Elsäkerhetsverket säljstoppar USB-laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Och...det är ju just därför Elsäkerhetsverket finns.

Tyvärr fuskas det i billiga Kina-laddare. Minns ni nätaggen med cementklump istället för nätfilter?

Ett allmänt råd är att endast köpa säkra produkter när det gäller nätspänning då illa designade produkter kan både medföra brandfara och personfara. Man bör nog vara försiktig med batteripack också, då den låga spänningen i sig inte är problemet utan elsäkerhet och explosionsrisk.

Ja, batterier i telefoner kan ju explodera, och powerbanks är ju ett enda stort, oftast kraftigare batteri, så man bör absolut ta det lugnt där också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Nej, faktiskt inte. Har fortfarande kvar laddade från gamla märkestelefoner som fortfarande fungerar (vissa äldre tar visserligen väldigt lång tid på sig). Sedan vet jag inte hur man lyckas springa omkring i lägenheten och leta efter laddaren stup i ett. Jag laddar alltid telefonen på samma plats när jag går och lägger mig, så är den färdig på två timmar och räcker i ca 36 timmar.

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Vad det gäller datorn så är det bara en USB rakt in eller en genuin grendosa med USB. Fungerar utmärkt båda.

1000 kr/år?

Jag betalar ~0,85 kr/kWh. 1176 kWh per år är ju ruskiga mängder. Det är fullt effektuttag ur min bil i 5,88 timmar (hjuleffekt).
Ett Electrolux ERF3100OOX (kylskåp, 300 liter) förbrukar 71 kWh/år.

Jag kanske räknar helt fel?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nej, faktiskt inte. Har fortfarande kvar laddade från gamla märkestelefoner som fortfarande fungerar (vissa äldre tar visserligen väldigt lång tid på sig). Sedan vet jag inte hur man lyckas springa omkring i lägenheten och leta efter laddaren stup i ett. Jag laddar alltid telefonen på samma plats när jag går och lägger mig, så är den färdig på två timmar och räcker i ca 36 timmar.

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Vad det gäller datorn så är det bara en USB rakt in eller en genuin grendosa med USB. Fungerar utmärkt båda.

Det är dock en hel del olika apparater som får sin ström via usb samtidigt som tillverkaren inte skickar med någon laddare. Har t.ex en e-bok-läsare samt trådlösa hörlurar. Dessutom så kräver vissa apparater en stabil 2,4 A strömförsörjning som t.ex raspberry pi. Dom flesta originalladdare ligger runt 1 A.

Att du har god tillgång till strömkontakter där du behöver dom är att bara gratulera. Många har inte detta. Sen är det sällen en lur håller i 36 timmar om man faktiskt använder den.

Summa summarum så finns det många anledningar någon skulle vilja köpa sig en usb laddare.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att CDON bryr sig så lite om sina kunder att de säljer farliga produkter. Det är inte direkt bara någon miss när det gäller produkt efter produkt.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är sak med halv kass eller helt jävla idiot dålig för har kört deltaco i gamla laptops och ebay laddare i bilen o.s.v som gör sitt jobb och brukar kolla i en del men en 10kr ebay laddare 2A tordades jag inte ens stoppa i vägen efter kollat i den och är dom modellerna som måste väck för man vill inte ride the Lightning när man tar i dom men ändå köpa billiga till äldre saker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Syrrans lägenhet brann under mellandagarna, inget att rekomendera, nästan allt var så rökskadat att det fick slängas.
Grabben hennes var hemma, fick krypa längs golvet för att leta nyckeln till niotillhållarlåset, tog sig ut men fick tillbringa helgen på sjukhus, hostande svarta klumpar och med syrgas mår bra nu.
Branden började troligtvis ...
I en USB-laddare.

Tumregeln som nämns, är att inte använda något som saknar CE-märkning, eller som saknar produktnamn, ingen anledning att vara dumsnål.

Du vet väl att CE-märkning inte behöver betyda något?

http://www.lp-system.se/ce-markning-eller-china-export/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Föga förvånande att CDON bryr sig så lite om sina kunder att de säljer farliga produkter. Det är inte direkt bara någon miss när det gäller produkt efter produkt.

