverklock hade jag helst sluppit.

Får mig nästan att gå mot Intel faktiskt bara för att slippa det, då kan jag ha kvar minna minnen också. När AMD ändå tvingar mig att byta moderkort för Ryzen 4000 så kanske det blir samma pris att köpa Intel och ha kvar mina minnen...

Skulle vilja påstå att det beror nog mest på omständigheterna, vad kör du för gpu och i vilken upplösning och med vilka inställningar i vilka spel. Är du uteslutande GPU bunden så kommer skillnaden gömmas rätt duktigt mellan 3200 och 3600MT/s och blir då inte alls värt det, personligen skulle jag skita i hynix helt & hållet dock & sikta på Micron rev E eller samsung b-die baserade. Rev E är betydligt enklare att klocka och samtidigt billiga, de finns dessutom i upp till och över 3600 i färdiga kit.

Vid nyköp skulle jag absolut nypa ett 16 eller 32GB kit rev e, sitter du däremot på Hynix idag av ett 3200 kit så har jag rätt svårt att motivera ett byte om du inte är massivt CPU bunden i de spel du lirar.

Vad det gäller tvinga moderkortsbyte så har vi inte sett det sista av den historien ännu, vi har flertalet tillverkare som öppet lovat framtida AM4 cpu stöd på sina 400 serie moderkort och speciellt de med större bios chip.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skulle vilja påstå att det beror nog mest på omständigheterna, vad kör du för gpu och i vilken upplösning och med vilka inställningar i vilka spel. Är du uteslutande GPU bunden så kommer skillnaden gömmas rätt duktigt mellan 3200 och 3600MT/s och blir då inte alls värt det, personligen skulle jag skita i hynix helt & hållet dock & sikta på Micron rev E eller samsung b-die baserade. Rev E är betydligt enklare att klocka och samtidigt billiga, de finns dessutom i upp till och över 3600 i färdiga kit.

Vid nyköp skulle jag absolut nypa ett 16 eller 32GB kit rev e, sitter du däremot på Hynix idag av ett 3200 kit så har jag rätt svårt att motivera ett byte om du inte är massivt CPU bunden i de spel du lirar.

Vad det gäller tvinga moderkortsbyte så har vi inte sett det sista av den historien ännu, vi har flertalet tillverkare som öppet lovat framtida AM4 cpu stöd på sina 400 serie moderkort och speciellt de med större bios chip.

Skulle tro jag oftast är CPU-bunden, kör 1440p med ett 2080 Ti (som kanske uppdateras när Ampere kommer). Mestadels är det när jag spelar CS:GO, PUBG osv som jag vill ha mer FPS och då är det i dagsläget CPUn som inte hänger med då jag drar ner inställningarna.

Frun behöver RAM så mitt Hynix kit kan ju alltid gå till henne om jag vill köpa bättre, är mer att jag helst skulle sätta på DOCP/XMP och sen lägga energin på att överklocka CPUn. Som jag gjorde när jag körde Intel :p.

Får väl se om det kommer några nyheter snart vad gäller 400-serien och Ryzen 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle tro jag oftast är CPU-bunden, kör 1440p med ett 2080 Ti (som kanske uppdateras när Ampere kommer). Mestadels är det när jag spelar CS:GO, PUBG osv som jag vill ha mer FPS och då är det i dagsläget CPUn som inte hänger med då jag drar ner inställningarna.

Frun behöver RAM så mitt Hynix kit kan ju alltid gå till henne om jag vill köpa bättre, är mer att jag helst skulle sätta på DOCP/XMP och sen lägga energin på att överklocka CPUn. Som jag gjorde när jag körde Intel :p.

Får väl se om det kommer några nyheter snart vad gäller 400-serien och Ryzen 4000.

Du kan relativt enkelt kolla om du är cpu bunden eller inte, ställ ner minneshastigheten till 2400MT/s eller liknande, vill du kan du till och med klocka ner processorn en smula manuellt, om du då får ordentlig skillnad i fps så är du cpu bunden, märker du däremot inte speciellt stor skillnad är du troligt gpu bunden (eller något annat), sen måste jag nog ändå fråga, CS:GO, hur många FPS behöver du där? En Ryzen 3000 i CS:GO ska spotta ur sig FPS uppåt 3-600 utan direkt minnestweakande med lägsta FPS runt 200. Med mycket låga inställningar är det rätt vanligt att andra saker i systemet sätter gränser, vid tillräckligt hög FPS så kommer PCI-E bussen bli ett problem, jag menar alltså at det behöver inte vara just cpu'n eller minnena som begränsar i CS:GO exempelvis.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag en fråga, ska byta chassi så kommer kunna byta ut mina Corsair Vengeance LPX minnen (3200 MHz CL16) mot snabbare då det får plats med högre minnen. När jag kollar på benchmarks verkar det ändå som att man får ut mer fps när man går upp till 3600 MHz.

Kör idag en 3700X men lär antingen köpa en i7-10700k alternativt Ryzen 4000-serien när det släpps.

Har kikat på följande kit (3600 MHz CL16) och undrar väl egentligen om det är värt att ta 16 GB istället för 32 GB för samma pris iom att man får Samsung B-die? Lär inte orka överklocka minnen oavsett mer än att göra DOCP. Bör jag ta ännu snabbare minnen oavsett? Spelar egentligen bara på datorn (och då mest CS:GO) så nyttan av 32 GB är väl diskuterbar, så valet är kanske mellan 16 GB Hynix eller 16 GB B-die?

16 GB B-die: https://www.inet.se/produkt/5301863/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

16 GB Hynix: https://www.inet.se/produkt/5301861/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

32 GB Hynix: https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Tror inte att du kommer att märka någon skillnad i praktiken med nya minnen.
Spara pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min rigg känns instabil när jag kör mina Corsair Vengeance LPX 3600MHz, i annat än 2666 MHz. XMP-profilen med 3600 vägrar den oftast att boota med. Sätter jag System Memory Multiplier till 3400 bootar den kanske hälften av gångerna. På 3200 går den igång kanske 8-9 av 10 gånger, men det nyckfulla i att den inte alltid startar på första försöket är någonting som irriterar mig mer än det kanske borde.

Även om jag förstått att skillnaden ibland är högst försumbar vore det ändå roligt att bänka lite spel och diverse när minnena spottar ur sig 3600 MHz. Har inte skruvat på spänningen, och antar att det är därför datorn är instabil vid boot. Vore ett första steg att höja D-RAM Voltage i BIOS (från auto som ger 1.20 tror jag) för att kunna få det att rulla överhuvudtaget? Hårdpluggar guiderna i tråden och Youtube-walkthroughs för att sätta mig in i det här med timings vad det lider, men känner inte att jag är bekväm nog att skruva där än.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11