Permalänk
Medlem

49" bra vs 55" sämre

Hej,

Det står mellan Samsung UE55KU6075 för 6666kr och 49KS7005 som kostar 7999kr.

49KS7005 är 1300kr dyrare men den verkar ha mer färget (wide color gambit) så att HDR lönar sig mer men den är dock en mindre tv för mer pengar. Jag kommer använda den till att kolla på film från datorn och även till gaming.

Hur hade ni gjort i min sits? är det så stor skillnad mellan 49 och 55 tum så att det inte blir värt en extra peng?

Rtings.com

Samsung UE55KU6075 för 6666kr

Samsung 49KS7005 för 7999kr

edit:

Fördel med 49" tvn:
Quantum Dot
120hz mot 60hz
HDR1000 mot HDR10 (osäker på vad det innebär exakt)
Fyndvara på webbhallen kostar egenligen 8999kr

Största fördelen är Wide color gambit som är den andra inte har alls, vet inte riktigt vad dethär siffrorna betyder men men
DCI P3 xy: 91.95% mot 77.23% (>90% good value, Noticeable difference: 5%)

HDR skulle vara rätt dålig på 55 tums tvn enligt rtings.com så det är mest här skon klämmer för mig,

Ända nackdelarna är:
6 tums mindre bild
1300kr dyrare

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget att säga om de specifika modellerna, däremot storleken.

Har en 47" Sony. Sitter i en 1a på ca 3m avstånd, och börjat känna att jag skulle vilja ha större (speciellt vid gaming). Så för egen del hade jag helt klart satsat på storlek. Kan också vara att man är van vid 27" vid datorn på 50cm avstånd.

Se till att kolla up vad modellerna har för input lag eftersom du tänkt spela!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 49" modellen om jag hade tänkt använda den som datorskärm
I annat fall 55"-modellen. Samtidigt har jag en 40" tv och är rädd nöjd, men det är främst för att jag också har en projektor som jag kör när jag vill ha stor bild. Man vänjer sig samtidigt ganska snabbt vid storlek på tv-apparater. Vad som däremot kan vara svårare att vänja sig vid är halvtaskig svärta. Inte minst om man gillar skräck. Vilket avstånd kommer du sitta på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Fyren: Tack för svar. Jag har också en 1a, en liten en på 29kvm, hade tänkt a soffan ungefär 2 meter ifrån, fast det rekomenderade avståndet för 49 tums är tydligen 1.49 m och 1.59m för 55. Vad det gäller input lag så ligger båda modellerna rätt lika runt 20 ms.

Jag har aldrig ägt en tv förut så både 49 och 55 kommer nog kännas stort om man jämför med min 24 tums datorskärm jag nuligen använder för att kolla på film. Det är lite därför det lutar mot den dyrare för mig för jag tror jag kommer bli mer fokuserad på bildkvalitén när man väl sitter där

Permalänk
Medlem

@Link2000: Ett tips är annars att ha en liten tv-bänk på hjul som du lätt kan dra närmre om du tycker bilden blir för liten på 2 meters avstånd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Link2000:

Hej,

Det står mellan Samsung UE55KU6075 för 6666kr och 49KS7005 som kostar 7999kr.

49KS7005 är 1300kr dyrare men den verkar ha mer färget (wide color gambit) så att HDR lönar sig mer men den är dock en mindre tv för mer pengar. Jag kommer använda den till att kolla på film från datorn och även till gaming.

Hur hade ni gjort i min sits? är det så stor skillnad mellan 49 och 55 tum så att det inte blir värt en extra peng?

Rtings.com

Samsung UE55KU6075 för 6666kr

Samsung 49KS7005 för 7999kr

Köp den som verkar mest intressant. KS modellerna är dock bättre på nästan alla fronter.
Jag har denna: http://ca.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000 (7005 i Europa)
Och är hyffsat nöjd, dock har båda panelerna VA så spel har en del ghosting. Och beroende på din vinkel till TVn så kan du få banding/posterisering pga kontrasten skiftar en hel del.

Du behöver dock en TV bänk på >105cm om du ska ha KS modellen då fötterna är ~100cm ifrån varandra.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Ville ha VA över isp när jag letade för vad jag läste ska ha bättre svärta och bättre kontrast om man nu sitter mitt framför tv vilket jag planerade att göra, ghosting va dock inget jag tänkte på. 49 tums tv ska ha 120hz över 60hz som 55 har så borde vara bättre om nu båda har ghosting men kommer använde tvn mer till att kolla på film.

Har redan besällt tvbord, ska komma fram imorgon, gick in snabbt och kollade i panik och som tur va det 120cm i bredd så jag klarar mig i båda fallen

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att du skall gå på storlek, tvivlar starkt att du verkligen kommer se en märkbar skillnad som du kommer störa dig på när det gäller bilden.
Jag köpte en 55" och har ångrat varje sekund att jag inte gick på större men men

Permalänk
Medlem

Fördel med 49" tvn:
Quantum Dot
120hz mot 60hz
HDR1000 mot HDR10 (osäker på vad det innebär exakt)
Fyndvara på webbhallen kostar egenligen 8999kr

Största fördelen är Wide color gambit som är den andra inte har alls, vet inte riktigt vad dethär siffrorna betyder men men
DCI P3 xy: 91.95% mot 77.23% (>90% good value, Noticeable difference: 5%)

HDR skulle vara rätt dålig på 55 tums tvn enligt rtings.com så det är mest här skon klämmer för mig,

Ända nackdelarna är:
6 tums mindre bild
1300kr dyrare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Link2000:

Ville ha VA över isp när jag letade för vad jag läste ska ha bättre svärta och bättre kontrast om man nu sitter mitt framför tv vilket jag planerade att göra, ghosting va dock inget jag tänkte på. 49 tums tv ska ha 120hz över 60hz som 55 har så borde vara bättre om nu båda har ghosting men kommer använde tvn mer till att kolla på film.

Har redan besällt tvbord, ska komma fram imorgon, gick in snabbt och kollade i panik och som tur va det 120cm i bredd så jag klarar mig i båda fallen

Båda har 60hz.

Bättre svärta har de garanterat. Svärtan på min är nästan som om den vore avstängd.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Vilken skärm som är bäst syns såklart främst när de står bredvid varandra, inte när den ena står i vardagsrummet. Känslan av att TV:n är för liten går dock inte att skaka av sig, förutsatt att bilden är bra i båda (skulle aldrig köpa en skärm jag inte sett irl) skulle jag därmed argumentera för att den större skärmen är det bättre valet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för 55 tums tvn. Som RaZman sa så ser man nog inte någon större skillnad i bildkvalitèn om man inte har något att jämföra med.

Jag har i stort sätt inte kollat på någon 4k tv alls, det ända skulle vara att man har traskat igenom tv avdelningen på mediamarkt och fått sig en snabbt titt för ett bra tag sedan så jag är rätt färsk när det kommer till bildkvalité. Storleken på en tv apparat är dock något vem som helst hade sett skillnad på så det står egentligen mellan stor vs liten tv, båda med den bästa bildkvaliten jag har sett.

Det blir det alltså en större tv med lite sämre bild men ignorance is bliss.

Permalänk
Medlem

Rätt, en tv:s viktigaste egenskap är storleken