Dock inte helt säkert att det är cdon.com som säljer.
Alla produkter som finns på cdon säljs inte av cdon.
Tror även att de tar bort produkter om de får reda på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

1: Så du har aldrig haft en laddare som gått sönder, tappat borts eller stulits? 2: Sen är det ganska skönt att ha en laddare i väskan, en vid sängen och en vid datorn/soffan samtidigt. Att springa runt och flytta på möbler för att sätta in och ut laddaren dagarna i ända är det väl ändå ingen som har tid till. På senare år har ju vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället.

1: På det svarar jag - Nej.
2: På det svarar jag - Nej. Det känner jag inte igen alls!

Och på det flummiga påståendet att "vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället" Snälla ge mig ett exempel!!! Ge mig bara ett, så får du min respekt!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tror du menar CE-märkning, men notera att CE kan betyda antingen "Conformité Européene" eller "China Export" eftersom den senare är avsiktligt gjord för att vara väldigt lik den första. Tyvärr betyder det att om man vill ha något som faktiskt klarar standarden man får leta specifika laddare för tillfället.

IKEA överraskade nyligen för ett år sedan med en väldigt välbyggd laddare: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

China Export är lite av en myt.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Dock inte helt säkert att det är cdon.com som säljer.
Alla produkter som finns på cdon säljs inte av cdon.
Tror även att de tar bort produkter om de får reda på sånt här.

Att de gladeligen klistrar sitt varumärke på dessa tjänster från andra gör inte saken bättre.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

1: På det svarar jag - Nej.
2: På det svarar jag - Nej. Det känner jag inte igen alls!

Och på det flummiga påståendet att "vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället" Snälla ge mig ett exempel!!! Ge mig bara ett, så får du min respekt!!!

Nvidia Shield Tablet levereras med endast en USB-kabel, varsegod.

OT: Bra att dessa återförsäljare letas upp och plockas bort. Gäller att se till att man laddar med rätt grejjer, se till att ha originalsaker och håll koll när du laddar om du är osäker. Ladda aldrig något utan att du i alla fall är hemma , dumheter att ladda saker och gå hemifrån.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Tja det beror väl lite på hur man ser det. Det finns vad jag vet ingen officiell märkning som heter "China Export", å andra sidan finns det en CE-märkning som inte betyder "Conformité Européene". Eftersom "China Export" redan är en de facto etablerad term för märkningen som används för att efterlikna en riktig CE-märkning är det trots allt (i brist på bättre) det lättaste sättet att förmedla budskapet.

Om du har en bättre term för avsiktligt felanvänd CE-märkning är jag öppen för förslag.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Dock inte helt säkert att det är cdon.com som säljer.
Alla produkter som finns på cdon säljs inte av cdon.
Tror även att de tar bort produkter om de får reda på sånt här.

Det är fortfarande CDON:s ansvar så länge det säljs under deras regi. Hur det går till är CDON:s problem och risk. Just att flera produkter lyckats gå under deras radar säger faktiskt en hel del om deras kvalitetskontroll. CDON är inte precis Blocket där försäljningen är direkt mellan privatpersoner.

Det är inte precis svårt att se om en produkt saknar CE-märkning eller helt saknar tillverkare utskriven. Säljer man sådana produkter i sin butik så förtjänar man all skit man kan få i min mening. I slutändan är det inte bara enorma materiella skador man spelar med utan även människoliv.

Sen förstår jag inte varför importörer ska sitta och ta risker med elektronik av denna typ när det redan finns väletablerade lågprisföretag. Deltaco säljer en hel del lågprissaker men lyckas ändå ha CE-märkning och de är stora nog för att bry sig om kunderna börjar associera deras varumärke med smärtsam död. Man kan hitta deras laddare för under hundringen och då känns det dumsnålt att ta en risk med en produkt som inte ens har ett namn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr så är det ju enkelt att fejka diverse märkningar och namn så det är inget man kan gå på.

Skrivet av Djhg2000:

Tror du menar CE-märkning, men notera att CE kan betyda antingen "Conformité Européene" eller "China Export" eftersom den senare är avsiktligt gjord för att vara väldigt lik den första. Tyvärr betyder det att om man vill ha något som faktiskt klarar standarden man får leta specifika laddare för tillfället.

