Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Finns mycket myter som vatten att dom är tystare och kyler bättre o.s.v men skulle säga enda fördelen är att dom tar lite plats sen är mer estetiskt tilltalande i övrigt så dammar kylare igen fläktar låter pumpar pajar dom sluggar igen och låter så är inte bara solsken med vatten heller och ska dom vara bättre krävs custom vatten kylning

Köper man en bra luftkylare så kyler dom lika bra håller längre och kanske inte är så fin att titta på men går sönder mer sällan och tar mer plats och jag skulle välja luft över vatten i dom flesta fall för jag skiter i hur det ser ut

Va? Är det en myt att vattenkylning kyler bättre än luftkylning? Nu tror jag du hängt med DiLeva i helgen och rökt en soffa eller två...

///

Ur praktisk synpunkt finns det bara en anledning att bygga en custom waterloop, det är om du gillar att överklocka och pressa ur maximalprestanda ur ditt system, främst för grafikkort. Rent estetiskt ser det ju dessutom mycket snyggare ut, även om du kör med mjuka slangar. Jag har svårt att kunna se att man kan motivera det med att det är tystare, visst du slipper ljudet från grafikkortet och processorfläkten, men du måste ändå ha fläktar på alla radiatorerna och att flytta luft skapar ljud. Det går att minimera genom att köpa fläktar som ger ifrån sig så lite eget ljud som möjligt och det handlar om att hitta en balans mellan hur mycket luft de flyttar på vilket varvtal för att maximera kylning i förhållande till ljudnivå.

Vattenkylning annars är nog bara för de som tycker att det är kul att överklocka och/eller att bygga. Blir väl lite som att diskutera att köpa delar och bygga en motorcykel/bil, kontra att köpa en från bilhandlarn. AIO-lösningar tycker jag fortfarande verkar vara alldeles för osäkert och nytt. Allt som ofta ser man trådar där pumpen låter åt helvete eller där systemet säckar ihop relativt tidigt. Eventuellt att man kan riskera att köra det på gpu, men cpu känns väldigt ovärt när dagens tornkylare gör ett väldigt bra jobb i förhållande till ljudnivå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Chris_Kadaver: Du är döv då , gratis xD Luftkylning låter hur du än gör och 3x800rpm fläktar är bättre än de där 1500-2000RPM fläktarna på en Evo 212

Jag kör radiator GT's i 500rpm 99% av tiden med "dämpad" DDC i 1100rpm och så mycket tystare blir det nog inte om man inte kör passiv kylning, överklockad 5820K och visst en EVO212 får nog svettas lite mer på en sån CPU med push/pull a 500rpm skulle jag tro?
Var så länge sedan jag körde ett torn själv så har inte så bra koll nu?

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Va? Är det en myt att vattenkylning kyler bättre än luftkylning? Nu tror jag du hängt med DiLeva i helgen och rökt en soffa eller två...

///

Ur praktisk synpunkt finns det bara en anledning att bygga en custom waterloop, det är om du gillar att överklocka och pressa ur maximalprestanda ur ditt system, främst för grafikkort. Rent estetiskt ser det ju dessutom mycket snyggare ut, även om du kör med mjuka slangar. Jag har svårt att kunna se att man kan motivera det med att det är tystare, visst du slipper ljudet från grafikkortet och processorfläkten, men du måste ändå ha fläktar på alla radiatorerna och att flytta luft skapar ljud. Det går att minimera genom att köpa fläktar som ger ifrån sig så lite eget ljud som möjligt och det handlar om att hitta en balans mellan hur mycket luft de flyttar på vilket varvtal för att maximera kylning i förhållande till ljudnivå.

Vattenkylning annars är nog bara för de som tycker att det är kul att överklocka och/eller att bygga. Blir väl lite som att diskutera att köpa delar och bygga en motorcykel/bil, kontra att köpa en från bilhandlarn. AIO-lösningar tycker jag fortfarande verkar vara alldeles för osäkert och nytt. Allt som ofta ser man trådar där pumpen låter åt helvete eller där systemet säckar ihop relativt tidigt. Eventuellt att man kan riskera att köra det på gpu, men cpu känns väldigt ovärt när dagens tornkylare gör ett väldigt bra jobb i förhållande till ljudnivå.

