AMD tillbaka? All-Around 12.000

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tro att det är särskilt värt att invänta Intels nya. De lär behålla samma prisnivåer nu med skillnaden att "8700K" kommer ha 6 kärnor istället för 4 medan Core i5 "8000" kommer ha SMT (Hyperthreading). Då kommer Ryzen fortfarande vara bättre för arbete för att man ändå får fler kärnor för pengarna, kärnor som ändå presterar bra. Jag har svårt att se att Intel kommer lyckas öka enkeltrådsprestandan nämnvärt då chippen blir större och kommer dra mer ström. Man är fortfarande kvar på samma arkitektur och samma tillverkningsprocess. Men de kanske sitter och trycker på mer prestanda som magiskt nog hittar ut lagom till när det blev lite konkurrens igen, inte första gången i så fall.

Intel tar extra betalt för möjligheten att överklocka. Med AMD kostar det extra att inte överklocka själv då man kan få i stort sett samma klockfrekvenser med en billigare modell.

För 12 tusen riksdaler får man en 1600X och RX 580. Önskas bättre får en snällt punga ut mer.

Används datorn som arbetsredskap? Dvs tjänar du pengar på arbetet du tänkt göra på den?

Hur mycket spelar du? Vad spelar du?

Skrivet av Zipparn:

Här har du maxat värde i 12 000-klassen med ett GTX1080. Detta paket spöar skiten ur de som postats tidigare i tråden.
Ryzen 1600, GTX 1080, 8GB 3000Mhz DDR4

8GB RAM räcker inte alls till något som ska föreställa en arbetsdator, knappt spel ens längre.
Nevermind, du skrev visst fel, det var 16 ändå där.

Skrivet av Nylund1940:

... Sen är jag Nvidia fanboi och har bara haft goda erfarenheter med dom korte så Nvidia ska det vara!

Varför vill du ha monopol på grafikkortsmarknaden?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tycker du borde köra på nåt sånt:
http://imgur.com/GPtY1RQ

Det är inte prisvärt att lägga pengar på bättre processor eller snabbare RAM-minnen, i praktiken kommer du inte märka av någon större skillnad. Det som däremot kommer märkas är grafikkortets prestanda, SDD och HDD kapacitet. Alla artiklar finns hos komplett.se, då bjuds det på frakten också (istället för alla prisjakt listor här i tråden där varorna måste köpas från olika butiker).

Permalänk
Avstängd

Jisses va ni nu bråkar ☺

De är inte lätt å knåpa ihop ett komplett bygge idag. I de här paketet ingår både montering och Windows 10. Jag vet att Kinguin är mycke mycke billigare. 1: De är en chansning. Har fått rma wndows kod flera gånger där. 2: TS vill ha allt färdigt utan egen inblandning.
Är inet lite händiga kan dom dra kablaget snyggt i lådan. Livet handlar inte alltid om modulära kablar, RGB och dyra grejer. Jag har hoppat mekanisk hårddisk för en större ssd. De finns utrymme för program och spel på 480GB. Och vid lokala datorbutiken borde TS enkelt kunna köpa och få en extra hårddisk installerad i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10383547/

Fel på länk
Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

@GilbertG det är 2x8GB. Sjukt missvisande haha

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag skulle inte tro att det är särskilt värt att invänta Intels nya. De lär behålla samma prisnivåer nu med skillnaden att "8700K" kommer ha 6 kärnor istället för 4 medan Core i5 "8000" kommer ha SMT (Hyperthreading). Då kommer Ryzen fortfarande vara bättre för arbete för att man ändå får fler kärnor för pengarna, kärnor som ändå presterar bra. Jag har svårt att se att Intel kommer lyckas öka enkeltrådsprestandan nämnvärt då chippen blir större och kommer dra mer ström. Man är fortfarande kvar på samma arkitektur och samma tillverkningsprocess. Men de kanske sitter och trycker på mer prestanda som magiskt nog hittar ut lagom till när det blev lite konkurrens igen, inte första gången i så fall.

Intel tar extra betalt för möjligheten att överklocka. Med AMD kostar det extra att inte överklocka själv då man kan få i stort sett samma klockfrekvenser med en billigare modell.

För 12 tusen riksdaler får man en 1600X och RX 580. Önskas bättre får en snällt punga ut mer.

Används datorn som arbetsredskap? Dvs tjänar du pengar på arbetet du tänkt göra på den?

Hur mycket spelar du? Vad spelar du?

8GB RAM räcker inte alls till något som ska föreställa en arbetsdator, knappt spel ens längre.
Nevermind, du skrev visst fel, det var 16 ändå där.
Varför vill du ha monopol på grafikkortsmarknaden?

Låter intressant men Intels nya chip får kika på det där.
Spelar och spelar det är lite till och från spelar typ bara lätta spel atm man behöver inget power house till det men vill ha ett framtidssäkert " 3 år + " dator så man slipper köpa nytt varje år och att kunna redigera spel video klipp i sony vegas utan att förhandsvisningen ska lagga nåt jävulst. Finns ett spel som jag spelar som jag har märkt fungerar bättre med Nvidia korten och det är nog det jag spelar som mest så vill gärna behålla den prestandan.

Och tack alla andra för era inlägg guld värt.