i5 2500k 4.5ghz uppgradera till i7 6700k eller vänta tills Coffee Lake?

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Nja, det var att ta i så man sprack, om man är snäll så kan man räkna 30% vid samma frekvens, kör du 2133 minnen på sandy skiljer det ännu mindre. Finns en viss tendens på detta forum att utmåla Kaby som att vara extraordinärt mycket bättre än vad som helst när det kanske inte riktigt är det. Att gå från en sandy i5 till en modern i7 skulle vara långt mer vettigt än en modern i5, eller varför inte rent av en Ryzen hexacore.

I väldigt många fall kan det vara långt mer lönande att lägga pengar på en bättre gpu men en sandy i5 skulle nog även jag uppgradera, speciellt när man redan har ett 1070. När det kommer till frametimes så blir dom markant bättre på sandy av att köra 2133MHz minnen. En annan sak är att witcher 3 har lite uschlig frametime oavsett system (beror mycket på hur det laddar in content live/streamar assets, blood and wine delen har förbättrat system), det kan man avhjälpa genom en fps limiter ála RTSS.

Edit: @Tomtefarfar Kör du möjligtvis witcher 3 från en vanlig hårddisk?

Hej, ursäkta att jag inte har skrivit på några timmar nu.

Angående din fråga så kör jag W3 på en vanlig Seagate 1TB HDD, 7200rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtefarfar:

Hej, ursäkta att jag inte har skrivit på några timmar nu.

Angående din fråga så kör jag W3 på en vanlig Seagate 1TB HDD, 7200rpm.

Där har du en källa till stutter i TW3 utan tvivel, speciellt i städer där minnesbuffer fylls helt och saker streamas in och ut konstant. En SSD skulle nog göra mer nytta på frametime och mjukhet än en ny cpu, naturligtvis skulle bägge två vara bra att skaffa men inte alltid man kan byta allt. Witcher 3 har en tendens att vara lite väl aggresiv när det kommer till att hålla nere ram och vram användning, detta ger i mitt tycke en på tok för hög streaming från disk.

PS. Har du testat att ändra pre-rendered frames (maximalt för-renderade bildrutor 1-4) till 1 under spelprofilen i nvidia drivarn? (3dsettings/Programs/) Detta avhjälper också stutter i TW3. Har du ingen profil är det bara att läga till exe filen & sen ändra pre-rendered frames.

PS2. Om du nu inte kan fixa cpu eller ssd så är RTSS och en framelimiter något som kan vara värt det för att få en stabil frametime, den inbyggda fps limitern funkar inget vidare i TW3 då den inte motverkar frametime problem alls men extern kan göra direkta underverk, speciellt med lite klenare cpu då det frigörs cpu tid av att låsa fps till ett något lägre värde, ligger man på runt 100 fps kanske man ska sätta 80 som limit, då kommer det finnas cpu tid över att hantera plötsliga dippar och frametime varians minimeras. Spelet kan i slutändan kännas och upplevas som att ha bättre "flyt" än olåst ping pong fps. Hoppas jag förklarat förståeligt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nja, det var att ta i så man sprack, om man är snäll så kan man räkna 30% vid samma frekvens, kör du 2133 minnen på sandy skiljer det ännu mindre. Finns en viss tendens på detta forum att utmåla Kaby som att vara extraordinärt mycket bättre än vad som helst när det kanske inte riktigt är det. Att gå från en sandy i5 till en modern i7 skulle vara långt mer vettigt än en modern i5, eller varför inte rent av en Ryzen hexacore.

I väldigt många fall kan det vara långt mer lönande att lägga pengar på en bättre gpu men en sandy i5 skulle nog även jag uppgradera, speciellt när man redan har ett 1070. När det kommer till frametimes så blir dom markant bättre på sandy av att köra 2133MHz minnen. En annan sak är att witcher 3 har lite uschlig frametime oavsett system (beror mycket på hur det laddar in content live/streamar assets, blood and wine delen har förbättrat system), det kan man avhjälpa genom en fps limiter ála RTSS.