*Följande gäller bara custom loops då jag inte räknar AIO som vattenkylning*

Jag kan inte riktigt hålla med dig om ditt resonemang angående ljudnivån då jag själv har den som den överlägset största motiveringen till att jag införskaffade en custom loop och har kört vattenkylt i många år nu. Det som gör vattenkylning så överlägset på den fronten är yta, en luftkylare är så stor som den är men till vattenkylningen kan du slänga in en extra radiator eller två om du vill ha det tystare. Tyvärr säljs färdiga custom loop paket alltid med CPU block vilket är lite löjligt då det är grafikkortens kylare som oftast är den svagaste länken mot en tyst dator om man inte kör med stockkylaren.

Angående det med att man ändå bara byter ut fläktar så låter ett par lågvarviga radiatorfläktar mycket mindre än vad luftkylning gör, framför allt om man ska ha ut högre kylprestanda samtidigt. Som exempel hatar jag oljud och gick kanske lite överstyr för att få det tyst med vatten men resultatet jag nått är ouppnåeligt med luft. Det jag kyler nu är en 4770k i 4.5GHz samt ett 290x, med dagens mått inget värsting system men jag gör det fläktlöst och med en ljuddämpad pump så. Det ända jag har som låter i datorn är en utblåsfläkt som snurrar på i 400rpm för att hålla nere temperaturen i chassit.
Detta är självklart inget som görs med en normal radiator utan det krävs 2st externa kyltorn men helt underbart tyst är det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Va? Är det en myt att vattenkylning kyler bättre än luftkylning? Nu tror jag du hängt med DiLeva i helgen och rökt en soffa eller två...

///

Ur praktisk synpunkt finns det bara en anledning att bygga en custom waterloop, det är om du gillar att överklocka och pressa ur maximalprestanda ur ditt system, främst för grafikkort. Rent estetiskt ser det ju dessutom mycket snyggare ut, även om du kör med mjuka slangar. Jag har svårt att kunna se att man kan motivera det med att det är tystare, visst du slipper ljudet från grafikkortet och processorfläkten, men du måste ändå ha fläktar på alla radiatorerna och att flytta luft skapar ljud. Det går att minimera genom att köpa fläktar som ger ifrån sig så lite eget ljud som möjligt och det handlar om att hitta en balans mellan hur mycket luft de flyttar på vilket varvtal för att maximera kylning i förhållande till ljudnivå.

Vattenkylning annars är nog bara för de som tycker att det är kul att överklocka och/eller att bygga. Blir väl lite som att diskutera att köpa delar och bygga en motorcykel/bil, kontra att köpa en från bilhandlarn. AIO-lösningar tycker jag fortfarande verkar vara alldeles för osäkert och nytt. Allt som ofta ser man trådar där pumpen låter åt helvete eller där systemet säckar ihop relativt tidigt. Eventuellt att man kan riskera att köra det på gpu, men cpu känns väldigt ovärt när dagens tornkylare gör ett väldigt bra jobb i förhållande till ljudnivå.

Det är absolut myter för oftast när det talas om vattenkylning är det färdiga modeller som h100 eller liknande mot d15 och som jag sa så för att dom ska vara bättre krävs custom kylning då färdiga lösningar matchar varandra och är likvärdiga och det finns oftast mer negativt med vatten än luft även när det kommer till custom lösningar som kan kyla bättre men många framställer vatten som gudsgåva till mänskligheten

Det är lika mycket problem med damm dom är inte tystare och du når oftast volt max på cpu med vanliga kylare och handlar oftast om en marginell vinst i mhz och vist med en delide så kan man nå en nivå där du kan kräma på lite extra volt men är oftast i regionen där vinsten är extremt liten mot en bra torn kylare som även hjälper kyla vrm lite extra

Samma problem på gpu där man även måste tänka på att kyla vrm om dom ska rulla med vatten och finns mycket att ta upp från läckage till ljudnivå o.s.v som man kan få tyst och bra och beror helt på fläktar och rpm o.s.v men sett till klockning är vinsten så minimal att det prestanda mässigt absolut inte är värt pengarna om man inte jagar ett par poäng i 3dmark eller så och man blir ändå mosad av dom som kör flytande kväve och ligger ganska lika prestanda mässigt som dom med vanlig bra kylning

Så vist det finns vinst att hämta men är inte värt det och största delen är estetiskt som är nått jag helt skiter i för jag sitter inte och tittar i datorn eller på datorn hela dagarna men jag har klockat en hel del jag med både på vatten och luft och syftet med custom är mest titta på mig vilken söt dator jag har även om det finns några som kan nyttja kylningen till lite extra prestanda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Länge sen jag körde vattenkylning, 100% fläktfritt.

