Delar till en dator med en (ström) budget på 520W

Permalänk
Medlem

Delar till en dator med en (ström) budget på 520W

Hej alla glada!

En gång i tiden var jag ganska insatt i att bygga datorer men idag är jag lite lost! Innan jag flyttade utomlands fick jag en sample från SeaSonic i form av en Seasonic Fanless Plantinum som har legat inplastad i nästan 2 år. Men nu har jag fått tummen ur och tänkte bygga mig en liten gaming-rig!

Så! Jag behöver kort och gott hjälp! Jag vill bygga en riktigt trevlig (och liten) maskin som ska kunna hantera de flesta spelen på marknaden på en "1440p" skärm och får inte överstiga strömbudgeten jag har på PSU:n (naturligtvis).

Vad jag vill ha/köpa är kvalitetskomponenter, tillräckligt med ram och ett flådigt grafikkort i ett kompakt format och helst av allt ett vitt chassi som inte ser ut som ett rymdskepp, heller inget med dioder som gör att chassit ser ut som en julgran. Stilrent helt enkelt. Luftkyld för jag skulle nog sabba allt om jag provade på vattenkylning...

Så gott folk! Har ni några bra idéer? Skulle jag våga slänga in ett 1080Ti om jag hade en budget på 520W?

Tack på förhand,

//925

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av 925a:

Hej alla glada!

En gång i tiden var jag ganska insatt i att bygga datorer men idag är jag lite lost! Innan jag flyttade utomlands fick jag en sample från SeaSonic i form av en Seasonic Fanless Plantinum som har legat inplastad i nästan 2 år. Men nu har jag fått tummen ur och tänkte bygga mig en liten gaming-rig!

Så! Jag behöver kort och gott hjälp! Jag vill bygga en riktigt trevlig (och liten) maskin som ska kunna hantera de flesta spelen på marknaden på en "1440p" skärm och får inte överstiga strömbudgeten jag har på PSU:n (naturligtvis).

Vad jag vill ha/köpa är kvalitetskomponenter, tillräckligt med ram och ett flådigt grafikkort i ett kompakt format och helst av allt ett vitt chassi som inte ser ut som ett rymdskepp, heller inget med dioder som gör att chassit ser ut som en julgran. Stilrent helt enkelt. Luftkyld för jag skulle nog sabba allt om jag provade på vattenkylning...

Så gott folk! Har ni några bra idéer? Skulle jag våga slänga in ett 1080Ti om jag hade en budget på 520W?

Tack på förhand,

//925

behöver inte skriva långt, redan vid tanken på ett 1080 ti räcker inte din psu

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hardflameboy:

behöver inte skriva långt, redan vid tanken på ett 1080 ti räcker inte din psu

Var får du det ifrån? Hela Sweclockers testrigg drog 410W som max när de recenserade kortet. 520W räcker för vilket ensamt kort som helst som finns på marknaden idag om man inte parar ihop det med typ en FX-9590.

25a: budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

410 Watt är mycket för ett 520 Watt aggregat.
Det kommer få kämpa.
Det är alltid bra med marginaler.

Möjligtvis ett GTX 1080 skulle passa ...

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@925: budget?
Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen budget! Får kosta hur mycket som helst, enda jag har som "krav" är att den ska ta lite utrymme på skrivbordet och att helst ett vit chassi som inte ser ut som ett rymdskepp! (*edit - och att psu:n jag har kommer orka driva det!)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Bygg vad du vill så länge du inte tänker köra dubbla kort och överklocka. 520W räcker långt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

410 Watt är mycket för ett 520 Watt aggregat.

410W är vad Sweclockers testsystem drog från väggen, så ~370W med 90% verkningsgrad. Och det var dessutom med en rejält överklockad i7 5930K@4.4GHz, som enligt deras recension av 5930K bör dra runt 100W mer än vid stock-frekvens. En dator med t.ex. en 7700K@stock kommer alltså knappast komma upp ens i 300W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

410W är vad Sweclockers testsystem drog från väggen, så ~370W med 90% verkningsgrad. Och det var dessutom med en rejält överklockad i7 5930K@4.4GHz, som enligt deras recension av 5930K bör dra runt 100W mer än vid stock-frekvens. En dator med t.ex. en 7700K@stock kommer alltså knappast komma upp ens i 300W.

Och här pratar vi dessutom om platinum-certifierat nätagg från SeaSonic. Står det 520W på det kommer det att klara 520W utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com