IKEA överraskade nyligen för ett år sedan med en väldigt välbyggd laddare: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Skrivet av Patrik356b:

Du vet väl att CE-märkning inte behöver betyda något?

http://www.lp-system.se/ce-markning-eller-china-export/

Skickades från m.sweclockers.com

Nej CE märket verkar tyvärr inte vara att lita på, farhågorna när dessa skulle ersätta S-märkningen, var tydligen befogade.

EU tillåter inget liknande märke, står det CE skall CE gälla, nu verkar det tyvärr fuskas vilt i alla fall, närmare hälften hade CE märket, fast detta uppenbarligen var fusk.

Håller med @Ozzed, här krävs hårdare tag, betydligt hårdare.
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/aterforsaljare/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

1: På det svarar jag - Nej.
2: På det svarar jag - Nej. Det känner jag inte igen alls!

Och på det flummiga påståendet att "vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället" Snälla ge mig ett exempel!!! Ge mig bara ett, så får du min respekt!!!

Saker jag på senare tid köpt/fått som inte inkluderat laddare:

1. Deltaco Powerbank
2. Pannlampa från XXL
3. Ultimate Ears UE Roll bärbar högtalare

Dessa laddas med en "vanlig" laddare av typen 5v micro-usb. Jag fick dock med en kabel, precis som det flummiga påståendet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Tja det beror väl lite på hur man ser det. Det finns vad jag vet ingen officiell märkning som heter "China Export", å andra sidan finns det en CE-märkning som inte betyder "Conformité Européene". Eftersom "China Export" redan är en de facto etablerad term för märkningen som används för att efterlikna en riktig CE-märkning är det trots allt (i brist på bättre) det lättaste sättet att förmedla budskapet.

Om du har en bättre term för avsiktligt felanvänd CE-märkning är jag öppen för förslag.

Nej det finns inget märke som liknar CE-märket. Du får gärna länka till officiell information om det i så fall. Och då inte bloggar om "china export"-bilden som visar en aningen ändrad distans mellan bokstäverna. CE-märkningen kan faktiskt skilja sig en aning i formatet då logotypen trots rekommenderade standarddimensioner inte måste hålla dessa. Produkterna skall dock klassas som CE-märkta oavsett hur logotypen ser ut och båda versionerna i "china export"-bilden är att klassa som CE-märkning.

Så att använda "china export" som namn för felmärkta CE-produkter blir missvisande eftersom det inte finns någon "China Export"-märkning, men folk generellt tror att det finns en sån märkning på grund av den användningen. Så använd istället "falsk CE-märkning" eller "felaktigt CE-märkta produkter", då det helt enkelt är det det rör sig om.

Och produkter som inte fyller kraven för CE-märkningen får inte säljas. Men köper man via Ebay, Alibaba eller liknande direkt från Kina så finns ju risken att produkterna har en CE-märkning som är falsk. Det är ju ingen som kvalitetskollar produkterna en enskild person köper från Kina. Dock kan man ju tycka att svenska säljare och importörer borde kontrollera produkter de tar in och säljer i "lokala" butiker, och att de faktiskt köper från godkända leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

.

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

*Host*, jag räknade lite snabbt.. en vanlig mobilladdare ligger på runt 10W (5v 2.1A), sen är det givetvis lite effektförlust i omvandlingen.. så säg att laddaren drar 20w ur väggen (50% effektivitetsgrad, AKA skitdåligt).. o så säger vi att den sitter igång 24/7 på fullt sprut.. och du betalar 1kr/kwh (dyrt)... då kostar det 175kr på ett helt år..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Båda dina påståenden är bullshit. För det första drar laddaren bara någon enstaka watt när den inte används. Hela min datorrigg med två skärmar på standby, nätaggregat, moderkort i standby och en laddare drog totalt 7w när den inte användes. Det är ca 60kw förutsatt att jag inte använder mina saker (vilka står på kanske 16 timmar om dagen). Att en enstaka mobilladdare som kanske drar 2w som mest när den inte laddar och kanske 10w när den laddar skulle kosta dig 1000kr är helt idiotiskt att påstå. Kanske 100kr om man räknar alla standbyapparater i ett helt hushåll.

