Permalänk
Medlem

@Paddanx: Vem har sagt att du måste köpa en för så mycket, så länge du bara skall ha en för att göra några hål då och då så räcker oftast den billigaste du kan hitta. Pappa köpte en för nästan inga pengar (under 500:-) för 15 år sedan. Visst, vissa år har den inte ens använts men andra år har den misshandlats otroligt mycket, och den går fint fortfarande, har bara behövt byta kolen på motorn.
Sen så haltar ju din ekvation något, mycket beror ju på hur långt du måste åka till och från hyrstället, du får ju räkna på ca 50:- milen om du har en "normal" bil, och behöver du åka några mil så blir det ju snabbt riktigt dyrt för att hyra än, jämfört med att köpa den billigaste.

Visst en dyrare maskin vibrerar kanske lite mindre och är mer "ergonomisk" men skall du bara göra ett par hål då och då så räcker en billig riktigt långt.
Dyrare är nästan bara värt det om du skall ha den i jobbet/göra något stort projekt hemma som krävs att den används flitigt.

Permalänk
Medlem

Update: Det gick med hålsåg och min skruvdragare igenom parketten, dock som det geni jag är så gick inte min hålsåg ända igenom pga den var för liten .. men nu vet jag att det går i alla fall

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av loefet:

@Paddanx: Vem har sagt att du måste köpa en för så mycket, så länge du bara skall ha en för att göra några hål då och då så räcker oftast den billigaste du kan hitta. Pappa köpte en för nästan inga pengar (under 500:-) för 15 år sedan. Visst, vissa år har den inte ens använts men andra år har den misshandlats otroligt mycket, och den går fint fortfarande, har bara behövt byta kolen på motorn.
Sen så haltar ju din ekvation något, mycket beror ju på hur långt du måste åka till och från hyrstället, du får ju räkna på ca 50:- milen om du har en "normal" bil, och behöver du åka några mil så blir det ju snabbt riktigt dyrt för att hyra än, jämfört med att köpa den billigaste.

Visst en dyrare maskin vibrerar kanske lite mindre och är mer "ergonomisk" men skall du bara göra ett par hål då och då så räcker en billig riktigt långt.
Dyrare är nästan bara värt det om du skall ha den i jobbet/göra något stort projekt hemma som krävs att den används flitigt.

Väldigt nyfiken på vad du har för bil en gammal Dodge Ram?
Normal kalkyl är 18-22kr milen för de flesta moderna fordon.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det spårade ut lite,
oavsett om man hyr eller köper behöver man ändå en betonghammare av betong,
hammarfunktionen på en vanlig borr är inte av samma klass.
Jag har bara borrat ett par gånger i varje bostad men är ändå glad att jag haft en,
så har du ändå väggar i betong kan du kolla blocket om det finns en hilti/bosch/metabo
för några hundralappar så kan det nästan gå jämt upp mot att hyra (kanske inte om du sen köper nya orginalborr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Update: Det gick med hålsåg och min skruvdragare igenom parketten, dock som det geni jag är så gick inte min hålsåg ända igenom pga den var för liten .. men nu vet jag att det går i alla fall

Precis det jag trodde, har man inget stort behov av en borrskruvdragare så räcker en 10,8/12V maskin bra för allt man behöver hemma, då de har tillräckligt med kraft att lösa det mesta utan problem. Själv tycker jag om dem för den kompakta storleken och den lägre vikten också, och då använder jag min mer än de flesta.

Gick spetsen på centrumborret igenom så borrar du bara från båda sidorna och når det inte så borra igenom med ett vanligt borr i samma storlek så du kan borra från andra hållet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Normal kalkyl är 18-22kr milen för de flesta moderna fordon.

Nja, du har underskattat milkostnaden grovt: http://www.bilpriser.se/kombin-som-ar-billigast-att-aga
Här ligger de på mellan ca 30-45:- milen, och dessa är dem som även är "billigast" att äga i sina kategorier. Det vill säga att det finns fler som är dyrare än dessa och alla kör ju inte runt med de snålaste bilarna heller, utan många har kraftigare motorer, dyrare utrustning, etc. Så då är man snart uppe i 50:- milen i snitt.
Finns mycket att läsa om milkostnader i tråden om han som åkte 14 mil och skulle köpa en returnerad telefon i nyskick som var lite billigare och sen lämna tillbaka den för att det var en liten repa på baksidan.

