Problem PWM-styrning ASUS TUF Z270 Mark 1

Permalänk
Medlem

Problem PWM-styrning ASUS TUF Z270 Mark 1

Hej allesammans!

Köpte nyligen ny dator och valde att gå på vattenkylning.
Har totalt 6st fläktar i systemet och det är hopplöst att få dem att gå som jag vill.

Fläktarna är av modell: 3x Be Quiet! SilentWings 3 120mm, 3x Be Quiet! SilentWings 3 140mm.
Moderkort: ASUS TUF Z270 Mark 1, senaste BIOS.

När jag ställer in allt annat än DC power i BIOS/AI Suite så vill den inte riktigt förstå eller spara detta.
Startar om datorn -> inställningarna borta eller fel RPM.

Det jag helst vill göra är en manuell fläktkurva, ställa in statisk RPM, eller egentligen allt annat än DC12V för att få det tyst.

Någon annan med lika moderkort som lyckats lösa detta?

Permalänk
Medlem

Säker på att det är PWM versionen av fläktarna? De finns som DC också som bara har 3 pins anslutning.

Sen så verkar ett flertal säga att de rapporterar fel rpm vilket gör dem omöjliga att styra med PWM. Har själv 2st 120mm som i bios och HWMonitor fluktuerar mellan 600 och 1800 rpm utan att fläkten faktiskt ändrar rpm

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Säker på att det är PWM versionen av fläktarna? De finns som DC också som bara har 3 pins anslutning.

Sen så verkar ett flertal säga att de rapporterar fel rpm vilket gör dem omöjliga att styra med PWM. Har själv 2st 120mm som i bios och HWMonitor fluktuerar mellan 600 och 1800 rpm utan att fläkten faktiskt ändrar rpm

Japp, helt säker på att jag köpte rätt, kollade kvittot, samt att det är 4pin.

Är detta något som påverkar just detta moderkort eller ASUS generellt?