Permalänk
Medlem

Köpa ny skärm AOC 24"

Hej alla,

Jag funderar på att köpa en ny monitor
https://www.komplett.se/product/903568/gaming/skarmar-tillbeh...

Monitorn har allt det jag vill ha 24", stöder 1440p, 165hz och har g-sync. (jag har haft 27" tidigare i livet och det är för stort för mig)
Den har ju dock ett ganska fett pris på 5990kr

Så jag undrar igentligen:
Hur bra är g-sync jag har googlat lite och fått lite blandade svar men för det mesta så blir det bättre skarpare bild och fps drops/stutter märks inte lika lätt stämmer det?
Kommer mitt gtx 980 klara av 1440p tänkte hoppa över 1000 serien. 2000 serien är ju inte så långt bort.
Är monitorn värd sitt pris är väll den största frågan
Men känns som det här är en monitor man kommer ha i många år framöver.

Alternativet är ju att vänta på VEGA och köpa samma monitor fast med free-sync som kostar just över 4000kr (g-sync är dyrt)
men jag har svårt att se vega gå förbi det gröna laget, kanske i performance per dollar men inte i top prestanda.

Min dator:
144hz 1080p Benq (standard model 2år gammal)
i7 4790k @ 4,2ghz
24gb hyperX @ 1600mhz
Msi gtx 980 gaming
256gb ssd
osv osv osv.

Mvh
Angli

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men G-SYNC är väl mest en effekt som ger bättre upplevelse i lägre framerates. Ska du spela och hålla runt 165 hz tror jag inte det spelar så stor roll faktiskt!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludzee:

Rätta mig om jag har fel men G-SYNC är väl mest en effekt som ger bättre upplevelse i lägre framerates. Ska du spela och hålla runt 165 hz tror jag inte det spelar så stor roll faktiskt!

Gsync ger bättre upplevelse oavsett framerate. Då du slipper både tearing och stutter.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Gtx 980 kommer att få kämpa med 1440p på höga inställningar. Utan erfarenhet av den där skärmen misstänker jag dock att du kan skruva ner inställningarna rejält i spel med tanke på den höga pixeltätheten som skärmen ifråga har. Du överlever nog till nästa gpu uppgradering.

Permalänk
Medlem

Vill bara varna att om du har en IPS skärm nu kommer du bli väldigt besviken på en skärm med TN-panel, det ser verkligen risigt ut i de flesta lägen förutom gaming.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Gsync ger bättre upplevelse oavsett framerate. Då du slipper både tearing och stutter.

Jo så har jag också förstått att det ska fungera. Spelar mest Fps/Action-rpg och det är väll i "snabba" spel som det blev en mycket bättre upplevelse överlag läste jag men om det var från nvidia forumet lr techpowerup kommer jag inte ihåg exakt.

Skrivet av Jocke86:

Gtx 980 kommer att få kämpa med 1440p på höga inställningar. Utan erfarenhet av den där skärmen misstänker jag dock att du kan skruva ner inställningarna rejält i spel med tanke på den höga pixeltätheten som skärmen ifråga har. Du överlever nog till nästa gpu uppgradering.

Jo precis man kan ju dra ner lite på AA tex och ändå få en skarpare bild än vad man sku få med 1080p + AA

Skrivet av BrottOchStraff:

Vill bara varna att om du har en IPS skärm nu kommer du bli väldigt besviken på en skärm med TN-panel, det ser verkligen risigt ut i de flesta lägen förutom gaming.

Benq borde va TN så det är inte något problem, och jag spelar till 95% av tiden jag sitter framför stationära pcn

Nå men det blir nog ett köp planerar väll att den ska vara med i minst 4 år iaf
Tackar för snabb feedback!