Sedan vet jag ingen av de större försäkringsbolagen som nämner specifikt att mobilladdare inte får vara kvar i uttaget. Om det inte står som undantag kan de endast neka utbetalning om du agerat grovt vårdslöst. Att ha en laddare i uttaget är ganska normalt och inte ens vårdslöst. Det är trots allt hur laddarna är byggda att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nej det finns inget märke som liknar CE-märket. Du får gärna länka till officiell information om det i så fall. Och då inte bloggar om "china export"-bilden som visar en aningen ändrad distans mellan bokstäverna.

Problematiken är ju att det inte är en officiell märkning så det du efterfrågar existerar inte per definition. Det närmaste du kan komma är den officiella frågeställningen till EU-kommissionen: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=WQ&referen...

Skrivet av jawik:

CE-märkningen kan faktiskt skilja sig en aning i formatet då logotypen trots rekommenderade standarddimensioner inte måste hålla dessa. Produkterna skall dock klassas som CE-märkta oavsett hur logotypen ser ut och båda versionerna i "china export"-bilden är att klassa som CE-märkning.

Så att använda "china export" som namn för felmärkta CE-produkter blir missvisande eftersom det inte finns någon "China Export"-märkning, men folk generellt tror att det finns en sån märkning på grund av den användningen. Så använd istället "falsk CE-märkning" eller "felaktigt CE-märkta produkter", då det helt enkelt är det det rör sig om.

Fast min poäng är ju att "China Export" numera är synonymt med "en CE-märkning utan innebörd".

Ska man bry sig om detaljer och få fram en korrekt term så stämmer inte "falsk CE-märkning" heller eftersom det är upp till tillverkaren att placera ut märket. Märkningen i sig är därför autentisk så länge den fyller kraven för utseendet trots att den är felaktig. "Felaktig CE-märkning" är det kortaste korrekta jag kan komma på, men det är ju mer än marginellt längre att säga i talspråk.

Möjligen kan man utnyttja något ord i överförd betydelse, t.ex. "CE-råtta" eller "tok-CE".

Skrivet av jawik:

Och produkter som inte fyller kraven för CE-märkningen får inte säljas. Men köper man via Ebay, Alibaba eller liknande direkt från Kina så finns ju risken att produkterna har en CE-märkning som är falsk. Det är ju ingen som kvalitetskollar produkterna en enskild person köper från Kina. Dock kan man ju tycka att svenska säljare och importörer borde kontrollera produkter de tar in och säljer i "lokala" butiker, och att de faktiskt köper från godkända leverantörer.

Köper man utanför EU så blir det väl rent formellt tullverkets uppgift att stoppa dem, men att testa varje pryl som kommer in är ju orimligt. Det är väl lite där som vi måste lösa problemet. FCC kör ju registrerade produkter så att varje exemplar ska ha ett giltigt godkännandenummer om inte tillverkaren ska få på pälsen, vilket verkar funka lite bättre iallafall. Just nu är det ju helt riskfritt för tillverkarna att slänga på ett CE-märke och klara sig undan med att vara utanför EU.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

När jag köpte min Samsung Galaxy 2 så fick jag en USB-laddare, fungerade galant. Syrran fixade senare Galaxy 3 vars medföljande usb-laddare till utseende var identiska men blev varm som en spisplatta efter bara 3 minuter.

När det även drabbar större märkens produkter så blir man lite orolig.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det kan vara en piratkopia som har deras märkning också...

Garanterat piratkopia. Det fullkomligt dräller av fake-Nokia laddade och kablar från Kina.

CE China Export, jäkla äckel-Kina!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tal om detta... någon som har bra tips på en smidig timer som kan användas för att ladda och sedan stängs av? En tillförlitlig sådan bör ju eliminera lite av risken, även om det är ytterligare en produkt.

Tex: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är därför man inte ska snåla in på sådant här. Bättre att välja orginaltillbehör. Men om de jävlarna börjat plagiera välkända tillverkare så att det kan se ut som orginalet så är det inte så lätt. Laddarna borde inte bara återkallas, utan berörda företag och dess högsta ledning borde få kännbara straff!