Edit: @Tomtefarfar Kör du möjligtvis witcher 3 från en vanlig hårddisk?

Skrivet av tellus82:

Haha, ja visst kan man cherry picka lite vad som helst, här har du annars en rätt bra genomgång av sandy prestanda idag, finns faktiskt en video om sandy i5 också.

https://youtu.be/AUOtTEMn-RU

Visst är 7700k bra men den är inte bäst till allt, 1800x har betydligt bättre flertrådsprestanda medans 7700k har bättre single core perf. Sen får man välja vad man har för behov baserat på vilken typ av spel man kör och om man gör något annat. Du har inte funderat på vad 4200Mt minnen ligger på i kostnad? xD

Angående ditt påstående att sandy inte skulle skala med minneshastighet...
https://youtu.be/frNjT5R5XI4

Skrivet av tellus82:

Haha, du e för go, ännu en cherry pick. samtidigt som du vill säga att du inte cherry pickar... Du bara råkar leta på det sämst presterande stället, som testaren också påpekar kanske stämmer lite dåligt, speciellt eftersom spelet uppdaterades för att ge bättre prestanda på högre antal trådar efter att testet gjordes...

Som exempel,

  • I blender är en 7700k@5.1GHz 29,6% snabbare än en 2600k@4,7GHz

  • I cinebench R15 ligger en 7700k@5,1GHz 35% före en 2600k@4,7GHz

  • I Firestrike physics poäng ligger 7700k@5,1 20% före 2600k@4,7GHz

  • I Watchdogs ger 7700k@5,1GHz 26,9% mer fps än 2600k@4,7GHz

Detta fortsätter genom testerna där generella trenden ligger på ~30% vid samma frekvens om man är snäll mot 7700k, tänk på att det skiljer 400MHz mellan dom här (8,5% upp från 2600 bara det...), att påstå några jätteskillnader blir lite svårt att befästa i fakta.

Skrivet av tellus82:

Din kommentar om hur man testar minnesbandbredd och cpu prestanda avslöjar din kunskap inom området tyvärr. Försöker du på fullaste allvar påstå att man inte skulle se sandy skala med minneshastighet om man böt ut 970 mot 1080ti exempelvis? Förklara gärna mer ingående hur du tänker här. Angående den massiva skillnaden i prestanda med kaby så kan du gärna kika på föregående inlägg med lite prestandaberäkningar...

Skrivet av bergla:

@tellus82: Tack för att du tog diskussionen som jag inte orkade ta, på ett ypperligt sätt dessutom!

Skrivet av tellus82:

Ja ibland är det inte helt enkelt att orka ta diskussionen, många verkar rent resistenta mot prestandasiffror. Skulle man uppvisa siffror från etablerade och välkända testare så är dom såklart fake om dom går emot vad vissa vill påstå... xD

Jag pratade skillnad på sandy mot kaby efter det att en annan användare här började häva ur sig en del påståenden och siffror som helt enkelt var lite underliga. Att det skulle föreligga skillnad mellan en 2500k och 7700k torde vara rätt uppenbart för vem som helst, vilket TS redan indikerat att också denne förstod (se tidigare inlägg)

Är det verkligen så jobbigt att se direkta prestandajämförelser att man tycker folk blir jobbiga?

Skrivet av tellus82:

Så man ska inte korrigera andra när dom påstår saker som helt enkelt inte stämmer? Att se hur prestanda skalar med i7 till i7 visar såklart generellt hur prestanda skalar i5 till i5 och generell skillnad mellan sandy och kaby är såklart av intresse för TS. Personligen skulle jag absolut inte köpa en modern i5, inte ens om jag hade en 2500k. 4c/8t är miniminivån man ska satsa på definitivt.
Att gå från en 2500k till en 7600k kostar ändå en hel del pengar och ger i slutändan om vi är överdrivet snälla mot kaby som mest 45% mer fps i rent cpu bundna tillfällen stock mot stock (alltså helt oklockat), då får man tänka efter hur ofta man är cpu bunden och om det är värt den inte direkt lilla kostnaden. Har man sedan en klockad 2500k så blir skillnaden bara mindre och mindre mot ny arkitektur, kommer man upp i samma frekvenser så kan det skilja så lite som 20% vid cpu bundna tillfällen. Hur mycket är 20% extra fps värt?