Ingen monster dator heller, AMD1200 (1200MHz/1.2GHz) och geforce 3.. Men värme fanns så det blev över.

Men sommaren 2004 blev det så varmt att CPU hamnade på 70-85 grader, inte bra.

I förrådet hade jag en massa junk och två CPU block, bara skruva på CPU och grafikkortet, efter lite moddande dock.
Pump och slang kopplades in..
Saknades två viktiga saker, tank och radiator.

Så jag tog en 30L stor aluminium sak som såg ut som en kastrull, säkert någons hembrännings maskin.

Den funka kalas som tank, mängden vatten hann aldrig bli varmare än 40 grader så radiator behövdes inte, självklart är en fläkt överflödig då.

Bäst av allt var att jag kunde lägga in 10kg isbit (10L vattenhink i frysen) och kyla lite extra några timmar.

Idag skulle jag inte köra med vattenkylning, min antika DigiDoc5 visar 45 grader på AMD 4 kärniga sak som är överklockad till 4.4GHz med luftkylning och fläktarna går knappt halvfart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om man t.ex. tycker om att lira spel och har byggt en speldator. Vilket skulle de flesta föredra; ett snyggt och coolt system som är unikt och ger uttryck för sin personlighet, eller ett tråkigt svenssosystem som är 100% stock?

Subjektivt såklart, men...

Om man tycker om att lira spel och har byggt en speldator så är prioriteten att spela spel. Det bästa sättet att ge uttryck för sin personlighet är att smaska noobs - inte sprudlande vatten, julgransbelysning, eller att ge burken vingar.

Prestanda/pris > estetisk.

Kan vara kul att bygga dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Alla ramstickor fungerar med vattenkylning.
Det ser 100 gånger snyggare ut.
Det är väldigt mycket lättare att hantera andra komponenter med vattenkylning, tex min d15 blockerar just nu grafikkortet och ramminnena helt och hållet. Hade jag vattenkylt hade det problemet inte funnits.
Folk köper fönster och vill visa hur cool datorn är. Att ha en fet luftkylare är inte snyggt alls.
Drar din dator totalt 250W i load förstår jag att du inte kör vattenkylning, men drar din dator närmare 700-1000W så vore det bara dumt att köra luftkylning. Det kommer bli väldigt varmt.

Finns faktiskt luftkylare som ser riktigt bra ut.. t.ex. be quiet dark rock och dark rock pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Om man t.ex. tycker om att lira spel och har byggt en speldator. Vilket skulle de flesta föredra; ett snyggt och coolt system som är unikt och ger uttryck för sin personlighet, eller ett tråkigt svenssosystem som är 100% stock? Jag tror det är tillräckligt många som är beredda att betala för att få något unikt och coolt annars skulle EK, Alphacool, och XSPC gå i konkurs för länge sedan.

Tycker det är sorgligt med människor som köper kylningen för en dator ska definiera dig som person och ser massproducerade saker som unika och jag har förståelse om man tycker om att greja och tycker det är skoj för det gör jag med

men skulle respektera en person mer som sliter ur en radiator ur värmepaketet på en bil och bygger sin tank och fräser sina egna block med utgångspunkten prestanda och får något verkligen unikt även om datorn ser ut att ha rymt från fallout mot någon som sitter med färgkarta och undrar om kylvätskan ska göra sig bättre i hallon röd eller jordgubbs röd och undrar vad färgen säger om dig som person

Och jag är inte anti custom kylning men man ska veta vad man ger sig in på och att det inte ger så mycket och kostar mycket och ska man ha custom kylningen ska prioriteringen ligga på kylning och är du inte redo att göra en delide på intel eller klocka över över normala max rekommendationer för 100mhz extra köp en h100 eller D15 och är mer värt att lägga resterande pengar på övrig hårdvara om man inte sitter med det värsta som finns

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Syftet är precis som tidigare år - att kyla komponenter i datorn.
Effektivt och mer eller mindre ljudlöst, om det är något man prioriterar.

Permalänk
Medlem

Syftet för mig var att få ner temperaturerna och samtidigt ha ett tyst system. Att det sen ser bra ut är bara en bonus.
Det är kul att bygga och man får utlopp för lite kreativitet. Sen vad andra tycker är ju mindre väsentligt så länge man själv är nöjd, oavsett om man bygger med gamla bildelar eller med anpassade prylar från tex EK.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Valde en liten och smidig AIO (Corsair H80i v2) då kylförmågan och ljudnivån är helt OK samtidigt som den går att trycka in i trånga mini-ITX chassin där en hög traditionell kylare inte riktigt passar, vilket jag planerar att göra någon gång inom den närmsta framtiden.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag valde att fixa vattenkylning som ett rent hobbyprojekt. Efter att ha byggt mina egna datorer, överklockat etc så kändes det som om det var nästa steg. Värt det pengamässigt? Absolut inte men det visste jag ju om. Jag vill pröva och se hur det var. Jobbade 16 timmar i sträck med att pussla ihop det där(valde ett inte helt optimalt chassi för komponenterna jag hade). Dagen efter var jag helt slut men kul hade jag.

Permalänk
Medlem

Ni som kör vattenkylning, har ni haft läckage/problem/förstörda komponenter till följd av detta?

Permalänk
Medlem

Vatten (oavsett om det är AIO eller egenbyggd öppen loop) har ju den fördelen att det är mindre känsligt för väldigt stora men korta spikar i temperatur. Fläktarna på en tornkylare kan ju spinna upp och ner i olika hastigheter om processorn spikar upp och ner i värme och just växlingen av RPM kan kännas mer störande än själva ljudet. Det finns ju ofta en hysteresis-inställning för grafikkortet just för att slippa detta fenomen, men inte alls lika vanligt för processorn. Man slipper iofs. det om man kör utan PWM på statisk hastighet, men då måste man ju ha worst-case hastigheten hela tiden.

Sen leder ju vatten värme mycket bättre än luft (stoppa ner handen i 100-gradigt vatten jämfört med att stoppa in handen i en 100-gradig ugn, mycket förenklat men illustrativt exempel). Det betyder ju att man får bort värmen från själva processorn (eller GPU-kärnan, för den delen) effektivare.

Själv kör jag AIO men av modell som har pumpen på radiatorn och inte på CPU-blocket, vilket minskar vibrationer och pumpljud jämfört med billiga Asetek/CoolIT-lösningar från Corsair, NZXT, Fractal osv. Dessutom blir det varmt i mitt ITX-chassi i största allmänhet, då är det ju bra om man har kylningsprestanda. Som bonus tycker jag att delarna passar bra ihop visuellt och radiatorn passar perfekt i storlek:

Permalänk

Försök att kyla en 6-8-10 kärnig överklockad (+1.3v) processor med luft, och exempelvis 980ti, 1080ti eller titan eller så, så får vi se hur det går

MEN för den som inte överklockar, eller överklockar lite så är det ingen vits med vattenkylning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som kör vattenkylning, har ni haft läckage/problem/förstörda komponenter till följd av detta?

Japp, ett par gånger. Hemförsäkring täcker allt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Nästintill alla (ca 9 av 10) som jag pratat med som HAR vattenkylning, säger att de valt det för att det ser bra ut och är nice ur en estetisk synvinkel snarare än att de klockar skiten ur sina prollar genom att överklocka och övervolta processorn. Det låter mer som en dum ursäkt för att slippa säga att de tycker att det ser coolt ut med färgat vatten och lite rör i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det är sorgligt med människor som köper kylningen för en dator ska definiera dig som person och ser massproducerade saker som unika och jag har förståelse om man tycker om att greja och tycker det är skoj för det gör jag med

Jag tycker det är roligt. Delarna må vara massproducerade men det är kombinationen som är unikt. Inget system är det andra likt och jag är personligen stolt över mitt system och de lösningarna jag gjort, även om delarna är massproducerade.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med fläktar, lät som fan.
Jag har kört med AIO (H110), lät en hel del. Tillräckligt för att frugan skulle klaga på nedervåningen när burken gick tungt.
Jag kör nu med en Custom WC och frugan har slutat beklaga sig att det låter som ett reaplan från min mancave...

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Subjektivt såklart, men...

Om man tycker om att lira spel och har byggt en speldator så är prioriteten att spela spel. Det bästa sättet att ge uttryck för sin personlighet är att smaska noobs - inte sprudlande vatten, julgransbelysning, eller att ge burken vingar.

Prestanda/pris > estetisk.

Kan vara kul att bygga dock.

Om man spelar så kanske man vill ha ett högpresterande system och där av vill man förädla det, precis som folk gör med bilar. Men i grund av bottnen är det ett intresse och hobby, spela är bara något man gör eftersom man också tycker det är kul. Spelar man eftersom man har en speldator, eller byggde man en speldator eftersom man gillar att spela? Ingen kan svara på den frågan. I mitt fall så är det intresset som avgör, men självklart påverkar spelen valet av komponenter. Men vattenkylning är endast ett sätt att göra systemet unikt och high end. Jag håller på med RC bilar också och jag har en väldigt moddad monstertruck eftersom jag "gillar" det.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta frågats tidigare, men vad är syftet med din fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om man spelar så kanske man vill ha ett högpresterande system och där av vill man förädla det, precis som folk gör med bilar. Men i grund av bottnen är det ett intresse och hobby, spela är bara något man gör eftersom man också tycker det är kul.

Som sagt, vi har alla olika prioriteringar.

Skrivet av VideoyGTX:

Spelar man eftersom man har en speldator, eller byggde man en speldator eftersom man gillar att spela? Ingen kan svara på den frågan.

Va? Vi får hoppas att definitionen av "Ingen" i SAOL nyligen har ändrats till VideoyGTX plus två till.

Äter man eftersom mat existerar, eller äter man i grund och botten för att tillgodogöra behov? Ingen kan svara på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Finns mycket myter som vatten att dom är tystare och kyler bättre o.s.v men skulle säga enda fördelen är att dom tar lite plats sen är mer estetiskt tilltalande i övrigt så dammar kylare igen fläktar låter pumpar pajar dom sluggar igen och låter så är inte bara solsken med vatten heller och ska dom vara bättre krävs custom vatten kylning

Köper man en bra luftkylare så kyler dom lika bra håller längre och kanske inte är så fin att titta på men går sönder mer sällan och tar mer plats och jag skulle välja luft över vatten i dom flesta fall för jag skiter i hur det ser ut

Skulle vilja se ett 1080 som håller under 70c på luft i load klockat till 2100/11000

Mitt system är helt tyst samtidigt som alla komponenter håller 20ish kallare temp än när jag körde på luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Som sagt, vi har alla olika prioriteringar.

Va? Vi får hoppas att definitionen av "Ingen" i SAOL nyligen har ändrats till VideoyGTX plus två till.

Äter man eftersom mat existerar, eller äter man i grund och botten för att tillgodogöra behov? Ingen kan svara på den frågan.

Äta är en vital del för kroppens funktion, att spela datorspel är inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Äta är en vital del för kroppens funktion, att spela datorspel är inte det.

Högst debatterbart!

Liknelsen kanske var lite drastisk, men poängen kvarstår. De flesta som spenderar någon större mängd tid på något gör det för att de tycker om det, eller behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Själv kör jag AIO men av modell som har pumpen på radiatorn och inte på CPU-blocket, vilket minskar vibrationer och pumpljud jämfört med billiga Asetek/CoolIT-lösningar från Corsair, NZXT, Fractal osv. Dessutom blir det varmt i mitt ITX-chassi i största allmänhet, då är det ju bra om man har kylningsprestanda. Som bonus tycker jag att delarna passar bra ihop visuellt och radiatorn passar perfekt i storlek:

En fråga, vilka står för dylika AIO, jag har kollat lite på Custom Loops men har inget intresse av det estetiska (min smak förordar mer diskreta lådor, fönstertrenden är imo hemsk) utan enkom funktionen och upplever då inte att det är värt pengarna. Men vill gärna slippa de rent fysiska minneskompabilitetsproblemen som kan uppstå med fläskiga luftkylare samt sedvanliga AIO coolers med mikropumpar o dyl.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag fattar inte... min rigg med 2600K i R4 chassi, passivt kylt nätagg och GTX 970 och 212 evo är inte hörbar i idle. Kylförmågan är good enough för 4.8ghz. Det som idag låtet i en dator är typ spoltjut från grafikkort, moderkort etc. Så vad är vitsen med vattenkylning i en tid med dynamisk luftkylning? Förr när alla fläktar gick i en och samma hastighet så kan jag förstå de som valde vattenkylning. Men vad är vitsen idag? Att kunna ha färgad vätska i rör? Är det inte dyrt som fan?

Nu utgår du ju från ljudnivå i idle. Ja, de är inte svårt att få en luftkyld burk att bli tyst i idle. Men när du spelar krävande spel så är det en annan ljudnivå som råder. För min del kör jag vatten nästan enbart för att jag kör 3 GPU'er i min burk och lycka till med att hålla dem på en rimlig temp-nivå utan att bli döv.

Som bonus är det ju också trevligt att kunna slänga in FE-kort så fort dom kommer ut på marknaden också istället för att behöva vänta i 10 år på att EVGA släpper sina hybrider varje gång.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att vattenkylning är i princip ett måste för att få till en riktigt tyst dator som samtidigt kyls effektivt. När jag först började med custom loop så kylde jag enbart min processor med vattenkylningen. Detta var rätt "coolt" men funktionsmässigt rätt meningslöst för mig då det ändå var grafikkortet som lät och gav värme ifrån sig vid längre spelsessioner. För några månader köpte jag dock ett block till mitt 980Ti, och resultatet var som natt och dag! Istället för kanske 70 - 75 grader på grafikkortet under load så ligger det på runt 60 grader, och allt oväsen har försvunnit! Nästa projekt är att lägga till en radiator i loopen och verkligen börja testa gränserna för mitt 980ti och min Ryzen 1700, vilka båda är på stock för tillfället.

Summa summarum: Enligt mig är det bara funktionsmässigt "värt" det om man inkluderar både sitt grafikkort och processorn i loopen, men sedan går det inte att komma ifrån att det har en estetisk tilldragelse för mig med. Framförallt blev jag mycket mer nöjd med mitt bygge efter att jag bytt till PETG-rör istället för mjuk slang. Vattenkylning är helt enkelt för de som vill göra något lite extra med deras dator rent estetiskt, och/eller för de som gillar att överklocka för att få ut bästa möjliga prestanda ur sina komponenter och samtidigt hålla låga temperaturer och framförallt ljudnivåer.

Sedan kan man argumentera för att gemene man som inte är gjord av pengar kan få en dator som presterar bättre om han/hon skippar att köpa dessa vattenkylningsdelar och istället använder de pengarna på ett riktigt kraftigt grafikkort. Jag är lite i den sitsen, då jag hade kunnat haft en dator som var mer kraftfull om jag inte spenderat pengar på vattenkylning. Dock sätter jag ett värde på vattenkylningen som ett tidsfördriv, och det är ett måste för att det ska vara värt det. På andra änden av spektrat: Är man gjord av pengar så är en custom loop självklart också en absolut nödvändighet för att få ut max av dina svindyra komponenter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av andra94:

@Chris_Kadaver: Du är döv då , gratis xD Luftkylning låter hur du än gör och 3x800rpm fläktar är bättre än de där 1500-2000RPM fläktarna på en Evo 212

Ljud följer en logaritmisk och multipla ljudkällor adderar lite lustigt. En gissning på vad för komponenter du har i ditt system;
Du har fyra olika ljudkällor där fläktarna i sig avger ca 12dBa styck och är därmed nästan ohörbara, däremot genererar de tre fläktarna turbulens/vindsus på gissningsvis 6dBa styck som också är ohörbart. Alla källorna är ohörbara i sig, men tillsammans avger de då 19dBa dvs mer än 4 gånger högre ljud än av de fläktarna avger..

Har kört customloop tidigare, har ett AIO 120x240 nu men föredrar stora torn med långsamma fläktar. EVO 212 går på PWM ger du själv möjlighet att sätta fläktkurvor i BSIO och den kör på ca mellan 600rpm till 2000rpm. Så länge man inte klockar CPU'n så hårt att den inte hänger med så är faktiskt EVO 212 löjligt tyst, särskilt med tanke på sitt pris. I idle är en EVO 212 avsevärt tystare än ditt system.

Till ljudet av fläktar i en radiator så är det framför allt turbulensen som blir mellan de tighta bladen i en radiator som skapar suset, detta fenomenet är det mindre av i en glesare luftkylare.

Efter ha jobbat professionellt med datorer (support, försäljning, marknadsföring, reparation) i 10 år samt ytterligare 15 år som hobby finner jag idag ingen praktisk anledning för vattenkylning annat än i tighta chassin när man kör extern radiator på en överclockad processor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Finns mycket myter som vatten att dom är tystare och kyler bättre o.s.v men skulle säga enda fördelen är att dom tar lite plats sen är mer estetiskt tilltalande i övrigt så dammar kylare igen fläktar låter pumpar pajar dom sluggar igen och låter så är inte bara solsken med vatten heller och ska dom vara bättre krävs custom vatten kylning

Köper man en bra luftkylare så kyler dom lika bra håller längre och kanske inte är så fin att titta på men går sönder mer sällan och tar mer plats och jag skulle välja luft över vatten i dom flesta fall för jag skiter i hur det ser ut

Antingen pratar du om AIO eller så trollar du bara. Länka gärna till ett lyftkylt system med överklockade GPU'er som aldrig går över +45c i load.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34