Jag tycker du tänker helt fel här.
Det här är en mycket bra anledning till varför vi i Sverige och EU borde ha mycket starkare konsumentskydd.

Jag vill kunna lita på att en vara jag köper i butik är säker, och så ska det vara, punkt!
Sånt här ska inte få säljas och företag som säljer saker utan att först kolla upp det ska beläggas med grova böter om det visar sig att dom inte uppfyller kraven för elsäkerhet.

Permalänk
Hjälpsam

@DasIch: Hemförsäkringen gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker du tänker helt fel här.
Det här är en mycket bra anledning till varför vi i Sverige och EU borde ha mycket starkare konsumentskydd.

Jag vill kunna lita på att en vara jag köper i butik är säker, och så ska det vara, punkt!
Sånt här ska inte få säljas och företag som säljer saker utan att först kolla upp det ska beläggas med grova böter om det visar sig att dom inte uppfyller kraven för elsäkerhet.

Varför skall ansvaret ligga på säljaren snarare än tillverkaren? Vad är logiken i det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Man använder väl den laddade som kom med den genuina produkten man köpte? Om man har så pass slukande saker att man behöver ladda oftare än en gång om dagen så ska man antingen fundera på hur man använder internet eller fundera på vad man använder för saker.

Men vi som vistas utanför hemmet då? Jag har två telefoner och behöver ofta laddning hemma och på olika platser privat och i jobbet.

Skrivet av andrey:

köp ikeas laddare. relativt billig och väldigt välbyggd.

här är en bra film där en snubbe plockar isär ett ex och förklarar rätt bra vad olika komponenter gör och lite hur laddare fungerar.

och här en film där samma snubbe plockar isär en pissig laddare

Efter att sett ett antal youtube klipp på hur billiga kina laddare är konstruerade så kastar jag alltid såna utan att ens prova dom.

Skrivet av skog1s:

1: På det svarar jag - Nej.
2: På det svarar jag - Nej. Det känner jag inte igen alls!

Och på det flummiga påståendet att "vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället" Snälla ge mig ett exempel!!! Ge mig bara ett, så får du min respekt!!!

Båda mina raspberry pie såldes utan laddare. Sen har jag behövt laddare till min surplatta och computestick eftersom jag vägrar använda kinaladdare.

Skrivet av Ozzed:

Varför skall ansvaret ligga på säljaren snarare än tillverkaren? Vad är logiken i det?

För att jag har köpt utrustningen av säljaren inte av tillverkaren. Det är inte ens säkert att tillverkaren har gjort något fel, laddaren kan mycke väl följa alla säkerhetsregler som finns i tillverkarlandet. Av samma anledning är det alltid SJs fel om tåget är försenat och aldrig banverket. SJ har gjort en kass upphandling mot banverket utan tillräckliga krav och försöker sedan sälja en tjänst dom inte kan uppfylla.

Tillslut kan jag rekommendera följande till dom som tror at CE märkning har någon som helst betydlese för hur säker en produkt är.
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-800pcs-16MM-DIA...

eller om du vill vara extra säker så köp dom holografiska iställer dom måste ju vara bättre.
https://www.aliexpress.com/item/CE-Label-CE-Certificated-Labe...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Men vi som vistas utanför hemmet då? Jag har två telefoner och behöver ofta laddning hemma och på olika platser privat och i jobbet.

Efter att sett ett antal youtube klipp på hur billiga kina laddare är konstruerade så kastar jag alltid såna utan att ens prova dom.

Båda mina raspberry pie såldes utan laddare. Sen har jag behövt laddare till min surplatta och computestick eftersom jag vägrar använda kinaladdare.

För att jag har köpt utrustningen av säljaren inte av tillverkaren. Det är inte ens säkert att tillverkaren har gjort något fel, laddaren kan mycke väl följa alla säkerhetsregler som finns i tillverkarlandet. Av samma anledning är det alltid SJs fel om tåget är försenat och aldrig banverket. SJ har gjort en kass upphandling mot banverket utan tillräckliga krav och försöker sedan sälja en tjänst dom inte kan uppfylla.

