Erfarenheter av Universal Telecom...?

Permalänk

BB2 och Universal lika dåliga.

@Biggis: Har raskt avverkat både BB2 och Universal beställde 100/10 har fått enstaka gånger upp mot 65-70 men normalläget 35-45. Har nu Bahnhof vilka levererar över 75.

Permalänk

Erfarenheter av Universal Telecom...?

@Biggis: Har raskt avverkat BB2 och Universal beställde 100/10 har i snitt fått levererat mindre än 50%. Båda urusla kundtjänster, vägrar att svara och när så Universal till slut svarade gav de mig uppgifter vad jag skulle felsöka, så krångligt att de visste jag ej ens skulle försöka.
Har nu Bahnhof, de levererar över 75 Mbit/s på samma fiber och utrustning som tidigare.

Permalänk

Universal telecom är ett oseriöst skitbolag. Dom lurade mig på flera tusen med ett mobilabonnemang under falska premisser. Skulle hålla mig på långt avstånd från dylika bluffbolag.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Funkar rätt bra för mig på dagarna. Dock kan hastigheten på kvällarna går ner rätt mycket. Får se vad de gör för att lösa detta. Har varit i kontakt med supporten iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har haft universal telecom för några år sedan. Även Bredband2, Quicknet, Banhof osv.
Jag har haft samma fart med alla operatörer och ingen har krånglar mer än andra.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Universal Telecom som bredbandsleverantör

Den 1/10 tog jag Universal Telecom som ISP efter att ha haft BBB under flera år.

Tänkte att jag tycker BBB inte erbjuder sina trogna kunder efter 15 år ett attraktivt pris, så jag fann då Universal som har bra priser.
MEN

Billigt är ju ibland inte bra - dyrt är ju ibland inte bra..

Fy vad jag ångrar mig: Det har nu gått 6 månader sedan jag tog Universal och redan första veckan fick jag en del "frysningar" och avbrott i internet trafiken. Meddelade supporten hos Universal som sa att de inte kan se några störningar.
Under november och december fanns dessa intermittenta störningar, men mer frekvent. Så jag blev tvungen att kontakta supporten igen,- men, föga förvånad att det tog ett bra tag innan de svarade.
Nu har "felsökning" pågått i nära 5 månader, - då frysningarna och internetlagget kommer på rätt bestämda tider, iallafall de allvarligaste störningarna. Runt 18.30 - 22, då de upphör.
Sitter jag med VPN koppling till mitt arbete = bryts den flera gånger, - vilket gör att jag inte kan jobba hemifrån.

Supporten meddelade att de ville ha in underlag, där jag körde pingplotter på deras inrådan och skickade tillbaka reslutaten där de kunde konstatera störningar. Ingenting hände igen på några veckor; inte ett ord, inte ett svar - så jag möglade till ordentligt och tog kontakt med Stadsnätsägaren - som hänvisade till Universal. Då fick jag ett svar från Universal som sa att det var i stadsnätsägarens utrustning som felet uppstår och felsökning pågor. Kompensation ges då felet är avklarat.

OK tänkte jag, så jag väntade igen och störningarna fortsatte. 2-3 veckor gick, igen ingen återkoppling - inga svar.
Tog åter kontakt med stadsnätsägaren och berättade vad Universal sagt. Stadsnätsägaren tyckte det var konstigt, men kunde se störningar. De bytte då min trafik från AllTeles utrustning till att gå via en annan ISP:s utrustning under ca 5 dagar = INTE EN STÖRNING PÅ HELA DE DAGARNA!!! Men så fort de kopplade tillbaka = KOM STÖRNINGARNA IGEN.

Senaste månaden har jag bombat universal med mail gällande mitt ärende. Bett dem stoppa fakturorna då jag inte vill betala för något som fungerar skit. Vem F-N vill se på en live match som fryser 10000 gånger på en timme? (Tog kanske i, men så känns det).

I veckan bad jag dem igen vänligt, koncist, konkret: Att hålla mig informerad om vad som händer, gärna stoppa fakturan då jag inte vill betala för något som inte fungerar. Då fick jag svaret att felsökning pågår och när ärendet är klart kommer kompensation att ges.

Häromdagen, Sverige - Chile = sket sig totalt, blev då ursinnig - och skrev: FIxa detta nu och håll mig informerad om vad som händer, annars vill jag säga upp abonnemanget då jag inte ser någon lösning framöver,- undrade även då vad som händer med kompensation för de månader som jag fått stå ut med detta. Enda svar jag fick var: Vill du säga upp ditt abonnemang, ring vår uppsägningsavdelning på tel: xxxxx xxxx.

SÅ jävla dåligt och lågt, att jag håller på att spricka av ilska. Ringde dem, men var då vänlig och fick tala med en vänlig person på deras uppsägningsavdelning - där jag framförde att jag vill ju ha svar, dels på vad som händer, dels på hur kompensationen ser ut om jag säger upp avtalet. Enda han kunde erbjuda var att göra ett direktavslut så jag kan ta en annan ISP. Men han sa också att han ska kolla med teknisk support och återkomma. Nu gått två dagar, o nu ikväll fungerar inte ett skit på tv:n. Så jävla less bokstavligt talat.

Under alla år med BBB = inte ett enda problem. Så vad är egentligen billigt bredband värt? Jo, att man får räkna med frustration, ilska, att det inte fungerar, och en ISP som är förbannat jävla dålig på att hålla sin kund informerad. Så jävla svårt är det väl inte att hålla en öppen dialog som berättar vad de gör eller inte kan göra. Ska de bara vänta ut att kunden lämnar dem = då är problemet löst. Visst, så kanske det fungerar om man går in i en butik och ser att varorna som är sketbilliga är mögliga, då går man fan inte dit igen.

Nä, min erfarenhet av Universal = Sämsta möjliga betyg ever. De har fortfarande chansen att komma med ett förslag på kompensation, åtgärdsförslag, men - nä, jag förväntar mig inte ett skit. 6 månaders frustration, där en av de värsta kvällarna är just idag: inget fungerar,- har halvtasig bandbredd på surfen, tv:n fungerar inte alls,- så den kör jag nu på Telia 4 G modem = fungerar perfekt!

Så tänk dig för en gång extra innan du tar Universal är mitt råd.

Vet flera som har det där det fungerar, men då kör de enbart surf.

Permalänk
Universal Telecom

@Miwass:
Hej,
mitt namn är Anna. Jag jobbar för att förbättra kundnöjdheten här på Universal Telecom och är verkligen ledsen för hur kontakten med vår kundservice varit.

I arbetet mot bättre service och arbetssätt, skulle jag gärna vilja ta en närmare titt på hur ditt ärende har hanterats och var vi brustit i våra rutiner, men behöver då lite mer info för att kunna hitta din kundbild hos oss.

Skulle du vilja hjälpa mig och ge mig ditt kundnummer eller personnummer genom att skicka ett privat meddelande?

Tack på förhand och ha en fortsatt fin dag.

Mvh, Anna på Universal Telecom

Permalänk
Medlem

Har haft Universal i många år och en gång var det driftstopp i ca 4 timmar annars har det alltid fungerat. Nöjd.

Permalänk
Medlem

@Biggis: Håll dig borta från Universal Telecom. Som du ser så finns det flera som är missnöjda. Själv så hade vår familj små problem som blev till stora när kundtjänst ljög och inte hade koll. (Gällde dock mobiltelefoni)

@Universal Telecom: Hej Anna,
Du behöver jobba i brant uppförsbacke då er support är något av det sämsta jag varit med om. Jag hoppas att du har ett otroligt tålamod då det finns, som du ser, många som är väldigt irriterade. Som många andra påpekat så har nit tidigare inte brytt er ett skit om era kunder. Jag hoppas du kommer kämpa hårt för att ändra denna företagskultur men vill ändå påpeka att det kommer vara ett arbete i motvind. Den goodwill som är förbrukad - är förbrukad.

Min familj gick över till er under en kort tid. Väldigt kort då era medarbetare inte vet vad de sysslar mer, kan inte ge några besked, ljuger och mest försöker vara till besvär. Sedan när inget stämmer, varken faktura eller det er kundsupport säger, gör inte saken bättre.

Usch och tvi. Min familj tog vår korta sejour hos er som en lärdom. Tjejen som tidigare varit lite naiv lärde sig att aldrig lita på företag.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Universal Telecom

@Hzup:
Tack för heads up.

Hjälp mig gärna att förbättra kundupplevelserna på Universal Telecom genom att ge mig ditt kundnummer eller personnummer i ett privat meddelande. Jag skulle nämligen gärna vilja ta en titt på hur dina ärenden hanterats för att dra lärdom av där vi brustit i rutinerna.

Ber verkligen om ursäkt för din upplevelse som universalkund.

Ha en fin fredag och en skön helg!
Mvh, Anna på Universal Telecom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@Biggis: Håll dig borta från Universal Telecom. Som du ser så finns det flera som är missnöjda. Själv så hade vår familj små problem som blev till stora när kundtjänst ljög och inte hade koll. (Gällde dock mobiltelefoni)

@Universal Telecom: Hej Anna,
Du behöver jobba i brant uppförsbacke då er support är något av det sämsta jag varit med om. Jag hoppas att du har ett otroligt tålamod då det finns, som du ser, många som är väldigt irriterade. Som många andra påpekat så har nit tidigare inte brytt er ett skit om era kunder. Jag hoppas du kommer kämpa hårt för att ändra denna företagskultur men vill ändå påpeka att det kommer vara ett arbete i motvind. Den goodwill som är förbrukad - är förbrukad.

Min familj gick över till er under en kort tid. Väldigt kort då era medarbetare inte vet vad de sysslar mer, kan inte ge några besked, ljuger och mest försöker vara till besvär. Sedan när inget stämmer, varken faktura eller det er kundsupport säger, gör inte saken bättre.

Usch och tvi. Min familj tog vår korta sejour hos er som en lärdom. Tjejen som tidigare varit lite naiv lärde sig att aldrig lita på företag.

Kan nu låta som att jag tar Universal i försvar, men för min del har det funkat helt okej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kan nu låta som att jag tar Universal i försvar, men för min del har det funkat helt okej.

Helt okej att försvara nåt man är nöjd med! Jag inser att jag kanske aldrig följde upp denna tråd, men kan meddela att jag kört Universal i snart ett år. Måste säga att jag är väldigt nöjd! Det var en del strul med kopplingen i början, men jag är inte säkert på att det var deras fel, mer troligt min utrustning. Ändå var deras support OTROLIGT tålmodig och serviceminded! Kanske hade jag tur och fick en grym handläggare? På senare tid har det funkar klockrent. Dessutom har jag brukar deras prisgaranti en gång, då de själva sänkt priset och blivit ännu billigare Kan absolut rekommendera dom, ryktet till trots.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden 2019. Sitter på ett stadsnät tillhörande Openuniverse (Kungsbacka) och lurar på 250/250 alt. 500/500 utan bindningstid. Hur är era erfarenheter idag med Universal Telecom?

Visa signatur

//slackie was here
[nej jag tänker inte lista upp mina hårdiskar och .dll filer]

Permalänk
Medlem

Har fiber från Öppna Stadsnät i villa och bytte nyligen från Boxer 100/100 till Universal Telecom 250/10. Jag upplever en avsevärd kvalitetsförsämring där hastigheten nu spretar kraftigt och tyvärr oftast åt fel håll. Boxer levererade sina 100 mbps men några 250 från Universal har jag aldrig sett i faktisk användning. Bredbandskollen ger däremot 250 stabilt, men jag antar att de optimerar för just det.

Som exempel sitter jag nu och laddar ner en ny Geforce driver i 600 kb/s. Jippi.

Kommer absolut byta till annan leverantör igen när mina 3 billiga startmånader med Universal löpt ut. Hellre 100 stabila mbps än 250 teoretiska.