Den 1/10 tog jag Universal Telecom som ISP efter att ha haft BBB under flera år.
Tänkte att jag tycker BBB inte erbjuder sina trogna kunder efter 15 år ett attraktivt pris, så jag fann då Universal som har bra priser.
MEN
Billigt är ju ibland inte bra - dyrt är ju ibland inte bra..
Fy vad jag ångrar mig: Det har nu gått 6 månader sedan jag tog Universal och redan första veckan fick jag en del "frysningar" och avbrott i internet trafiken. Meddelade supporten hos Universal som sa att de inte kan se några störningar.
Under november och december fanns dessa intermittenta störningar, men mer frekvent. Så jag blev tvungen att kontakta supporten igen,- men, föga förvånad att det tog ett bra tag innan de svarade.
Nu har "felsökning" pågått i nära 5 månader, - då frysningarna och internetlagget kommer på rätt bestämda tider, iallafall de allvarligaste störningarna. Runt 18.30 - 22, då de upphör.
Sitter jag med VPN koppling till mitt arbete = bryts den flera gånger, - vilket gör att jag inte kan jobba hemifrån.
Supporten meddelade att de ville ha in underlag, där jag körde pingplotter på deras inrådan och skickade tillbaka reslutaten där de kunde konstatera störningar. Ingenting hände igen på några veckor; inte ett ord, inte ett svar - så jag möglade till ordentligt och tog kontakt med Stadsnätsägaren - som hänvisade till Universal. Då fick jag ett svar från Universal som sa att det var i stadsnätsägarens utrustning som felet uppstår och felsökning pågor. Kompensation ges då felet är avklarat.
OK tänkte jag, så jag väntade igen och störningarna fortsatte. 2-3 veckor gick, igen ingen återkoppling - inga svar.
Tog åter kontakt med stadsnätsägaren och berättade vad Universal sagt. Stadsnätsägaren tyckte det var konstigt, men kunde se störningar. De bytte då min trafik från AllTeles utrustning till att gå via en annan ISP:s utrustning under ca 5 dagar = INTE EN STÖRNING PÅ HELA DE DAGARNA!!! Men så fort de kopplade tillbaka = KOM STÖRNINGARNA IGEN.
Senaste månaden har jag bombat universal med mail gällande mitt ärende. Bett dem stoppa fakturorna då jag inte vill betala för något som fungerar skit. Vem F-N vill se på en live match som fryser 10000 gånger på en timme? (Tog kanske i, men så känns det).
I veckan bad jag dem igen vänligt, koncist, konkret: Att hålla mig informerad om vad som händer, gärna stoppa fakturan då jag inte vill betala för något som inte fungerar. Då fick jag svaret att felsökning pågår och när ärendet är klart kommer kompensation att ges.
Häromdagen, Sverige - Chile = sket sig totalt, blev då ursinnig - och skrev: FIxa detta nu och håll mig informerad om vad som händer, annars vill jag säga upp abonnemanget då jag inte ser någon lösning framöver,- undrade även då vad som händer med kompensation för de månader som jag fått stå ut med detta. Enda svar jag fick var: Vill du säga upp ditt abonnemang, ring vår uppsägningsavdelning på tel: xxxxx xxxx.
SÅ jävla dåligt och lågt, att jag håller på att spricka av ilska. Ringde dem, men var då vänlig och fick tala med en vänlig person på deras uppsägningsavdelning - där jag framförde att jag vill ju ha svar, dels på vad som händer, dels på hur kompensationen ser ut om jag säger upp avtalet. Enda han kunde erbjuda var att göra ett direktavslut så jag kan ta en annan ISP. Men han sa också att han ska kolla med teknisk support och återkomma. Nu gått två dagar, o nu ikväll fungerar inte ett skit på tv:n. Så jävla less bokstavligt talat.
Under alla år med BBB = inte ett enda problem. Så vad är egentligen billigt bredband värt? Jo, att man får räkna med frustration, ilska, att det inte fungerar, och en ISP som är förbannat jävla dålig på att hålla sin kund informerad. Så jävla svårt är det väl inte att hålla en öppen dialog som berättar vad de gör eller inte kan göra. Ska de bara vänta ut att kunden lämnar dem = då är problemet löst. Visst, så kanske det fungerar om man går in i en butik och ser att varorna som är sketbilliga är mögliga, då går man fan inte dit igen.
Nä, min erfarenhet av Universal = Sämsta möjliga betyg ever. De har fortfarande chansen att komma med ett förslag på kompensation, åtgärdsförslag, men - nä, jag förväntar mig inte ett skit. 6 månaders frustration, där en av de värsta kvällarna är just idag: inget fungerar,- har halvtasig bandbredd på surfen, tv:n fungerar inte alls,- så den kör jag nu på Telia 4 G modem = fungerar perfekt!
Så tänk dig för en gång extra innan du tar Universal är mitt råd.
Vet flera som har det där det fungerar, men då kör de enbart surf.