Tillslut kan jag rekommendera följande till dom som tror at CE märkning har någon som helst betydlese för hur säker en produkt är.
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-800pcs-16MM-DIA...

eller om du vill vara extra säker så köp dom holografiska iställer dom måste ju vara bättre.
https://www.aliexpress.com/item/CE-Label-CE-Certificated-Labe...

Jag tycker det är orimligt. Tillämpar man den principen är det ju fullt möjligt att tillverka och tjäna pengar på produkter som är farliga, helt riskfritt.

Det är välkännt att om tillverkare kan snåla in på saker utan att det får konsekvenser för dem så gör de oftast det.

Dessutom blir det plötsligt väldigt krångligt att driva butik, om man som ägare skall behöva sätta sig in i att varenda produkt man säljer uppfyller de krav som tillverkaren påstår att det gör.

Jag tycker inte det skall finnas incitament att sälja farliga produkter. Det borde inte vara värre än att vill mam sälja till ett land får man tillverka produkten på ett sådant sätt att den uppfyller kraven för att så säljas i det landet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nej, faktiskt inte. Har fortfarande kvar laddade från gamla märkestelefoner som fortfarande fungerar (vissa äldre tar visserligen väldigt lång tid på sig). Sedan vet jag inte hur man lyckas springa omkring i lägenheten och leta efter laddaren stup i ett. Jag laddar alltid telefonen på samma plats när jag går och lägger mig, så är den färdig på två timmar och räcker i ca 36 timmar.

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Vad det gäller datorn så är det bara en USB rakt in eller en genuin grendosa med USB. Fungerar utmärkt båda.

Dels är det ju så att det finns dom av oss som faktiskt behöver ha fler än en laddare eftersom vi inte är hemma hela tiden och kanske dessutom använder våra telefoner eller annat i jobbet.
Dagtid på vardagar är jag vanligen på jobbet och min mobiltelefon är min arbetstelefon också. Dvs jag använder den en hel del i jobbet. I synnerhet som många av dom möten jag har är onlinemöten eller telefonmöten så det kan bli en hel del tid med telefonen vilket faktiskt gör att batteriet tar slut. Dom flesta dagarna klarar jag mig tills jag kommer hem och kan ladda telefonen men ofta hinner batteriet mer eller mindre ta slut under dagen med följden att jag alltid måste ha med mig en laddare när jag jobbar eftersom det blir mycket dyrt att inte ha laddaren med.
Även om jag inte pratar så mycket i telefonen så drar dom appar jag behöver för jobbet (för att hålla arbetsrelaterad mail, kalender och kontakter uppdaterade) en hel del batteri.

Vad gäller kostnaden för att inte dra ur laddaren så har du antingen otur när du tänker eller har köpt väldigt speciella laddare.
En modern kyl kostar ca 100 kr/år att driva och en frys ca 150 kr. Menar du på fullt allvar att dina laddare på tomgång drar lika mycket som 10 kylskåp eller 6-7 frysskåp???? Det verkar rätt orimligt.
För att förbruka så mycket ström krävs en förbrukning på ca 115 watt under förutsättning att den är inkopplad dygnet runt 365 dagar om året.
Skulle en USB laddare dra så mycket ström utan att avge elström någonstans så skulle det vara jämförbart med värmeutvecklingen i en 115 watt glödlampa. Den värmeutvecklingen i en USB laddare utan rätt biffiga kylflänsar skulle väldigt snabbt leda till temperaturer som inga material som idag används i elektronik klarar av.
Alla laddare skulle brinna upp inom 5 minuter efter att du pluggat i dom i uttaget. Jämför med dom kylflänsar du måste ha för att hålla en processor med TDP på 100 watt någorlunda sval så inser du snabbt att det är orimligt.

En normal laddare som skall kunna förse en läsplatta med 2A laddström är normalt sett specad till 100-250V och max 0,2A
Det innebär att den under inga omständigheter är kapabel att suga i sig mer än 0,2A. Det gäller dessutom vid den lägre spänningen. Dubblar man spänningen så halverar man max ström.

Dvs en laddare som kan ge 2A, 5V drar vid full laddning maximalt 0,1A med våra 230V elnät. en laddare för en mobiltelefon som avger 0,5A drar betydligt mindre.
Det innebär att även en rejäl laddare somm du mot förmodan lyckas maxa hela tiden teoretiskt sett inte är kababel att suga i sig ström för mer än 200 kr/år. Men det är teoretiskt. I praktiken är dom siffrorna tilltagna rejält i överkant. det inser du snabbt om du betänker att även dom siffrorna rätt snabbt skulle steka elektroniken i en laddare. Dom faktiska siffrorna är betydligt lägre. hur mycket lägre varierar lite från laddare till laddare.

Under tomgång vilket en laddare är merparten av tiden så drar den några enstaka milliampere eftersom det inte finns någon förbrukare i andra änden utan det bara är en viss tomgångsström genom elektroniken på primärsidan.

Det skulle med andra ord förvåna mig mycket om du kan hitta en endaste godkänd USB laddare som ens i teorin kan dra ström för mer än 100kr/år vid konstant max uttag av laddström och jag kan svårligen tänka mig att det finns någon USB laddare som på tomgång förbrukar ström för mer än 10-20 kr på ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Syrrans lägenhet brann under mellandagarna, inget att rekomendera, nästan allt var så rökskadat att det fick slängas.
Grabben hennes var hemma, fick krypa längs golvet för att leta nyckeln till niotillhållarlåset, tog sig ut men fick tillbringa helgen på sjukhus, hostande svarta klumpar och med syrgas mår bra nu.
Branden började troligtvis ...
I en USB-laddare.

Skrivet av Ratatosk:

Ett tipps är brandvare och brandfilt, eventuellt pulversläckare.

edit ni som hittar fel i artikeln tipsa skribenten via rätta-knappen.

Och att aldrig låsa tillhållarlåset från insidan när man är hemma.

Skrivet av Lessismore:

Garanterat piratkopia. Det fullkomligt dräller av fake-Nokia laddade och kablar från Kina.

CE China Export, jäkla äckel-Kina!

Här är det ju äckel-svenskar som bryter mot lagen för att tjäna pengar.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är orimligt. Tillämpar man den principen är det ju fullt möjligt att tillverka och tjäna pengar på produkter som är farliga, helt riskfritt.

Det är välkännt att om tillverkare kan snåla in på saker utan att det får konsekvenser för dem så gör de oftast det.

Dessutom blir det plötsligt väldigt krångligt att driva butik, om man som ägare skall behöva sätta sig in i att varenda produkt man säljer uppfyller de krav som tillverkaren påstår att det gör.

Jag tycker inte det skall finnas incitament att sälja farliga produkter. Det borde inte vara värre än att vill mam sälja till ett land får man tillverka produkten på ett sådant sätt att den uppfyller kraven för att så säljas i det landet.

Saker tillverkas ju inte bara lite slumpmässigt, det kommer uppdrag och beställningar från internationella kunder till fabrikerna i Kina. Kunderna bestämmer hur sakerna ska tillverkas, vilka krav som ska uppfyllas och vad det får kosta.

Om det då kommer en svensk och säger att de ska tillverka X och Y enligt hans specifikationer varför ska de då börja gissa om EU-regler uppfylls eller inte när det är svenskens skyldighet att göra det. Om de vägrar kommer bara någon annan fabrik att ta uppdraget.

Det är knappast rimligt att varje liten fabrik i Kina har koll på exakt alla regler i hela världen och håller sig kontinuerligt uppdaterade. Särskilt som det inte är de som bestämmer vad som ska tillverkas utan det är kunderna som gör det.

Sen är det ganska självklart att importören måste ha koll på alla produkter som importeras från Kina. Både i lagens mening och praktiskt.

Om du har en butik får du köpa av en importör i Sverige eller EU, då är det importören som måste ha koll på alla bestämmelser, tester och att produkterna uppfyller kraven. Det är inte rimligt att Kalles Korvkiosk och Mobilskal ska få importera vad billig skit som helst och sälja utan ansvar.

Ditt argument är att kinesiska fabriker ska vara ansvariga för elsäkerheten i Sverige, hur ska det kunna fungera praktiskt? Det kan det inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W