Sen får du ju även räkna in vad din förlorade tid är värd när du måste åka och lämna tillbaka din hyrda maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Precis det jag trodde, har man inget stort behov av en borrskruvdragare så räcker en 10,8/12V maskin bra för allt man behöver hemma, då de har tillräckligt med kraft att lösa det mesta utan problem. Själv tycker jag om dem för den kompakta storleken och den lägre vikten också, och då använder jag min mer än de flesta.

Gick spetsen på centrumborret igenom så borrar du bara från båda sidorna och når det inte så borra igenom med ett vanligt borr i samma storlek så du kan borra från andra hållet.

Centrumborren gick igenom men jag är rädd att köra från andra hållet pga att jag inte vill skada perketten för mycket

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Ta annars en skruvmejsel och bänd loss mittenbiten i så fall, och sen såga vidare. Är det en normal parkett som är byggd av lager så bör det ju inte vara så svårt.

Oavsett ifall du borrar underifrån eller bänder bort och fortsätter så köper man ju självklart ett par rörtäckbrickor och sätter runt rören som täcker över den fula kanten efter borret. Det är de detaljerna som gör att resultatet så mycket bättre.
Typ: https://www.bauhaus.se/rortackbricka-vit-12-4st.html

Dock är det nog billigare att gå till tag själv hyllan på Hornbach/Bauhaus och plocka på exakt så många av de storlekarna du behöver.

Permalänk
Sötast

My god... den videon i början av tråden....

Hur man använder hålsåg: Gör exakt tvärtom på alla moment du såg i videon.

Kör på ett lågt varvtal, se till att materialet du sågar sitter fast innan du påbörjar arbete, ta det väldigt lugnt och metodiskt och låt maskinen arbeta, du behöver inte lägga hårt tryck på den överhuvudtaget.

Om du skall borra i järn så använd lämpligt kylmedel (vatten och eller olja) om du skall skära i aluminium så använd t-röd som kylmedel.

Om du kollar hans låda med hålsågar i väskan så är samtliga brända, snubben har inga tomtar kvar på loftet ens.
Man bör endast borra ifrån båda håll om hålsågen inte är lång nog, men man bör istället köpa en längre och helst inte köra ifrån båda hållen då det ej lär bli särskilt bra resultat.

(Ja, jag vet att TS redan har börjat, men nyttig info för nästa person som undrar ^^)
Källa:
Utbildad plåtslagare, har använt hålsåg väldigt mycket i både trä, plast, aluminium, järn och säkerligen något annat också.

Permalänk
Medlem

Varför är det en dålig idé att borra från bägge sidor för att undvika urflisning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Varför är det en dålig idé att borra från bägge sidor för att undvika urflisning?

Är det typ melaminbelagda ytor eller faner så är det enligt mig ett måste att såga från båda sidorna. Är det väldigt känslig yta kan man behöva spänna hård skiva/spillbit över. Sen handlar det om hur bra hålsåg man använder och känsla givetvis. Ska hålet vara synligt så fixar man lätt ocentreringen med slippapper om man sågat från båda hållen.

Sen att använda "skruvdragare" till hålsåg... Inget jag rekommenderar, beror ju förvisso på vad det är för material och storlek på såg men för det mesta är det döden för både elmotor och växelhus. Visst har man en skräpdragare kan man väl plåga men har man kostat på sig en fin maskin så bör man hålla sig till vad den är avsedd till, dvs skruva skruv. Hålsåg använder man borrmaskin till, är det rejäla hålsågar typ 30cm eller liknade så är det borrhammare med bortväxlat slag som gäller. Det finns bra elektriska borrmaskiner också, dock är de ganska dyra och de saknar oftast mjukstart och momentstopp och är inte jättelämpliga som skruvdragare.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Olegh:

Varför är det en dålig idé att borra från bägge sidor för att undvika urflisning?

Förlåt, såklart är det ett bra undantag ^^