Min gamla dator dog - behöver en ny

Permalänk
Medlem

Min gamla dator dog - behöver en ny

Efter ca 7 års trogen tjänst så la min kära spel/programmeringsdator benen i vädret och gav upp sin sista suck igår. Det känns inte som att det är lönt att reparera på den heller, så Jag är därför i stort behov av en ny dator, men att sitta på en iPad och leta komponenter är inte helt optimalt har jag upptäckt. (Ber om ursäkt för alla eventuella tokigheter autocorrect kan tänka sig att skriva.)
Jag vill inte handla begagnat, och har inte ork att bygga ihop allt själv, så beställningen kommer i sin helhet läggas på en leverantör som erbjuder ihopbyggnation.

Min gamla dator hade med åren blivit ganska utökad, och jag tror att jag i alla fall kan flytta de 5 hårddiskarna (varav 2 ssd) och blu-rayspelaren till den nya datorn. Det är så långt i skruvande som jag kommer sträcka mig den här gången.
Det behövs alltså ett kabinett med goda utbyggnadsmöjligheter och lämpligt strömagg.

Komplett Gamer premium i160 är just nu nedsatt med 2000 kronor till 16999 kr. Är det ett prisvärt alternativ? Fast jag får nog byta ut chassit till en fractal design r5 av nåt slag. (Behöver filter på chassit) Räcker strömaggregatet? Något annat jag borde tänka på?
Finns det något annat gamingcentrerat bygge i den ungefärliga prisklassen som blir ännu mer prisvärd och där jag kan klämma in diskarna? Om den ser cool ut så lilla mamma bräcker ungarna så skadar det inte...

Jag vill ha i7 eller motsvarande. Minst 16Gb minne, men inte 4*4 så alla slottar blir upptagna.
Och en gtx1070 (eller motsvarande) har jag drömt om i ett år nu... :D. Den gamla burken hade 2a gen i7 och ett 750-grafikkort. Noctua-kylaren i den var suveränt tyst och bra och jag vill ju inte nedgraderas i alla fall.

Jag tar tacksamt emot alla tips, inklusive "invänta skolstartsrean!".

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573472/

jag hade nog gått för detta om jag vore du, med ryzen 5 1600 får du bättre flertrådad prestanda men sämre i entrådad prestanda (vilket är bättre för spel i dagsläget) medans i7 7700k är bättre i entrådad prestanda mensämre i flertrådad prestanda men i7 7700k kostar 1000kr mer så med ryzen har man råd med ett gtx 1080 istället för gtx 1070 så då får du bättre prestanda i både spel och multitasking.

gällande din noctua kylare skulle jag köpa till ett monteringskit för am4 sockeln och behålla den gamla kylaren borde vara ganska mycket bättre än stockkylaren dessutom kan du överklocka ryzen 1600 till 1600x prestanda ganska lätt har jag för mig så sparar du några hundra på det.

edit: såg nu att jag råkade ta med ram minnena 2 ggr, skulle bara vara en gång.

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Avstängd

@_ae_: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573653/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Då du inte vill skruva själv förutom att flytta över all lagring du har och Inet levererar kylare över 750g, alltså ingen stor tyst och bra Noctua. Alternativet är att låta Inet montera orginalkylaren och du flytta över din Noctua-kylare. Vilken modell är det - D14?

Satt ihop ett system där du sedan flyttar över hårddiskar, blu-ray och Noctua-kylaren för 16000 kr.

Lockande med 1080 ti?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573785/

Hade roligt och slängde in det i ett mATX-chassi. Problemet är om CPU-kylaren kommer krocka med din blu-ray-enhet. Med en fläkt istället för två, om du har Noctua D14, så bör det gå.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573815/

Permalänk
Medlem

Tack alla för tips. Jag har fått en del att fundera på här. Jag har inte så mycket erfarenhet av AMD-baserade burkar så det är väl därför man kikar på Intel fortfarande. Jag har lånat ena av barnets dator för att överhuvud taget kunna kolla upp och jämföra komponenterna på ett vettigt sätt!

En sak jag inte kommer göra däremot är att ge mig på att montera min gamla noctua CPU-kylare i den nya burken, den var ett rent h-vete att få in den i den gamla och krävde bortplockning av moderkortet för att kunna montera hållaren. Det känns som nåt som är bäst att få fixat från första början - dvs köpa nytt så det blir installerat på en gång utan att jag behöver bekymra mig. När den väl var installerad var den däremot en tystgående dröm. Minns dock inte vilken modell det var, troligtvis en NH U9S, den är i alla fall lik i utseendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _ae_:

Tack alla för tips. Jag har fått en del att fundera på här. Jag har inte så mycket erfarenhet av AMD-baserade burkar så det är väl därför man kikar på Intel fortfarande. Jag har lånat ena av barnets dator för att överhuvud taget kunna kolla upp och jämföra komponenterna på ett vettigt sätt!

AMD har fått sig en rejäl uppryckning i samband med Ryzen, även om Intel fortfarande dominerar när det kommer till spelande. Något du bör undvika är dock 3200MHz minnen, inte alla fungerar med AMD Ryzen.

Skrivet av _ae_:

En sak jag inte kommer göra däremot är att ge mig på att montera min gamla noctua CPU-kylare i den nya burken, den var ett rent h-vete att få in den i den gamla och krävde bortplockning av moderkortet för att kunna montera hållaren.

Det är samma procedur för alla moderna cpu-kylare, oavsett om det är Intel eller AMD socket. Ska du sen låta inet montera kylaren blir utbudet väldigt begränsat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Ifall han nu skulle välja en ryzen 1600 så hade ju kunnat välja vilen AIO han vill för att alla kan kyla den i princip perfekt med andrum.

Är det en AIO så monterar inet den och skeppar.

finns ju någon vatten kylare för 499 på inet. en sådan hade ju funkat utan problem.

NH-D14 är ju förvisso bättre men den där Ryzen cpun är på 65W.

Och jag kunde klocka min polares upp till 3.7GHz på ett B350 moderkort med stock kylaren utan att värmen var ett problem.

så men andra ord den AIOn varit tillräckligt inklusive en överklockning till 3.9-4Ghz(så länge den inte är allt för dåligt binnad, det vet man ju aldrig)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti