Tog bort dualboot med ubuntu och windows 10. Kan inte boota nu

Permalänk
Medlem

Tog bort dualboot med ubuntu och windows 10. Kan inte boota nu

Gjorde en riktig nybörjarmiss och tog bort partionerna som ubuntu låg på för att endast ha kvar windows 10. Nu kan jag inte boota systemet. Kan någon tipsa om vad jag ska göra? Jag har kvar en backup av systemet på en external HD från innan jag installerade Ubuntu. Följde denna guide: http://lifehacker.com/how-to-uninstall-windows-or-linux-after... men hade ingen recovery disk. Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Du kan boota ifrån en Windows skiva in i "recovery mode" och sedan skrida fdisk /fixmbr (har jag för mig det hette) Om det inte finns något specifikt val i någon meny.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem för länge sedan och då var det att MBR behövde fixas.

Kolla avsnittet "Fix the MBR in Windows 10" på sidan:
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Citat:

Boot from the original installation DVD (or the recovery USB)
At the Welcome screen, click Repair your computer
Choose Troubleshoot
Choose Command Prompt
When the Command Prompt loads, type the following commands:
bootrec /FixMbr
bootrec /FixBoot
bootrec /ScanOs
bootrec /RebuildBcd

Permalänk
Medlem

@MrDoggo: Har försökt nu med detta och det fungerar inte. Den lyckades inte hitta något operativsystem på disken tydligen!?! Men det står ändå ett alternativ att starta windows 10. När jag testade det så gick den in i grub igen istället. Undra om man kan ta bort grub också. För jag verkar behöva göra det

Permalänk
Medlem

Har du testat vad @fragwolf sa? Här har du en länk som förklara det mer detaljerat i.a.f..

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

@asdfgh: Ja jag testade det och det verkade inte fungera. Jag har nu löst problemet, tydligen har msi en biosinställning där man kan välja vilken boot manager man vill använda. Och då stod den på Ubuntu istället för windows. Så jag ändrade bara den till Windows och så fungerade det.