Största problemet med Sandy är att dom klockar för bra. Men åter igen, TS bör skaffa en i7 eller en hexa Ryzen som allra minst, att gå till en i5 kommer kosta oproportionerligt mycket pengar för den ökning du i slutändan får.

Citerade så att man tydligt ser några av dina samlade falska uttalanden. Förhoppningsvis beror de bara på en stor kunskapsbrist för här kommer lite fakta.
Jag räknade snabbt ihop prestandaskillnaderna mellan Sandy Bridge och Kaby Lake från källan du valde att använda (gamersnexus) och här nedan följer resultaten.

44,1% fördel Kaby Lake

21,9% fördel Kaby Lake

79,3% fördel Kaby Lake

21,8% fördel Kaby Lake

55,7% fördel Kaby Lake

41,4% fördel Kaby Lake

7600k är i snitt 44% starkare än 2500k. Skillnaderna minskar lite när man klockar respektive CPU till max, men 35% är nog det närmsta man kommer sanningen. Som av en händelse så var siffran jag nämnde tidigare precis densamma som i den verkliga skillnaden. Anledningen till det är att jag baserar mitt påstående på fakta.
Hur var det nu med cherry picking? Kan det vara så att du är väldigt partisk i och med att du äger en utdaterad CPU själv?

Nu fick även du lära dig någonting bergla

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Citerade så att man tydligt ser några av dina samlade falska uttalanden. Förhoppningsvis beror de bara på en stor kunskapsbrist för här kommer lite fakta.
Jag räknade snabbt ihop prestandaskillnaderna mellan Sandy Bridge och Kaby Lake från källan du valde att använda (gamersnexus) och här nedan följer resultaten.

44,1% fördel Kaby Lake
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/2500k/watch-dogs-cpu-benchmark_2500k.png

21,9% fördel Kaby Lake
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/2500k/battlefield-1-cpu-benchmark_2500k.png

79,3% fördel Kaby Lake
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/2500k/total-warhammer-cpu-benchmark_2500k.png

21,8% fördel Kaby Lake
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/2500k/gta-v-cpu-benchmark_2500k.png

55,7% fördel Kaby Lake
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/2500k/aots-cpu-benchmark_2500k.png

41,4% fördel Kaby Lake
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/2500k/mll-cpu-benchmark_2500k.png

7600k är i snitt 44% starkare än 2500k. Skillnaderna minskar lite när man klockar respektive CPU till max, men 35% är nog det närmsta man kommer sanningen. Som av en händelse så var siffran jag nämnde tidigare precis densamma som i den verkliga skillnaden. Anledningen till det är att jag baserar mitt påstående på fakta.
Hur var det nu med cherry picking? Kan det vara så att du är väldigt partisk i och med att du äger en utdaterad CPU själv?

Nu fick även du lära dig någonting bergla

Hur räknar du procent? kanske borde kolla igen... Skillnaden vid klockat är rätt långt ifrån 35%, sen skrev jag 45% stock vs stock för 2500k vs 7600k vilket igen stämmer om man är lite snäll. Fast det kanske är ett falskt uttalande? Men du kom också fram till samma falskhet?
Underligt att du helt och hållet undviker att prata om 2600 vs 7700 siffrorna....

En annan liten detalj är att stock clocks för 2500k är 3,4GHz för all core boost. Kör du då ~4,5GHz vilket är en ganska enkel klockning så har du ökat frekvens med 32,35%, på en 7600k ligger all core boost på 4GHz, en enkel klockning landar på ~4,8GHz kanske 5 men då är man lite på gränsen om man inte har tur. Det är en ökning med 16,67%, alltså halva ökningen mot vad en 2500k gör på klockning. Förstår du nu varför marginalerna minskar vid klockning?

