Permalänk
Medlem

Död yta till solid

Hej!

Nu har jag tömt ut allting jag kan om 3D-skapande och vänder mig därför hit för hjälp på traven. Det är ett skolarbete där jag ska rita en bil och sedan rendera den. Bilen är klar och det är bara bromsoket kvar. Jag har valt att 3d-skanna den. Nu har jag en yta som beter sig konstigt.

Jag skannade in den och städade upp 3d-filen i meshmixer. Därefter har jag använt make solid (samt alla underalternativ under make solid) för att sedan exportera via stl till solidworks, jag har aldrig fått några felmeddelande under den processen. Jag kan se ytan i solidworks men jag kan inte göra något med den (förutom rotera och flytta). Jag kan inte klicka på den, inte göra trim surface, inte stitch(and make solid), inte ens aktivera section view (i förhandstitten händer inget och vid klick på OK försvinner hela ytan). Jag har även försökt lägga in oket i assemblyn för att sedan spara som part men då kommer allt med utom oket som bara försvinner.

Jag hittar inga fel på ytan (inga "spikar" någonstans eller väldigt konstiga ytor). Uppskattar verkligen om någon har en ide om hur jag kan använda min inskannade fil!

Permalänk

Tror du kan använda feature recognition vid import så får du en användbar part. Brukar bli lite knasigt byggda dock.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Jag testade runt lite. Om du klickar på öppna (i solidworks) och väljer att bara visa STL filer så kommer du få upp en options och där kan du välja make solid. Men då STL skapar trianglar så får du en body som är som ett wiremesh (räknas som en solid) men det är jäkligt tungt att arbeta med. Jag vet inte om det går att göra om till en mer native feature part som är enklare att hantera för att bara markera kroppen tar 15sek.

Edit: Jag gjorde en Fit spline på en linje och och gjorde en surface sweep längs en av linjerna i den importerade STL filen och ersatte den komplicerade kroppen med en enklare yta. Så det går att göra om den men det kommer ta fruktansvärt lång tid att få en kropp som verkligen går att hantera. Jag hade en enkel mugg av några få features som jag experimenterade med men du har en mer komplicerad kropp så jag hade försökt kolla om du kan hitta ett annat sätt än STL och arbeta med. Den grejen du har för att skanna kanske har något som går direkt in i Solidworks på ett bättre sätt

Här är också en länk på det första jag sa:
http://www.javelin-tech.com/blog/2015/12/importing-stl-files-...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om du vill så kan jag ta en titt på filen i ett annat program. Solidworks är i mitt tycke inte superstarkt när det kommer till neutrala filer och ytor.

Du kan skicka PM med länk så kan jag lokalisera ev. fel och fixa till det(om det inte är för omfattande^^).

STL är ju tyvärr ett riktigt skräpformat men det lämpar sig väl bra för skanning antar jag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag! Tog lite tid att testa och svara eftersom jag har varit på kalas.

Jag testade bara stl med solid option enligt @infigo vilket inte fungerade till en början då solidworks sa det var alldeles för många ytor... Med tanke på vad jag ska använda den till så kunde jag kapa bort halva oket i mishmexer och nu gör jag några extrude cut över stora plana ytor i solidoworks för att ersätta alla små ytor där med en stor.

Håller med dig @bardbard att solidworks inte är gjort för ändamålet men det är en kurs där solidworks ska användas och jag har väl valt lite för komplicerat objekt.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag, dumt att blanda in andra program om det är Solidworks ni har kurs i
Men som sagt, solid är ingen höjdare på ytor så att göra som du gjort är nog klokt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...