Skrivet av tellus82:

Så man ska inte korrigera andra när dom påstår saker som helt enkelt inte stämmer? Att se hur prestanda skalar med i7 till i7 visar såklart generellt hur prestanda skalar i5 till i5 och generell skillnad mellan sandy och kaby är såklart av intresse för TS. Personligen skulle jag absolut inte köpa en modern i5, inte ens om jag hade en 2500k. 4c/8t är miniminivån man ska satsa på definitivt.
Att gå från en 2500k till en 7600k kostar ändå en hel del pengar och ger i slutändan om vi är överdrivet snälla mot kaby som mest 45% mer fps i rent cpu bundna tillfällen stock mot stock (alltså helt oklockat), då får man tänka efter hur ofta man är cpu bunden och om det är värt den inte direkt lilla kostnaden. Har man sedan en klockad 2500k så blir skillnaden bara mindre och mindre mot ny arkitektur, kommer man upp i samma frekvenser så kan det skilja så lite som 20% vid cpu bundna tillfällen. Hur mycket är 20% extra fps värt?

Största problemet med Sandy är att dom klockar för bra. Men åter igen, TS bör skaffa en i7 eller en hexa Ryzen som allra minst, att gå till en i5 kommer kosta oproportionerligt mycket pengar för den ökning du i slutändan får.

Hur är detta falskt?

Skrivet av tellus82:

Haha, du e för go, ännu en cherry pick. samtidigt som du vill säga att du inte cherry pickar... Du bara råkar leta på det sämst presterande stället, som testaren också påpekar kanske stämmer lite dåligt, speciellt eftersom spelet uppdaterades för att ge bättre prestanda på högre antal trådar efter att testet gjordes...

Som exempel,

  • I blender är en 7700k@5.1GHz 29,6% snabbare än en 2600k@4,7GHz

  • I cinebench R15 ligger en 7700k@5,1GHz 35% före en 2600k@4,7GHz

  • I Firestrike physics poäng ligger 7700k@5,1 20% före 2600k@4,7GHz

  • I Watchdogs ger 7700k@5,1GHz 26,9% mer fps än 2600k@4,7GHz

Detta fortsätter genom testerna där generella trenden ligger på ~30% vid samma frekvens om man är snäll mot 7700k, tänk på att det skiljer 400MHz mellan dom här (8,5% upp från 2600 bara det...), att påstå några jätteskillnader blir lite svårt att befästa i fakta.

Hur är detta falskt?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@anon12433: Det var faktiskt mycket större skillnad än jag väntade mig, mycket intressant! Jag lärde mig definitivt något!

Permalänk
Medlem

jag hade köpt en 26/700k alt 3770k och väntat på nästa ryzen el Coffe lake

EDIT: Nuvarande Ryzen 5 hexacore är inte heller ett dåligt köp för pengarna.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

jag hade köpt en 26/700k alt 3770k och väntat på nästan ryzen el Coffe lake

Precis, att införskaffa en 7600 eller 6600k kostar för mycket för den skillnad du får, personligen skulle jag inte fnysa åt Ryzen 1600/1600x om jag satt på 2500k, det blir en rejäl ökning på flertrådad prestanda (dubblering) till en kostnad av 7600k. Alternativet är som du säger en i7 beggad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nejdu det var en ganska bra uppskattning. Redan mellan 3570K och 6600K fick jag ut ca. 30% mer prestanda i CPU bundna spel. Kaby Lake är enormt mycket starkare än Sandy Bridge. Om man kör det snabbaste som går på Sandy Bridge bör man väl även köra säg 4200MHz minnen på Kaby Lake, de skalar väldigt bra på minnesklock till skillnad från Sandy Bridge.

Här nedan är skillnaden 41% t.ex.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12478?key=42a9bdc0e4aca44744a5757a3462f09c

Lägg därtill att Kaby Lake klockar bättre än Sandy Bridge. 7700K är den bästa gaming-CPUn på marknaden just nu.

Jag har köpt en 6900K som väntar på att byggas ihop bara, men jag trodde den var kass för gejming? Det är inte mitt primärsyfte, men bilden visar ju att den verkar inte bara hyfsad utan riktigt bra för att spela med.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K